Tank slapping

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
MickeyMouse
Innlegg: 39
Registrert: 16 okt 2014, 22:04
Motorsykkelen din: '07 ZX10R
Sted: Østlandet

Tank slapping

Legg inn av MickeyMouse »

Er det noen som vet helt konkret ting som forårsaker tank-slapping på en mc?
Styredemper er en falsk trygghet synes jeg, har hatt alvorlige tankslappinger på sykler jeg har eid tidligere.
Dette var også sykler som ikke var gått særlig mye.
Med Ninjaene jeg har eid, har jeg aldri opp slikt noengang, men frykten er der allikevel for at dette en gang vil oppstå.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Tank slapping

Legg inn av tagesk »

Hele kapittel 7 av "Motorcycle dynamics" er viet til stabilitet.
Kapittel 7.1.2 handler om "wobble" eller det vi gjerne kaller tank-slapper.

Boken forteller alt (!) som er verdt å vite om hvordan motorsykler oppfører seg.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Tank slapping

Legg inn av TBI81 »

Er vel mye som spiller inn, kort rake og dårlig (eller ingen) styredemper er jo en klassiker. Har aldri hatt en ordentlig tankslapper selv og håper jeg slipper det. Kun opplevd 'småwobbling'. Er det ikke ofte ved akselerering med nedlegg i svak sving med ujevnt dekke at det plutselig kan bli 'lock to lock' på styret om man er riktig uheldig? Evt når man legger ned en wheelie hvor framdekket har roet seg godt ned og en får skjeivt nedlegg? Eller ved sladd ..

Brukeravatar
MickeyMouse
Innlegg: 39
Registrert: 16 okt 2014, 22:04
Motorsykkelen din: '07 ZX10R
Sted: Østlandet

Re: Tank slapping

Legg inn av MickeyMouse »

Høy hastighet og deretter kraftig nedbremsing, ved raske aksellerasjoner, spesiellt om forhjulet letter fra asfalten, er da jeg har erfart dette.
Dette har aldri noengang skremt meg fra å bruke mc'en for det den er god for, men frykten ligger å lurer allikevel, er alltid forberedt på at dette kan skje igjen.
Men det ville vært betryggende å vite hva man kan se etter på en mc, ting som utløser dette.

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Tank slapping

Legg inn av 929rr »

Har selv hat 2 skikklige vobler, den første fikk jeg i en sving med et skikklig telehiv, det var på en z 650 med ganske myk ramme. Tok litt tid før det roa seg og var ikke så langt unna og bli kasta av.
Den andre var på dieselflekk i en sving, det var på sykklen jeg har nå, en cbr 929, fikk bakjulslipp, og den tok brått tak etter at bakdekke hadde sklidd litt. Her var imidlertid dette ikke like dramatisk da ramma er god og stiv, det opstår derfor ikke resonangs i ramma på samme måte som gamle sykler med gummiramme..
Jeg menert at det absolutt viktigste elemente i vobling er manglende rammestivhet, en styredemper kan gjøre vobla mer hånterlig.
Utløsende årsaker er situasjoner som setter ramma i svigninger, som humper som dempera ikke greier og håntere, og brå hjulslipp eller skliing hvor hjulet brått tar tak.
Hvis en ser på gamle filmer fra gp500 så var det en periode hvor motorstyrke langt overgikk hva chassi greide og håntere med vobler, hisidere og annen dramatikk. Nå ser en dette skjelden i racing.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Tank slapping

Legg inn av PCP »

tagesk skrev:Hele kapittel 7 av "Motorcycle dynamics" er viet til stabilitet.
Kapittel 7.1.2 handler om "wobble" eller det vi gjerne kaller tank-slapper.

[TaSK]
De er vel nær beslektet, og handler på et vis om at hjulene ikke er helt på linje, men jeg mener at "wobling" og "tank-slapper" ikke er synonymer. Jeg definerer det som wobling når rammen flexer, hele sykkelen logrer og slanger seg, som man kjenner godt i hele kroppen. Noe som typisk skjedde med gamle rund-rør rammer hvis man feks kjørte over en hump i sving, eller bare hadde høy nok fart i sving. Det er en relativt lavfrekvent oscillering. "Tank-slapper" ser jeg derimot som en mer høyfrekvent styre-tilstand, hvor styret flagrer raskt frem og tilbake, mens resten av sykkelen er (relativt) stabil, noe som typisk skjer idet hjulet treffer bakken etter hjulløft, eller man kjører over en liten ujevnhet ved hard akselerasjon. Og noe kvikkstyrte sykler generelt er mer utsatt for.

På min VFR kan jeg forresten provosere frem en avart av tank-slapper når jeg vil. Aller best blir det hvis det er vekt i toppboksen, fordekket er slitt, og med nedoverbakke. Alt jeg da trenger å gjøre er å slippe styret i rundt 80, og idet så farten begynner å falle ned gjennom 70-50 begynner styret å flagre frem og tilbake nokså hardt. Tror vel egentlig ikke det vil utvikles til en fullblods tank-slapper (hvor styret går fra stopp til stopp), men har ikke turt å prøve hvor ille det kan bli hvis jeg bare lar det vokse fritt...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tank slapping

Legg inn av jhn »

PCP skrev:
tagesk skrev:Hele kapittel 7 av "Motorcycle dynamics" er viet til stabilitet.
Kapittel 7.1.2 handler om "wobble" eller det vi gjerne kaller tank-slapper.

[TaSK]
De er vel nær beslektet, og handler på et vis om at hjulene ikke er helt på linje, men jeg mener at "wobling" og "tank-slapper" ikke er synonymer. Jeg definerer det som wobling når rammen flexer, hele sykkelen logrer og slanger seg, som man kjenner godt i hele kroppen. Noe som typisk skjedde med gamle rund-rør rammer hvis man feks kjørte over en hump i sving, eller bare hadde høy nok fart i sving. Det er en relativt lavfrekvent oscillering. "Tank-slapper" ser jeg derimot som en mer høyfrekvent styre-tilstand, hvor styret flagrer raskt frem og tilbake, mens resten av sykkelen er (relativt) stabil, noe som typisk skjer idet hjulet treffer bakken etter hjulløft, eller man kjører over en liten ujevnhet ved hard akselerasjon. Og noe kvikkstyrte sykler generelt er mer utsatt for.

På min VFR kan jeg forresten provosere frem en avart av tank-slapper når jeg vil. Aller best blir det hvis det er vekt i toppboksen, fordekket er slitt, og med nedoverbakke. Alt jeg da trenger å gjøre er å slippe styret i rundt 80, og idet så farten begynner å falle ned gjennom 70-50 begynner styret å flagre frem og tilbake nokså hardt. Tror vel egentlig ikke det vil utvikles til en fullblods tank-slapper (hvor styret går fra stopp til stopp), men har ikke turt å prøve hvor ille det kan bli hvis jeg bare lar det vokse fritt...
Jeg har også forstått de to begrepene sånn. Jeg mener å huske at tank-slapper var noe jeg opplevde på tråsykkel i barndommen

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Tank slapping

Legg inn av Busa Trond »

Sjelden vært plaget med slapping.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Tank slapping

Legg inn av Banditmannen »

Busa Trond skrev:Sjelden vært plaget med slapping.
Og ikke plaga noen andre med det heller... ;-)

Brukeravatar
MickeyMouse
Innlegg: 39
Registrert: 16 okt 2014, 22:04
Motorsykkelen din: '07 ZX10R
Sted: Østlandet

Re: Tank slapping

Legg inn av MickeyMouse »

Begrepene forvirrer ja, her er en video til ettertanke.
http://youtu.be/2L80UyvMrJ0" onclick="window.open(this.href);return false;

Det finnes to typer, den vanligste er der frontgaffelen wobbler,
den andre er der bakparten wobbler (death woble), som er vanskelig å ta inn igjen.


Her fant jeg nyttige tips på en engelsk site:

1. Tire problems: incorrect size, incorrect tire pressure, tires improperly balanced, excess or irregular wear, damaged carcass, mounted with incorrect rotation orientation, etc. (front or rear)

2. Defective wheel bearings (front or rear)

3. Shock / spring problems (front or rear)

4. Steering stem bearings problems: worn, loose, pitted or with “memory” indentations

5. Lose / broken spokes / wheel issues (front or rear)

6. Defective swing arm bearings

7. Weight distribution problem

8. Overloaded vehicle

9. Too much weight carried too high on the bike: for example: heavily loaded top trunk or lugggage rack

10. Brake problems: loose, binding, warped or damaged components

11. Poorly installed, handlebar-mounted windshield

12. “Misbehavior” by poorly coached passenger

13. Steering damper improperly mounted or adjusted (if equipped) (hva er så hensikten med denne, når det i tillegg er innkalt en batch med ohlins-dempere som det er en produksjonsfeil på)

14. Loose engine or other major drivetrain mounting bolts

Case closed !!

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Tank slapping

Legg inn av ejs »

:-k

Har hatt en ekkel tankslapper. (på Kawaturboen)
Det var ingen av de overnevnte tingene som startet den...
Tror det var farten som startet den.
Hadde vel noe med egenresonans i ramme+motor å gjøre.
Kom rimelig plutselig i ca 260-265 kmt.
Slapp opp speeden og den forsvant.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Tank slapping

Legg inn av PCP »

ejs skrev::-k

Har hatt en ekkel tankslapper. (på Kawaturboen)
Det var ingen av de overnevnte tingene som startet den...
Nei, listen i innlegget over ditt slutter med "case closed", men det er jo ikke helt riktig. Under "rette omstendigheter" kan man få tank-slapper med en feilfri sykkel, og listen er etter mitt syn bare eksempler på faktorer som øker sannsynligheten for å oppleve noe slikt. En annen faktor er at vi (som så ofte på MC) er vår egen største fiende. Hardt grep i styret, eller forsøk på å holde igjen flagringen (som jo er nokså instinktivt) kan lett virke mot sin hensikt og forsterke problemet.

Det du nevner med "egenresonans" er også et godt poeng, det er noe sånt som gjør at styret på VFR'en ofte begynner å gå frem og tilbake når farten synker gjennom 70-50 hvis jeg ikke holder i styret. Fenomenet blir forsterket av listens punkt 1 (dekk) og 9 (toppboks), men det er bare en karakteristikk 4.gen VFR har, og en lett finger på styret er nok til at det ikke oppstår.

Men selv om prinsippet ikke er så ulikt er det heldigvis forskjell på litt relativt udramatisk flagring i lav fart uten hendene på styret, og en fullutviklet høyhastighet tank-slapper. Sånn som Kawaen i innlegg over, eller dette:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=GvHtChodNk0[/video]

Og her har vi mer klassisk lavfrekvent wobling, som jeg husker flere av mine gamle sykler hadde en tendens til:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Gmw6QppXnEY[/video]

Den gode gamle woblingen kan jo bli svært voldsom den også, som her;

[video]https://www.youtube.com/watch?v=JuHsgAX3TBY[/video]

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Tank slapping

Legg inn av TBI81 »

PCP skrev:
ejs skrev::-k

Men selv om prinsippet ikke er så ulikt er det heldigvis forskjell på litt relativt udramatisk flagring i lav fart uten hendene på styret, og en fullutviklet høyhastighet tank-slapper. Sånn som Kawaen i innlegg over, eller dette:
Ser ut til at woblingen starter rett etter girshiftet. Tenker framhjulet fikk seg et lite løft eller 'ble veldig lett'. Kanskje i kombinasjon at han kjørte i asfaltkanten som en ser på bildet her. Uansett - Heldig med innhentingen!
Skjermbilde.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Tank slapping

Legg inn av PCP »

Enig TBI81, jeg tenkte omtrent det samme. Forøvrig ser jeg at sjåføren har forsøkt å analysere situasjonen i video-beskrivelsen. Han mener selv det var kombinasjonen av for hardt grep i styret, ujevnhet i banen, og girskiftet 2-3gir, som tilsammen utløste situasjonen.
Kjøre over ujevnheter og å gire vil han fortsette med, men har økt fokus på lett og ledig grep!


Men nå kom jeg over en video jeg syns var veldig interessant. Det er en Triumph Speed Tripple som får seg en tank-slapper/woble på landeveien, og med nød og neppe holder seg på veien. Det som gjør filmen interessant er at både forhjul og bakhjulsoppheng er filmet. Her ser man virkelig hvordan dempere går nesten hele slaglengden opp og ned mens styret flagrer.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=AgGLZOjVA-Y[/video]

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Tank slapping

Legg inn av TBI81 »

PCP skrev:Enig TBI81, jeg tenkte omtrent det samme. Forøvrig ser jeg at sjåføren har forsøkt å analysere situasjonen i video-beskrivelsen. Han mener selv det var kombinasjonen av for hardt grep i styret, ujevnhet i banen, og girskiftet 2-3gir, som tilsammen utløste situasjonen.
Kjøre over ujevnheter og å gire vil han fortsette med, men har økt fokus på lett og ledig grep!


Men nå kom jeg over en video jeg syns var veldig interessant. Det er en Triumph Speed Tripple som får seg en tank-slapper/woble på landeveien, og med nød og neppe holder seg på veien. Det som gjør filmen interessant er at både forhjul og bakhjulsoppheng er filmet. Her ser man virkelig hvordan dempere går nesten hele slaglengden opp og ned mens styret flagrer.
Interessant. Er nok lurt det han sier om å ha hendene så løst på styret som mulig. Hindrer at man får for mye bevegelse på overkroppen og blir kastet av. En annent ting er vel at en bør prøve å få så mye vekt på pegsa som mulig og la demperene ta seg av 'jobben'.

Svar