Forskjell på bremser

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Forskjell på bremser

Legg inn av hakhap »

Hei alle,

lurer på dette med bremser og antall kalipper og radial mount og floating.

Hva er den største verdien med 4 vs 2 kalipper?

Hva er forskjell på radial mount og ikke?

og til sist floating og hva nå det motsatte er?
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

ZZR-Erling

Re: Forskjell på bremser

Legg inn av ZZR-Erling »

Floating:
Bilde
Mellom sort og blankt er det skiver, dette gjør at de kan kalles "flytende".

Radialmontert.: boltene kalipperen festes med er skrudd inn i lengderetning av biken, kontra "rett inn", skal gjøre innfestingen mere "stum".

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Forskjell på bremser

Legg inn av Andreas »

Flytende kalipper, stempel bare på den ene siden:

Bilde

Aksialmontert kalipper, boltene ligger aksialt med hjulakslingen:

Bilde

Radialmontert kalipper, boltene sitter radialt mot hjulakslingen:

Bilde

Tallene du nevner er antall stempel i kalipperen :prop:

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Forskjell på bremser

Legg inn av Crinos »

Flytende skive er vell for å isolere varmen i skiva til å ikke spre seg inn til navet.
Mon tro om det også har noe med vedlikehold og bytte, men det tør jeg ikke begi meg ut på.

Antall stempler har vell ikke nødvendigvis en synonym med at flere = bedre. (Tenk ABS). Men flere gir vell en bedre kontroll av bremse effekten, og antageligvis mindre sannsynlighet for glassering.

Dog, jeg er ingen ekspert på området.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7000
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Forskjell på bremser

Legg inn av Jompa »

4 stempel, og 4 bremseklosser.
Resultat ? Større bremseflate mot skivene og bedre effekt. :P :p
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Forskjell på bremser

Legg inn av hakhap »

Takk alle for gode svar ☺
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Forskjell på bremser

Legg inn av LordShaft »

Andreas skrev:Flytende kalipper, stempel bare på den ene siden:

Bilde

Aksialmontert kalipper, boltene ligger aksialt med hjulakslingen:

Bilde

Radialmontert kalipper, boltene sitter radialt mot hjulakslingen:

Bilde

Tallene du nevner er antall stempel i kalipperen :prop:
Enkelt forklart, takk for denne... lærte jeg noe i dag også! Har hørt om forskjellen mange ganger, men disse bildene gjorde susen til å dunke det helt inn for meg hvertfall :thumleft

ZZR-Erling

Re: Forskjell på bremser

Legg inn av ZZR-Erling »

Nei, man har flyende skive for å unngå kast i den pga varme og virkning på utvidelsen av skiva.



Fixed and Floating Brake Discs

There are three principal types of motorcycle brake discs: fixed, fully floating & semi floating.

A fixed brake disc is a one piece brake disc. That is, its brake pad contact face and wheel mounting face are all part of the same piece of metal. They are relatively cheap to produce and they perform perfectly well within certain parameters, but if they are subjected to serious heat then they are unable to dilate or expand because they are not floating.

Both fully_floating_brake_discs and semi-floating_brake_discs are constructed in two parts. An aluminium centre part which is fixed to the motorcycle wheel and a stainless rotor part which the brake pads push on.

When the rotor is subjected to serious heat it expands. By allowing it to float separately from the mounting face it is free to expand and shrink again at will without being constrained by its mounting. When this expansion takes place is does so in all directions at once and it will not be constrained. If you prevent this from happening in one direction (by fixing it on its mounting face) it has no choice but to warp, so floating_discs and semi-floating_discs are made in two parts to allow the discs to expand and prevent them from warping. This is mainly a high performance type brake disc.

Bikes of more moderate performance can use fixed brake discs perfectly happily and you will also see that most rear brake discs are fixed. This is because they don’t get used as hard and therefore subjected to as much heat. Even so, most rear brake discs are thicker than front brake discs and this is a compromise because the cooling is not as good as the front discs. They don’t get as hot but don’t cool as well either, so the thicker material helps prevent them from warping.


http://www.biketorqueracing.co.uk/btr-t ... rake-discs" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7000
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Forskjell på bremser

Legg inn av Jompa »

Kan vel legge til at med flytende skiver er det skiva som sentrerer seg i kaliperen, og motsatt med flytende kalipere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2745
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Forskjell på bremser

Legg inn av simpson »

Jompa skrev:4 stempel, og 4 bremseklosser.
Resultat ? Større bremseflate mot skivene og bedre effekt. :P :p
Ofte 4 stempler og 2 bremseklosser.
Fordelen er at du kan lengre klosser enn du kan med bare to stempler.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Forskjell på bremser

Legg inn av Andreas »

Jompa skrev:Kan vel legge til at med flytende skiver er det skiva som sentrerer seg i kaliperen, og motsatt med flytende kalipere.
Ja, det er vell kanskje det? Mange system har jo både flytende skive og kalippere, men fast skive og fast kalipper er muligens ikke så mye brukt. Ivertfall ikke på relativt moderne sykkler. Vanlig på bil da.

ZZR-Erling

Re: Forskjell på bremser

Legg inn av ZZR-Erling »

simpson skrev:
Jompa skrev:4 stempel, og 4 bremseklosser.
Resultat ? Større bremseflate mot skivene og bedre effekt. :P :p
Ofte 4 stempler og 2 bremseklosser.
Fordelen er at du kan lengre klosser enn du kan med bare to stempler.
Bremsene blir også mer følsomme med små stempler og små klosser.
Feks ZZR1400 som jeg kjenner, har pr calipper 4 stempler og 4 klosser.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Forskjell på bremser

Legg inn av TBI81 »

ZZR-Erling skrev:
simpson skrev:
Jompa skrev:4 stempel, og 4 bremseklosser.
Resultat ? Større bremseflate mot skivene og bedre effekt. :P :p
Ofte 4 stempler og 2 bremseklosser.
Fordelen er at du kan lengre klosser enn du kan med bare to stempler.
Bremsene blir også mer følsomme med små stempler og små klosser.
Feks ZZR1400 som jeg kjenner, har pr calipper 4 stempler og 4 klosser.
Og her en gammal busa med 6-pots
Bilde
Bilde

Svar