Starter slår ikke inn '84 Kawasaki KZ550 LTD (kardangsykkel)

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
movikong
Innlegg: 31
Registrert: 20 aug 2010, 16:01
Motorsykkelen din: Ingen for øyeblikket

Starter slår ikke inn '84 Kawasaki KZ550 LTD (kardangsykkel)

Legg inn av movikong »

Hei. Jeg har nylig kjøpt en 1984 Kawasaki KZ550LTD med kardang. Denne sykkelen har behov for litt kjærlighet, noe jeg tror jeg evner å gi den, litt og litt om gangen.

Problemet som nå står for tur, er at starter av og til/ofte ikke slår inn. Når den først slår inn, høres starteren frisk og fin ut i 'målet'.

Det skal sies at det er vanskelig å få nøytral lampa til å lyse; når jeg setter sykkelen i det jeg oppfatter som frigir, lyser ikke lampa. Det er mulig å få lampa til å lyse ved å sette sykkelen i 2.e gir og trykke forsiktig på girspaken i retning første gir. Starteren slår nå ikke inn selv om neutral lampa lyser.

Spørsmål:

- Hvordan bør jeg gå frem for å feilsøke dette? Tips og råd mottas med takk.
- Kan jeg midlertidig koble forbi nøytralsvitsjen slik at denne alltid forteller ledningsnettet/hjernen til sykkelen at motoren er i nøytral? Hvordan?
- Er det sensorer montert på bremse og clutch hendlene på denne sykkelen? Ved siste startforsøk var bremsehendlen til forbremsa demontert.
- Er sensoren til sidestøtta normalt åpen eller normalt lukket; dvs. skal kretsen være åpen eller sluttet for at denne ikke skal hindre motoren fra å starte på denne sykkelen?
- Det er også en sensor på setet/låsingen til dette. Skal denne være åpen eller lukket for at sykkelen skal starte?
- Noe annet jeg bør være oppmerksom på/tips?


Alle kommentarer mottas med takk :-)


Mvh Movikong

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Starter slår ikke inn 1984 Kawasaki KZ550 LTD (kardangsy

Legg inn av freddy123 »

1 . Du må vite om hvilke sensorer sykkelen din har mtp på startmotoren, mest sannsynlig så er det nokk ikke mere en at den må stå i fri :)
2. Hva skjer når du trykker inn startknappen , hører du klikke lyden fra releet eller er det helt dødt ? Det går og ohme alle sensorene på sykkelen og sjekke at disse funker som de skal samt sjekke relet til startern , kan være det som begynner å bli dårlig også , her er det bare å finne frem multimeteret tror jeg, men har man lav kunnskap om elektro så blir jo det litt vanskelig også, men man lærer jo bare av å prøve seg frem.

movikong
Innlegg: 31
Registrert: 20 aug 2010, 16:01
Motorsykkelen din: Ingen for øyeblikket

Re: Starter slår ikke inn 1984 Kawasaki KZ550 LTD kardangsyk

Legg inn av movikong »

Takk for bra svar :-)

Jeg vet ikke hvilke sensorer min sykkelen har på startmotoren; hadde håpet at noen kunne fortelle meg dette her inne.

Jeg er ikke helt grønn på elektro, men nesten.

Tror jeg skal begynne med å ohme sete bryteren; har inntrykk av at denne ikke er helt patent.


Mvh Movikong

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Starter slår ikke inn 1984 Kawasaki KZ550 LTD (kardangsy

Legg inn av DrGreve »

Det første du må gjøre er å fikse nøytralsensoren i girkassen. Den funker slik at et konisk hjul beveger seg i forhold til hvilket gir du har inne. På dette hjulet er det en metallstrimle som kommer i kontakt med giveren/kabelen på en spesiell plass i rotasjonen, forhåpentligvis når den er i nøytral, he, he.
Jeg tipper at det er nok å bøye opp litt på denne giveren/kabelen slik at den får bedre kontakt mot metallstrinnelen på hjulet.

Deretter må du sjekke giveren på clutchhendelen. Den funker slik at den slipper strømmen forbi seg når du trykker inn hendelen. Med et multimeter sjekker du dette lett.

Så kan du sjekke startreleet, også kaldt solenoid. Bruk et skrujern med isolerende håndtak og kortslutt mellom de 2 polene på solenoiden. Hvis starteren går hver gang du gjør dette, så bør du kanskje vurdere å bytte det, siden magnetfunksjonen inne i solenoiden fusker..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Starter slår ikke inn 1984 Kawasaki KZ550 LTD (kardangsy

Legg inn av DrGreve »

Jeg begynner å lure på om jeg bare prater tull ang. nøytralsensoren på din sykkel.. :)
Muligens har du en fast giver som er skrudd inni blokka ved girkassen? Det skal være en tynn kabel som kommer opp på venstre siden..?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

movikong
Innlegg: 31
Registrert: 20 aug 2010, 16:01
Motorsykkelen din: Ingen for øyeblikket

Re: Starter slår ikke inn 1984 Kawasaki KZ550 LTD (kardangsy

Legg inn av movikong »

Takk for bra svar!

For det første: Det er ingen sete giver på min sykkel.

For det andre, så kan du meget vel ha rett når det kommer til neutral giveren. Men jeg finner ingen ledning utenfor bunnpanna ved et kjapt søk. Den ledningen jeg finner utenfor bunnpanna, er til oljetrykksgiveren. Det er for øvrig ikke girskiftindikator på min sykkel, kun neutral lampe.

Er det trygt å anta at neutralgiveren fyller sin funksjon så fort neutral lampa lyser?

Det er ingen klikkelyd når jeg trykker inn startknappen; motoren fremstår som helt død.

Skal sjekke giveren på clutch hendelen, men har glemt mulitimeteret hjemme :notlistening Kan jeg sjekke dette med bare en prøvelampe?


Mvh Movikong

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Starter slår ikke inn 1984 Kawasaki KZ550 LTD (kardangsy

Legg inn av DrGreve »

movikong skrev:Takk for bra svar!

For det første: Det er ingen sete giver på min sykkel.

For det andre, så kan du meget vel ha rett når det kommer til neutral giveren. Men jeg finner ingen ledning utenfor bunnpanna ved et kjapt søk. Den ledningen jeg finner utenfor bunnpanna, er til oljetrykksgiveren. Det er for øvrig ikke girskiftindikator på min sykkel, kun neutral lampe.

Er det trygt å anta at neutralgiveren fyller sin funksjon så fort neutral lampa lyser?

Det er ingen klikkelyd når jeg trykker inn startknappen; motoren fremstår som helt død.

Skal sjekke giveren på clutch hendelen, men har glemt mulitimeteret hjemme :notlistening Kan jeg sjekke dette med bare en prøvelampe?

For å ta det kronologisk..
Jeg har ikke nevnt noen setegiver ;)
Det kommer 2 kabler fra motoren på venstre side, hvis man er bort fra støttesensoren, hvis du har. Den tykke (med 3 kabler i=3-fase) kommer fra generatoren, og nøytralswitchen.
På mange Kawasaki, også din,så står oljetrykksgiveren under bunnpanna, skrudd inn i bunnpanna. Det er IKKE nøytralswitchen..
Føleren på nøytralswitchen kan være slitt, så jeg ville vurdert å bytte denne..

Hvis det ikke klikker i solenoiden når du trykker inn starterknappen, så har du mest sansynlig en giver som blokkerer strømmen. Da er det 3 ting som kan forårsake dette. Det er nøytralswitchen, clutchendelswitchen eller støttebryteren. Gå løs med multimeter og sjekk de 2 siste om de slipper igjennom strømmen når de er aktivert. Jeg vil anta at når nøytrallyset kommer på, så skal sykkelen starte hvis de 2 andre fungerer som de skal. Og uansett skal du klare å starte sykkelen i gir, og med hendelen inne?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

movikong
Innlegg: 31
Registrert: 20 aug 2010, 16:01
Motorsykkelen din: Ingen for øyeblikket

Re: Starter slår ikke inn 1984 Kawasaki KZ550 LTD (kardangsy

Legg inn av movikong »

Hmmm... Da har jeg kommet litt videre; det er tre kabler på clutch sensoren, tok ut sukkerbiten med disse tre kablene på og satte prøvelampa på en etter en av de. Når jeg satt prøve lampa på den som var gul og grønn (andre enden til jord), samt trykket på startknappen, slo starteren inn og sykkelen startet og gikk fint så lenge jeg holdt prøvelampa på plass.

Det er neppe heldig å kjøre denne strømmen gjennom en prøvelampe, men det var moro å høre at starteren slo inn.

Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg forbikobler clutch sensoren på denne sykkelen?

Det var jeg som rotet med setegiveren :-)

Bilde[/URL]

Bilde[/URL]

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Starter slår ikke inn 1984 Kawasaki KZ550 LTD (kardangsy

Legg inn av Kmann »

Kanskje dumt spørsmål, men har du sjekka at du har god nok kontakt alle steder? Fra batteri og til starter.? Sjekk en gang til :-k
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Starter slår ikke inn 1984 Kawasaki KZ550 LTD (kardangsy

Legg inn av DrGreve »

movikong skrev:Hmmm... Da har jeg kommet litt videre; det er tre kabler på clutch sensoren, tok ut sukkerbiten med disse tre kablene på og satte prøvelampa på en etter en av de. Når jeg satt prøve lampa på den som var gul og grønn (andre enden til jord), samt trykket på startknappen, slo starteren inn og sykkelen startet og gikk fint så lenge jeg holdt prøvelampa på plass.

Det er neppe heldig å kjøre denne strømmen gjennom en prøvelampe, men det var moro å høre at starteren slo inn.

Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg forbikobler clutch sensoren på denne sykkelen?

Det var jeg som rotet med setegiveren :-)

Bilde[/URL]

Bilde[/URL]
Da har du vel funnet synderen, antar jeg :)
Jeg er ikke tilhenger av tjuvkoblinger/forbikoblinger.. En ny hendelgiver koster ikke all verden..
http://www.cmsnl.com/kawasaki-1984-kz55 ... NJ2ay6rH-s" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Starter slår ikke inn 1984 Kawasaki KZ550 LTD (kardangsy

Legg inn av Rune75 »

Tips til forbikobling av bryter.

http://www.google.com/search?client=ms- ... m8XOP4oMeM

Kan være du kan demontere og smøre opp bryteren og få liv i den igjen.

movikong
Innlegg: 31
Registrert: 20 aug 2010, 16:01
Motorsykkelen din: Ingen for øyeblikket

Re: Starter slår ikke inn 1984 Kawasaki KZ550 LTD (kardangsy

Legg inn av movikong »

Takk for nok et bra svar!

Pinnen på bryteren er knekt, så jeg tror den er bortenfor redning. Må enten bli bypass eller bytte. Har bestilt en ny bryter fra Ebay nå.

Greit å vite hvordan det går an å bypasse den hvis det skulle knipe.


Mvh Movikong

KawaKjetil

Re: Starter slår ikke inn 1984 Kawasaki KZ550 LTD (kardangsy

Legg inn av KawaKjetil »

Tror jeg ville bypass'et bryteren. Den er kun en sikkerhet for"dummies". Mao den er der for at du ikke uheldigvis skal kunne kjøre starteren om sykkelen står i gir.
Har koblet fra både den og sidestøtte bryter på min Z1000.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Starter slår ikke inn 1984 Kawasaki KZ550 LTD (kardangsy

Legg inn av gorbys »

Har du servicemanual eller koblingsskjema? Det pleier å lette slike jobber betraktelig.....

movikong
Innlegg: 31
Registrert: 20 aug 2010, 16:01
Motorsykkelen din: Ingen for øyeblikket

Re: Starter slår ikke inn 1984 Kawasaki KZ550 LTD (kardangsy

Legg inn av movikong »

Har funnet noe på nett, men er ikke helt komfortabel med å bruke koblingskjema enda.

Det mangler også en del sider i den reparasjonsmanualen jeg har.

Svar