sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
larsit
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2015, 20:04
Motorsykkelen din: Kawasaki KZ1000J

sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av larsit »

Hei!

Har en Kawasaki KZ1000J 1982 modell, denne soter pluggene, og når den står en stund vil den ikke starte pga at den ikke har gnist på pluggene, pluggene må da skiftes. i mine øyner er gnisten svak sammenlignet med bil og plenklipper.
Har målt plugghetter, pluggledninger og coiler, disse er ok.
forgassere er renset og flottører er justert.
kompresjon ligger mellom 7-8.

Hvor tror dere feilen ligger, IC, pickupcoiler eller forgasser.

Mvh
Larsit

KawaKjetil

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av KawaKjetil »

Får sikkert for mye bensin, eller for lite luft. Men tipper på bensin.
Hvilke gassere har du? Skiftet til Mikuni RS flatsidere på min, og tok livet av et sett nye plugger pga for mye fuel.
Nye plugger er forresten billig fra Z1 Enterprises. 1,86 dollar. Så jeg kjøpte inn et lite lager sist jeg handlet derfra. Er ikke mange forhandlere i Norge som har NGK B8ES lengre.
Men har nå fått justert gasserene slik at pluggene ikke drukner på tomgang....

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av Kawagutten »

larsit skrev:Hei!

Har en Kawasaki KZ1000J 1982 modell, denne soter pluggene, og når den står en stund vil den ikke starte pga at den ikke har gnist på pluggene, pluggene må da skiftes. i mine øyner er gnisten svak sammenlignet med bil og plenklipper.
Har målt plugghetter, pluggledninger og coiler, disse er ok.
forgassere er renset og flottører er justert.
kompresjon ligger mellom 7-8.

Hvor tror dere feilen ligger, IC, pickupcoiler eller forgasser.

Mvh
Larsit
Har ikke manualen men hørtes ut som veldig lav kompresjon i forhold til mange andre som ligger på 10-11.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

KawaKjetil

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av KawaKjetil »

11,2 - 13,2 skal den ha iflg manualen. Så er nok litt mer enn plugger å skifte i vinter.
Og igjen, Z1 Enterprises har det du trenger :thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av DrGreve »

Kompresjon på J-utgaven skal være 8.9:1 i henhold til mine papirer?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av ejs »

DrGreve skrev:Kompresjon på J-utgaven skal være 8.9:1 i henhold til mine papirer?
Det er vel kompresjonsforholdet, ikke kompresjon.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av DrGreve »

ejs skrev:
DrGreve skrev:Kompresjon på J-utgaven skal være 8.9:1 i henhold til mine papirer?
Det er vel kompresjonsforholdet, ikke kompresjon.
Selvfølgelig, min blunder :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av Jompa »

Svak gnist kommer mange ganger av sotete plugger, ganske enkelt for at sotet leder strøm.
Mere sot på isolatoren gir dårligere gnist.
Jordinga på coilene kan også være dårlig. Gjør ren kabelskoene som er festet til ramma og
skruene som holder ledningene til ramma.
Pickupcoilene trenger du ikke å tenke mere på, så lenge det er gnist gjør de jobben sin, å sørge for at gnisten kommer til rett tid. Forutsetter da at tenninga er riktig stilt inn.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av reldor »

Hei
Hvordan er det med gnist på nye plugger?

Som Jompa skriver , kontroller jordpunkter men nå som du må se på dette uansett ville jeg sett på både jord og positiv
tilkoblinger fra batteri til forbrukere.
Det blir ofte korrosjon på kontaktpunkter i løpet noen år og spenningsfall ut til forbrukerene kan bli stort.
Min erfaring er at hvis spenningen på coiler blir under 9V da er det ikke mye gnist å skryte av..

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

larsit
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2015, 20:04
Motorsykkelen din: Kawasaki KZ1000J

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av larsit »

Hei!

Takker for mange tips og forslag :vs , ikke minst forslag til nettsiden, den hadde eg ikke fra før.
målt kompresjon var på kald motor, på varm motor etter noen minutter på tomgang, måler eg ca 10-10,2 bar over alle sylindrene, og det skal ikke være så gale gale. standard skal være mellom 11,2-13,2 bar og brukenes er mellom 8,5-13,2 bar, og ikke over 1 bar differanse over sylindrene.
Har målt coiler, pluggledinger/hetter og nå nye plugger. kontakter er også reingjort, uten bedre gnist
IC- er den sånn at enten fungerer den eller så fungerer den ikke?
forgasseren som står på er originale Mikuni.
sykkelen soter litt når den går på tomgang.
både jordinger og + ser bra ut og er reingjort.
har tidligere reingjort forgasseren og montert nytt repsett og justert flotør, nålene er ikke flyttet på, men mulig dette kunne vært løsningen?

Ha en fortsatt fin helg.

Mvh
Larsit

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av Jompa »

Når du nevner nettside, http://www.kzrider.com" onclick="window.open(this.href);return false; er en utmerket side for oss med gammel Kawa.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

larsit
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2015, 20:04
Motorsykkelen din: Kawasaki KZ1000J

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av larsit »

Takker for tips på nettside, var litt info der :)

det står i boka til denne sykkel at nåla har et nummer som sier hvilken hakk den skal stå i, og der står det 3, har nå satt den i 4. den røyker no mye mindre, starter finere/lettere og pluggene ser bedre ut etter noen minutter på tomgang.
kan eg risikere å få for mager blanding med å gjøre dette, og således for høy temperatur som resultat og det som dette medbringer?

Mvh
Lars Ivar

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av Tysnes »

Den nåla har vel ikkje noe å si på tomgangen. Du har vel justering av luft/bensin på tomgang.en skrue pr forgasser. disse skal skrues roleg inn, og ut x-antall ganger.oftes ca:2 ganger, men sjekk for din modell. nytt / rent luftfilter er jo okså bra. Går den for magert vil pluggene lysne. noen kan jo ha dyset den om, en gang i tiden....

larsit
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2015, 20:04
Motorsykkelen din: Kawasaki KZ1000J

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av larsit »

Hei!

luftfilter er nytt og reint.
har demontert forgasserne igjen, ser det er original dyse 127,5R.
finner ikke noe lufte skrue på disse forgasseren, det hadde gjort dette mye enklere, for sykkelen går godt og gjevt til den sotes ned.
har 4til1 eksos på den.

se vedlagt PDF, er det noen som kan forklare hva den (nede til venstre) som står "coasting enricher diaphragm" gjør, har som formål? fant ut av denne: http://faq.ninja250.org/wiki/How_a_carb ... _explained" onclick="window.open(this.href);return false;

finner ikke noen luft/bensin skrue på disse forgasserne, er ikke så mye å justere på.

ser den at det ikke har noe å si den jet needle når den går på tomgang, men om en gir litt forsiktig gass i fri, vil ikke den løfte seg da?

takker for tilbakemeldinger, har gitt meg litt ny giv for å fortsette å feil søke.

er det noen som kjenner til en plass som en kan kjøpe synkroniseringsverktøy for forgassere, eller billige vacumklokker?

Mvh
Larsit
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: sotete plugger og svak gnist. kawasaki kz1000J

Legg inn av Tysnes »

larsit skrev:Hei!

luftfilter er nytt og reint.
har demontert forgasserne igjen, ser det er original dyse 127,5R.
finner ikke noe lufte skrue på disse forgasseren, det hadde gjort dette mye enklere, for sykkelen går godt og gjevt til den sotes ned.
har 4til1 eksos på den.

se vedlagt PDF, er det noen som kan forklare hva den (nede til venstre) som står "coasting enricher diaphragm" gjør, har som formål? fant ut av denne: http://faq.ninja250.org/wiki/How_a_carb ... _explained" onclick="window.open(this.href);return false;

finner ikke noen luft/bensin skrue på disse forgasserne, er ikke så mye å justere på.
http://www.cmsnl.com/kawasaki-1983-r2-z ... 160141014/" onclick="window.open(this.href);return false; har du ikkje en sånn pilot air skrue. vet ikkje om dette er samme gasserene ?
ser den at det ikke har noe å si den jet needle når den går på tomgang, men om en gir litt forsiktig gass i fri, vil ikke den løfte seg da?

takker for tilbakemeldinger, har gitt meg litt ny giv for å fortsette å feil søke.

er det noen som kjenner til en plass som en kan kjøpe synkroniseringsverktøy for forgassere, eller billige vacumklokker?

Mvh
Larsit

Svar