Økt nysalg av MC i 2015. Kjøper eller selgers marked?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38042
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Økt nysalg av MC i 2015. Kjøper eller selgers marked?

Legg inn av AJ »

Ser at temaet diskuteres i et par utenlandske forum jeg ofte er innom.
Tenker at dette er enda mer aktuelt her i landet nå som nyslaget har økt tildels voldsomt i forhold til i fjor.
Og ikke minst i forhold til antrall nye sykler som leveres tild et norske markedet.

Så spørsmålet er: får nykjøperne prisavslag på syklene de skaffer seg? I så fall, hvor mye?
Eller er det slik at selgerne har så mange kjøper på ventelistene sine at de holder på prisene som er satt og bare fortsetter til nestemann på lista hvis det blir for "intense" prisforhandlinger?

Med større etterspørsel enn tilbud, slik det virker som nysalgsmarkedet for MC er om dagen, er det vel strengt tatt selgerene som sitter med de gode kortene...?
Eller er det slik at det er kamp om kundene og muligheter for gode priser?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Økt nysalg av MC i 2015. Kjøper eller selgers marked?

Legg inn av ATWindsor »

Skulle jeg gjettet så ville jeg tro dette er selger til gunst på kort sikt, men om salget blir vedvarende høyere så vil man få flere aktører og større volum som gjør at man kan ha mindre påslag og fortsatt leve av det.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Økt nysalg av MC i 2015. Kjøper eller selgers marked?

Legg inn av Tobben84 »

Tror det er av ganske stor betydning om det er ny modell for 2015, eller utgående modell. Jeg kjøpte en utgående modell, og fikk et ganske betydelig prisavslag. Virket som forhandleren var godt fornøyd med å bli kvitt overliggere fra i fjor, og med tanke på avgiftsendringen sto jo en del brukte sykler i samme pris som de nå kunne forvente for de nye syklene de hadde på lager fra i fjor. På nye modeller for 2015 var det ingenting å hente på pruting de stedene jeg hørte i alle fall, derav valgte jeg overligger.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Økt nysalg av MC i 2015. Kjøper eller selgers marked?

Legg inn av Crinos »

Siden jeg er i og myser hardt på ny-NY sykkel, og ikke bare en ny-brukt sykkel så har jeg sett litt av effektene av dette.

De brukt syklene jeg ser, som er priset av privatpersoner, ligger for høyt i pris i forhold til hva som er realistisk når man kan kjøpe en flunk ny sykkel til "noen få kroner ekstra". (ref til min tråd der dette har blitt nevnt: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=46&t=8939" onclick="window.open(this.href);return false; )

Min tanker kan summeres slik:
  • Er at om man bruker sin gamle sykkel som innbytte, så er man på samme sted som før.
  • Skal man kjøpe ny, uten å selge. Absolutt kjøpers marked.
  • Skal man kjøpe ny, og selge sin gamle privat. Så kommer mye ann på årsmodell og lignende, men for en relativt ny sykkel som skal selges privat, tror jeg det er kjøpers marked og ikke selgers. Dvs, selger er nøyt til å gå lavere ned i pris enn hva ønsket, og om enn da ikke har vert flink med lån og lignende, så kan man risikere å sitte igjen med lån og ingen sykkel når "gamle sykkelen" er solgt og den nye er kjøpt.
For meg, som skal eventuelt selge en veteransykkel, så tror jeg ikke de nye avgiftene påvirker salget mitt nevneverdig. Men for den som skal selge en sykkel som er 1-4 år gammel, tror jeg vil merke det "surt".
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar