ny undersøkelse fra USA.Og litt diskusjon om kvalitet på bil

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

ny undersøkelse fra USA.Og litt diskusjon om kvalitet på bil

Legg inn av JohnnyTh »

Ikke så veldig overraskende med de store Japanske produsentene, men at BMW kom så dårlig ut var overraskende.

https://www.yahoo.com/autos/s/makes-mos ... cation=ufi" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av JohnnyTh den 15 apr 2015, 16:51, redigert 1 gang totalt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av Tommas »

Mest feil, men folk vil fortsatt kjøpe BMW igjen.
Det er da alltids noe ;-)


Owner satisfaction
Brand Would definitely buy again
Victory 80%
Harley-Davidson 72
Honda 70
BMW 68
Can-Am 67
Ducati 66
Yamaha 65
Triumph 63
Kawasaki 59
Suzuki 58

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av gsx750_80 »

JohnnyTh skrev:Ikke så veldig overraskende med de store Japanske produsentene, men at BMW kom så dårlig ut var overraskende.

https://www.yahoo.com/autos/s/makes-mos ... cation=ufi" onclick="window.open(this.href);return false;
I tillegg til feilrate ville det vært interessant å vite hva slags type feil som dominerte, og hvor store reparasjoner
det var snakk om, og hva som var gjennomsnittlige kostnader per kjørte km.

Det stod også noe som tydet på at rapportert tilfredshet med kjøretøyet ikke nødvendigvis sto i forhold
til slike tall, i den grad man kunne forvente.

Når det gjelder BMW biler mener jeg å ha lest at eierne jevnt over er svært godt fornøyde med bilen. Dette til tross for at merkeverksteder gjerne tar skyhøye priser. En bekjent betalte feks mellom 3 og 4000 kroner
for olje- og filterskift på merkeverksted, for en 10-12 år gammel BMW 3-serie..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har en Audi og har hatt endel reprasjoner på den. Men er kjempefirnøyd og blir nok Audi igjen. På samme måte som det ble audi igjen sist og. Er nok det samme med bmw
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:Jeg har en Audi og har hatt endel reprasjoner på den. Men er kjempefirnøyd og blir nok Audi igjen. På samme måte som det ble audi igjen sist og. Er nok det samme med bmw
Ja, dette er jo egentlig et litt merkelig fenomen. Det flommer over av fornøyde Audi- og bmw-eiere. Forholdsvis mye feil, men strålende fornøyd :scratch
Sjøl er jeg fornøyd om jeg ikke har feil. Bilen min har gått 360.000 uten et feilslag. :prf Det er sånn et kjøretøy skal være, man har tross alt betalt flere hundre tusen.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av Snikendeugle »

Siden KTM ikke var på listen:

Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av tagesk »

jhn skrev: Ja, dette er jo egentlig et litt merkelig fenomen. Det flommer over av fornøyde Audi- og bmw-eiere. Forholdsvis mye feil, men strålende fornøyd :scratch
Dersom du stusser over den saken bør du lese Tenke, for og langsomtav Kahneman. Det forklares nøye forfor det er slik.
Fra det man lærer der vil man forstå at eiere av dyre merker som HD, Victore og BMW alltid, alltid vil være mer fornøyd enn eiere av billige merker. Helt uavhengig av den faktiske kvaliteten på sykkelen.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av jhn »

tagesk skrev:
jhn skrev: Ja, dette er jo egentlig et litt merkelig fenomen. Det flommer over av fornøyde Audi- og bmw-eiere. Forholdsvis mye feil, men strålende fornøyd :scratch
Dersom du stusser over den saken bør du lese Tenke, for og langsomtav Kahneman. Det forklares nøye forfor det er slik.
Fra det man lærer der vil man forstå at eiere av dyre merker som HD, Victore og BMW alltid, alltid vil være mer fornøyd enn eiere av billige merker. Helt uavhengig av den faktiske kvaliteten på sykkelen.

[TaSK]
Joda, men til tross for at det forklares nøye, synes jeg det er et merkelig fenomen

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av tagesk »

jhn skrev: Joda, men til tross for at det forklares nøye, synes jeg det er et merkelig fenomen
Det er menneskelig, og derfor er det så kult å få det forklart. Du, jeg, og alle andre har det slik.

Man forsvarer de valgene man tar uten å vite om det, og uten å kunne hindre det; man forklarer bort reprasjoner og trekker frem de positive (kjørelengde, i ditt tilfelle).
Ikke bare forklarer bort: man SER IKKE ulempene og fordelene SYNES Å VÆRE svært store.
Det som er poenget er at det ligger dypt i oss mennesker å gjøre det. Eller med andre ord: Å forvente noe annet er uklokt.

Fordi det handler om deg og meg, ikke bare Audi-eiere, bør man vite om det så man kan smile når man hører seg selv forsvare de valgene man har gjort.

Dette gjelder naturligvis ikke når jeg snakker om min (dyre) BMW R1200GS Adventure!........

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av jhn »

Nå har jeg lest det du linket til tagesk. Forholdsvis lite ny viten der. Vi vet vel fra før at noen av oss er mere rasjonelle enn andre?
Men nå kan vi kanskje konkludere med at Audi- og BMW-eiere er de minst rasjonelle av oss?
Det crasher egentlig litt med det inntrykket jeg tror disse folka prøver å gi.
De har liksom tatt et gjennomtenkt valg av bil/mc-merke på bakgrunn av kvalitet ... et gjennomtenkt valg. De har på en måte et meget bevisst forhold til sitt kjøretøy. Men de har tatt et valg basert på et ufortjent godt rykte ... ... tror jeg
Jeg er selv 100% troløs mtp merke.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av Tommas »

Jeg ville gjerne hatt en Ducati igjen, selv om de kanskje har et noe lurvete rykte.

Artig med smak og følelser, ikke alltid helt synkronisert med hverken lister over verkstedfrekvens eller fornuft ;-)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av tagesk »

jhn skrev:Nå har jeg lest det du linket til tagesk. Forholdsvis lite ny viten der. Vi vet vel fra før at noen av oss er mere rasjonelle enn andre?
Men poenget er: Du, som alle andre, har en tendens til å forsvare valgene dine mer enn de objektive forholdene skulle tilsi.
Det er som å si at rasjonelle mennesker ikke blir forelsket (som er det mest kjente eksempelet på "skylapper").

Du sier du er 100% troløs på merke. (Det tror jeg ikke noe på; du vil i så tilfelle være den første i historien, men det er en annen sak.)
Det er grunnleggende menneskelig for deg å trekke det frem fordi du helt eksplisitt valgte et annet merke enn forrige gang.
Det at bekjentgjør at du er 100% troløs betyr ikke at du er det, det betyr bare at du har bestemt deg for å være det. Derfor virker det viktig (for deg).
Når du velger BMW heller enn Honda fordi du hadde Honda forrige gang så er det, for deg, fordi du er troløs mens alle andre ser at det er fordi BMW har bedre sykler.n OK, OK, OK.

Det som er så kult med Kahnemans bok, og som er årsaken til at han har fått Nobelprisen, er at han er så flink til å vise at dette gjelder oss alle.
Vi blir alle sjalu og misunnelig, men vi greier (stort sett) å skjule det. Vi blir ikke mindre sjalu av at vi greier å holde lokk på det.
Å fporsvare sine valg fordi man har tatt dem er like naturlig som bitterhet over å tape, kjærlighet og sult. Legg merke til dette siste: At man uten å vite om det forsvarer sine valg, og eventuelt må legge lokk på sitt eget skryt, det er like menneskelig som andre menneskelige egenskaper som sult og søvn.

Når valget står mellom en Audi A6 og en Octavia, da er naturen slik at efter at valget er gjort, da husker man ikke lenger de gode argumentene for det andre valget. Octavia-eiere vil snakke med overbevisning om hvor praktisk den er og hva de sparer og glemme (ikke bare undertrykke, men glemme) hvordan det var å sitte i en Audi. Og A6-eiere som glir lydløst gjennom landskapet vil nyte det i fulle drag og glemme (ikke bare undertrykke) hva hver kilometer koster.

Boken anbefales om du vil lære noe om deg selv!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av Snikendeugle »

Dette ble veldig bibelskt for meg...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av jhn »

tagesk skrev:
jhn skrev:Nå har jeg lest det du linket til tagesk. Forholdsvis lite ny viten der. Vi vet vel fra før at noen av oss er mere rasjonelle enn andre?
Men poenget er: Du, som alle andre, har en tendens til å forsvare valgene dine mer enn de objektive forholdene skulle tilsi.
Det er som å si at rasjonelle mennesker ikke blir forelsket (som er det mest kjente eksempelet på "skylapper").

Du sier du er 100% troløs på merke. (Det tror jeg ikke noe på; du vil i så tilfelle være den første i historien, men det er en annen sak.)
Det er grunnleggende menneskelig for deg å trekke det frem fordi du helt eksplisitt valgte et annet merke enn forrige gang.
Det at bekjentgjør at du er 100% troløs betyr ikke at du er det, det betyr bare at du har bestemt deg for å være det. Derfor virker det viktig (for deg).
Når du velger BMW heller enn Honda fordi du hadde Honda forrige gang så er det, for deg, fordi du er troløs mens alle andre ser at det er fordi BMW har bedre sykler.n OK, OK, OK.

Det som er så kult med Kahnemans bok, og som er årsaken til at han har fått Nobelprisen, er at han er så flink til å vise at dette gjelder oss alle.
Vi blir alle sjalu og misunnelig, men vi greier (stort sett) å skjule det. Vi blir ikke mindre sjalu av at vi greier å holde lokk på det.
Å fporsvare sine valg fordi man har tatt dem er like naturlig som bitterhet over å tape, kjærlighet og sult. Legg merke til dette siste: At man uten å vite om det forsvarer sine valg, og eventuelt må legge lokk på sitt eget skryt, det er like menneskelig som andre menneskelige egenskaper som sult og søvn.

Når valget står mellom en Audi A6 og en Octavia, da er naturen slik at efter at valget er gjort, da husker man ikke lenger de gode argumentene for det andre valget. Octavia-eiere vil snakke med overbevisning om hvor praktisk den er og hva de sparer og glemme (ikke bare undertrykke, men glemme) hvordan det var å sitte i en Audi. Og A6-eiere som glir lydløst gjennom landskapet vil nyte det i fulle drag og glemme (ikke bare undertrykke) hva hver kilometer koster.

Boken anbefales om du vil lære noe om deg selv!

[TaSK]
Han har sikkert rett ... og derfor du også, men det blir veldig grovt og generelt. Samtidig er det store forskjeller på hvor rasjonell den enkelte er.
Jeg liker ikke å shoppe ... heller ikke bil og mc. Da jeg kjøpte den siste bilen, spurte min svoger hvilken bil jeg skulle ha. Jeg svarte "en eller annen liten SUV med automatkasse, opp til 200.000,- ... gidder du å fikse det for meg?"
Etter noen dager satt jeg der med en Honda CRV. Sånn liker jeg å shoppe.
Da jeg kjøpte den siste sykkelen, hadde jeg et beløp i hodet, opptil 200.000,-. Jeg dro til nærmeste mc-forhandler, brukte to minutter på å finne ut at utvalget ikke var stort, der og da. Den som falt mest i smak var tilfeldigvis en Suzuki V-strom.
En helt ukjent sykkel for meg, av et tilfeldig merke. Den kjøpte jeg, og brukte tre minutter på den handelen.
Alle kjøretøy jeg har hatt, har vært av forskjellig fabrikat. Ingen har blitt valgt ut fra merke, men tilgjengelighet og bruksområde.
Jeg forstår hva han sier, og er ikke uenig, men han, og kanskje du? glemmer at det er store individuelle forskjeller
Om jeg skulle være irrasjonell når jeg kjøpte bil, hadde jeg valgt en Aston Martin kanskje? Hvilken sykkel? ... aner ikke ... muligens en BMW :-# :x

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: ny undersøkelse fra USA

Legg inn av JohnnyTh »

Vnpr jeg setter meg inn i min A6 Quatro med 3 liter og nesten alt utstyr, så glemmer jeg at jeg er isolatør og føler meg som en direktør. Burde selvsagt kjøpt en Avensis, men jeg får vondt i ryggen av de og liker å være litt ufornuftig når jeg kjøper bil. Tror faktisk jeg er mer fornuftig når jeg kjøper sykkel, for jeg kjøpte ikke det jeg hadde lyst på. Enda jeg hadde penger nok.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar