Hvordan sjekke om oljepumpe virker?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Hvordan sjekke om oljepumpe virker?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Hei, hvordan sjekker jeg om totakts-oljepumpa virker på sykkelen?

Jeg er redd for at den skal gå ad dundas hvis den ikke får no olje. For en måned siden når vi hadde start, da var den ikke koblet til forgasser, da kom det olje ut av slangen, men nå når jeg hadde den til å bakke så trakk jeg slangen av litt kjapt for å sjekke, men ingenting kom ut. I mellom da og helt til nå så har den vært kjørt tørr, tror dere at den har blitt ødelagt? Er det lurt å bestille helt ny oljepumpe?

abakuss
Innlegg: 84
Registrert: 20 feb 2015, 23:33
Motorsykkelen din: v-strom 650 2005 modell
Sted: Verdal

Re: Hvordan sjekke om oljepumpe virker?

Legg inn av abakuss »

Tilsett rett mengde med 2 takst olje direkte i bensintanken kan jo være en løsning??

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Hvordan sjekke om oljepumpe virker?

Legg inn av freddy123 »

oljepumpa blir nokk drevet av motorn din og mulig det er plastikk drev som driver oljepumpa det var det på min 125cc, men visst dette drevet var knust skulle du hørt noen ulyder :-k oljepumpa er jo en simpel innretning og er ikke så mye som kan gå i filler på den egentlig. har du sjekka skikkelig nøye og ingen slanger er tette eller lignende ? og såklart olje i oljetanken :lol

worst case scenario er vel å blande 2% rett i tanken , dette gjorde jeg på min 125cc og det funker like bra det , men er det å huske det hver gang man fyller da visst ikke er man fucked :lol også er det dritt og måtte ha med en kanne 2t olje ned til bensern hver gang det skal fylles :-)å

undersøk litt på nettet også angående oljepumpa på biken din.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Hvordan sjekke om oljepumpe virker?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Jeg vet at drevet inne i motoren går rundt, for en måned siden så kom det olje ut, men ikke i dag (Så ikke så lenge på den)

Blir oljepumper ødelagt om man kjører lenge uten olje samtidig som den går? Jeg synes det blir så mye styr å blande i bensinen hver gang, så har mest lyst på en oljepumpe som virker.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Hvordan sjekke om oljepumpe virker?

Legg inn av MLeikarnes »

Om en pumpe tåler å bli kjørt tørr kommer helt an på hvilken type pumpe det er, men her ser det ut til at det er en plunger-pumpe som er drevet av en slags kamaksel. Tåler nok å kjøres uten olje en stund, men det er ikke bra å kjøre for lenge uten. Da en plunger-pumpe er laget med så fine toleranser at det vil bli varmt etter hvert.

http://www.dansmc.com/2_stroke_oilpump.htm

Bilde

Plunger-pumpe, fungerer på samme måte som en Bosch/CAV/MiniMec dieselpumpe på en eldre diesel motor, hvor pådraget på gassen styrer hvor mye olje som kommer ut, når man gir mer gass så vrir man plungeren og dermed får men ett større areal på pumpeplungeren og mer olje doseres til forgasseren. en kamaksel (eksenterhjul ser det ut til) driver pumpe plungeren oppover, mens en fjør presser den nedover.
Bilde

Kamakselen eller eksenterhjulet ser ut til å være kalt distrubutor her.
Bilde
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Hvordan sjekke om oljepumpe virker?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Aha, så den skal i teorien virke, er det mulig å få målt om den får rett mengde olje i f.eks eksosen, ved å bruke en eller annen form for måleapparat?

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Hvordan sjekke om oljepumpe virker?

Legg inn av MLeikarnes »

En mulighet er jo å blande olje i bensinen, ta av slangen til olje på forgasseren og legge den ned i ett sylteglass. Husk å tette innløpet for olje på gasseren, og deretter kjøre motoren... For da å se hvor mye olje som kommer ut. Eventuelt legge slangen i en flaske og kjøre seg en tur og deretter sammenligne bensinforbruket og regne ut hvor mye olje som skulle ha blitt brukt. Det er vel 2% olje, så om du bruker 1l bensin så skal du ha brukt 0,02l olje, så om du måler hvor mye som er på flasken så vil du i teorien vite hvor mye olje pumpen leverer.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Hvordan sjekke om oljepumpe virker?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

MLeikarnes skrev:En mulighet er jo å blande olje i bensinen, ta av slangen til olje på forgasseren og legge den ned i ett sylteglass. Husk å tette innløpet for olje på gasseren, og deretter kjøre motoren... For da å se hvor mye olje som kommer ut. Eventuelt legge slangen i en flaske og kjøre seg en tur og deretter sammenligne bensinforbruket og regne ut hvor mye olje som skulle ha blitt brukt. Det er vel 2% olje, så om du bruker 1l bensin så skal du ha brukt 0,02l olje, så om du måler hvor mye som er på flasken så vil du i teorien vite hvor mye olje pumpen leverer.
Ok, kan prøve det :thumleft

Svar