Nytt problem; spenningsregulatoren!

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Nytt problem; spenningsregulatoren!

Legg inn av SuperTenere »

På en liten tur idag så stoppet sykkelen plutselig; helt død, ingen liv i det hele tatt. Antok at hovedsikringen var røket og det stemte. Puttet i en ny og ser at det ryker av spenningsregulatoren! Napper kjapt ut sikringen igjen. Ser at det er svidd/brent et lite hull i plaststøpingen på regulatoren der det kom røyk. Så den er definitivt død:( Nå har jeg en annen regulator liggende som jeg vet er iorden, men er litt betenkt for å sette den på. Hva er det som får regulatoren til å dø? Kan det være en annen el-feil noe sted? Er selvfølgelig redd for at den neste regulatoren åsså ryker med en gang...Noen som har tips?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Nytt problem; spenningsregulatoren!

Legg inn av DrGreve »

Du kan jo måle hva som kommer ut fra generatoren. Koble fra de tre ledningene som kommer fra generatoren til regulatoren og start sykkelen. Sykkelen går selv om du kobler fra så lenge du har strøm på batteriet. Mål hver ledning på tomgang og på 4-5000rpm. Hvor mye den skal gi er forskjellig fra sykkel til sykkel, men viktigst er at hver ledning skal gi like mye. Gjør de det, så ville jeg tatt sjansen på å bytte regulatoren..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Nytt problem; spenningsregulatoren!

Legg inn av DrGreve »

Og jeg glemte å nevne at hvis sikringen ryker selv når du har koblet fra mellom generator og regulator så må du sjekke/måle solenoiden.. Jeg regner med at hovedsikringen er på den?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Nytt problem; spenningsregulatoren!

Legg inn av SuperTenere »

Takk for tips. Skal måle litt imorgen før jeg setter på den nye. Men lurer litt; gir ikke generatoren "max" uansett? Kan det bli feil på den slik at den gir for HØY spenning ut? Tenker at når den streiker så vil den gi for liten eller ingen spenning ut, og da skal vel ikke regulatoren streike? Mulig jeg er på villspor, strøm er ikke min aller sterkeste side, men spennede er det:)

Og nei, sikringe holdt når jeg koplet fra regulatoren. Strømmen på batteriet var nok til at jeg kom meg hjem;)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Nytt problem; spenningsregulatoren!

Legg inn av DrGreve »

Nei, effekten øker med turtall som en dynamo. Du kan også sjekke om det er overslag i generatoren ved å måle om det er kontakt mellom hver ledning og gods/jordingspunkt. Her skal det IKKE være kontakt.
Og til slutt kan du måle om det er kontakt mellom hver ledning, her SKAL det være kontakt :)
Er alt normalt, så er det nok regulatoren som har kortsluttet.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Nytt problem; spenningsregulatoren!

Legg inn av FJZZR »

En regulator som streiker gir ikke sjelden ut for høy spenning. Snakker av bitter erfaring!!! Generatoren på en mc er 3-fas med flytende midtpunkt. Din, tror jeg, har feltvikling som den regulerer gjennom. Siden det er en enhet på utsiden av generator, så er kanskje regultor og likretter en enhet. I så fall går det enorme strømmer, og ryker en av likretter diodene, så blir det så varmt at noe smelter. Kobler du fra likeretter/ regulator skal du ikke ha gjennomgang mot jord . Motstand skal være lik gjennom alle tre faser. En sykkel jeg hadde, skulle ha 90 volt!! ved 6000 o/min. Dette kan være litt anderledes på din. Sjekk bare, som tidligere nevnt, symmetrien. Så er det bare å skifte den.
Lykke til!

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Nytt problem; spenningsregulatoren!

Legg inn av DrGreve »

Bare husk å måle fasene når de tre ledningene er frakoblet regulator/likeretter. Har du feil i sistnevnte kan du få feilvisning når du måler fase-ledningene.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Nytt problem; spenningsregulatoren!

Legg inn av SuperTenere »

Mange nyttige tips, takktakk:) Sjønner jo at generatoren gir mer spenning når turtallet øker, men det er jo regulatoren dimensjonert for. Men kan det bli feil på generatoren slik at den git ut HØYERE spenning enn det den i utgangspunket gjør? Altså om den spyr ut 100 volt på 8000 rpm, kan det da bli en en feil som gjør at den hiver ut 500 volt? Jeg vil tro nei, altså kan ikke akkurat det ødelegge regulatoren. Kortslutninger/jordfeil er en annen sak, det skal jeg forsøke å måle meg frem til:)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Nytt problem; spenningsregulatoren!

Legg inn av DrGreve »

Du konkluderer rett, det er bare jeg om liker å gå metodisk til verks og når jeg skal feilsøke ladesystemet starter jeg alltid med stator og jobber meg mot solenoiden. Regulatoren er også mulig å feilsøke men siden jeg ikke vet fargekodene på kablingen på din sykkel, så kan jeg heller ikke gi deg en bruksanvisning.
Poenget er uansett at hvis du ikke finner noe avvik på generator så er det rimelig sikkert at en diodebro i likeretteren som har kollapset :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Nytt problem; spenningsregulatoren!

Legg inn av DrGreve »

Jeg glemte å nevne at mellom fasene så skal motstanden ligge mellom 0,2 og 0,3 ohm ved 20 grader Celsius på din sykkel. De 3 kablene er forøvrig hvite. :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Nytt problem; spenningsregulatoren!

Legg inn av SuperTenere »

DrGreve skrev:Du kan jo måle hva som kommer ut fra generatoren. Koble fra de tre ledningene som kommer fra generatoren til regulatoren og start sykkelen. Sykkelen går selv om du kobler fra så lenge du har strøm på batteriet. Mål hver ledning på tomgang og på 4-5000rpm. Hvor mye den skal gi er forskjellig fra sykkel til sykkel, men viktigst er at hver ledning skal gi like mye. Gjør de det, så ville jeg tatt sjansen på å bytte regulatoren..
Prøvde å måle litt i dag. Det er tre hvite og ei rød ledning som går inn på regulatoren. Når motorn går og jeg måler på disse er det kun den røde som har spenning, i overkant av 12 volt. De tre hvite viser 0. Tok sjansen på å kople alt tilbake med ny regulator og alt virker ok. Ladespenningen inn på batteriet ligger på 14- 14,4 volt.

Svar