Gassproblem Aprilia

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Gassproblem Aprilia

Legg inn av Wooho »

Hei igjen:)
Har et lite og mindre viktig problem med aprilian denne gangen. Gassen reagerer ikke som den skal, må ofte gasse litt mer for at sykkelen skal starte og ikke dø ut. Det er slik at jeg må vri mer på selve gassen, den er litt løs (som om det skulle være dødgang på rattet til en bil).

Er dette noe jeg kan fikse selv? Noe som må skrus litt ordentlig fast? Noen tips:)?

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Gassproblem Aprilia

Legg inn av norse900 »

Du må nok bare stramme gass-wire'en så er blir du kvitt slarken ("dødgang") :thumleft

For å unngå at den stopper uten gass, så er det tomgangen som må justeres (motorens turtall uten bruk av gassrulla).
Har ikke peiling på nymotens forgassere, men hvis den er i tråd med gamle dagers "standard", så er det en justeringsskrue for dette. Dette finner du ganske sikkert bilde av i håndboka (user manual) for sykkelen din (let etter idle speed adjuster, eller noe slikt).

Tror du fikser dette glatt, jeg :vs :prf
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Gassproblem Aprilia

Legg inn av DrGreve »

Tipper det er Delorto-gassere på denne og du finner garantert en lærevideo på youtube.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Gassproblem Aprilia

Legg inn av Wooho »

Er det vanskelig å få strammet gasswiren evt? Hvor skal jeg begynne å skru?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Gassproblem Aprilia

Legg inn av DrGreve »

Det skal være en låsemutter og justeringsmutter på wiren helt oppe ved gassen. Du kan prøve å justere der først. Det skal være ett par mm dødgang..
Hvis du ikke har mer å gå på oppe, så mener jeg å huske at du har en liten luke med 3 skruer der hvor gasswiren går inn i motoren. Der skal det være mulig å justere litt. Husk å stramme til låsemutteren etter justering..
Jeg mener også at du kan justere hvor mye totaktsolje som skal gå ut på samme plass..?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar