Verksted besøk til besvær?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Verksted besøk til besvær?

Legg inn av Svolp »

Jeg gir meg ende over.. Begynner og lure på hvor seriøst verksteder egentlig tar kundebiler. Hatt bilen inne på service for andre gang i mitt eie og for andre gang etter jeg får nøkkelene og peilet olja er det en cm over maks strek . Hvorfor? :twisted Dette er også to forskjellige merkeverksteder.. Kjenner jeg blir forbanna, har turbo i tillegg så ikke særlig gunstig og kjøre med...
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av Epylypzon »

Jeg har ingen kommentar til det generelle. Men når det gjelder selve oljeskiften har jeg lurt litt på hvordan de gjør det på verkstedet uansett bil/mc.
Starter dem opp, tapper ut gammel olje også fyller på angitt mengde eller tar dem seg tid til å fylle på nesten angitt mengde, starte opp for å la den bli varm, stopper og venter x antall minutter før dem peiler.
Jeg har skifta olje på gs en et par ganger i år og sikkert 10 ganger på wr`en. Aldri har det funket å bare fylle på angitt mengde.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av Svolp »

Det står 4l i min manual på bilen så ja, jeg trur de bare konsekvent fyller 4l og driter i og sjekke.. 4l er alt for mye når motor ikke er brenn ny.. Inkompetente dritt verksted :twisted
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av Reodor Felgen »

Fyller angitt mengde selv om bilen er 11 år og 170 000 km gammel. Blir riktig resultat hver gang. Har turbo og bensinmotor.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av Svolp »

Jævla merkelig at ikke fagfolk får det til... :-)å
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av JohnnyTh »

Kan aldri stole på et verksted. Jeg sjekker alltid slikt etter verkstedsbesøk. Ikke alltid det er helt som det skal være.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av Reodor Felgen »

Svolp skrev:Jævla merkelig at ikke fagfolk får det til... :-)å
Hvis bilen rommer mindre olje etterhvert som den eldes vil jeg tro at man har et seriøst sludge problem.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av Svolp »

Var jo ikke det jeg mente, jeg mener at du kan ikke alltid lese deg blind på en manual da det tydeligvis er for mange faktorer som avgjør om all olje renner ut.. Varm/kald motor, filterbytte, tiden den renner ut osv.. Når dem atpåtil ikke peilet olja etter påfylling er kritikkverdig når de bare tar det for god fisk.. Hadde de peile når bilen var ferdig sørvet hadde de sett dem samme som meg når jeg fikk nøkkelen til bilen. Amatører... :mk
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av Reodor Felgen »

Hvis det er noen trøst betalte jeg 3740 kroner for oljeskift og kupefilter på konebilen som har gått hele 6000 km. Min lokale Kia forhandler insisterte på at kupefilter måtte byttes da det var en del av 1. service.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av LordShaft »

Alikevel stoler vi blindt på verkstedmekanikere i andre sammenhenger :-k Jeg mener at feil forekommer hos alle, kanskje i større grad når "alle" skal ha gjort ett eller annet før ferien. Uansett, slike ting bør ikke forekomme etter mitt syn

Note4

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av Gordon »

LordShaft skrev:Alikevel stoler vi blindt på verkstedmekanikere i andre sammenhenger :-k Jeg mener at feil forekommer hos alle, kanskje i større grad når "alle" skal ha gjort ett eller annet før ferien. Uansett, slike ting bør ikke forekomme etter mitt syn

Note4
En ting som burde ikke forekomme, ifølge Buskerud Bil er at bilens computer skal ikke skrue seg selv av!!! men det er akkurat det som skjedde med min Chrysler Voyager sist fredag. Inntauing til verksted kr 500.-, 4 bortkastet dager og kr 1500.- fattige for 1 times arbeide, og bilen tilbake i går.
Modern teknollogi - you can shove it :scratch
Gordon

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av TBI81 »

Merkeverksteder kan ta seg en bolle ..

I fjor:
Audi: Bremse calipter som henger, Du må ha ny . 5900,- for en.
Meg: Hva skjedde med å klyve caliptere, hone opp og bytte pakninger?
Audi: Nei, det har vi dårlig erfaring med..
Meg: På tide at dere får erfaring med det. Dette har da verksteder gjort i mange tiår. Forøvrig koster et sett med caliptere 3200,- fra England..
Audi: Ja, vi skal undersøke litt .. Mumle noe om at de måtte monteres elektronisk .. ?

En time senere ringer de meg og har fått "moet opp" calipteren. Trengte ikke nye altså ..

To nye bremseskiver skulle de også montere i samme slengen pga en liten ripe på mindre enn en cm bredde og en halv cm dybde på den ene.
Meg: Jeg kan ikke skjønne at jeg trenger to nye skiver for dette? De er knapt kjørt 40 000km og er som nye ellers. Vil ikke dette merket slites vekk etter kun få mil?
Audi: Jo .. Det vil det kanskje..
Etter en kjapp "sjekk" så fikk jeg beholde de og bilen ble EU OK uten andre merknader.

12 000,- som de først skulle ha for jobben ble redusert til 1200,-

Om jeg er fornøyd med prosessen? Overhodet ikke. Tante Turid på 60år ville garantert bare ha nikket og betalt. Merkeverksted vet best .. Jau .. :notlistening

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av Voodoodoo »

Røyk oljerøret som går fra turbo og inn på blokka på passelaten. Sjekka ut og delen kosta 1500 kroner. Greit nok og siden dette skjedde i nærheten av Vågå blei kjerra taua til nærmeste vag verksted,
Regna med at rep kom på 2500-3000 og pakka med meg sakene og stakk til fjells...
Henta bilen uka etter og fikk servert ei regning på 5800,-...
Ja jævlig...
La meg si det slik at vi endte på 3' til slutt...
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av Gordon »

TBI81 skrev:Merkeverksteder kan ta seg en bolle ..

I fjor:
Audi: Bremse calipter som henger, Du må ha ny . 5900,- for en.
Meg: Hva skjedde med å klyve caliptere, hone opp og bytte pakninger?
Audi: Nei, det har vi dårlig erfaring med..
Meg: På tide at dere får erfaring med det. Dette har da verksteder gjort i mange tiår. Forøvrig koster et sett med caliptere 3200,- fra England..
Audi: Ja, vi skal undersøke litt .. Mumle noe om at de måtte monteres elektronisk .. ?

En time senere ringer de meg og har fått "moet opp" calipteren. Trengte ikke nye altså ..

To nye bremseskiver skulle de også montere i samme slengen pga en liten ripe på mindre enn en cm bredde og en halv cm dybde på den ene.
Meg: Jeg kan ikke skjønne at jeg trenger to nye skiver for dette? De er knapt kjørt 40 000km og er som nye ellers. Vil ikke dette merket slites vekk etter kun få mil?
Audi: Jo .. Det vil det kanskje..
Etter en kjapp "sjekk" så fikk jeg beholde de og bilen ble EU OK uten andre merknader.

12 000,- som de først skulle ha for jobben ble redusert til 1200,-

Om jeg er fornøyd med prosessen? Overhodet ikke. Tante Turid på 60år ville garantert bare ha nikket og betalt. Merkeverksted vet best .. Jau .. :notlistening
Helt enig med deg, det er alt for lett i dag med bruk og kast. Som tidligere bilmekaniker reparerte jeg nesten alt fra A til Å, Ingen problem å splitte caliper, bytting av pakning på bremse sylinder, t.o.m. nagling av bremse sko. Those were the days. Men tiden forandret seg både for det bedre og det verre. Det kan virke slik at dagens verksted har en overtak og tror at det vanlig mennesker har ikke peiling i det heletatt. I noen tilfelle er det riktig, men jeg får en inntrykk på dette forum, at folk er flink :thumleft og vet hva som foregår, if you get my drift.
Gordon

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av Geiroe »

Svolp skrev:Jeg gir meg ende over.. Begynner og lure på hvor seriøst verksteder egentlig tar kundebiler. Hatt bilen inne på service for andre gang i mitt eie og for andre gang etter jeg får nøkkelene og peilet olja er det en cm over maks strek . Hvorfor? :twisted Dette er også to forskjellige merkeverksteder.. Kjenner jeg blir forbanna, har turbo i tillegg så ikke særlig gunstig og kjøre med...
Motsatt problem på Volvos 2,4l diesel, hvis du fyller det som står i instr. boka kommer du opp på midten mellom min. og maks, og mangler da i overkant av en liter. Har bare latt det være, bruker jo lite olje uansett.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar