Rette spilefelg?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
KawaKjetil

Rette spilefelg?

Legg inn av KawaKjetil »

Er det noen her inne som vet hvem som kan rette spilefelg?
Gjelder min 1200 GSA.
Er ca 3-5mm kast, og merkes spesielt i høyresving under 60 km/t. Samt ved bremsing på sporet vei inn mot feks lyskryss.
Trodde først det var dekket, men målte felgen i går.

Brukeravatar
lamoi
Innlegg: 106
Registrert: 07 mai 2013, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R (2014)

Re: Rette spilefelg?

Legg inn av lamoi »

Ikke sett det ordet før, er det eikerfelg? Hvis det er slike kan det være Spinnin Wheel på Mysen kan ordne det. De fikset min bakfelg ved å sleppe/stramme på eikrene.

Sent from my D6503 using Tapatalk

KawaKjetil

Re: Rette spilefelg?

Legg inn av KawaKjetil »

Ja, eiker eller spiler. Jeg kaller det spiler :-)
Skal høre med Spinnin Wheel på mandag. Var innom min forhandler idag, og de mente det var for lite å rette og at det ofte var både høyde og sidekast i sånne felger. Det kunne like godt være dekket sa de. Har jo også lurt på det siden det kun merkes i høyresving samt på sporet vei på høyre side av dekket.
Byttet til nye Tourance Next for ca 100 mil siden, etter å ha slitt ut et par med samme.
Har et par halvslitte Tourance i garasjen jeg kan bytte over til på mandag. Da vil jeg få svar på om kastet i felgen er utslaget eller om det er det nye dekket.

Men når det gjelder spiler/eiker. Her er bilde fra en hard innbremsing med en R100GS i Hardanger i sommer... må ha vært noen løse spiler/ eiker her. Ikke å spøke med :D
Han kom seg ikke til Lillehammer og grusveier som var målet!
FB_IMG_1439649657326.jpg

KawaKjetil

Re: Rette spilefelg?

Legg inn av KawaKjetil »

De gir litt mer etter ved offroad kjøring enn støpte felger. Er vel stort sett det som er fordelen. Støpte felger får sprekker, noe jeg ikke tror spilefelger får.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Rette spilefelg?

Legg inn av LordShaft »

Selv er jeg ikke så sikker på at spillefelger er veien å gå ved mye landeveis kjøring. :-k

Note4

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7008
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Rette spilefelg?

Legg inn av Jompa »

Om ikke verkstedet kan få felgen innenfor 1 mm i aksiell og radiell retning, er det de som ikke kan jobben.
Men du hadde jo allerede tenkt å spørre et annet verksted.
En fordel med eikefelg er lavere vekt (som oftest) enn støpt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KawaKjetil

Re: Rette spilefelg?

Legg inn av KawaKjetil »

Jompa skrev:Om ikke verkstedet kan få felgen innenfor 1 mm i aksiell og radiell retning, er det de som ikke kan jobben.
Men du hadde jo allerede tenkt å spørre et annet verksted.
En fordel med eikefelg er lavere vekt (som oftest) enn støpt.
Ja, jeg tar gjerne imot tips om noen vet om gode felgrettere nærmere vestlandet :thumleft

Tenker det samme som deg Jompa, de må kunne klare å få felgen innenfor en mm begge veier.
Har selv drevet litt med dette for over 30 år siden da far min drev sykkelbutikk og verksted. Men litt lettere å dra en skjevhet ut av en tynn tråsykkelfelg enn en kraftig mc felg! Og jeg vil helst ikke ha et resultat som bildet jeg la ved :D Her skal en ha litt håndelag og vite hva en baler med :-)å

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Rette spilefelg?

Legg inn av Kjellrf »

Det å justere eiker er nok en litt bortglemt ferdighet, men alle mekanikere burde egentlig kunne det, da det inngår i serviceplan å sjekke det på alle sykler med eiker.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Espen Klev
Innlegg: 25
Registrert: 20 jan 2015, 07:56
Motorsykkelen din: yamaha FZR 1000 87

Re: Rette spilefelg?

Legg inn av Espen Klev »

Du kan sjekke om kast er i felg eller dekk enkelt uten å ta av hjulet. løft opp hjulet med depostøtte, midtstøtte alt etter som. bruk et måleur med magnetfot. om du ikke finner noe magnetisk å feste den i funker det helt fint å holde skikkelig på foten mens en kompis snurrer på hjulet. Da er det bare å sjekke både aksialt og radialt og du vet hvertfall hvor mye skjevt det er. innenfor en mm bør det absolutt være. Husk å gjør ren felgen først så ikke dekkrester og annet påvirker målinga.

KawaKjetil

Re: Rette spilefelg?

Legg inn av KawaKjetil »

Problem solved - case closed!

Har snakket med diverse forhandlere som ikke anbefalte å stramme spilene. Dette pga måten BMW felgene var sveist på. McHuset Nydal mente jeg burde være forsiktig med å stramme spilene. Arvid på McMarine i Bergen kunne gjøre det, men han ville først snakke med Per på Nydal :-)
På BMW var det ikke uvanlig med det kastet jeg har i felgen. På feks Honda er limit etter at felgen er spilet om 0,2mm!
Mange forskjellige innspill, og med pris på ny felg til kr 10333,- i bakhodet, uten bremseskiver! tenkte jeg å prøve det billigste først :-k

Tok idag med meg forhjul til noen gamle kollegaer fra dekksbransjen på tidlig 80 tall. Hadde med meg et halvslitt Tourance og tenkte å hive dette på.
Ikke gjør det! Okei, hva gjør jeg da? Knekk inn dekket og drei det 180 grader på felgen, smør godt så det smeller ut i felgen.
Okei, did so. Dekket smalt skikkelig ut (trykket opp i 5,5 bar), jeg for hjem og balanserte... ut på prøvetur. Alles in ordenung :D
Lessons learned. Mange forskjellige og sikkert gode råd rundt om. Men de som driver med dette til dagen og har en mannsalder i dekksbransjen hadde det beste tipset :thumleft
De fortalte bla at de ofte måtte gjøre dette på bilfelger etter at kunden kom tilbake og klaget. Da kompenserte ubalanse i dekket for ubalanse i felg.

No blir det en langtur imorgen uten noe "risting" :prop:

Edit; etter litt nøyere måling enn øyemål ble fasit 0,9 mm.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Rette spilefelg?

Legg inn av Kjellrf »

PÅ Kawa'n min hadde jeg kast/bulk i ene felgkanten, var innenfor toleransene på høyre side, men kast på venstre. målte du begge sider?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar