Mortens Speed Triple!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
MortenL
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S

Re: Mortens Honda Nighthawk!

Legg inn av MortenL »

Da ble sesongen plutselig avsluttet litt tidligere enn forventet:

Bilde

Skaden jeg har nevnt tidligere har jeg endelig fått en avklaring på, delvis avrevet leddbånd i underarmen, nede ved håndleddet. I flere uker fremover nå skal jeg gå med denne formstøpte skinna fra over albuen ned til hånda. Å kjøre bil med den gikk fint, men motorsykkel.. tja. :scratch

Så da var det bare å få klargjort sykkelen for vinteren. Hadde meg en grei og rolig tur i nærområdet, for å få det ut av systemet, før jeg fylte tanken og gikk i gang med vasking og ACF-50 for å forhindre rust.

Bilde

Etter vasken fant jeg en tikkelyd på høyre sida av sykkelen når jeg skrudde på tenninga, viste seg å være blinklysreléet som ikke var vanntett. Ene ledningen hadde løsna fra kabelskoen og, som bildet viser. Fikk blåst tørt, en dæsj med elektronikkrens, festa ledningen og borret et lite dreneringshull for fremtidige fuktige turer. :prf Testet OK!

Bilde

Så bar det inn i boda. Et prosjekt som var omtrent 40% lettere enn med BMWen. :twothumbs: Her ble den satt på vedlikeholdslading, jeg tok av salen for at ikke den skal bli spist opp i vinter, armerte et par musefeller, og tettet luftboks og eksosrør. Bedre føre var. :prf

Bilde

Bilde

Så får jeg ta på meg skinna igjen da.. og smøre meg med tålmodighet. Får vaske kjøreklærne og hjelmen litt i påvente av neste sesong, og kanskje fylle på med litt 2-hjulte eventyr på Youtube. Driver og ser The Long Way Up for tia, koselig serie!

Brukeravatar
MortenL

Legg inn av MortenL »

Da var det på tide med oppdatering!

For et par uker siden fikk jeg montert klokke med termometer, BMWen hadde digital klokke fra fabrikk, og det savna jeg på Hondaen. Termometer var en bonus; nå er det mulig å vite både hvor kaldt det var når testiklene krøp tilbake dit de kom fra, og akkurat når det inntraff!

Bilde

Bilde

Så, to dager tidligere enn i fjor, ble sykkelen tatt ut og startet! Første skikkelige tur i går, ble en drøy time i skikkelig vind og noen få plussgrader. :twothumbs:

Bilde

Bilde

Bilde

Så da er sesongen offisielt i gang for min del, håper på en like tørr, varm og lang sommer, som vinteren har vært våt, kald og lang. :[-(

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Hadde nøyaktig samme på min Honda, montert på samme sted (men rett på handlebar siden det ikke er sikringsboks der på Alp´n).
Kjøpte den egentlig for temperatur jeg, siden det er klokke i dashboard, men fordi det kommer litt varm luft fra motor opp der viser den feil i forhold til reell utetemperatur.
Kan hende luftstrømmen er annerledes på din så det ikke påvirkes i samme grad, men på min var det flere grader avvik.
Så du bør kanskje sjekke det på starten om du kjører mens det kan være frost, om den sier plussgrader selv om det egentlig er på minussiden.

Brukeravatar
MortenL

Legg inn av MortenL »

Gammelsmurfen skrev: 01 mar 2022, 17:00 varm luft fra motor opp der viser den feil i forhold til reell utetemperatur.
Etter litt kjøring i morgentimene i dag skjønner jeg hva du mener, og har samme problemet her. Når sykkelen parkeres etter kjøring stiger temperaturen på termometeret pga. av varmen fra motor. Tar en del tid med kjøring og vind før den synker også, men etter noen kilometer virker tempen som vises reell. 3-4 grader ute når jeg parkerte sykkelen, og når jeg kom ut igjen etter 15 minutter viste displayet 13 grader. 😅

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

MortenL skrev: 02 mar 2022, 10:22
Gammelsmurfen skrev: 01 mar 2022, 17:00 varm luft fra motor opp der viser den feil i forhold til reell utetemperatur.
Etter litt kjøring i morgentimene i dag skjønner jeg hva du mener, og har samme problemet her. Når sykkelen parkeres etter kjøring stiger temperaturen på termometeret pga. av varmen fra motor. Tar en del tid med kjøring og vind før den synker også, men etter noen kilometer virker tempen som vises reell. 3-4 grader ute når jeg parkerte sykkelen, og når jeg kom ut igjen etter 15 minutter viste displayet 13 grader. 😅
Ja. ellers så er enheten både strømgjerrig, klokka fin og jeg tror temperaturmåleren i utgangspuktet er greit kalibrert.
Det er plasseringen som er utfordringen og så lenge det ikke er noe ekstern føler så blir det ikke helt enkelt siden man også skal kunne se den mens man kjører. På den nye sykkelen min er det innebygget, så der får jeg ikke den utfordringen :)

Brukeravatar
MortenL

Legg inn av MortenL »

20220420_114459.jpg
20220420_111130.jpg
20220420_114506.jpg
20220420_111135.jpg
20220421_072303.jpg
20220421_071406.jpg
20220422_150125.jpg
20220422_150135.jpg
Kjapp liten oppdatering. Endelig fint vær, kjører noen koseturer når jeg har tid, og bruker sykkelen til pendling når jeg kan.

Har de siste dagene fått frisket opp litt plastikk, luftet clutchen, og i dag fått på de nye dekkene jeg bestilte i høst. 😀😀
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Regner med at det ikke bare var hos meg bildene dine ble vist liggende?
Nå har jeg rettet opp de fleste og håper at de nå vises riktig vei hos alle som klikker seg inn på for å kikke :) .

Brukeravatar
MortenL

Legg inn av MortenL »

AJ skrev: 24 apr 2022, 18:58 Nå har jeg rettet opp de fleste og håper at de nå vises riktig vei hos alle som klikker seg inn på for å kikke :) .

Takker 😀 ble lastet opp kjapt og gæli fra mobilen, så alle kom på skakka for meg også. I dagens bilde tråden kom det av en eller annen grunn rett vei, når jeg lasta opp på samme viset. 🤔

Brukeravatar
MortenL

Legg inn av MortenL »

Har de siste par dagene hatt litt jobb med å bytte ut dekaler på sidedekslene og halepartiet. Som fremgår av bildene, var de gamle blitt både hullete og flassete. Fornøyd med resultatet, men det kunne vært bedre. Fikk ikke fjernet alt av limrester blant annet, selv med 15 runder label off/sitrusrens/klisterfjerner av annet fabrikat og skrubbing. Lakken slapp faktisk sammen med noe av limen, så jeg gamblet på å la siste rest av lim være. Så får vi se med tida hvor lurt det var. :knegg

Ellers er ikke fargen en 100% match med de gamle klistremerkene, men de jeg har kjøpt og montert her skal visstnok være de beste man får tak i.

Bilde
Bilde
Bilde
Før

Bilde
Også før

Bilde
Etter

Bilde
Før

Bilde
Etter

Bilde
Før

Bilde
Etter

Byttet også for en drøy måneds tid siden ut LED kitet i hovedlykta, som tidligere eier hadde installert, da det tok kvelden. Dette ble byttet ut med en mer tidsriktig halogenpære til den nette sum av 25 kroner. (Mot 2000 kroner for nytt, identisk LED kit). Kjører ikke på mørke landeveier uansett, så det var ikke nødvendig med LED egentlig.

Bilde
Bilde

Så har jeg ikke videre planer for sykkelen denne sesongen, med mindre noe nytt går i stykker. Ble far for få uker siden, så det blir spennende å se hvor mye tid jeg har til rådighet fremover. :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Dette ble bra, ser det ut til :thumleft :prf !

Brukeravatar
MortenL

Legg inn av MortenL »

IMG20230926095232.jpg
Rekordtidlig sesongavslutning, men når været først var fint nok til å klargjøre sykkelen for lagring, var det bare å slå til.

Selv om jeg tok den ut sent i februar i år, ble den bare kjørt drøyt 1300 miles. Ingen langturer, ei heller kjøring i stygt vær, samt pappapermisjon er nok skylden i dette. Kanskje det blir mer neste år! :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Fortsatt interessant tråd, fra BMW til en ikke helt ordinær Honda som ser veldig fin ut. Utfra tidligere aktivitet vil jeg tro denne også får ett godt liv :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
MortenL

Legg inn av MortenL »

Lenge siden oppdatering her nå. Jeg er ikke særlig aktiv på forumet her for tida, men om ikke annet kan jeg oppdatere med nytt fremkomstmiddel- som forhåpentligvis kan brukes fra mars av. :roll
IMG20250201150652.jpg
IMG20250201150644.jpg
IMG20250201150632.jpg
IMG20250201150624.jpg
Er noe litt annet enn de to forrige syklene dette, men har hatt skikkelig sansen for diverse Triumph-er egentlig i et par år, og nå var tiden inne for noe litt mer moderne.

Prøvekjørte en slik her i sommer, men det var ganske dyr. Så i tidlig januar var vi en tur på det glade sørland og hentet denne. Stor tro på at denne blir værende i midt eie i lang tid. :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Re: Mortens Speed Triple!

Legg inn av AJ »

Gratulerer :twothumbs: !
Denne ser jo veldig fin ut. Og rett versjon med runde lykter, etter min mening :thumleft .
Med Arrow potter og det hele, noe jeg også hadde på min Triumph Tiger 1050 SE i sin tid :-) . Men kun en på den, da...

Brukeravatar
MortenL

Re: Mortens Speed Triple!

Legg inn av MortenL »

AJ skrev: 02 feb 2025, 20:55 Gratulerer :twothumbs: !
Denne ser jo veldig fin ut. Og rett versjon med runde lykter, etter min mening :thumleft .
Med Arrow potter og det hele, noe jeg også hadde på min Triumph Tiger 1050 SE i sin tid :-) . Men kun en på den, da...
Takker! :D

Helt enig, skal være de runde kromlyktene. Neste generasjon ser noe snodig ut i mine øyne. Arrow pottene låter veldig bra, men der må jeg si at jeg egentlig foretrekker utseendet på standardpottene. Må likevel være av høy type, oppunder hekken. :twisted

Svar