Langtur i Øst-Europa
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38110
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Langtur i Øst-Europa
Aller først: flotte bilder fra spennende historiske steder vi sjelden ser privatbilder fra. Veldig bra !
Synd turen fikk en slik avslutning på avslutningsetappen.
Det er riktig som Bjerknez skriver at jeg fikk en oljelekkasje fra motoren etter førstegangsservice. Denne oppsto ca. 1000 km. etter gjemmført førsyegangsservice, som i all hovedsak består av olje- og filterbytte.
Så jeg trodde (håpet...) at lekkasjen skyldtes overfylling. Men det viste seg å være feil med en oljetrykksbryter.
Oljelekkasjen viste seg å være langt mindre enn først antatt. Var mer som svetting og jeg så knapt noen reduksjon av oljemengden på motoren den tiden oljelekkasjen varte.
Etter fiksingen hos Motorspeed AS har det ikke vært antydning til lekkasje eller svetting. Sykkelen har nå gått mer enn 8K.
I Bjarte M sitt tilfelle virker det å være langt alvorligere. Ingen liten lekkasje eller svetting, men antakelig skikkelig brekkasje i en eller flere motordeler. Altså motorhavari.
Og slikt er jo noe man på ingen måte regner med å oppleve, selvfølgelig.
Men med ny sykkel blir det alltids en løsning innen kort, får vi inderlig håpe.
Synd turen fikk en slik avslutning på avslutningsetappen.
Det er riktig som Bjerknez skriver at jeg fikk en oljelekkasje fra motoren etter førstegangsservice. Denne oppsto ca. 1000 km. etter gjemmført førsyegangsservice, som i all hovedsak består av olje- og filterbytte.
Så jeg trodde (håpet...) at lekkasjen skyldtes overfylling. Men det viste seg å være feil med en oljetrykksbryter.
Oljelekkasjen viste seg å være langt mindre enn først antatt. Var mer som svetting og jeg så knapt noen reduksjon av oljemengden på motoren den tiden oljelekkasjen varte.
Etter fiksingen hos Motorspeed AS har det ikke vært antydning til lekkasje eller svetting. Sykkelen har nå gått mer enn 8K.
I Bjarte M sitt tilfelle virker det å være langt alvorligere. Ingen liten lekkasje eller svetting, men antakelig skikkelig brekkasje i en eller flere motordeler. Altså motorhavari.
Og slikt er jo noe man på ingen måte regner med å oppleve, selvfølgelig.
Men med ny sykkel blir det alltids en løsning innen kort, får vi inderlig håpe.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 23230
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Langtur i Øst-Europa
I mitt hode så tyder dette på en alvorlig feil fra selve produksjonen, hvis motoren havarer etter så kort tid. Det får meg til å lure på kvalitetskontrollen. En annen jeg kjenner med en splitter ny KTM 1290R SuperDuke hadde dem klart det forunderlige og glemme og montere en oljepumpe på fabrikken.
Slike ting kan man forvente på en gressklipper kjøpt på postordre for 999,- men ikke en klin ny sykkel til 300 laken.
Jeg er over middels spent på hvordan denne saken fortsetter og ikke minst hvordan verkstedet tar hånd om det. :)
Slike ting kan man forvente på en gressklipper kjøpt på postordre for 999,- men ikke en klin ny sykkel til 300 laken.
Jeg er over middels spent på hvordan denne saken fortsetter og ikke minst hvordan verkstedet tar hånd om det. :)
-
- Innlegg: 24
- Registrert: 01 mai 2018, 21:37
- Motorsykkelen din: 2018 Harley Davidson Breakout 114
Re: Langtur i Øst-Europa
Update: Sykkelen ble fraktet til forhandler her hjemme, og de fant at bunnpannen var punktert. Jeg husket da at jeg litt tidligere på kjøreturen traff noe som lå i veibanen på motorveien til København. Det skjedde veldig fort, og jeg rakk ikke å se hva det var før jeg hørte det traff sykkelen. Jeg koblet ikke dette til oljelekkasjen, fordi det var en times tid mellom hendelsene.
Så da hadde det en mer naturlig forklaring, enn om motoren plutselig gikk i stykker av seg selv.
Så da hadde det en mer naturlig forklaring, enn om motoren plutselig gikk i stykker av seg selv.
- Olav K
- Innlegg: 2639
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: Langtur i Øst-Europa
Utrolig kjipt, men da har det en naturlig forklaring.BjarteM skrev: ↑17 aug 2018, 16:11 Update: Sykkelen ble fraktet til forhandler her hjemme, og de fant at bunnpannen var punktert. Jeg husket da at jeg litt tidligere på kjøreturen traff noe som lå i veibanen på motorveien til København. Det skjedde veldig fort, og jeg rakk ikke å se hva det var før jeg hørte det traff sykkelen. Jeg koblet ikke dette til oljelekkasjen, fordi det var en times tid mellom hendelsene.
Så da hadde det en mer naturlig forklaring, enn om motoren plutselig gikk i stykker av seg selv.
Hva skjer så? Ny motor på forsikringa?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 24
- Registrert: 01 mai 2018, 21:37
- Motorsykkelen din: 2018 Harley Davidson Breakout 114
Re: Langtur i Øst-Europa
Endelig er sykkelen tilbake, akkurat en måned etter uhellet i København :)
Så da kan jeg vel erklære turen for over.
Så da kan jeg vel erklære turen for over.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Tore L
- Innlegg: 810
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: Langtur i Øst-Europa
Veldig bra BjarteM at dette fikk en bra slutt :)
En slik tur ønsker jeg meg også, har ikke mulighet for å bruke 5 uker enda, men siden jeg nærmer meg 60 år og pensjonsalder så er mulighetene like rundt hjørnet for min del :)
Har brukt noen timer på youtube og sett på de som har laget noen reiseskildringer av sine mc turer rundt om, og kom over en Bulgarer bosatt i Tyskland som har laget dette fra sin tur Motorcycle Trip to Mongolia. Den er i mange deler, 15 hvis jeg husker riktig, og fra part 3 er han i Chernobyl og vi ser flere av de samme stedene som du har bilder i fra.
Kjører en Yamaha XT 660 tror jeg det er, og du kan se fra part 3 her : https://www.youtube.com/watch?v=qGTEkjMtvpI
Part 2 fra Ukraina :) https://www.youtube.com/watch?v=Eqk9B42kQFw
En slik tur ønsker jeg meg også, har ikke mulighet for å bruke 5 uker enda, men siden jeg nærmer meg 60 år og pensjonsalder så er mulighetene like rundt hjørnet for min del :)
Har brukt noen timer på youtube og sett på de som har laget noen reiseskildringer av sine mc turer rundt om, og kom over en Bulgarer bosatt i Tyskland som har laget dette fra sin tur Motorcycle Trip to Mongolia. Den er i mange deler, 15 hvis jeg husker riktig, og fra part 3 er han i Chernobyl og vi ser flere av de samme stedene som du har bilder i fra.
Kjører en Yamaha XT 660 tror jeg det er, og du kan se fra part 3 her : https://www.youtube.com/watch?v=qGTEkjMtvpI
Part 2 fra Ukraina :) https://www.youtube.com/watch?v=Eqk9B42kQFw
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38110
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Langtur i Øst-Europa
Jeg er 60 og har en rimelig fri jobbsituasjon og kan legge ut på langtur nær sagt når jeg måtte ønske :) .
Og en imponerende tur som den bl.a. BjarteM har gjort, frister så absolutt.
Men helst ikke helt alene, må jeg bare innrømme...
Kan hende jeg bare må jobbe litt med meg selv for å komme over denne terskelen... .
Og en imponerende tur som den bl.a. BjarteM har gjort, frister så absolutt.
Men helst ikke helt alene, må jeg bare innrømme...
Kan hende jeg bare må jobbe litt med meg selv for å komme over denne terskelen... .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Tore L
- Innlegg: 810
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: Langtur i Øst-Europa
Enig med deg AJ, reiser gjerne sammen med flere på en slik tur - kansje vi skal utvide Mcsiden'en årlige tur fra en helg til noe mer eller i tillegg til wekendturen
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38110
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Langtur i Øst-Europa
Nå må vi ikke kuppe bikerlogg tråden til BjarteM, men må likevel bare få nevne at jeg syntes det ble en veldig fin tur da jeg og MCmekaniker (og svært trivelig danske :) ) Reimar hos Hadeland MC dro sammen til italienske Mandello del Lario i september 2016.
To på tur er ofte ideelt, som det ble i vårt tilfelle.
Betryggende å ha med reisefølge, ikke minst en som har skikkelig peiling på MC om det skulle skje noe med syklene.
Ellers må jeg jo også si at vi hadde en flott tur sammen vi også, på vei til MCsidens treff i august på Dovreskogen .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Langtur i Øst-Europa
Veldig tøft gjort! Må ha vært en opplevelse dette her! Selv så kjenner jeg på hjemlengselen når jeg kommer inn i Østerrike og Slovenia, mao. Er så lange turer, helt alene helt utelukket for min del
Re: Langtur i Øst-Europa
Drømmer om å gjøre det samme!
Fem uker er mye, men samtidig så tror jeg det ville gått fra for min del.
Det er en del nedskjæringer i mediebransjen om dagen, og flere nære kollegaer har måtte ta sluttpakke og finne på noe annet å gjøre. Jeg har lovet meg selv at hvis det skjer meg skal jeg bruke mellomperioden på en laaaaaaang motorsykkeltur.
Fem uker er mye, men samtidig så tror jeg det ville gått fra for min del.
Det er en del nedskjæringer i mediebransjen om dagen, og flere nære kollegaer har måtte ta sluttpakke og finne på noe annet å gjøre. Jeg har lovet meg selv at hvis det skjer meg skal jeg bruke mellomperioden på en laaaaaaang motorsykkeltur.
Re: Langtur i Øst-Europa
Dette fikk meg til å tenke litt. Hadde vært fint å sett hele ruta i et kart. Mulig jeg er rar men hjernen min setter ting bedre i perspektiv på den måten. Har også kikka litt på kart-tjenester ifm. planlegging av egne turer men det virker som om det er mange begrensninger. I Google maps, som er min go-to i hverdagen, støter du på en begrensning ift. way-points ganske kjapt. Noen som vet om noen bedre alternativer?
Det ideelle hadde jo vært om man kunne planlegge på PC og senere eksportere etapper til f.eks Google maps el.
Det ideelle hadde jo vært om man kunne planlegge på PC og senere eksportere etapper til f.eks Google maps el.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38110
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Langtur i Øst-Europa
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering