Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Dekk
For å sjekke om jeg har grunn til å si at dette er en god dag.
Har skiftet dekk på en Honda Transalp.
Satte på Metzler Tourance (90/90 21 foran og 120/90 17 bak).
Måtte betale 185 euro (la oss si 1.500 kroner), inklusive montering. For begge.
Er det en bra pris?
[TaSK]
Har skiftet dekk på en Honda Transalp.
Satte på Metzler Tourance (90/90 21 foran og 120/90 17 bak).
Måtte betale 185 euro (la oss si 1.500 kroner), inklusive montering. For begge.
Er det en bra pris?
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dekk
Iflg. Motorsykkeldekk.com så er prisen her i Norge ferdig levert på døra følgende for disse dekkene:
Via oss Kun 700,20 NOK
Inklusiv mva og transport innen Norge (Metzeler Tourance Front 90/90 -21 TT 54S M/C)
Via oss Kun 841,30 NOK
Inklusiv mva og transport innen Norge (Metzeler Tourance 120/90 -17 TT 64S M/C)
Til sammen kr. 1541,50
Forbehold om feil, dvs. at jeg kan ha plukket ut feil dekk...
Uansett så kommer vi ikke så verst ut her i landet heller :) Og bytter man dekk i forbinels emed en service så koster ikke omleggingen all verdens heller, heldigvis... Men det er kanskje slik at enkelte verksteder tar seg x-tra betalt når de skal bytte medbrakte dekk...
Via oss Kun 700,20 NOK
Inklusiv mva og transport innen Norge (Metzeler Tourance Front 90/90 -21 TT 54S M/C)
Via oss Kun 841,30 NOK
Inklusiv mva og transport innen Norge (Metzeler Tourance 120/90 -17 TT 64S M/C)
Til sammen kr. 1541,50
Forbehold om feil, dvs. at jeg kan ha plukket ut feil dekk...
Uansett så kommer vi ikke så verst ut her i landet heller :) Og bytter man dekk i forbinels emed en service så koster ikke omleggingen all verdens heller, heldigvis... Men det er kanskje slik at enkelte verksteder tar seg x-tra betalt når de skal bytte medbrakte dekk...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 13
- Registrert: 03 nov 2008, 07:42
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Flekkefjord
- Kontakt:
Re: Dekk
Jeg har kjøpt masse deg fra Motorsykkeldekk.comAJ skrev:Iflg. Motorsykkeldekk.com så er prisen her i Norge ferdig levert på døra følgende for disse dekkene:
Via oss Kun 700,20 NOK
Inklusiv mva og transport innen Norge (Metzeler Tourance Front 90/90 -21 TT 54S M/C)
Via oss Kun 841,30 NOK
Inklusiv mva og transport innen Norge (Metzeler Tourance 120/90 -17 TT 64S M/C)
Til sammen kr. 1541,50
Forbehold om feil, dvs. at jeg kan ha plukket ut feil dekk...
Uansett så kommer vi ikke så verst ut her i landet heller :) Og bytter man dekk i forbinels emed en service så koster ikke omleggingen all verdens heller, heldigvis... Men det er kanskje slik at enkelte verksteder tar seg x-tra betalt når de skal bytte medbrakte dekk...
I år har jeg kjøpt tre sett
Jeg er godt fornøyd med dekk, levering, pris.
Bruker Dunlop.
Ha en fin dag.
JanO
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Dekk
Hvis også føreren er balansert , blir alt bra !!!Ragnhild skrev:Metzeler Tourance koster meg ca 1700 pr dekk, omlagt, balansert og montert

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dekk
Noen dekk er til og med merket med piler...?Misha skrev:Noen dekk blir jo merket med "fordekk" og "bakdekk", er det virkelig forskjell på dem?


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Dekk
Fordekk er laget for bremsing, bakdekk er laget for akselerasjon, og pilene er selvfølgelig en vitkig del av dette.
Derfor er det meget viktig å følge dette, et bakdekk må man ikke sette foran, eller et fordekk bak.
Derfor er det meget viktig å følge dette, et bakdekk må man ikke sette foran, eller et fordekk bak.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dekk
Samme gjelder vel for piggfrie vinterdekk til bil?
Hørte om et tilfelle en gang hvor nettopp dette med retningspilene på dekket ble antatt å være en viktig årsak til et trafikkuhell hvor bilen som forårsaket uhellet hadde påmontert dekk med pilene pekte mot hekken i stedet for fronten på bilen...
Viktig å sørge for at pilene peker framover - med kjøreretningen - siden dekkmønsteret er laget for å virke best mulig på denne måten. Å montere dekkene slik at pilene peker bakover kan fort få katastrofale følger...
Hørte om et tilfelle en gang hvor nettopp dette med retningspilene på dekket ble antatt å være en viktig årsak til et trafikkuhell hvor bilen som forårsaket uhellet hadde påmontert dekk med pilene pekte mot hekken i stedet for fronten på bilen...
Viktig å sørge for at pilene peker framover - med kjøreretningen - siden dekkmønsteret er laget for å virke best mulig på denne måten. Å montere dekkene slik at pilene peker bakover kan fort få katastrofale følger...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Bosted: Regnværsbyen
Re: Dekk
Jo'a, det med pilene er jeg klar over. Skal handle meg noen dekk på nettet senere i vår, og noen dimensjoner fås i både for- og bakdekk, dog i ulike merker. Og noen dekk har ikke slik for/bak-merking.
Så det er greit å vite om forskjellen!
Så det er greit å vite om forskjellen!

-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: Dekk
Hva vet vi om dekk? Ikke mye ville jeg tro.
Det kan finnes flere modeller av samme dekk. Det vil si at det dekket vi liker
er laget i flere utgaver. Derfor vil vi oppleve at noen selger dekket billigere en andre.
Det er mindre gummi i de billige dekkene. Derfor vil de slites raskere ut, en for.eks. et dyrt dekk av samme merke og modell.
Hvordan kan en så finne ut av dette??? Jo, det kan en se på vekta.
Vei dekkene, og det som er tyngst er det med mest gummi i
og vil rulle flere km en et som er letter, med mindre gummi.
Det kan finnes flere modeller av samme dekk. Det vil si at det dekket vi liker
er laget i flere utgaver. Derfor vil vi oppleve at noen selger dekket billigere en andre.
Det er mindre gummi i de billige dekkene. Derfor vil de slites raskere ut, en for.eks. et dyrt dekk av samme merke og modell.
Hvordan kan en så finne ut av dette??? Jo, det kan en se på vekta.
Vei dekkene, og det som er tyngst er det med mest gummi i
og vil rulle flere km en et som er letter, med mindre gummi.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Dekk
ellers er det lurt å sjekke lasteindex på dekket en setter på-spesielt hvis det ikke er en veldig lett RR..
utrolig vekt på hjula(spesielt bak) når en laster på med bagasje og passasjer.
utrolig vekt på hjula(spesielt bak) når en laster på med bagasje og passasjer.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 97
- Registrert: 07 jan 2009, 22:46
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000LTD
- Bosted: Kristiansund
Re: Dekk
Min erfaring er at de dyreste dekkene forsvinner raskest, myk gummi tilsier godt veigrep og høy slitasje. Egentlig noen merkelige "skruer" vi som er bosatt i Norge, vi utruster syklene våre som om vi skulle tro at vi skal kampes med Rossi & company. Tror nok at vi er ferdig med tiden hvor anerkjente dekkfabrikanter lurer på oss søppel.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Dekk
når vi for 25 år siden kunne brekke ned redskapen så gnistspruten stod med allerede da gamle sykler/dekk-uten at det slapp så lurer jeg litt på dette med moderne dekk...er det at en del med sprek redskap skal gå på rulla mens de har fullt nedbrekk som sliter, eller er det at mange skal kjøre som om det er tørt når det regner?
At enkelte dekk ikke passer enkelte sykler pga utforming/geometri er greit det,men det går jo på kjørefølelse ikke direkte grep.
hvis det er sølet noe i veien/grus eller svettende asfalt det er en annen sak...
eller jeg blitt 
At enkelte dekk ikke passer enkelte sykler pga utforming/geometri er greit det,men det går jo på kjørefølelse ikke direkte grep.
hvis det er sølet noe i veien/grus eller svettende asfalt det er en annen sak...



当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Bosted: Kristiansand
Re: Dekk
JanO skrev:Jeg har kjøpt masse deg fra Motorsykkeldekk.comAJ skrev:Iflg. Motorsykkeldekk.com så er prisen her i Norge ferdig levert på døra følgende for disse dekkene:
Via oss Kun 700,20 NOK
Inklusiv mva og transport innen Norge (Metzeler Tourance Front 90/90 -21 TT 54S M/C)
Via oss Kun 841,30 NOK
Inklusiv mva og transport innen Norge (Metzeler Tourance 120/90 -17 TT 64S M/C)
Til sammen kr. 1541,50
Forbehold om feil, dvs. at jeg kan ha plukket ut feil dekk...
Uansett så kommer vi ikke så verst ut her i landet heller :) Og bytter man dekk i forbinels emed en service så koster ikke omleggingen all verdens heller, heldigvis... Men det er kanskje slik at enkelte verksteder tar seg x-tra betalt når de skal bytte medbrakte dekk...
I år har jeg kjøpt tre sett
Jeg er godt fornøyd med dekk, levering, pris.
Bruker Dunlop.
Ha en fin dag.
JanO
Ok, men hvor mye betaler du ekstra for å få montert dekkene????
Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
-
- Innlegg: 97
- Registrert: 07 jan 2009, 22:46
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000LTD
- Bosted: Kristiansund
Re: Dekk
Jepp det funka som bare f.... med de gamle gyngehestene som var utrustet med halvslitte Dunlop TT100 dekk. Nå som jeg er kommet tilbake til gyngehest-tiden (Kaw 1000 LTD) føler jeg absolutt ikke at dette er noe mindre trygt enn det jeg bedrev i plastic-fantastic epoken hvor det ble investert i nye hyper fantastiske dekk flere ganger i sesongen. For den vanlige motorsykkelist i Norge som ikke benytter sykkelen for banekjøring eller haraball ferieturer nedover kontinentet så nekter jeg å tro at det må være nødvendig å ha det siste, det beste og det dyreste av dekk for å trives på to hjul.mekkern skrev:når vi for 25 år siden kunne brekke ned redskapen så gnistspruten stod med allerede da gamle sykler/dekk-uten at det slapp så lurer jeg litt på dette med moderne dekk...er det at en del med sprek redskap skal gå på rulla mens de har fullt nedbrekk som sliter, eller er det at mange skal kjøre som om det er tørt når det regner?
At enkelte dekk ikke passer enkelte sykler pga utforming/geometri er greit det,men det går jo på kjørefølelse ikke direkte grep.
hvis det er sølet noe i veien/grus eller svettende asfalt det er en annen sak...![]()
eller jeg blitt
Re: Dekk
Det er jeg enig med deg i, men det er ikke nødvendig å kjøre det siste i R modeller heller egentlig. Men så er vi jo gudskjelov veldig forskjellig og. Og valg av sykkel er en annen diskusjon. Jeg er komfortabel med mine Pirelli Sport Demon så kan alle andre kjøre hva de vil for meg. Kjørelengde og kjørestil tilsier at de blir harde som stål før de er utslitt. Det eneste dekket jeg har motforestillinger mot er Metzler og det dekket får god karakter her. Smaken er som baken.
Re: Dekk
jeg har nettopp montert et bakdekk fra motorsykkeldekk.com og var fornøyd helt til jeg sjekket produksjonsdato, det ble produsert i uke 22 ifjor, og er litt over ett år gammelt ved leveringstidspunkt.
En kompis har kjøpt 4 bildekk fra samme sjappa og de var også ca ett år gamle.
Så det kan se ut til at forretningsideen er å selge gamle dekk til litt redusert pris, og da er det kanskje ikke så billig lenger.
En kompis har kjøpt 4 bildekk fra samme sjappa og de var også ca ett år gamle.
Så det kan se ut til at forretningsideen er å selge gamle dekk til litt redusert pris, og da er det kanskje ikke så billig lenger.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Dekk
Er vel vanskelig å unngå dekk som ikke er lagret ei stund,er de lagret skikkelig
skulle ikke det være noe problem ?

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;