Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Dekk
For å sjekke om jeg har grunn til å si at dette er en god dag.
Har skiftet dekk på en Honda Transalp.
Satte på Metzler Tourance (90/90 21 foran og 120/90 17 bak).
Måtte betale 185 euro (la oss si 1.500 kroner), inklusive montering. For begge.
Er det en bra pris?
[TaSK]
Har skiftet dekk på en Honda Transalp.
Satte på Metzler Tourance (90/90 21 foran og 120/90 17 bak).
Måtte betale 185 euro (la oss si 1.500 kroner), inklusive montering. For begge.
Er det en bra pris?
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dekk
Iflg. Motorsykkeldekk.com så er prisen her i Norge ferdig levert på døra følgende for disse dekkene:
Via oss Kun 700,20 NOK
Inklusiv mva og transport innen Norge (Metzeler Tourance Front 90/90 -21 TT 54S M/C)
Via oss Kun 841,30 NOK
Inklusiv mva og transport innen Norge (Metzeler Tourance 120/90 -17 TT 64S M/C)
Til sammen kr. 1541,50
Forbehold om feil, dvs. at jeg kan ha plukket ut feil dekk...
Uansett så kommer vi ikke så verst ut her i landet heller :) Og bytter man dekk i forbinels emed en service så koster ikke omleggingen all verdens heller, heldigvis... Men det er kanskje slik at enkelte verksteder tar seg x-tra betalt når de skal bytte medbrakte dekk...
Via oss Kun 700,20 NOK
Inklusiv mva og transport innen Norge (Metzeler Tourance Front 90/90 -21 TT 54S M/C)
Via oss Kun 841,30 NOK
Inklusiv mva og transport innen Norge (Metzeler Tourance 120/90 -17 TT 64S M/C)
Til sammen kr. 1541,50
Forbehold om feil, dvs. at jeg kan ha plukket ut feil dekk...
Uansett så kommer vi ikke så verst ut her i landet heller :) Og bytter man dekk i forbinels emed en service så koster ikke omleggingen all verdens heller, heldigvis... Men det er kanskje slik at enkelte verksteder tar seg x-tra betalt når de skal bytte medbrakte dekk...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 13
- Registrert: 03 nov 2008, 07:42
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Flekkefjord
- Kontakt:
Re: Dekk
Jeg har kjøpt masse deg fra Motorsykkeldekk.comAJ skrev:Iflg. Motorsykkeldekk.com så er prisen her i Norge ferdig levert på døra følgende for disse dekkene:
Via oss Kun 700,20 NOK
Inklusiv mva og transport innen Norge (Metzeler Tourance Front 90/90 -21 TT 54S M/C)
Via oss Kun 841,30 NOK
Inklusiv mva og transport innen Norge (Metzeler Tourance 120/90 -17 TT 64S M/C)
Til sammen kr. 1541,50
Forbehold om feil, dvs. at jeg kan ha plukket ut feil dekk...
Uansett så kommer vi ikke så verst ut her i landet heller :) Og bytter man dekk i forbinels emed en service så koster ikke omleggingen all verdens heller, heldigvis... Men det er kanskje slik at enkelte verksteder tar seg x-tra betalt når de skal bytte medbrakte dekk...
I år har jeg kjøpt tre sett
Jeg er godt fornøyd med dekk, levering, pris.
Bruker Dunlop.
Ha en fin dag.
JanO
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Dekk
Hvis også føreren er balansert , blir alt bra !!!Ragnhild skrev:Metzeler Tourance koster meg ca 1700 pr dekk, omlagt, balansert og montert

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dekk
Noen dekk er til og med merket med piler...?Misha skrev:Noen dekk blir jo merket med "fordekk" og "bakdekk", er det virkelig forskjell på dem?


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Dekk
Fordekk er laget for bremsing, bakdekk er laget for akselerasjon, og pilene er selvfølgelig en vitkig del av dette.
Derfor er det meget viktig å følge dette, et bakdekk må man ikke sette foran, eller et fordekk bak.
Derfor er det meget viktig å følge dette, et bakdekk må man ikke sette foran, eller et fordekk bak.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dekk
Samme gjelder vel for piggfrie vinterdekk til bil?
Hørte om et tilfelle en gang hvor nettopp dette med retningspilene på dekket ble antatt å være en viktig årsak til et trafikkuhell hvor bilen som forårsaket uhellet hadde påmontert dekk med pilene pekte mot hekken i stedet for fronten på bilen...
Viktig å sørge for at pilene peker framover - med kjøreretningen - siden dekkmønsteret er laget for å virke best mulig på denne måten. Å montere dekkene slik at pilene peker bakover kan fort få katastrofale følger...
Hørte om et tilfelle en gang hvor nettopp dette med retningspilene på dekket ble antatt å være en viktig årsak til et trafikkuhell hvor bilen som forårsaket uhellet hadde påmontert dekk med pilene pekte mot hekken i stedet for fronten på bilen...
Viktig å sørge for at pilene peker framover - med kjøreretningen - siden dekkmønsteret er laget for å virke best mulig på denne måten. Å montere dekkene slik at pilene peker bakover kan fort få katastrofale følger...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Bosted: Regnværsbyen
Re: Dekk
Jo'a, det med pilene er jeg klar over. Skal handle meg noen dekk på nettet senere i vår, og noen dimensjoner fås i både for- og bakdekk, dog i ulike merker. Og noen dekk har ikke slik for/bak-merking.
Så det er greit å vite om forskjellen!
Så det er greit å vite om forskjellen!

-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: Dekk
Hva vet vi om dekk? Ikke mye ville jeg tro.
Det kan finnes flere modeller av samme dekk. Det vil si at det dekket vi liker
er laget i flere utgaver. Derfor vil vi oppleve at noen selger dekket billigere en andre.
Det er mindre gummi i de billige dekkene. Derfor vil de slites raskere ut, en for.eks. et dyrt dekk av samme merke og modell.
Hvordan kan en så finne ut av dette??? Jo, det kan en se på vekta.
Vei dekkene, og det som er tyngst er det med mest gummi i
og vil rulle flere km en et som er letter, med mindre gummi.
Det kan finnes flere modeller av samme dekk. Det vil si at det dekket vi liker
er laget i flere utgaver. Derfor vil vi oppleve at noen selger dekket billigere en andre.
Det er mindre gummi i de billige dekkene. Derfor vil de slites raskere ut, en for.eks. et dyrt dekk av samme merke og modell.
Hvordan kan en så finne ut av dette??? Jo, det kan en se på vekta.
Vei dekkene, og det som er tyngst er det med mest gummi i
og vil rulle flere km en et som er letter, med mindre gummi.