Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23539
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 28 jun 2024, 17:50 Det skal jo skiftes der også da.
Joda, men gjør jeg nok ikke selv vertfall :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38316
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Da har Truimph'en til @Tore L fått montert Tutoro (TopUpTurnOnRideOff) Automatic Chainoiler.
Og eieren synes å være fornøyd.
Men det gjenstår fortsatt å se hvordan det funker under kjøring.
Men min erfaring er at det gjør det utmerket :thumleft
20240630_173238.jpg
20240630_173256.jpg
20240630_180550.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38316
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 27 jun 2024, 19:41 Grunnen til at jeg ikke gikk for "gravety feed" oljesmører (toturo/scottoiler ol.)er at jo varmere det blir jo lettere renner olja.
jeg gikk for et pumpesystem som gir lik mende uansett temp og oljetype og kan justeres med en "volumknapp" enkelt plassert.
Slik at hvis jeg vil kan jeg lett justere for "småkjøring" eller timesvis på motorvei i regn som trenger noe mer. har 2 slike sett som har fungert i over 10 år nå. :prf
https://pdoiler.co.uk/
Hva som er "best" er nok en smakssak. :thumleft
Er jo i prinsippet samme løsning på Tutoro, en "volumknapp", om man vil, i form av dette lille rattet på åpningsventilen i bunnen av oljetanker.
Denne brukes for å justere oljedryppfrekvensen.

Selv har jeg ikke opplevd noen merkbar forskjell på oljemengden på kjedet ved ulike temperaturer, være som om det har vært 10 eller 30 grader.
Dryppfrekvensinnstillingen har vært den samme og forskjellen på mengde olje tilført bakdrevet har i beste fall vært ubetydelig ved disse temperaturforsjellene.
Det viktige er at kjedet får påført olje jevnlig under kjøring, noe Tutoro gjør på en utmerket måte, er min erfaring etter å brukt systemet på tre KTM''er fordelt på ca. 150K.

Forøvrig er fordelen med Tutoro åpenbart den genialt enkle løsningen hvor ingenting skal tilkobles sykkelens el.system, vakuum eller annet.
Altså et helt autonomt smøresystem
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7027
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

Må du stenge for smøring når du parkerer eller stenger den seg selv ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38316
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 30 jun 2024, 21:54 Må du stenge for smøring når du parkerer eller stenger den seg selv ?
Stenger automatisk fordi stempelet i oljetanken "faller på plass" og stenger for gravitasjonen/oljeflyten. Enkelt. Og genialt :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Megaoctane
Innlegg: 41
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 9 GT+ 2024

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Megaoctane »

Beklager hvis dette er totalt off-topic, men vil unngå å lage en ny tråd.
Fersk MC fører.
Hvor ofte skal man smøre kjedet?
Og hvor ofte må man rense kjedet før det smøres?
Og hvor ofte må den strammes?

Hva bruker dere for å rense kjedet? kjøpte Muc-off fra forhandler, men det finnes kanskje bedre alternativer?

kaLARSnikov
Innlegg: 252
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kaLARSnikov »

Megaoctane skrev: 01 jul 2024, 10:18 Beklager hvis dette er totalt off-topic, men vil unngå å lage en ny tråd.
Fersk MC fører.
Hvor ofte skal man smøre kjedet?
Og hvor ofte må man rense kjedet før det smøres?
Og hvor ofte må den strammes?

Hva bruker dere for å rense kjedet? kjøpte Muc-off fra forhandler, men det finnes kanskje bedre alternativer?
Dette - og ev. hva man skal bruke av midler - blir nok litt som å spørre om dekk eller motorolje, du får drøssevis med forskjellige svar.

Brukermanualen til sykkelen min sier at jeg skal smøre kjeden hver 30. mil. I realiteten prøver jeg å sprute på litt når det har gått rundt 100 mil, eller hvis jeg har kjørt i regn. Jeg renser kjeden først hvis jeg syns den ser skikkelig møkkete ut - hvis jeg har tid til det.

Strammes når den ikke lenger er innenfor der den skal være. Jeg har foreløpig til gode å kjøre en sykkel lenge nok til at dette har vært nødvendig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23539
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror ikke du skal ta dette med kjedesmøring så veldig tungt. Skal du på langtur og skalmkjlre ett par hundre mil i løpet v en uke, så smør et par ganger når du får tid. Du trenger ikke å gjøre noe stort nummer ut av dette tror jeg. Spray på litt kjedespray og trill sykkelen frem/tilbake til du har smurt hele kjedet. Det er fort gjort.

Jeg tror heller ikke du hadde ødelagt noe om du hadde kjørt 200 mil uten å smøre. Kjører su mye på grus ville jeg trolig smurt/renset kjedet litt oftere...

30 mil synes jeg virker velsig kort med tanke på smøreintervall. Jeg hadde ingen faste intervaller på mine sykler. Men jeg smurte når jeg vasket den eller når jeg hadde tid og lyst og følte det var nødvendig. Men 100 mil kan jeg ikke se dor meg kan by på store problemer, sånn generelt sett. Det er jo ikke slik at alt går dundas om man glemmer å smøre i ny og ne.

Nytt kjede koster heller ikke all versen. Det gjør vel ikke drevene heller vil jeg tro.

Jeg har hatt tre sykler med kjede og alle tre syklene gikk nesten 30.000km. Før jeg solgte dem. Var ingen problemer med drev og kjeder på disse syklene.

Det å smøre kjede er en simpel sak som selv jeg synes er plankekjøring. Tutoro løsningen er sikkert bra muligens, men føler det blir litt unødvendig og styre med det når det tar 20 sekunder å smøre kjedet manuelt. Uansett så må man jo med gjevne mellomrom rense/vaske kjedet uansett og da kan man kombinere dette med smøring etc.

For meg blir disse automatiske kjedesmøringene litt "jalla". Liksom noe man bare tilpasser og stripser/teiper til sykkelen selv. Hadde det vært noe fabrikkmonterte løsninger så er det jo greit, men uansett tar det altså bare noen skunder og smøre et kjede. Selv om man står midt i villmarken. :)

Online
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1381
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Behovet vil nok variere en god del etter vær og veiforhold. I tillegg spiller det en rolle om hva slags type smøring som brukes under de forskjellige forholdene som grus eller mye regn.
"Tørr" smørning som f. eks. PTFE-basert eller oljebaserte. Noe holder bedre i regn, noe kleber mindre sand ved gruskjøring osv.
Renser og smører man kjedet når det er tørket og varmet opp, så holder det lenge på tørr asfalt. Blir fort en smørklump ved fremre drev om man overdriver smøring.
Men etter å ha kjørt mye på grus renser jeg kjedet da jeg kommer hjem igjen, blir jo fort litt Jif skurekrem den gugga på kjedet etter det med alt finstøvet.

Svar