Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24576
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 28 jun 2024, 17:50 Det skal jo skiftes der også da.
Joda, men gjør jeg nok ikke selv vertfall :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Da har Truimph'en til @Tore L fått montert Tutoro (TopUpTurnOnRideOff) Automatic Chainoiler.
Og eieren synes å være fornøyd.
Men det gjenstår fortsatt å se hvordan det funker under kjøring.
Men min erfaring er at det gjør det utmerket :thumleft
20240630_173238.jpg
20240630_173256.jpg
20240630_180550.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 27 jun 2024, 19:41 Grunnen til at jeg ikke gikk for "gravety feed" oljesmører (toturo/scottoiler ol.)er at jo varmere det blir jo lettere renner olja.
jeg gikk for et pumpesystem som gir lik mende uansett temp og oljetype og kan justeres med en "volumknapp" enkelt plassert.
Slik at hvis jeg vil kan jeg lett justere for "småkjøring" eller timesvis på motorvei i regn som trenger noe mer. har 2 slike sett som har fungert i over 10 år nå. :prf
https://pdoiler.co.uk/
Hva som er "best" er nok en smakssak. :thumleft
Er jo i prinsippet samme løsning på Tutoro, en "volumknapp", om man vil, i form av dette lille rattet på åpningsventilen i bunnen av oljetanker.
Denne brukes for å justere oljedryppfrekvensen.

Selv har jeg ikke opplevd noen merkbar forskjell på oljemengden på kjedet ved ulike temperaturer, være som om det har vært 10 eller 30 grader.
Dryppfrekvensinnstillingen har vært den samme og forskjellen på mengde olje tilført bakdrevet har i beste fall vært ubetydelig ved disse temperaturforsjellene.
Det viktige er at kjedet får påført olje jevnlig under kjøring, noe Tutoro gjør på en utmerket måte, er min erfaring etter å brukt systemet på tre KTM''er fordelt på ca. 150K.

Forøvrig er fordelen med Tutoro åpenbart den genialt enkle løsningen hvor ingenting skal tilkobles sykkelens el.system, vakuum eller annet.
Altså et helt autonomt smøresystem
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

Må du stenge for smøring når du parkerer eller stenger den seg selv ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 30 jun 2024, 21:54 Må du stenge for smøring når du parkerer eller stenger den seg selv ?
Stenger automatisk fordi stempelet i oljetanken "faller på plass" og stenger for gravitasjonen/oljeflyten. Enkelt. Og genialt :prf .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Megaoctane
Innlegg: 106
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Megaoctane »

Beklager hvis dette er totalt off-topic, men vil unngå å lage en ny tråd.
Fersk MC fører.
Hvor ofte skal man smøre kjedet?
Og hvor ofte må man rense kjedet før det smøres?
Og hvor ofte må den strammes?

Hva bruker dere for å rense kjedet? kjøpte Muc-off fra forhandler, men det finnes kanskje bedre alternativer?

kaLARSnikov
Innlegg: 366
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kaLARSnikov »

Megaoctane skrev: 01 jul 2024, 10:18 Beklager hvis dette er totalt off-topic, men vil unngå å lage en ny tråd.
Fersk MC fører.
Hvor ofte skal man smøre kjedet?
Og hvor ofte må man rense kjedet før det smøres?
Og hvor ofte må den strammes?

Hva bruker dere for å rense kjedet? kjøpte Muc-off fra forhandler, men det finnes kanskje bedre alternativer?
Dette - og ev. hva man skal bruke av midler - blir nok litt som å spørre om dekk eller motorolje, du får drøssevis med forskjellige svar.

Brukermanualen til sykkelen min sier at jeg skal smøre kjeden hver 30. mil. I realiteten prøver jeg å sprute på litt når det har gått rundt 100 mil, eller hvis jeg har kjørt i regn. Jeg renser kjeden først hvis jeg syns den ser skikkelig møkkete ut - hvis jeg har tid til det.

Strammes når den ikke lenger er innenfor der den skal være. Jeg har foreløpig til gode å kjøre en sykkel lenge nok til at dette har vært nødvendig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24576
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror ikke du skal ta dette med kjedesmøring så veldig tungt. Skal du på langtur og skalmkjlre ett par hundre mil i løpet v en uke, så smør et par ganger når du får tid. Du trenger ikke å gjøre noe stort nummer ut av dette tror jeg. Spray på litt kjedespray og trill sykkelen frem/tilbake til du har smurt hele kjedet. Det er fort gjort.

Jeg tror heller ikke du hadde ødelagt noe om du hadde kjørt 200 mil uten å smøre. Kjører su mye på grus ville jeg trolig smurt/renset kjedet litt oftere...

30 mil synes jeg virker velsig kort med tanke på smøreintervall. Jeg hadde ingen faste intervaller på mine sykler. Men jeg smurte når jeg vasket den eller når jeg hadde tid og lyst og følte det var nødvendig. Men 100 mil kan jeg ikke se dor meg kan by på store problemer, sånn generelt sett. Det er jo ikke slik at alt går dundas om man glemmer å smøre i ny og ne.

Nytt kjede koster heller ikke all versen. Det gjør vel ikke drevene heller vil jeg tro.

Jeg har hatt tre sykler med kjede og alle tre syklene gikk nesten 30.000km. Før jeg solgte dem. Var ingen problemer med drev og kjeder på disse syklene.

Det å smøre kjede er en simpel sak som selv jeg synes er plankekjøring. Tutoro løsningen er sikkert bra muligens, men føler det blir litt unødvendig og styre med det når det tar 20 sekunder å smøre kjedet manuelt. Uansett så må man jo med gjevne mellomrom rense/vaske kjedet uansett og da kan man kombinere dette med smøring etc.

For meg blir disse automatiske kjedesmøringene litt "jalla". Liksom noe man bare tilpasser og stripser/teiper til sykkelen selv. Hadde det vært noe fabrikkmonterte løsninger så er det jo greit, men uansett tar det altså bare noen skunder og smøre et kjede. Selv om man står midt i villmarken. :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1679
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Behovet vil nok variere en god del etter vær og veiforhold. I tillegg spiller det en rolle om hva slags type smøring som brukes under de forskjellige forholdene som grus eller mye regn.
"Tørr" smørning som f. eks. PTFE-basert eller oljebaserte. Noe holder bedre i regn, noe kleber mindre sand ved gruskjøring osv.
Renser og smører man kjedet når det er tørket og varmet opp, så holder det lenge på tørr asfalt. Blir fort en smørklump ved fremre drev om man overdriver smøring.
Men etter å ha kjørt mye på grus renser jeg kjedet da jeg kommer hjem igjen, blir jo fort litt Jif skurekrem den gugga på kjedet etter det med alt finstøvet.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 612
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Stramme kjedet- hvor ofte?

Legg inn av BC45 »

Hvor ofte strammer dere kjedet? Eller får dere det gjort som en del av servicen? Jeg spør egentlig av ren nysgjerrighet da jeg etter noen år med kardang går tilbake til kjededrift.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Stramme kjedet- hvor ofte?

Legg inn av AJ »

BC45 skrev: 30 mar 2025, 16:51 Hvor ofte strammer dere kjedet? Eller får dere det gjort som en del av servicen? Jeg spør egentlig av ren nysgjerrighet da jeg etter noen år med kardang går tilbake til kjededrift.
Er på mitt andre drev- og kjedesett på KTM'en. Samme kjede som sykkelen ble levert med fra tsjekkiske CZ. Byttet ved ca. 43000 og har nå snart kjørt tilsvarende med det altså kjede nr. 2, som jeg har justert (strammet) tre eller fire ganger, om jeg ikke husker helt feil.
Sjekker slakken jevnlig nå er det en god stund siden jeg justerte slakken.

Min erfaring er at CZ kjedet holder seg bra med ingen synbar endring i avstanden mellom kjedeleddene, som gir klare indikasjoner på slitasje

Etter kjede- og drevbytte er det nok lurt å sjekke forholdsvis ofte siden drivlinja sannsynligvis slites mest de første par-tre tusen kilometerne.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Stramme kjedet- hvor ofte?

Legg inn av dypen »

BC45 skrev: 30 mar 2025, 16:51 Hvor ofte strammer dere kjedet? Eller får dere det gjort som en del av servicen? Jeg spør egentlig av ren nysgjerrighet da jeg etter noen år med kardang går tilbake til kjededrift.
Avhengig av hvor du kjører, hvordan du kjører, hvor ofte du vasker smører kjede og hvor langt du kjører på en sommer. Selv kjører jeg pent i mine øyne, stort sett bare asfalt, vasker smører ofte og kjører lite. Da holder det å stramme / kontrollere kjede på service 7 - 10k kilometer i året.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1184
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Jeg har Scottoiler på min sykkel. Min erfaring er at kjedet må strammes mye sjeldnere når man har kjedesmører montert. Dersom du er i tvil er det jo bare å legge det inn som en fast oppgave, f.eks. hver gang du sjekker lufttrykket i dekkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39726
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Domino skrev: 31 mar 2025, 15:59 Jeg har Scottoiler på min sykkel. Min erfaring er at kjedet må strammes mye sjeldnere når man har kjedesmører montert. Dersom du er i tvil er det jo bare å legge det inn som en fast oppgave, f.eks. hver gang du sjekker lufttrykket i dekkene.
Samme erfaring her med Tutoro Automatic Chainoiler.
Eneste fornuftige, slik jeg ser det, er kontinuerlig oljesmøring når metall mot metall er i drift. På samme måte som metall mot metall inni motoren.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 612
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av BC45 »

AJ skrev: 31 mar 2025, 17:03
Domino skrev: 31 mar 2025, 15:59 Jeg har Scottoiler på min sykkel. Min erfaring er at kjedet må strammes mye sjeldnere når man har kjedesmører montert. Dersom du er i tvil er det jo bare å legge det inn som en fast oppgave, f.eks. hver gang du sjekker lufttrykket i dekkene.
Samme erfaring her med Tutoro Automatic Chainoiler.
Eneste fornuftige, slik jeg ser det, er kontinuerlig oljesmøring når metall mot metall er i drift. På samme måte som metall mot metall inni motoren.
Blir det mindre gris på felgen med fastmontert kjedesmører enn uten?

Svar