Joda, men gjør jeg nok ikke selv vertfall

Joda, men gjør jeg nok ikke selv vertfall
Er jo i prinsippet samme løsning på Tutoro, en "volumknapp", om man vil, i form av dette lille rattet på åpningsventilen i bunnen av oljetanker.mekkern skrev: 27 jun 2024, 19:41 Grunnen til at jeg ikke gikk for "gravety feed" oljesmører (toturo/scottoiler ol.)er at jo varmere det blir jo lettere renner olja.
jeg gikk for et pumpesystem som gir lik mende uansett temp og oljetype og kan justeres med en "volumknapp" enkelt plassert.
Slik at hvis jeg vil kan jeg lett justere for "småkjøring" eller timesvis på motorvei i regn som trenger noe mer. har 2 slike sett som har fungert i over 10 år nå.![]()
https://pdoiler.co.uk/
Hva som er "best" er nok en smakssak.![]()
Stenger automatisk fordi stempelet i oljetanken "faller på plass" og stenger for gravitasjonen/oljeflyten. Enkelt. Og genialtJompa skrev: 30 jun 2024, 21:54 Må du stenge for smøring når du parkerer eller stenger den seg selv ?
Dette - og ev. hva man skal bruke av midler - blir nok litt som å spørre om dekk eller motorolje, du får drøssevis med forskjellige svar.Megaoctane skrev: 01 jul 2024, 10:18 Beklager hvis dette er totalt off-topic, men vil unngå å lage en ny tråd.
Fersk MC fører.
Hvor ofte skal man smøre kjedet?
Og hvor ofte må man rense kjedet før det smøres?
Og hvor ofte må den strammes?
Hva bruker dere for å rense kjedet? kjøpte Muc-off fra forhandler, men det finnes kanskje bedre alternativer?
Er på mitt andre drev- og kjedesett på KTM'en. Samme kjede som sykkelen ble levert med fra tsjekkiske CZ. Byttet ved ca. 43000 og har nå snart kjørt tilsvarende med det altså kjede nr. 2, som jeg har justert (strammet) tre eller fire ganger, om jeg ikke husker helt feil.BC45 skrev: 30 mar 2025, 16:51 Hvor ofte strammer dere kjedet? Eller får dere det gjort som en del av servicen? Jeg spør egentlig av ren nysgjerrighet da jeg etter noen år med kardang går tilbake til kjededrift.
Avhengig av hvor du kjører, hvordan du kjører, hvor ofte du vasker smører kjede og hvor langt du kjører på en sommer. Selv kjører jeg pent i mine øyne, stort sett bare asfalt, vasker smører ofte og kjører lite. Da holder det å stramme / kontrollere kjede på service 7 - 10k kilometer i året.BC45 skrev: 30 mar 2025, 16:51 Hvor ofte strammer dere kjedet? Eller får dere det gjort som en del av servicen? Jeg spør egentlig av ren nysgjerrighet da jeg etter noen år med kardang går tilbake til kjededrift.
Samme erfaring her med Tutoro Automatic Chainoiler.Domino skrev: 31 mar 2025, 15:59 Jeg har Scottoiler på min sykkel. Min erfaring er at kjedet må strammes mye sjeldnere når man har kjedesmører montert. Dersom du er i tvil er det jo bare å legge det inn som en fast oppgave, f.eks. hver gang du sjekker lufttrykket i dekkene.
Blir det mindre gris på felgen med fastmontert kjedesmører enn uten?AJ skrev: 31 mar 2025, 17:03Samme erfaring her med Tutoro Automatic Chainoiler.Domino skrev: 31 mar 2025, 15:59 Jeg har Scottoiler på min sykkel. Min erfaring er at kjedet må strammes mye sjeldnere når man har kjedesmører montert. Dersom du er i tvil er det jo bare å legge det inn som en fast oppgave, f.eks. hver gang du sjekker lufttrykket i dekkene.
Eneste fornuftige, slik jeg ser det, er kontinuerlig oljesmøring når metall mot metall er i drift. På samme måte som metall mot metall inni motoren.
Njæ...BC45 skrev: 31 mar 2025, 18:58Blir det mindre gris på felgen med fastmontert kjedesmører enn uten?AJ skrev: 31 mar 2025, 17:03Samme erfaring her med Tutoro Automatic Chainoiler.Domino skrev: 31 mar 2025, 15:59 Jeg har Scottoiler på min sykkel. Min erfaring er at kjedet må strammes mye sjeldnere når man har kjedesmører montert. Dersom du er i tvil er det jo bare å legge det inn som en fast oppgave, f.eks. hver gang du sjekker lufttrykket i dekkene.
Eneste fornuftige, slik jeg ser det, er kontinuerlig oljesmøring når metall mot metall er i drift. På samme måte som metall mot metall inni motoren.
Det høres absolutt veldig praktisk ut. Jeg skal se om jeg finner et egnet sted til å montere en sånn når jeg får sykkelen.AJ skrev: 31 mar 2025, 19:49 Fordelen @BC45 , slik jeg ser det, med en automatisk oljesmører er at man slipper å tenke på dette med å spraye/olje kjedet etter lengre turer.
Man kjører sykkelen slik BMW GS og Moto Guzzi kardangfolket gjør; tut og kjør uten å skjenke en tanke på at kjede og drev går tørt.
Så vasker man bakdrev, evt. også framdrev og felg for oljerester når man vasker sykkelen. Noe de fleste av oss gjøre flere ganger i året, uavhengig av drivlinje...
Her et par bilder fra da vi monterte Tutoro oljesmører på @Tore L's Triumph Tiger i sommer på Sverigeturen vår til Kåseberga og Öland:BC45 skrev: 03 apr 2025, 20:50Det høres absolutt veldig praktisk ut. Jeg skal se om jeg finner et egnet sted til å montere en sånn når jeg får sykkelen.AJ skrev: 31 mar 2025, 19:49 Fordelen @BC45 , slik jeg ser det, med en automatisk oljesmører er at man slipper å tenke på dette med å spraye/olje kjedet etter lengre turer.
Man kjører sykkelen slik BMW GS og Moto Guzzi kardangfolket gjør; tut og kjør uten å skjenke en tanke på at kjede og drev går tørt.
Så vasker man bakdrev, evt. også framdrev og felg for oljerester når man vasker sykkelen. Noe de fleste av oss gjøre flere ganger i året, uavhengig av drivlinje...
Takk:)AJ skrev: 03 apr 2025, 23:22 Her et par bilder fra da vi monterte Tutoro oljesmører på @Tore L's Triumph Tiger i sommer på Sverigeturen vår til Kåseberga og Öland:
viewtopic.php?p=438701#p438701
Jeg ville latt være å smøre kjedet nå. Fortsett å kjøre med fabrikksmøringen og vent med en ny runde smøring, eller mer korrekt olje, når Tutoropakka kommer.Solo-rider skrev: 09 apr 2025, 09:35 Bestilte Tutoro kjedesmører kveld mandag denne uka. Ifølge pakkessporingen skal den komme til post i butikkk ikveld![]()
Nysykkelen har kun kjørt 30mil så langt og kjedet er ikke smurt ennå.![]()
Jeg har friperiode fra jobb denne uke og det kan fort bli 30 mil til før jeg får montert Tutoroen..
Jeg brukte å gjøre det samme med Traceren jeg hadde for 5 år siden...Bjerknez skrev: 09 apr 2025, 09:51 Det dære med smøring av kjede har jeg aldri tatt så tungt. Jeg slengte på en dæsj ved gjevne mellomrom. Jeg har kjørt opp mot 30.000km. med alle mine kjeder og dem har ikke gitt noe tegn til slitasje.
Dessuten så koster vel ikke nytt kjede all verden verken å kjøpe eller bytte vil jeg tro.
Klart må man smøre i ny og ne, men jeg var aldri nazi på det.