KTM 690 Duke 2008 problemer

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 150
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av Sakkle » 22 mai 2018, 22:07

Hei folkens

Fikk lappen på MC for temmelig nøyaktig en uke siden, og har nesten ikke forlatt sykkelen siden :P

Kjøpte meg en relativt pent brukt KTM 690 Duke 2008 i høst, men rakk ikke kjøre den i fjor så den har stått parkert over vinteren innendørs. Den går stort sett pent men jeg har ett problem. Den kveler seg av og til (eller jeg kveler sykkelen kanskje) og når det skjer er det 50/50 om den starter igjen. De gangene den ikke starter må jeg rulle sykkelen inn til siden, vente litt og så starter den stort sett uten problem. Jeg har akkurat byttet batteri, da vi trodde det kanskje var problemet da jeg hadde litt start-trøbbel etter vinteren. De gangene den ikke starter så skjer det ingenting når jeg trykker inn startknappen. Startmotoren går ikke etc. Motortemperaturen i displayet kommer aldri over midten.
Sykkelen stopper kun i lav fart, første eller andre gir, i et kryss mens jeg venter på grønt, i en rundkjøring etc. Når den først er igang og i fart stopper den aldri.

Jeg har uansett tenkt å ha sykkelen på verksted for å bytte kjede/drev-sett og fordekk, men i mellomtiden tenkte jeg at kanskje noen her hadde noen tips, eller hørt om andre med tilsvarende problemer.

Duken er jo litt annerledes å kjøre enn skolesyklene. Måten man må bruke clutchen på etc. særlig i lav fart, der jeg føler Duken krever mye mer clutching enn andre sykler jeg har kjørt.

Så... er det jeg som ikke kjøre sykkelen riktig kanskje? Eller er det noe mekanisk?

LarsE
Innlegg: 192
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
MC: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av LarsE » 22 mai 2018, 23:40

Høres ut som samme som min hadde: startet fint og alt det men kunne finne på å dø etter en liten kjøretur og ville så ikke starte igjen. Viste seg å være alt for mager blanding (K&N filter og uoriginal eksos)

Har din uoriginal eksos?

Ang. hvordan den er å kjøre: Mange går ned ei tann på framdrevet, om du vil kan du også sette på bakdrev fra SMC-R/Enduro R, da blir dreving enda litt lavere. I tillegg har jeg en egen throttle map som gjorde underverker på syklene mine

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 150
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av Sakkle » 23 mai 2018, 00:19

LarsE skrev:
22 mai 2018, 23:40
Høres ut som samme som min hadde: startet fint og alt det men kunne finne på å dø etter en liten kjøretur og ville så ikke starte igjen. Viste seg å være alt for mager blanding (K&N filter og uoriginal eksos)

Har din uoriginal eksos?
Definitivt ikke original eksos, nei. Hva kan gjøres med dette uten å bytte eksos-anlegget (antar det er dyrt)? Luftfilteret er muligens K&N. Sitter et klistremerke på framskjermen i alle fall... Det ser også noe skittent ut, så mulig det må skiftes? Eller er det bare jeg som må lære meg å kjøre sykkelen slik den er ment å kjøres og ikke som ei "pyse som har hatt lappen i en uke"?
LarsE skrev:
22 mai 2018, 23:40
Ang. hvordan den er å kjøre: Mange går ned ei tann på framdrevet, om du vil kan du også sette på bakdrev fra SMC-R/Enduro R, da blir dreving enda litt lavere. I tillegg har jeg en egen throttle map som gjorde underverker på syklene mine
Oi oi... her var det mye "tech talk" :P

Men om jeg forstår det rett, lav dreving gir jevnere tur i lav fart (bytrafikk etc.) men noe lavere topphastighet? Dette er ikke noe problem for min del, tror jeg. Eller går dette på bekosting av hvordan sykkelen oppfører seg i 100-110 på motorveien. Uansett, om jeg må velge tror jeg at jeg går for at den oppfører seg i lavere hastigheter :P

Men jeg skal bytte kjede og drev-sett (det som sitter på er ganske slitt), så timinga er jo perfekt om jeg vil gjøre noen endringer her.
Får kanskje høre med verkstedet hva de mener.

Uansett... det høres ut som du treffer spikeren på hodet her altså. Tidligere eier har sikkert endret sykkelen til sine preferanser, og det passer kanskje ikke så godt med mine begrensede ferdigheter. Jeg holder ganske lav fart i rundkjøringer osv. og må jobbe hardt med clutchen for å at sykkelen ikke skal begynne å "hoppe" midt i svingen osv.

SverreOlsen
Innlegg: 548
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
MC: Triumph Tiger 885i 99 modell
Sted: Finnøy

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av SverreOlsen » 23 mai 2018, 07:56

Kn filter kan nesten alltid vaskes.
Trenger ikke å bytte.

For å få en mindre mager blanding må den om mappes hvis det er innsprøytning.

JK95
Innlegg: 1026
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
MC: Ducati ST4S -01
Sted: Trondheim

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av JK95 » 23 mai 2018, 09:36

KTM har vel et Akrapovic-map til R-utgaven av 690 Duke orginalt? Det burde vel hjelpe noe?

916
Innlegg: 31
Registrert: 16 des 2005, 20:17

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av 916 » 23 mai 2018, 12:21

Tviler på at feil/mager blanding fører til at startmotor ikke går rundt. Her er det nok et elektrisk problem. Slitent innslagsrele i starteren f.eks. Typisk at de begynner å feile når sykkelen er varm, men virker igjen når den får kjølt seg litt.

LarsE
Innlegg: 192
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
MC: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av LarsE » 23 mai 2018, 12:23

Sakkle skrev:
23 mai 2018, 00:19
LarsE skrev:
22 mai 2018, 23:40
Høres ut som samme som min hadde: startet fint og alt det men kunne finne på å dø etter en liten kjøretur og ville så ikke starte igjen. Viste seg å være alt for mager blanding (K&N filter og uoriginal eksos)

Har din uoriginal eksos?
Definitivt ikke original eksos, nei. Hva kan gjøres med dette uten å bytte eksos-anlegget (antar det er dyrt)? Luftfilteret er muligens K&N. Sitter et klistremerke på framskjermen i alle fall... Det ser også noe skittent ut, så mulig det må skiftes? Eller er det bare jeg som må lære meg å kjøre sykkelen slik den er ment å kjøres og ikke som ei "pyse som har hatt lappen i en uke"?
LarsE skrev:
22 mai 2018, 23:40
Ang. hvordan den er å kjøre: Mange går ned ei tann på framdrevet, om du vil kan du også sette på bakdrev fra SMC-R/Enduro R, da blir dreving enda litt lavere. I tillegg har jeg en egen throttle map som gjorde underverker på syklene mine
Oi oi... her var det mye "tech talk" :P

Men om jeg forstår det rett, lav dreving gir jevnere tur i lav fart (bytrafikk etc.) men noe lavere topphastighet? Dette er ikke noe problem for min del, tror jeg. Eller går dette på bekosting av hvordan sykkelen oppfører seg i 100-110 på motorveien. Uansett, om jeg må velge tror jeg at jeg går for at den oppfører seg i lavere hastigheter :P

Men jeg skal bytte kjede og drev-sett (det som sitter på er ganske slitt), så timinga er jo perfekt om jeg vil gjøre noen endringer her.
Får kanskje høre med verkstedet hva de mener.

Uansett... det høres ut som du treffer spikeren på hodet her altså. Tidligere eier har sikkert endret sykkelen til sine preferanser, og det passer kanskje ikke så godt med mine begrensede ferdigheter. Jeg holder ganske lav fart i rundkjøringer osv. og må jobbe hardt med clutchen for å at sykkelen ikke skal begynne å "hoppe" midt i svingen osv.
Toppfarten går litt ned ja, fra 192 til 180 km/t (15t foran) ;) Til gjengjeld føles den kjappere, blir lettere å kjøre osv. Motoren kommer til å gå ca. 300 rpm høyere i 80-90-100, men det går fint.

Forhandler har muligens en mapping til innsprøytinga som kan hjelpe, ellers går det an å kjøpe en diagnose kabel så du kan koble PCen til sykkelen og legge inn selv. Da kan du også få Throttle mappingen min, som gjør den enda mer lett kjørt ;)

Ellers er det viktig at du har riktig dødgang i gassen, og korrekt stilt kjede. Hvis ikke det er i orden så blir sykkelen mer rykkete en "nødvendig".

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 150
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av Sakkle » 23 mai 2018, 13:39

SverreOlsen skrev:
23 mai 2018, 07:56
Kn filter kan nesten alltid vaskes.
Trenger ikke å bytte.

For å få en mindre mager blanding må den om mappes hvis det er innsprøytning.
Ok... takk. Vasker man med vann eller bare trykkluft eller?

Oppdatering: Never mind... fant en grei how-to på nettet.
916 skrev:
23 mai 2018, 12:21
Tviler på at feil/mager blanding fører til at startmotor ikke går rundt. Her er det nok et elektrisk problem. Slitent innslagsrele i starteren f.eks. Typisk at de begynner å feile når sykkelen er varm, men virker igjen når den får kjølt seg litt.
Ja, det er godt mulig det er et par ting som spiller inn her. Noen av problemene jeg har sett kan virke elektriske, noe som er grunnen til at jeg byttet batteriet. Men en del stemmer også med det LarsE beskriver.

Er dessverre langt under middels mekanisk kompetent selv, så jeg må nok få et verksted til å se på dette. Bare håper det ikke blir for dyrt :P

SverreOlsen
Innlegg: 548
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
MC: Triumph Tiger 885i 99 modell
Sted: Finnøy

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av SverreOlsen » 23 mai 2018, 14:34

Sakkle skrev:
23 mai 2018, 13:39
SverreOlsen skrev:
23 mai 2018, 07:56
Kn filter kan nesten alltid vaskes.
Trenger ikke å bytte.

For å få en mindre mager blanding må den om mappes hvis det er innsprøytning.
Ok... takk. Vasker man med vann eller bare trykkluft eller?

Oppdatering: Never mind... fant en grei how-to på nettet.
916 skrev:
23 mai 2018, 12:21
Tviler på at feil/mager blanding fører til at startmotor ikke går rundt. Her er det nok et elektrisk problem. Slitent innslagsrele i starteren f.eks. Typisk at de begynner å feile når sykkelen er varm, men virker igjen når den får kjølt seg litt.
Ja, det er godt mulig det er et par ting som spiller inn her. Noen av problemene jeg har sett kan virke elektriske, noe som er grunnen til at jeg byttet batteriet. Men en del stemmer også med det LarsE beskriver.

Er dessverre langt under middels mekanisk kompetent selv, så jeg må nok få et verksted til å se på dette. Bare håper det ikke blir for dyrt :P
https://www.knfilters.com/mobile/cleaning.aspx

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 150
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av Sakkle » 07 jun 2018, 23:24

Fikk et tips fra en kar på jobb om å bytte tennplugg, så jeg gjorde det. Synes ikke den gamle tennpluggen så spes "slitt" ut, men har kjørt rundt i 3+ timer i kveld og sykkelen har ikke stoppet en eneste gang. Litt pinlig om det viser seg at det var så enkelt...

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
MC: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av cosmogs » 09 jun 2018, 22:24

Det enkle er ofte det beste! :knegg
Bra det ordnet seg, nyt sesongen.
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
Elruts84
Moderator
Innlegg: 1223
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
MC: Yamaha FZS 600 Fazer 1998
Sted: Kleppe
Kontakt:

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av Elruts84 » 09 jun 2018, 23:25

Hold oss oppdatert på hvordan det fortsetter.

Det er jo litt interessant lesning :D

Elruts
MC Blogg:
Min MC-Blogg
LocaToWeb profilside:
LocaToWeb Profilside
(Starter logging når sesongen er i gang)

____________________

2018: 2500 km .....
2017: 400 km
2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren
2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km)
2014: 5174 km
2013: 3015 km

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 150
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av Sakkle » 11 jun 2018, 08:42

Elruts84 skrev:
09 jun 2018, 23:25
Hold oss oppdatert på hvordan det fortsetter.

Det er jo litt interessant lesning :D

Elruts
Ja, det skal jeg.

Har time på verksted i morgen...

Hadde jo en opptur på torsdag etter bytte av tennplugg. Tok derfor sykkelen til jobb på fredag. Funka fint til jobb, men på hjemveien i rushtrafikken stoppet den 8 (!) ganger. Hver gang med tilhørende 5-10 minutters pause før den starter igjen. Bruke 2,5 time på en tur som typisk tar 20 minutter. Og i kokende varme. Kollapset på sofaen da jeg kom hjem og våknet ikke før 2330.

Det er helt tydelig at det er noe med lav fart, lyskryss, start og stopp som sykkelen ikke liker.
Har vært en interessant sesong så langt :P

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 150
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av Sakkle » 12 jun 2018, 17:28

Akkurat henta sykkelen hos verkstedet. De ville prøve en remap før de bytta noe dyrere deler. Funka kjempefint et lite stykke men nå har den stoppa 2 ganger og jeg står her og blomstrer... De nevnte fuel/throttle-enhet kanskje må byttes. 12.000 kroner takk. Mulig det blir dyrt dette her :-k

LarsE
Innlegg: 192
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
MC: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: KTM 690 Duke 2008 problemer

Legg inn av LarsE » 12 jun 2018, 17:53

Hvis du må bytte spjeldhuset så har muligens kompisen min en som passer. Tror nok han selger den en god del billigere enn det KTM skal ha for en ny. Når han skulle bestille ny så var det også ett par måneder ventetid her i Norge, han kan selvsagt sende omtrent på dagen.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Lill46 og 4 gjester