En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av L-NA »

DrGreve skrev:
L-NA skrev:
DrGreve skrev:Min mening er at V-twin bare er en halv motor :D
Hmm....betyr dette at åraken til at Ducati sin Halve motor er så mye mer effektiv en Honda sin hele motor, det at den slipper å dra på en ekstra halv del?? eller kansje det er fordi Ducati barre har brukt den bedre halvdelen mens Honda må slite med begge.....eller.. :-k
Forutinntatthet i enhver debatt er aldri ett godt utgangspunkt. Jeg har ikke nevnt et ord om Honda og du angriper min mening basert på hva jeg eier. Hva Ducati eller Honda gjør på en bane er uvesentlig for min mening, siden det er bra nøyaktig 30 år siden sist jeg kjørte race og da med en rekkefirer.
Og V-twin er bare en halv motor og en hel motor er en V-4 motor.. og nå er det vel noen år siden Honda brukte V-4 på noen bane?
Beklager, beklager, ikke meningen å såre noen, hverken av ene eller andre grunn. Selv har jeg kjørt en del VFR 750, og hadde vel fortsatt kjørt VFR om det ikke var for mine lange stive ben, og noe fremtunge kropps byggning. Men, jeg skulle så gjerne hørt litt i denne debatten om hvorfor og hva er fordelenne og hva er bakdelenne med den ene eller andre alternetivet. At mange synest alt over to sylindere er for mange, eller mindre en tre er ubrukelig har vi hørt så mange ganger, og er totalt uinteresant.
Har man en V-6 så er trippelen en halv motor. Det klarer nok det fleste å regne ut selv...(trenger vel da ikke nevne V-8)... :[-o<

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

Hvis vi er enige i at an V-4 motor har en jevnere effektkurve over hele registeret( jeg sier ikke mer), så skjønner du hva jeg mener. Jeg vil ha en motor som jeg slipper å ha høyt turtall når jeg skal forbi en bobil. Jeg vil ligge i 5 gir i 60-70 og slippe å gire hvis jeg vil forbi.
Samtidig er det såpass snert i motoren at det ikke er noen problem å følge de fleste på svingete veier ved aktiv kjøring, selv om man må bruke litt krefter.
Hva andre velger er ikke min sak :D
Og meg klarer du overhodet ikke å såre :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ArcticTiger »

DrGreve skrev:Hvis vi er enige i at an V-4 motor har en jevnere effektkurve over hele registeret( jeg sier ikke mer), så skjønner du hva jeg mener. Jeg vil ha en motor som jeg slipper å ha høyt turtall når jeg skal forbi en bobil. Jeg vil ligge i 5 gir i 60-70 og slippe å gire hvis jeg vil forbi.
Samtidig er det såpass snert i motoren at det ikke er noen problem å følge de fleste på svingete veier ved aktiv kjøring, selv om man må bruke litt krefter.
Hva andre velger er ikke min sak :D
Og meg klarer du overhodet ikke å såre :)
Dette høres da akkurat ut som en Triumph 1050 Triple-mottor :knegg

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av DrGreve »

He, he, Triumph Tiger er faktisk en av de minst stygge av dagens sykler som ser ut som ett spinn-off-produkt av transformers :)
Og for ordens skyld så er ikke de nye VFR-ene til Honda noe særlig tiltalende heller selv om de har V-4 motor. Så VFR 800 fra tidlig 2000 blir vel den siste sykkelen jeg kommer til å kjøpe.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av SuperMorten »

Andreas skrev:
I bil derimot liker jeg vibrasjonsfrie motorer med gange som en pusekatt. Begge bilene mine har rekke 6, og bortsett fra V12, så er det noe av det mykeste man får av motorgange :D Og bensin selvfølgelig, diesel utgår med glans!
Har hatt en 6,8 l V10, og det er ikke rare vibrasjonene der heller :-)
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Bringisen »

Alle disse konstruksjonene har vel sine fordeler og ulemper alt etter hvilken kropp og hode som skal plasseres på dem , jeg velger å være forsiktig med å antyde dypere.
Har selv hatt en , to og fire sylindre , i tillegg har disse stått i V - konstruksjon , i Boxer - konstruksjon og i rekke - konstruksjoner. Alle har hatt sine fordeler og ulemper. Har ikke hatt 3 sylindre , men min kone har en 3-sylindret , 1000ccm motor med turbo og 125hk i bilen sin. Kåret til årets motor i verden 2012 , en artig konstruksjon med et overraskende dreiemoment. For å dempe vibrasjonene og ubalansen fra de 3 sylindrene har ingeniørene gjort svinghjulet ovalt....genialt tenkt :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37878
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av AJ »

Fant en gammel tråd med samme tematikken: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=6628#p6628" onclick="window.open(this.href);return false;
Interessant lesning, forsåvidt... Ikke minst pollen hvor det ikke var en eneste en som foretrakk linjetreer/rekketreer/triple :eh
Det har nok endra seg her inne, vet je... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av jhn »

Hvilke fordeler/ulemper med en V4 vs R4? Det kunne vært artig å høre noen kvalifiserte synsinger om

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ojda »

AJ skrev:Fant en gammel tråd med samme tematikken: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=6628#p6628" onclick="window.open(this.href);return false;
Interessant lesning, forsåvidt... Ikke minst pollen hvor det ikke var en eneste en som foretrakk linjetreer/rekketreer/triple :eh
Det har nok endra seg her inne, vet je... :knegg
Der var det endelig en som visste hva som er den optimale cylinderkonfigurasjon gitt :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

ArcticTiger skrev:
DrGreve skrev:Hvis vi er enige i at an V-4 motor har en jevnere effektkurve over hele registeret( jeg sier ikke mer), så skjønner du hva jeg mener. Jeg vil ha en motor som jeg slipper å ha høyt turtall når jeg skal forbi en bobil. Jeg vil ligge i 5 gir i 60-70 og slippe å gire hvis jeg vil forbi.
Samtidig er det såpass snert i motoren at det ikke er noen problem å følge de fleste på svingete veier ved aktiv kjøring, selv om man må bruke litt krefter.
Hva andre velger er ikke min sak :D
Og meg klarer du overhodet ikke å såre :)
Dette høres da akkurat ut som en Triumph 1050 Triple-mottor :knegg
Eller min Ducati, drar helt vilt fra 2000 omdr og opp til 10500.
Og med 126 nm har den mer moment enn det meste andre på to hjul. :vs

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av knutk »

Der er fordeler og ulemper ved alle valg.

Om man vil ha mest mulig effekt i forhold til kubikk går man for størst mulig antall sylindre.
Honda bygde feks på 60-tallet en 125cc rekkesekser og de vant VM to år på rad. Men motoren var vedlikeholds krevende, og de droppa den. Men den var etter sigende pålitelig og sterk, men kostet mer enn det smakte.

Til ferre sylindre man har til trangere blir turtallsområdet.
En endonker vil ha litt turtall i bånn før den går fint, og så snart den kommer opp i turtall vibrerer den fælt.
Alt i mellom blir en kombinasjon av nevnte egenskaper.

For egen del har jeg en bokser og en rekkefirer. (og snart en paralelltwin).
Bokseren er veldig livelig fra 3 til 6 tusen, over og under rister det. Rekkefireren har en jevnere momentkurve, men drar villig fra 1500 til sperra. Men den har ikke det vesle "ekstra" som gjør det morro å kjøre bokseren på småsvingete veier og bare dra på ut av svingen samt slippe gassen før svingen og få en heftig motorbrems.
Fireren er grunnet sin enorme fleksibilitet mindre anstrengende å kjøre hele dagen, da man girer mindre og den gir absolutt ingen vibrasjoner.(som man kan kjenne).

Og Ducati gjør det bra i Superbike med twin fordi de får lov å ha 200 cc mer enn firerne (men jeg prøver IKKE å antyde at den er dårlig bygget)

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av MH434 »

jhn skrev:Hvilke fordeler/ulemper med en V4 vs R4? Det kunne vært artig å høre noen kvalifiserte synsinger om
På papiret sitter jo en rekkefirer med alle fordelene, men i praksis kommer fler faktorer inn.
En V4 er smalere, som da kan føre til et annet design konsept av sykkelen, som igjen kan føre til en bedre totalpakke...
En V4 er dyrere å bygge og konstruere pga fler bevegelige deler som skal ditt og datt.., det medfører også større sjanse for havari!
Det er jo også en grunn til at R4 blir brukt stort sett i alle sykkler...

Den beste "MC" motoren idag er vel BMW's 1600 R6 motor, mere linært kraft register og pent lydbilde finnes ikke :prop:

Hadde BMW kommet med den motoren i en streetfighter, så hadde jeg kjøpt tvert!
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av SuperMorten »

MH434 skrev:
Den beste "MC" motoren idag er vel BMW's 1600 R6 motor, mere linært kraft register og pent lydbilde finnes ikke :prop:
Hva er definisjonen på "best"?

Jeg har ikke svaret, men jeg tror jeg kjenner noen som mener at akkurat halvparten er best.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

knutk skrev:
Og Ducati gjør det bra i Superbike med twin fordi de får lov å ha 200 cc mer enn firerne (men jeg prøver IKKE å antyde at den er dårlig bygget)
Alle for lov til å buke V-twin på 1200 cc, men det er kun Ducati som gjør det.
Både Suzuki og Honda har tidligere brukt V-twin i superbike.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

MH434 skrev:
jhn skrev:Hvilke fordeler/ulemper med en V4 vs R4? Det kunne vært artig å høre noen kvalifiserte synsinger om
På papiret sitter jo en rekkefirer med alle fordelene, men i praksis kommer fler faktorer inn.
En V4 er smalere, som da kan føre til et annet design konsept av sykkelen, som igjen kan føre til en bedre totalpakke...
En V4 er dyrere å bygge og konstruere pga fler bevegelige deler som skal ditt og datt.., det medfører også større sjanse for havari!
Det er jo også en grunn til at R4 blir brukt stort sett i alle sykkler...

Den beste "MC" motoren idag er vel BMW's 1600 R6 motor, mere linært kraft register og pent lydbilde finnes ikke :prop:

Hadde BMW kommet med den motoren i en streetfighter, så hadde jeg kjøpt tvert!
V-4 har fordeler som ikke rekke-4 har.
Mykere gange, høyere moment og jevn effektkurve som drar fra mye lavere turtall enn rekke-4.

Svar