
KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
- Baltazar
- Innlegg: 208
- Registrert: 13 aug 2011, 18:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
ja...da er det bare å glede seg til vår rengjøringen da....Du får litt av en jobb... 

- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
JeppBaltazar skrev:ja...da er det bare å glede seg til vår rengjøringen da....Du får litt av en jobb...


Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- Baltazar
- Innlegg: 208
- Registrert: 13 aug 2011, 18:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Synd du har så mye problemer med sykkelen din...Den må vel være den tøffeste 125cc det er å få tak i...
Håper det ordner seg og at du fortsetter å oppdatere denne tråden..
Kanskje med bilder av rengjøringen?
Håper det ordner seg og at du fortsetter å oppdatere denne tråden..
Kanskje med bilder av rengjøringen?

- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Ja, det er synd med alle feilene. For sykkelen er både fjong og god å kjøre. Helt glimrende til min type kjøring. Men da må den virke. Hver dagBaltazar skrev:Synd du har så mye problemer med sykkelen din...Den må vel være den tøffeste 125cc det er å få tak i...
Håper det ordner seg og at du fortsetter å oppdatere denne tråden..
Kanskje med bilder av rengjøringen?

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring


Men jeg trur ikke du har kjørt så mye med den



Den lekkasjen på gaffern, det er kanskje tørka saltbelegg på gaffelbeinet som har trengt inn forbi støvtettinga og skada olje-tetteringen


Åssen blei bremsevirkningen framme med olje på skive og klosser a?
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Hehe. Nei, har jo ikke kjørt så langt faktisk. Bare noe over 5.000KM. Spyler den så ofte anledningen er der da, så ikke det vokser seg tykke lag med møkkArcticTiger skrev:Tøffe bilder av tøff sykkel Fikse, sånn skal det være
![]()
Men jeg trur ikke du har kjørt så mye med den, den var da ikke mye skitten syns jeg
..... Hondan til Fruen så mye værre ut når jeg drev å kjørte med den langt utover seinhøsten
![]()
Den lekkasjen på gaffern, det er kanskje tørka saltbelegg på gaffelbeinet som har trengt inn forbi støvtettinga og skada olje-tetteringen. Jeg merket det på Hondan og, saltbelegget var steinhardt, støvtettinga greide ikke å pusse det unna, så jeg måtte tørke av gaffelbeina for hver tur. Noen gode gammeldagse gummibelger på gaffern er nok tingen for vinterkjøring
![]()
Åssen blei bremsevirkningen framme med olje på skive og klosser a?

Ja, ikke godt å si hva det er som lager lekkasjen, men jeg har sett over gaffelbeina ganske ofte, uten å se at det fester seg noenting egentlig. Vel vel. Uansett så lekker det så jæ... nå (og det er ingen belegg der nå som jeg kan kjenne), så her må det fylles, trur eg?
Bremsen funker faktisk brillefint den, så tror ikke det har kommet noe på skiven. Ennå!

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Ja, belger ja. Skulle gjerne hatt det på denne, men problemet er å få de festet. For det første er det schvære dimensjoner, spesielt på ytterbenet, så noe som beskytter slikt, finner en ikke hvor-som-helst, som jeg har sett. Kunne godt tenkt meg å finne en duk-lignende sak i sånn neoprene-stoff, som jeg kunne sy rundt benet. Men jeg har ikke funnet noe som passer. Ennå!
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 03 jan 2012, 21:01
- Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
her er en video jeg har miksa sammen av en stunt kjører for ktm
http://www.youtube.com/watch?v=HaJcpxui ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=HaJcpxui ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Hmm, tror jeg slettet svaret mitt til deg her... Ja noe slikt ville vært greit, men helst noe som faktisk er stort nok. Denne her er vel laget av et skumplast-stoff som ikke liker å syes. Dessverre!
Det greieste hadde jo vært noe som passet, uten noe mer mikk-makk

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Tenkte spare penger og samtidig gjøre det litt penere enn standard:
Disse beskyttelsesdingsene som monteres på gaffelen fremme og ved bakhjulet for å beskytte deler ved velt. Disse ser ut til å være laget av plast?
Fant frem til disse, jeg tenker å bruke i stedet:
http://www.bmxelement.no/index.php?acti ... &prod=2975" onclick="window.open(this.href);return false;
Hva tror dere?
Disse beskyttelsesdingsene som monteres på gaffelen fremme og ved bakhjulet for å beskytte deler ved velt. Disse ser ut til å være laget av plast?
Fant frem til disse, jeg tenker å bruke i stedet:
http://www.bmxelement.no/index.php?acti ... &prod=2975" onclick="window.open(this.href);return false;
Hva tror dere?
--
Livet er for kort til å bare prate om ting.
Livet er for kort til å bare prate om ting.
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 03 jan 2012, 21:01
- Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
tenkte jeg kunne skrive litt om det jeg gjorde med min duke idag
Jeg tok av klistremerkene på sidekåpene og på baksiden. siden det er så kaldt (nede i kjellern) så blir det vanskelig å rive av klistremerkene, altså det blir masse skraping og masse klister igjen. så en kompis av meg kom på en strålende ide, å bruke hårføneren. når jeg brukte den kunne jeg bare rive klistremerkene rett av, anbefaler virkelig det hvis du skal feste 'dekor settet'.
jeg hadde festet det fra før av, men det var oppå de andre klistremerkene og det ble ikke bra (anbefales ikke) så her er noen bilder

Jeg tok av klistremerkene på sidekåpene og på baksiden. siden det er så kaldt (nede i kjellern) så blir det vanskelig å rive av klistremerkene, altså det blir masse skraping og masse klister igjen. så en kompis av meg kom på en strålende ide, å bruke hårføneren. når jeg brukte den kunne jeg bare rive klistremerkene rett av, anbefaler virkelig det hvis du skal feste 'dekor settet'.
jeg hadde festet det fra før av, men det var oppå de andre klistremerkene og det ble ikke bra (anbefales ikke) så her er noen bilder

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Er det ikke klarlakk over klistremerkene ?
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Virker ikke slik. Jeg har iallfall ikke oppdaget noe klarlakk...Pollti skrev:Er det ikke klarlakk over klistremerkene ?

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 03 jan 2012, 21:01
- Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
nei er ikke det, det som er litt klister igjen fra de klistremerkene jeg hadde oppå de 

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
På Hysesang har de lagt klarlakk over fabrikkdekoren på tanken. Fryktelig irriterende og eneste fabrikat jeg kan huske å ha sett det på.
Limrester vaskes greit av med lampeolje forresten.
Limrester vaskes greit av med lampeolje forresten.
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 03 jan 2012, 21:01
- Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
hm merkelig
jeg synest faktisk at sykkelen ble ganske pen uten klistremerkene :) prøvde å laste opp et bilde, men det var for stort
btw jeg brukte rødsprit for og få av restene av klister

](./images/smilies/grrr.gif)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
3M citrus rens er konge på limrester...eller "label-off" fra biltema..
også flott på papir merker.dusj på vent litt og fjærn mmerket med en plastsparkel..

også flott på papir merker.dusj på vent litt og fjærn mmerket med en plastsparkel..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
De som har satt på nytt sticker-sett: Var det vanskelig? Ble det bobbler? Noen tips?
--
Livet er for kort til å bare prate om ting.
Livet er for kort til å bare prate om ting.
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 03 jan 2012, 21:01
- Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
ville ikke akkurat si at d var vanskelig, boblene kommer hvis du klistrer hele på samtidig. det er veldig viktig at du tar av klistremerkene som er på fra før av, ellers blir det ikke bra. det eneste jeg synest var vanskelig var å feste de klistremerkene rundt demperne, det er veldig viktig at du setter en del på først, så presser du det mer og mere på, jeg kan legge ut noen bilder når jeg setter på nye hvis du vil
har bestilt nytt dekor set og handtak så blir å gjøre det om ca 1-2 uker :)

-
- Innlegg: 49
- Registrert: 03 jan 2012, 21:01
- Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
har et tips for og fjerne de gamle klistremerkene, hvist sykkeln står i en klad garasje eller kjeller så har limet festet seg VELDIG godt, d er det nesten helt umulig å rive det rett av. for å løse det problemet (hvis du har det) kan du ta en hårføner og varme på klistremerket samtidig som du fjerner det, bare les det jeg har skrevet 1-2 sider tidligere her i denne tråden :) du kan jo såklart varme rommet opp også, men da må du vente noen timer til at limet skal bli litt løs.
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Ny xenon!
For en tid siden begynte xenonlyset å tulle seg. Kunne finne på å slå seg av midt under kjøring. Nokså kjedelig på denne mørke årstid
Sendte en epost til Dybvik, hvor jeg beskriver problemet (at jeg mistenker relè og ikke ballast), samt at jeg ikke er spesielt happy med strølyset denne pæren lager.
Nå har jeg lest litt om Dybvik andre steder, og hadde en tanke om at en reklamasjon skulle gå noenlunde greit.
Men at det skulle gå som dette hadde jeg ikke trodd! Svaret var ganske enkelt (med mine ord): "Selvsagt bytter vi, men vi vil gjerne at du skal få et lys som funker bra. Vi har derfor noen alternative pærer som du kan prøve, om du vil ta jobben med å bytte." Og fikk samtidig gode svar på spørsmål til feilsøking. De sendte meg et bilde med alternative pærer, hvor vi ble enige om å prøve en litt annen type. 3 dager senere kom postbudet med pakke fra Dybvik, med alt som trengtes, inklusive nytt kabelnett.
Er ikke dette service, vet ikke jeg. Utmerket, Dybvik
Vel, nok "tyt". Litt bilder er på sin plass:
Her er gamlepæren. Jeg har skjært ut en liten alu-bit av en ølboks (tom selvsagt, man driver da ikke med alkoholmisbruk!) og brettet rundt blenderen, for å lukke størstedelen av åpningen i blenderen. Hensikten med åpningen er å kunne gi fjernlys når selve pæren dras inn i sokkel. Men i mitt tilfelle, med min lykt, fungerer dette heller dårlig, med alt for mye strølys. Ny pære har en ganske annerledes utformet blender. I praksis skal det vise seg at denne konstruksjonen passer langt bedre, iallfall i min lykt.
Ballasten trengte jeg ikke bytte, og takk for det! Det er mildt sagt trangt, og mye skruarbeid, for å få den inn der den ligger idag. Den har jeg fått plass til inne i rammen, rett bak styrekrone, under laderegulator. En nær perfekt plassering: Ikke regner det på den, sprut fra veien er det helt minimalt av (faktisk mer sprut og skitt under setet!), den får rikelig med luft/kjøling, og kabelføringen blir meget kort og elegant rett inn i lykten :-) En annen ting jeg likte godt med det nye settet er at relè/styre-enhet er fysisk noe mindre, så jeg fikk plass til den inne i lykten, utrolig nok! Det gjorde jo at jeg fikk enda kortere kabelføring enn før, samt at relèet får en mindre fuktig og mer lunken plassering. Utmerket!
Den nye pæren passer fint i sokkelen i lykten. Slik den skal gjøre. Den gamle pæren var faktisk litt mer kronglete, med litt tykkere tapper og en litt annerledes kabelføring, som gjorde at jeg måtte bøye litt på fjøren som holder pæren. Ikke at den gamle var noe problem, men den nye passet bare enda litt bedre
En litt for kort tilførselkabel og litt for lite tid, gjorde at jeg tok juksemetoden og skjøtet tilførselen med en Wago-klemme, bare for å se om lyset ble brukbart. Så får jeg montere resten når ryggen/kroppen orker en runde til i garasjen (er full i isjas/gikt for tiden, ikke noe gøy).
Den originale gummibelgen til pæren må splittes for å få tredd gjennom diverse kabler med plugger. Her bruker jeg litt elektrotape og litt lim for å holde det best mulig sammen, samtidig som det skal være mulig å åpne igjen for fremtidig pærebytte. Det gjorde jeg sist gang, og da jeg nå skulle bytte pære så jeg jo den store fordel med å lage noe som lar seg åpne igjen
Lyssjekk: Her er nærlyset. Bare ved å se på nedre del av reflektor ser jeg at det er mye mindre strølys enn før.
Nærlys. Står bare ca 3 meter fra veggen, så den store spredningen er det naturlig nok ikke. Men sammenlignet med original halogen ser dette ganske likt ut. Bare med himla mye mer lys! I noen poster lenger bak, liger det bilder av den gamle xenon-pæren mot samme vegg. Ganske stor foskjell. Den gamle ga mye strølys. Denne nye gir knapt strølys, og selv om jeg må kjøre litt med det for å erfare hvordan det fungerer i praksis, ser dette veldig mye bedre ut enn før ja!
Fjernlys. Det løfter seg litt, slik det skal. Må nesten teste på veien, for å konkludere. Men det kan se bra ut dette!
](./images/smilies/grrr.gif)
Sendte en epost til Dybvik, hvor jeg beskriver problemet (at jeg mistenker relè og ikke ballast), samt at jeg ikke er spesielt happy med strølyset denne pæren lager.
Nå har jeg lest litt om Dybvik andre steder, og hadde en tanke om at en reklamasjon skulle gå noenlunde greit.
Men at det skulle gå som dette hadde jeg ikke trodd! Svaret var ganske enkelt (med mine ord): "Selvsagt bytter vi, men vi vil gjerne at du skal få et lys som funker bra. Vi har derfor noen alternative pærer som du kan prøve, om du vil ta jobben med å bytte." Og fikk samtidig gode svar på spørsmål til feilsøking. De sendte meg et bilde med alternative pærer, hvor vi ble enige om å prøve en litt annen type. 3 dager senere kom postbudet med pakke fra Dybvik, med alt som trengtes, inklusive nytt kabelnett.
Er ikke dette service, vet ikke jeg. Utmerket, Dybvik

Vel, nok "tyt". Litt bilder er på sin plass:
Her er gamlepæren. Jeg har skjært ut en liten alu-bit av en ølboks (tom selvsagt, man driver da ikke med alkoholmisbruk!) og brettet rundt blenderen, for å lukke størstedelen av åpningen i blenderen. Hensikten med åpningen er å kunne gi fjernlys når selve pæren dras inn i sokkel. Men i mitt tilfelle, med min lykt, fungerer dette heller dårlig, med alt for mye strølys. Ny pære har en ganske annerledes utformet blender. I praksis skal det vise seg at denne konstruksjonen passer langt bedre, iallfall i min lykt.
Ballasten trengte jeg ikke bytte, og takk for det! Det er mildt sagt trangt, og mye skruarbeid, for å få den inn der den ligger idag. Den har jeg fått plass til inne i rammen, rett bak styrekrone, under laderegulator. En nær perfekt plassering: Ikke regner det på den, sprut fra veien er det helt minimalt av (faktisk mer sprut og skitt under setet!), den får rikelig med luft/kjøling, og kabelføringen blir meget kort og elegant rett inn i lykten :-) En annen ting jeg likte godt med det nye settet er at relè/styre-enhet er fysisk noe mindre, så jeg fikk plass til den inne i lykten, utrolig nok! Det gjorde jo at jeg fikk enda kortere kabelføring enn før, samt at relèet får en mindre fuktig og mer lunken plassering. Utmerket!
Den nye pæren passer fint i sokkelen i lykten. Slik den skal gjøre. Den gamle pæren var faktisk litt mer kronglete, med litt tykkere tapper og en litt annerledes kabelføring, som gjorde at jeg måtte bøye litt på fjøren som holder pæren. Ikke at den gamle var noe problem, men den nye passet bare enda litt bedre

Den originale gummibelgen til pæren må splittes for å få tredd gjennom diverse kabler med plugger. Her bruker jeg litt elektrotape og litt lim for å holde det best mulig sammen, samtidig som det skal være mulig å åpne igjen for fremtidig pærebytte. Det gjorde jeg sist gang, og da jeg nå skulle bytte pære så jeg jo den store fordel med å lage noe som lar seg åpne igjen


Fjernlys. Det løfter seg litt, slik det skal. Må nesten teste på veien, for å konkludere. Men det kan se bra ut dette!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- Duke 125
- Innlegg: 65
- Registrert: 08 jul 2011, 20:07
- Motorsykkelen din: Ktm Duke 125 2011
- Bosted: Hordaland,Bergen
Re: Ny xenon!
fikse skrev:For en tid siden begynte xenonlyset å tulle seg. Kunne finne på å slå seg av midt under kjøring. Nokså kjedelig på denne mørke årstid![]()
Sendte en epost til Dybvik, hvor jeg beskriver problemet (at jeg mistenker relè og ikke ballast), samt at jeg ikke er spesielt happy med strølyset denne pæren lager.
Nå har jeg lest litt om Dybvik andre steder, og hadde en tanke om at en reklamasjon skulle gå noenlunde greit.
Men at det skulle gå som dette hadde jeg ikke trodd! Svaret var ganske enkelt (med mine ord): "Selvsagt bytter vi, men vi vil gjerne at du skal få et lys som funker bra. Vi har derfor noen alternative pærer som du kan prøve, om du vil ta jobben med å bytte." Og fikk samtidig gode svar på spørsmål til feilsøking. De sendte meg et bilde med alternative pærer, hvor vi ble enige om å prøve en litt annen type. 3 dager senere kom postbudet med pakke fra Dybvik, med alt som trengtes, inklusive nytt kabelnett.
Er ikke dette service, vet ikke jeg. Utmerket, Dybvik![]()
Vel, nok "tyt". Litt bilder er på sin plass:
Her er gamlepæren. Jeg har skjært ut en liten alu-bit av en ølboks (tom selvsagt, man driver da ikke med alkoholmisbruk!) og brettet rundt blenderen, for å lukke størstedelen av åpningen i blenderen. Hensikten med åpningen er å kunne gi fjernlys når selve pæren dras inn i sokkel. Men i mitt tilfelle, med min lykt, fungerer dette heller dårlig, med alt for mye strølys. Ny pære har en ganske annerledes utformet blender. I praksis skal det vise seg at denne konstruksjonen passer langt bedre, iallfall i min lykt.
Ballasten trengte jeg ikke bytte, og takk for det! Det er mildt sagt trangt, og mye skruarbeid, for å få den inn der den ligger idag. Den har jeg fått plass til inne i rammen, rett bak styrekrone, under laderegulator. En nær perfekt plassering: Ikke regner det på den, sprut fra veien er det helt minimalt av (faktisk mer sprut og skitt under setet!), den får rikelig med luft/kjøling, og kabelføringen blir meget kort og elegant rett inn i lykten :-) En annen ting jeg likte godt med det nye settet er at relè/styre-enhet er fysisk noe mindre, så jeg fikk plass til den inne i lykten, utrolig nok! Det gjorde jo at jeg fikk enda kortere kabelføring enn før, samt at relèet får en mindre fuktig og mer lunken plassering. Utmerket!
Den nye pæren passer fint i sokkelen i lykten. Slik den skal gjøre. Den gamle pæren var faktisk litt mer kronglete, med litt tykkere tapper og en litt annerledes kabelføring, som gjorde at jeg måtte bøye litt på fjøren som holder pæren. Ikke at den gamle var noe problem, men den nye passet bare enda litt bedreEn litt for kort tilførselkabel og litt for lite tid, gjorde at jeg tok juksemetoden og skjøtet tilførselen med en Wago-klemme, bare for å se om lyset ble brukbart. Så får jeg montere resten når ryggen/kroppen orker en runde til i garasjen (er full i isjas/gikt for tiden, ikke noe gøy).
Den originale gummibelgen til pæren må splittes for å få tredd gjennom diverse kabler med plugger. Her bruker jeg litt elektrotape og litt lim for å holde det best mulig sammen, samtidig som det skal være mulig å åpne igjen for fremtidig pærebytte. Det gjorde jeg sist gang, og da jeg nå skulle bytte pære så jeg jo den store fordel med å lage noe som lar seg åpne igjen![]()
Lyssjekk: Her er nærlyset. Bare ved å se på nedre del av reflektor ser jeg at det er mye mindre strølys enn før. Nærlys. Står bare ca 3 meter fra veggen, så den store spredningen er det naturlig nok ikke. Men sammenlignet med original halogen ser dette ganske likt ut. Bare med himla mye mer lys! I noen poster lenger bak, liger det bilder av den gamle xenon-pæren mot samme vegg. Ganske stor foskjell. Den gamle ga mye strølys. Denne nye gir knapt strølys, og selv om jeg må kjøre litt med det for å erfare hvordan det fungerer i praksis, ser dette veldig mye bedre ut enn før ja!
Fjernlys. Det løfter seg litt, slik det skal. Må nesten teste på veien, for å konkludere. Men det kan se bra ut dette!
Det var andre boller ja

Duke
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Ny xenon!
Jepp, det kan man trygt si. Lysstyrken er identisk med den forrige pæren, men denne treffer langt bedre i lykten.Duke 125 skrev: Det var andre boller ja
Det er en liten tanke strølys, men nå har jeg testet med en kamerat som kjørte mot meg på et mørk veistykke, og han er nøye på dette med blending. Han "godkjente" dette, mente det var vondt å se at det faktisk var ettermontert, men opplevde at det var tydelig og ikke plagsomt, så lenge han holdt øynene unna sykkelen...
På meg kan det virke som at lyskilden treffer mye bedre i lykten, så nå spredes lyset langt jevnere, slik at veikanten nå faktisk blir lyst opp. Temmelig identisk som halogen-pæren, bare himla mye mer lys.
Bildene yter ikke lysmengden rettferdighet. Det er seriøst mye mer lys. For meg som kjører såpass mye på dårligt opplyste veier, er dette en velsignelse

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
En liten oppdatering:
Kjørt 6000KM. Endelig fått ut fingen, og lagt opp skikkelig kabling med sikring og relè, fram til lykten. Så nå har jeg strøm i strømuttaket ved speedometeret, strøkent anlagte kabler til xenon-lyset, og ikke minst endelig fått gang på varmeholkene. Akkurat det med varmeholkene skulle jeg jo ha fikset for veldig lenge siden, men men. Sånn er det med 2 unger og en til på vei, og et gammelt hus som konstant trenger min oppmerksomhet. Ja, så må man jo gå på jobb innimellom og dah...
Varmeholkene (eller retter sagt varmefolien, som ligger under de originale holkene) fungerer aldeles utmerket. Det er "bare" 2 trinn på de, men det holder. Høyeste trinn gir tilstrekkelig med varme, uten at det blir vondt-varmt. Laveste trinn gir lunk.
Dekkene overrasker meg stadig, positivt. Som idag morges: Før jeg kjørte på jobb gikk jeg ned til veien for å sette fra bosspannet. Det var skikkelig pyton vær, med haggel og slaps og vind. Det var "klink is" på veien, jeg kunne seile avgårde på veien med militærstøvlene, så slapsspruten sto rundt meg. Tenkte at dette skulle bli morro å kjøre på...
Kledde på meg det vanlige antrekket med 2 lag ull, kjøredress og regndress, og putlet meg ned den bratte bakken ned fra huset, og ut i veien. Tok et par solide oppbremsinger, og det griper godt!
Vel ute på hovedveien var det stort sett bart og vått i hjulsporene, men her jeg bor kutter folk svingene som de er alene på veien. Det gjør jo at hjulsporene kommer ofte inn i motgående kjørefelt i svingene, noe jeg ikke tar sjansen på med sykkelen, jeg må holde meg i god avstand til motgående, ergo jeg må kjøre inn i/krysse slapsen/haggelet som ligger mellom hjulsporene. Utrolig nok gikk dette helt uproblematisk. Veldig bra!
Vel framme på jobben, kjører jeg inn på plassen foran bygningen. Her er det knapt kjørt av noen biler, og iallfall ikke strødd/saltet. Jeg så at det var glatt her, det glinset i haggelet. Men det var helt uproblematisk å svinge rundt, stoppe, og sette sykkelen på sidestøtten. På vei av sykkelen mistet jeg fotfestet, og gikk på trynet så lang jeg var! Veldig praktisk hadde jeg fremdeles hjelmen på hodet, ellers hadde jeg slått meg noe grundig.
Det sier litt om hvor godt de dekkene sitter! Og dette til tross for at rundt 1/4 av piggene er borte fra framdekket (usikker på om dette er fordi jeg kjører for friskt eller om det er en svakhet i framdekket. Bakdekket har ikke mistet pigger).
Til tross for skikkelig drittvær med mye kaldt og vått fra oven, og mye vind, var jeg god og varm da jeg kom fram. Nå også varm på hendene
Ellers er det jo mye morro med sykkelen. Den starter og går fint, og er rett og slett en fryd å kjøre på glatten. Litt vinglete, men det er piggdekkene som gjør. Det er uproblematisk, kun en vanesak. Men det elektriske er en katastrofe. Ikke flere feil enn sist, men det holder det! Blinklys venstre side bak funker ikke. Bremselysbryter framme funker ikke. Oljenivået synker i takt med bruken, nå på nederste del av glasset. Har ikke lekket mer kjølevæske, men fuglene vet når det lekker mer av det stoffet.... Venstre framgaffel lekker fremdeles, selv etter en runde med "sealmate"-plastbiten, så jeg tror ikke det er skit som få den til å lekke. Merkverdig nok går det ikke utover bremseeffekten, til tross for at lekkasjen er i umiddelbar nærhet av skiven.
Vidunderlig nok så funker speedometeret som det skal, for tiden. Dvs, kjørecomputer-delen slår seg av tidvis, men det er en bagatell. Hovedsaken er at speedometeret funker som det skal. Men når speedoen slutter å funke igjen, ja den som visste det...
Alle blinklysene bortsett fra venstre framme, er fyllt med vann/vanndråper. Jeg antar det er bare en lykke at de fremdeles virker. Skiltlyset er fremdeles dødt. Argh!
Fikk svar fra Ride, om at de hadde gjort en feil ved bestilling av reklamasjon, så det var enn viss forsinkelse på å få svar fra KTM og å få delene. Greit nok det, sitter fremdeles med en følelse av at forhandleren behandler meg og mine problemer seriøst, så det er bra. De gjør det de kan, virker det som. Tipper jeg får time i neste uke, en gang.
Irriterer meg endel med disse feilene, for sykkelen er så fin ellers. Passer mitt bruk aldeles utmerket
Kjørt 6000KM. Endelig fått ut fingen, og lagt opp skikkelig kabling med sikring og relè, fram til lykten. Så nå har jeg strøm i strømuttaket ved speedometeret, strøkent anlagte kabler til xenon-lyset, og ikke minst endelig fått gang på varmeholkene. Akkurat det med varmeholkene skulle jeg jo ha fikset for veldig lenge siden, men men. Sånn er det med 2 unger og en til på vei, og et gammelt hus som konstant trenger min oppmerksomhet. Ja, så må man jo gå på jobb innimellom og dah...

Varmeholkene (eller retter sagt varmefolien, som ligger under de originale holkene) fungerer aldeles utmerket. Det er "bare" 2 trinn på de, men det holder. Høyeste trinn gir tilstrekkelig med varme, uten at det blir vondt-varmt. Laveste trinn gir lunk.
Dekkene overrasker meg stadig, positivt. Som idag morges: Før jeg kjørte på jobb gikk jeg ned til veien for å sette fra bosspannet. Det var skikkelig pyton vær, med haggel og slaps og vind. Det var "klink is" på veien, jeg kunne seile avgårde på veien med militærstøvlene, så slapsspruten sto rundt meg. Tenkte at dette skulle bli morro å kjøre på...
Kledde på meg det vanlige antrekket med 2 lag ull, kjøredress og regndress, og putlet meg ned den bratte bakken ned fra huset, og ut i veien. Tok et par solide oppbremsinger, og det griper godt!
Vel ute på hovedveien var det stort sett bart og vått i hjulsporene, men her jeg bor kutter folk svingene som de er alene på veien. Det gjør jo at hjulsporene kommer ofte inn i motgående kjørefelt i svingene, noe jeg ikke tar sjansen på med sykkelen, jeg må holde meg i god avstand til motgående, ergo jeg må kjøre inn i/krysse slapsen/haggelet som ligger mellom hjulsporene. Utrolig nok gikk dette helt uproblematisk. Veldig bra!
Vel framme på jobben, kjører jeg inn på plassen foran bygningen. Her er det knapt kjørt av noen biler, og iallfall ikke strødd/saltet. Jeg så at det var glatt her, det glinset i haggelet. Men det var helt uproblematisk å svinge rundt, stoppe, og sette sykkelen på sidestøtten. På vei av sykkelen mistet jeg fotfestet, og gikk på trynet så lang jeg var! Veldig praktisk hadde jeg fremdeles hjelmen på hodet, ellers hadde jeg slått meg noe grundig.
Det sier litt om hvor godt de dekkene sitter! Og dette til tross for at rundt 1/4 av piggene er borte fra framdekket (usikker på om dette er fordi jeg kjører for friskt eller om det er en svakhet i framdekket. Bakdekket har ikke mistet pigger).
Til tross for skikkelig drittvær med mye kaldt og vått fra oven, og mye vind, var jeg god og varm da jeg kom fram. Nå også varm på hendene

Ellers er det jo mye morro med sykkelen. Den starter og går fint, og er rett og slett en fryd å kjøre på glatten. Litt vinglete, men det er piggdekkene som gjør. Det er uproblematisk, kun en vanesak. Men det elektriske er en katastrofe. Ikke flere feil enn sist, men det holder det! Blinklys venstre side bak funker ikke. Bremselysbryter framme funker ikke. Oljenivået synker i takt med bruken, nå på nederste del av glasset. Har ikke lekket mer kjølevæske, men fuglene vet når det lekker mer av det stoffet.... Venstre framgaffel lekker fremdeles, selv etter en runde med "sealmate"-plastbiten, så jeg tror ikke det er skit som få den til å lekke. Merkverdig nok går det ikke utover bremseeffekten, til tross for at lekkasjen er i umiddelbar nærhet av skiven.
Vidunderlig nok så funker speedometeret som det skal, for tiden. Dvs, kjørecomputer-delen slår seg av tidvis, men det er en bagatell. Hovedsaken er at speedometeret funker som det skal. Men når speedoen slutter å funke igjen, ja den som visste det...
Alle blinklysene bortsett fra venstre framme, er fyllt med vann/vanndråper. Jeg antar det er bare en lykke at de fremdeles virker. Skiltlyset er fremdeles dødt. Argh!
Fikk svar fra Ride, om at de hadde gjort en feil ved bestilling av reklamasjon, så det var enn viss forsinkelse på å få svar fra KTM og å få delene. Greit nok det, sitter fremdeles med en følelse av at forhandleren behandler meg og mine problemer seriøst, så det er bra. De gjør det de kan, virker det som. Tipper jeg får time i neste uke, en gang.
Irriterer meg endel med disse feilene, for sykkelen er så fin ellers. Passer mitt bruk aldeles utmerket

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)