KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 03 jan 2012, 21:01
- Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
har et tips for og fjerne de gamle klistremerkene, hvist sykkeln står i en klad garasje eller kjeller så har limet festet seg VELDIG godt, d er det nesten helt umulig å rive det rett av. for å løse det problemet (hvis du har det) kan du ta en hårføner og varme på klistremerket samtidig som du fjerner det, bare les det jeg har skrevet 1-2 sider tidligere her i denne tråden :) du kan jo såklart varme rommet opp også, men da må du vente noen timer til at limet skal bli litt løs.
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Ny xenon!
For en tid siden begynte xenonlyset å tulle seg. Kunne finne på å slå seg av midt under kjøring. Nokså kjedelig på denne mørke årstid
Sendte en epost til Dybvik, hvor jeg beskriver problemet (at jeg mistenker relè og ikke ballast), samt at jeg ikke er spesielt happy med strølyset denne pæren lager.
Nå har jeg lest litt om Dybvik andre steder, og hadde en tanke om at en reklamasjon skulle gå noenlunde greit.
Men at det skulle gå som dette hadde jeg ikke trodd! Svaret var ganske enkelt (med mine ord): "Selvsagt bytter vi, men vi vil gjerne at du skal få et lys som funker bra. Vi har derfor noen alternative pærer som du kan prøve, om du vil ta jobben med å bytte." Og fikk samtidig gode svar på spørsmål til feilsøking. De sendte meg et bilde med alternative pærer, hvor vi ble enige om å prøve en litt annen type. 3 dager senere kom postbudet med pakke fra Dybvik, med alt som trengtes, inklusive nytt kabelnett.
Er ikke dette service, vet ikke jeg. Utmerket, Dybvik
Vel, nok "tyt". Litt bilder er på sin plass:
Her er gamlepæren. Jeg har skjært ut en liten alu-bit av en ølboks (tom selvsagt, man driver da ikke med alkoholmisbruk!) og brettet rundt blenderen, for å lukke størstedelen av åpningen i blenderen. Hensikten med åpningen er å kunne gi fjernlys når selve pæren dras inn i sokkel. Men i mitt tilfelle, med min lykt, fungerer dette heller dårlig, med alt for mye strølys. Ny pære har en ganske annerledes utformet blender. I praksis skal det vise seg at denne konstruksjonen passer langt bedre, iallfall i min lykt.
Ballasten trengte jeg ikke bytte, og takk for det! Det er mildt sagt trangt, og mye skruarbeid, for å få den inn der den ligger idag. Den har jeg fått plass til inne i rammen, rett bak styrekrone, under laderegulator. En nær perfekt plassering: Ikke regner det på den, sprut fra veien er det helt minimalt av (faktisk mer sprut og skitt under setet!), den får rikelig med luft/kjøling, og kabelføringen blir meget kort og elegant rett inn i lykten :-) En annen ting jeg likte godt med det nye settet er at relè/styre-enhet er fysisk noe mindre, så jeg fikk plass til den inne i lykten, utrolig nok! Det gjorde jo at jeg fikk enda kortere kabelføring enn før, samt at relèet får en mindre fuktig og mer lunken plassering. Utmerket!
Den nye pæren passer fint i sokkelen i lykten. Slik den skal gjøre. Den gamle pæren var faktisk litt mer kronglete, med litt tykkere tapper og en litt annerledes kabelføring, som gjorde at jeg måtte bøye litt på fjøren som holder pæren. Ikke at den gamle var noe problem, men den nye passet bare enda litt bedre
En litt for kort tilførselkabel og litt for lite tid, gjorde at jeg tok juksemetoden og skjøtet tilførselen med en Wago-klemme, bare for å se om lyset ble brukbart. Så får jeg montere resten når ryggen/kroppen orker en runde til i garasjen (er full i isjas/gikt for tiden, ikke noe gøy).
Den originale gummibelgen til pæren må splittes for å få tredd gjennom diverse kabler med plugger. Her bruker jeg litt elektrotape og litt lim for å holde det best mulig sammen, samtidig som det skal være mulig å åpne igjen for fremtidig pærebytte. Det gjorde jeg sist gang, og da jeg nå skulle bytte pære så jeg jo den store fordel med å lage noe som lar seg åpne igjen
Lyssjekk: Her er nærlyset. Bare ved å se på nedre del av reflektor ser jeg at det er mye mindre strølys enn før.
Nærlys. Står bare ca 3 meter fra veggen, så den store spredningen er det naturlig nok ikke. Men sammenlignet med original halogen ser dette ganske likt ut. Bare med himla mye mer lys! I noen poster lenger bak, liger det bilder av den gamle xenon-pæren mot samme vegg. Ganske stor foskjell. Den gamle ga mye strølys. Denne nye gir knapt strølys, og selv om jeg må kjøre litt med det for å erfare hvordan det fungerer i praksis, ser dette veldig mye bedre ut enn før ja!
Fjernlys. Det løfter seg litt, slik det skal. Må nesten teste på veien, for å konkludere. Men det kan se bra ut dette!
](./images/smilies/grrr.gif)
Sendte en epost til Dybvik, hvor jeg beskriver problemet (at jeg mistenker relè og ikke ballast), samt at jeg ikke er spesielt happy med strølyset denne pæren lager.
Nå har jeg lest litt om Dybvik andre steder, og hadde en tanke om at en reklamasjon skulle gå noenlunde greit.
Men at det skulle gå som dette hadde jeg ikke trodd! Svaret var ganske enkelt (med mine ord): "Selvsagt bytter vi, men vi vil gjerne at du skal få et lys som funker bra. Vi har derfor noen alternative pærer som du kan prøve, om du vil ta jobben med å bytte." Og fikk samtidig gode svar på spørsmål til feilsøking. De sendte meg et bilde med alternative pærer, hvor vi ble enige om å prøve en litt annen type. 3 dager senere kom postbudet med pakke fra Dybvik, med alt som trengtes, inklusive nytt kabelnett.
Er ikke dette service, vet ikke jeg. Utmerket, Dybvik

Vel, nok "tyt". Litt bilder er på sin plass:
Her er gamlepæren. Jeg har skjært ut en liten alu-bit av en ølboks (tom selvsagt, man driver da ikke med alkoholmisbruk!) og brettet rundt blenderen, for å lukke størstedelen av åpningen i blenderen. Hensikten med åpningen er å kunne gi fjernlys når selve pæren dras inn i sokkel. Men i mitt tilfelle, med min lykt, fungerer dette heller dårlig, med alt for mye strølys. Ny pære har en ganske annerledes utformet blender. I praksis skal det vise seg at denne konstruksjonen passer langt bedre, iallfall i min lykt.
Ballasten trengte jeg ikke bytte, og takk for det! Det er mildt sagt trangt, og mye skruarbeid, for å få den inn der den ligger idag. Den har jeg fått plass til inne i rammen, rett bak styrekrone, under laderegulator. En nær perfekt plassering: Ikke regner det på den, sprut fra veien er det helt minimalt av (faktisk mer sprut og skitt under setet!), den får rikelig med luft/kjøling, og kabelføringen blir meget kort og elegant rett inn i lykten :-) En annen ting jeg likte godt med det nye settet er at relè/styre-enhet er fysisk noe mindre, så jeg fikk plass til den inne i lykten, utrolig nok! Det gjorde jo at jeg fikk enda kortere kabelføring enn før, samt at relèet får en mindre fuktig og mer lunken plassering. Utmerket!
Den nye pæren passer fint i sokkelen i lykten. Slik den skal gjøre. Den gamle pæren var faktisk litt mer kronglete, med litt tykkere tapper og en litt annerledes kabelføring, som gjorde at jeg måtte bøye litt på fjøren som holder pæren. Ikke at den gamle var noe problem, men den nye passet bare enda litt bedre

Den originale gummibelgen til pæren må splittes for å få tredd gjennom diverse kabler med plugger. Her bruker jeg litt elektrotape og litt lim for å holde det best mulig sammen, samtidig som det skal være mulig å åpne igjen for fremtidig pærebytte. Det gjorde jeg sist gang, og da jeg nå skulle bytte pære så jeg jo den store fordel med å lage noe som lar seg åpne igjen


Fjernlys. Det løfter seg litt, slik det skal. Må nesten teste på veien, for å konkludere. Men det kan se bra ut dette!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- Duke 125
- Innlegg: 65
- Registrert: 08 jul 2011, 20:07
- Motorsykkelen din: Ktm Duke 125 2011
- Bosted: Hordaland,Bergen
Re: Ny xenon!
fikse skrev:For en tid siden begynte xenonlyset å tulle seg. Kunne finne på å slå seg av midt under kjøring. Nokså kjedelig på denne mørke årstid![]()
Sendte en epost til Dybvik, hvor jeg beskriver problemet (at jeg mistenker relè og ikke ballast), samt at jeg ikke er spesielt happy med strølyset denne pæren lager.
Nå har jeg lest litt om Dybvik andre steder, og hadde en tanke om at en reklamasjon skulle gå noenlunde greit.
Men at det skulle gå som dette hadde jeg ikke trodd! Svaret var ganske enkelt (med mine ord): "Selvsagt bytter vi, men vi vil gjerne at du skal få et lys som funker bra. Vi har derfor noen alternative pærer som du kan prøve, om du vil ta jobben med å bytte." Og fikk samtidig gode svar på spørsmål til feilsøking. De sendte meg et bilde med alternative pærer, hvor vi ble enige om å prøve en litt annen type. 3 dager senere kom postbudet med pakke fra Dybvik, med alt som trengtes, inklusive nytt kabelnett.
Er ikke dette service, vet ikke jeg. Utmerket, Dybvik![]()
Vel, nok "tyt". Litt bilder er på sin plass:
Her er gamlepæren. Jeg har skjært ut en liten alu-bit av en ølboks (tom selvsagt, man driver da ikke med alkoholmisbruk!) og brettet rundt blenderen, for å lukke størstedelen av åpningen i blenderen. Hensikten med åpningen er å kunne gi fjernlys når selve pæren dras inn i sokkel. Men i mitt tilfelle, med min lykt, fungerer dette heller dårlig, med alt for mye strølys. Ny pære har en ganske annerledes utformet blender. I praksis skal det vise seg at denne konstruksjonen passer langt bedre, iallfall i min lykt.
Ballasten trengte jeg ikke bytte, og takk for det! Det er mildt sagt trangt, og mye skruarbeid, for å få den inn der den ligger idag. Den har jeg fått plass til inne i rammen, rett bak styrekrone, under laderegulator. En nær perfekt plassering: Ikke regner det på den, sprut fra veien er det helt minimalt av (faktisk mer sprut og skitt under setet!), den får rikelig med luft/kjøling, og kabelføringen blir meget kort og elegant rett inn i lykten :-) En annen ting jeg likte godt med det nye settet er at relè/styre-enhet er fysisk noe mindre, så jeg fikk plass til den inne i lykten, utrolig nok! Det gjorde jo at jeg fikk enda kortere kabelføring enn før, samt at relèet får en mindre fuktig og mer lunken plassering. Utmerket!
Den nye pæren passer fint i sokkelen i lykten. Slik den skal gjøre. Den gamle pæren var faktisk litt mer kronglete, med litt tykkere tapper og en litt annerledes kabelføring, som gjorde at jeg måtte bøye litt på fjøren som holder pæren. Ikke at den gamle var noe problem, men den nye passet bare enda litt bedreEn litt for kort tilførselkabel og litt for lite tid, gjorde at jeg tok juksemetoden og skjøtet tilførselen med en Wago-klemme, bare for å se om lyset ble brukbart. Så får jeg montere resten når ryggen/kroppen orker en runde til i garasjen (er full i isjas/gikt for tiden, ikke noe gøy).
Den originale gummibelgen til pæren må splittes for å få tredd gjennom diverse kabler med plugger. Her bruker jeg litt elektrotape og litt lim for å holde det best mulig sammen, samtidig som det skal være mulig å åpne igjen for fremtidig pærebytte. Det gjorde jeg sist gang, og da jeg nå skulle bytte pære så jeg jo den store fordel med å lage noe som lar seg åpne igjen![]()
Lyssjekk: Her er nærlyset. Bare ved å se på nedre del av reflektor ser jeg at det er mye mindre strølys enn før. Nærlys. Står bare ca 3 meter fra veggen, så den store spredningen er det naturlig nok ikke. Men sammenlignet med original halogen ser dette ganske likt ut. Bare med himla mye mer lys! I noen poster lenger bak, liger det bilder av den gamle xenon-pæren mot samme vegg. Ganske stor foskjell. Den gamle ga mye strølys. Denne nye gir knapt strølys, og selv om jeg må kjøre litt med det for å erfare hvordan det fungerer i praksis, ser dette veldig mye bedre ut enn før ja!
Fjernlys. Det løfter seg litt, slik det skal. Må nesten teste på veien, for å konkludere. Men det kan se bra ut dette!
Det var andre boller ja

Duke
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Ny xenon!
Jepp, det kan man trygt si. Lysstyrken er identisk med den forrige pæren, men denne treffer langt bedre i lykten.Duke 125 skrev: Det var andre boller ja
Det er en liten tanke strølys, men nå har jeg testet med en kamerat som kjørte mot meg på et mørk veistykke, og han er nøye på dette med blending. Han "godkjente" dette, mente det var vondt å se at det faktisk var ettermontert, men opplevde at det var tydelig og ikke plagsomt, så lenge han holdt øynene unna sykkelen...
På meg kan det virke som at lyskilden treffer mye bedre i lykten, så nå spredes lyset langt jevnere, slik at veikanten nå faktisk blir lyst opp. Temmelig identisk som halogen-pæren, bare himla mye mer lys.
Bildene yter ikke lysmengden rettferdighet. Det er seriøst mye mer lys. For meg som kjører såpass mye på dårligt opplyste veier, er dette en velsignelse

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
En liten oppdatering:
Kjørt 6000KM. Endelig fått ut fingen, og lagt opp skikkelig kabling med sikring og relè, fram til lykten. Så nå har jeg strøm i strømuttaket ved speedometeret, strøkent anlagte kabler til xenon-lyset, og ikke minst endelig fått gang på varmeholkene. Akkurat det med varmeholkene skulle jeg jo ha fikset for veldig lenge siden, men men. Sånn er det med 2 unger og en til på vei, og et gammelt hus som konstant trenger min oppmerksomhet. Ja, så må man jo gå på jobb innimellom og dah...
Varmeholkene (eller retter sagt varmefolien, som ligger under de originale holkene) fungerer aldeles utmerket. Det er "bare" 2 trinn på de, men det holder. Høyeste trinn gir tilstrekkelig med varme, uten at det blir vondt-varmt. Laveste trinn gir lunk.
Dekkene overrasker meg stadig, positivt. Som idag morges: Før jeg kjørte på jobb gikk jeg ned til veien for å sette fra bosspannet. Det var skikkelig pyton vær, med haggel og slaps og vind. Det var "klink is" på veien, jeg kunne seile avgårde på veien med militærstøvlene, så slapsspruten sto rundt meg. Tenkte at dette skulle bli morro å kjøre på...
Kledde på meg det vanlige antrekket med 2 lag ull, kjøredress og regndress, og putlet meg ned den bratte bakken ned fra huset, og ut i veien. Tok et par solide oppbremsinger, og det griper godt!
Vel ute på hovedveien var det stort sett bart og vått i hjulsporene, men her jeg bor kutter folk svingene som de er alene på veien. Det gjør jo at hjulsporene kommer ofte inn i motgående kjørefelt i svingene, noe jeg ikke tar sjansen på med sykkelen, jeg må holde meg i god avstand til motgående, ergo jeg må kjøre inn i/krysse slapsen/haggelet som ligger mellom hjulsporene. Utrolig nok gikk dette helt uproblematisk. Veldig bra!
Vel framme på jobben, kjører jeg inn på plassen foran bygningen. Her er det knapt kjørt av noen biler, og iallfall ikke strødd/saltet. Jeg så at det var glatt her, det glinset i haggelet. Men det var helt uproblematisk å svinge rundt, stoppe, og sette sykkelen på sidestøtten. På vei av sykkelen mistet jeg fotfestet, og gikk på trynet så lang jeg var! Veldig praktisk hadde jeg fremdeles hjelmen på hodet, ellers hadde jeg slått meg noe grundig.
Det sier litt om hvor godt de dekkene sitter! Og dette til tross for at rundt 1/4 av piggene er borte fra framdekket (usikker på om dette er fordi jeg kjører for friskt eller om det er en svakhet i framdekket. Bakdekket har ikke mistet pigger).
Til tross for skikkelig drittvær med mye kaldt og vått fra oven, og mye vind, var jeg god og varm da jeg kom fram. Nå også varm på hendene
Ellers er det jo mye morro med sykkelen. Den starter og går fint, og er rett og slett en fryd å kjøre på glatten. Litt vinglete, men det er piggdekkene som gjør. Det er uproblematisk, kun en vanesak. Men det elektriske er en katastrofe. Ikke flere feil enn sist, men det holder det! Blinklys venstre side bak funker ikke. Bremselysbryter framme funker ikke. Oljenivået synker i takt med bruken, nå på nederste del av glasset. Har ikke lekket mer kjølevæske, men fuglene vet når det lekker mer av det stoffet.... Venstre framgaffel lekker fremdeles, selv etter en runde med "sealmate"-plastbiten, så jeg tror ikke det er skit som få den til å lekke. Merkverdig nok går det ikke utover bremseeffekten, til tross for at lekkasjen er i umiddelbar nærhet av skiven.
Vidunderlig nok så funker speedometeret som det skal, for tiden. Dvs, kjørecomputer-delen slår seg av tidvis, men det er en bagatell. Hovedsaken er at speedometeret funker som det skal. Men når speedoen slutter å funke igjen, ja den som visste det...
Alle blinklysene bortsett fra venstre framme, er fyllt med vann/vanndråper. Jeg antar det er bare en lykke at de fremdeles virker. Skiltlyset er fremdeles dødt. Argh!
Fikk svar fra Ride, om at de hadde gjort en feil ved bestilling av reklamasjon, så det var enn viss forsinkelse på å få svar fra KTM og å få delene. Greit nok det, sitter fremdeles med en følelse av at forhandleren behandler meg og mine problemer seriøst, så det er bra. De gjør det de kan, virker det som. Tipper jeg får time i neste uke, en gang.
Irriterer meg endel med disse feilene, for sykkelen er så fin ellers. Passer mitt bruk aldeles utmerket
Kjørt 6000KM. Endelig fått ut fingen, og lagt opp skikkelig kabling med sikring og relè, fram til lykten. Så nå har jeg strøm i strømuttaket ved speedometeret, strøkent anlagte kabler til xenon-lyset, og ikke minst endelig fått gang på varmeholkene. Akkurat det med varmeholkene skulle jeg jo ha fikset for veldig lenge siden, men men. Sånn er det med 2 unger og en til på vei, og et gammelt hus som konstant trenger min oppmerksomhet. Ja, så må man jo gå på jobb innimellom og dah...

Varmeholkene (eller retter sagt varmefolien, som ligger under de originale holkene) fungerer aldeles utmerket. Det er "bare" 2 trinn på de, men det holder. Høyeste trinn gir tilstrekkelig med varme, uten at det blir vondt-varmt. Laveste trinn gir lunk.
Dekkene overrasker meg stadig, positivt. Som idag morges: Før jeg kjørte på jobb gikk jeg ned til veien for å sette fra bosspannet. Det var skikkelig pyton vær, med haggel og slaps og vind. Det var "klink is" på veien, jeg kunne seile avgårde på veien med militærstøvlene, så slapsspruten sto rundt meg. Tenkte at dette skulle bli morro å kjøre på...
Kledde på meg det vanlige antrekket med 2 lag ull, kjøredress og regndress, og putlet meg ned den bratte bakken ned fra huset, og ut i veien. Tok et par solide oppbremsinger, og det griper godt!
Vel ute på hovedveien var det stort sett bart og vått i hjulsporene, men her jeg bor kutter folk svingene som de er alene på veien. Det gjør jo at hjulsporene kommer ofte inn i motgående kjørefelt i svingene, noe jeg ikke tar sjansen på med sykkelen, jeg må holde meg i god avstand til motgående, ergo jeg må kjøre inn i/krysse slapsen/haggelet som ligger mellom hjulsporene. Utrolig nok gikk dette helt uproblematisk. Veldig bra!
Vel framme på jobben, kjører jeg inn på plassen foran bygningen. Her er det knapt kjørt av noen biler, og iallfall ikke strødd/saltet. Jeg så at det var glatt her, det glinset i haggelet. Men det var helt uproblematisk å svinge rundt, stoppe, og sette sykkelen på sidestøtten. På vei av sykkelen mistet jeg fotfestet, og gikk på trynet så lang jeg var! Veldig praktisk hadde jeg fremdeles hjelmen på hodet, ellers hadde jeg slått meg noe grundig.
Det sier litt om hvor godt de dekkene sitter! Og dette til tross for at rundt 1/4 av piggene er borte fra framdekket (usikker på om dette er fordi jeg kjører for friskt eller om det er en svakhet i framdekket. Bakdekket har ikke mistet pigger).
Til tross for skikkelig drittvær med mye kaldt og vått fra oven, og mye vind, var jeg god og varm da jeg kom fram. Nå også varm på hendene

Ellers er det jo mye morro med sykkelen. Den starter og går fint, og er rett og slett en fryd å kjøre på glatten. Litt vinglete, men det er piggdekkene som gjør. Det er uproblematisk, kun en vanesak. Men det elektriske er en katastrofe. Ikke flere feil enn sist, men det holder det! Blinklys venstre side bak funker ikke. Bremselysbryter framme funker ikke. Oljenivået synker i takt med bruken, nå på nederste del av glasset. Har ikke lekket mer kjølevæske, men fuglene vet når det lekker mer av det stoffet.... Venstre framgaffel lekker fremdeles, selv etter en runde med "sealmate"-plastbiten, så jeg tror ikke det er skit som få den til å lekke. Merkverdig nok går det ikke utover bremseeffekten, til tross for at lekkasjen er i umiddelbar nærhet av skiven.
Vidunderlig nok så funker speedometeret som det skal, for tiden. Dvs, kjørecomputer-delen slår seg av tidvis, men det er en bagatell. Hovedsaken er at speedometeret funker som det skal. Men når speedoen slutter å funke igjen, ja den som visste det...
Alle blinklysene bortsett fra venstre framme, er fyllt med vann/vanndråper. Jeg antar det er bare en lykke at de fremdeles virker. Skiltlyset er fremdeles dødt. Argh!
Fikk svar fra Ride, om at de hadde gjort en feil ved bestilling av reklamasjon, så det var enn viss forsinkelse på å få svar fra KTM og å få delene. Greit nok det, sitter fremdeles med en følelse av at forhandleren behandler meg og mine problemer seriøst, så det er bra. De gjør det de kan, virker det som. Tipper jeg får time i neste uke, en gang.
Irriterer meg endel med disse feilene, for sykkelen er så fin ellers. Passer mitt bruk aldeles utmerket

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 03 jan 2012, 21:01
- Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
hei, tenkte jeg kunne legge ut noen bilder av sykkeln uten klistremerker
, men du fikse, hvordan tar du av handholkene? river du dem bare av. skal sette på nye selv
.


Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Hva?!?!?! Har du sykkelen INNE? Se å få den UT. Få på noe egnede dekk, og fres i vei!
Nja, det var faktisk ikke meg som dro av gummien på min (uhh!)
Litt sånn seriøst: Bruk et veldig tynt og veldig langt skrujern, sliss det innover uten å stikke den inn i gummien. Når du har fått den hele veien gjennom, så kan du f.eks bruke en spraykanne med noe olje/silikon/glidemiddel for kabel, spraykanne med langt tynt spruterør. Stikk det inn så langt du kommer, spray mens du drar røret ut.
Sørg bare for at du får rengjort for det du har brukt, før du montererer igjen. Så ikke gummien begynner å gli mens du kjører. Et par her på forumet har brukt hårlakk, som i våt tilstand for gummien til å gli, mens når den tørker så funker den omtrent som lim. Altså for bruk når du monterer...


Nja, det var faktisk ikke meg som dro av gummien på min (uhh!)


Litt sånn seriøst: Bruk et veldig tynt og veldig langt skrujern, sliss det innover uten å stikke den inn i gummien. Når du har fått den hele veien gjennom, så kan du f.eks bruke en spraykanne med noe olje/silikon/glidemiddel for kabel, spraykanne med langt tynt spruterør. Stikk det inn så langt du kommer, spray mens du drar røret ut.
Sørg bare for at du får rengjort for det du har brukt, før du montererer igjen. Så ikke gummien begynner å gli mens du kjører. Et par her på forumet har brukt hårlakk, som i våt tilstand for gummien til å gli, mens når den tørker så funker den omtrent som lim. Altså for bruk når du monterer...

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 03 jan 2012, 21:01
- Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
okey :) takk for svaret
. har ikke lappen enda
er 16 så.. kjøpte sykkeln i november. bare klarer ikke å vente til sommern. men er det noen vits å kjøpe pigg dekk og øvelsekjøre ? 

](./images/smilies/grrr.gif)

- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Såvidt godkjent unnskyldning!isakberntsen skrev:okey :) takk for svaret. har ikke lappen enda
er 16 så.. kjøpte sykkeln i november. bare klarer ikke å vente til sommern. men er det noen vits å kjøpe pigg dekk og øvelsekjøre ?

Litt seriøst: Nei, styr unna. Ikke start med å kjøre på vinteren. Ikke med en så ny og fjong sykkel, og iallfall ikke uten lappen. Vinterkjøring er veldig lærerikt, men har du liten/ingen erfaring, så ville jeg ha valgt noe litt mer lovlig og billigere kjøretøy.
Alt etter hvor i landet du bor er det ikke mer enn et par måneder før det begynner å bli vårlig og morsomt



Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 03 jan 2012, 21:01
- Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
har meld meg på, jeg blir en av de første hvis jeg tar teorien nu :) må bare starte å øve 

- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Da jeg skulle montere varme i holkene på TDM'en, brukte jeg trykkluft for å løsne holkene. Stakk blåsespissen under holken, og blåste i vei. Da løsnet de ganske fort. Var bare å dra de av, uten fare for å ødelegge noe.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Høres luddig utSnikkeren skrev:Da jeg skulle montere varme i holkene på TDM'en, brukte jeg trykkluft for å løsne holkene. Stakk blåsespissen under holken, og blåste i vei. Da løsnet de ganske fort. Var bare å dra de av, uten fare for å ødelegge noe.

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 03 jan 2012, 21:01
- Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
har fått litt godsaker i posten idag
blir å feste handholkene og klistremerkene idag. blir sikkert å ta litt bilder underveis. :)
skal prøve å gjøre det på den måten du forklarte fikse. det hørtes ganske simpelt ut

skal prøve å gjøre det på den måten du forklarte fikse. det hørtes ganske simpelt ut

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 03 jan 2012, 21:01
- Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
nå har jeg og en kompis festet holkene og klistremerkene :) her er noen bilder 

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Kult! :)
Fortell om prosessen, var det noe som var vanskelig? Klarte du unngå bobler i klistermerkene? Er holkene helt vanlige, bare med nytt design?
Hva betalte du for de ulike delene (holker, sticker kit etc)? (fra hvor?)
Fortell om prosessen, var det noe som var vanskelig? Klarte du unngå bobler i klistermerkene? Er holkene helt vanlige, bare med nytt design?
Hva betalte du for de ulike delene (holker, sticker kit etc)? (fra hvor?)
--
Livet er for kort til å bare prate om ting.
Livet er for kort til å bare prate om ting.
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 03 jan 2012, 21:01
- Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
okey :) det første vi gjorde var å sette på klistremerkene, (viktig å ta av de gamle) det er veldig lett å få bobler på et punkt på sidene. du må derfor presse klistremerket bit for bit veldig hard på. Det skal nesten ikke gå an å få bobler noen annen plasser en på sidekåpene. får å få på handholkene skjerte jeg av de gamle(kanskje litt dumt hvis du vil ha dem til overs) de nye holkene er ikke helt samme, de er litt strammere en de gamle og mye tøffere
pga de er stram må du legge de i varmt vann i ca 15 min. imens du har de i vannet må du fille litt helt ytterst på gass handtaket (ellers får du den ikke på) når holkene har ligget lenge nok i vannet kan du ta en hårføner og tørke dem, samtidig som de varmes :-) etter dette må du spraye klarlakk (spraylakk) inni holkene og smøre det godt ut slik at det blir glatt. grunnen til dette er at de sklir bedre inn og når lakken har tørket blir den som lim og da sitter holkene helt fast. dette hørtes kanskje litt komplisert ut, men vi var 2 stk på 16 som gjorde det på ca 1,5 time.
handholker: 150kr
sticker set: 710kr
led lys: 300 kr
handguards: 500kr (ikke på for øyeblikket)
led lysene kjøpte jeg på mekk (narvik) og lettsykkeln og det andre powerpartene kjøpte jeg på Spinnin-wheel.no

handholker: 150kr
sticker set: 710kr
led lys: 300 kr
handguards: 500kr (ikke på for øyeblikket)
led lysene kjøpte jeg på mekk (narvik) og lettsykkeln og det andre powerpartene kjøpte jeg på Spinnin-wheel.no
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Doktoren...
Ja, da er stakkars miniDuke-en avlevert til Doktoren (Ride MC Bergen)...
Med følgende symptomer:
Oljeforbruk: Den spiser olje som en gammel B20 kjørt en million. Alt etter 1.000KM er nivået på bunn av glasset. Nå skal de tappe-fylle og plombere alle åpninger. Dette blir spennende!
Lekkasje nede venstre fremgaffel: Grei skuring, pakninger byttes. Trolig må bremseklosser byttes også: De er full av smørje (men merkverdig nok er det en helt OK bremsevirkning. Noe mindre "aggressiv", men kniper man litt så bremser det rikeligt.
Lekkasje kjølevæske venstre side motor: Den blir "morsom" å finne, siden den bare har vist seg 2 ganger. Uten at jeg har noen smart forklaring på hvorfor den skulle lekke akkurat disse 2 gangene, helt ordinær kjøring.
Manglende pigger på fremdekk: Her ville leverandøren av Heidenau-dekkene pigge om fremdekket. Ble enig med Ride om å få det tatt når vintersesongen er ferdig, og sommerbleskene skal på. Fint å få en løsning på dette. Fremdekket mangler nå rundt halvparten av piggene, mens bakdekket (samme merke og type) har alle piggene i behold.
Bomgiring: Av og til finner den på å legge seg mellom 4-5 og 5-6 gir. Ganske interessant når den like etter et girskift finner på å ruse seg opp som om den ikke er i noen gir. I tillegg stemmer ikke alltid nøytral-lampen, den kan være i 1.gir mens indikator viser at den er i nøytral.
En haug med elektriske feil: Defekt skiltlys. Defekt blinklys venstre bak. Vann i alle blinklys. Startbryter som ikke funker ved lave temperaturer. Blinklysbryter som blinker av seg selv. Fartsmåler som viser alt fra 0 til 140 uavhengig av reell fart. Bremslysbryter framme er i praksis død. Kanskje den virker om sommeren... Treg funksjon i føler for sidestøtte. Opp til 1 minutt etter at sidestøtten er foldet ut, viser den i displayet at den er satt ut. Ikke noe stort problem i det daglige, men det er en vesentlig grunn til at den føleren er der.
Sikkert et par ting til jeg ikke kommer på i farten.
I tillegg døde xenon-pæren i dag. Uvisst av hvilken årsak. Sukk.
Den som hadde en lett liten sykkel som bare virket som den skulle. Savner den gamle Sting-en. DET var KTM-kvalitet det!
Med følgende symptomer:
Oljeforbruk: Den spiser olje som en gammel B20 kjørt en million. Alt etter 1.000KM er nivået på bunn av glasset. Nå skal de tappe-fylle og plombere alle åpninger. Dette blir spennende!
Lekkasje nede venstre fremgaffel: Grei skuring, pakninger byttes. Trolig må bremseklosser byttes også: De er full av smørje (men merkverdig nok er det en helt OK bremsevirkning. Noe mindre "aggressiv", men kniper man litt så bremser det rikeligt.
Lekkasje kjølevæske venstre side motor: Den blir "morsom" å finne, siden den bare har vist seg 2 ganger. Uten at jeg har noen smart forklaring på hvorfor den skulle lekke akkurat disse 2 gangene, helt ordinær kjøring.
Manglende pigger på fremdekk: Her ville leverandøren av Heidenau-dekkene pigge om fremdekket. Ble enig med Ride om å få det tatt når vintersesongen er ferdig, og sommerbleskene skal på. Fint å få en løsning på dette. Fremdekket mangler nå rundt halvparten av piggene, mens bakdekket (samme merke og type) har alle piggene i behold.
Bomgiring: Av og til finner den på å legge seg mellom 4-5 og 5-6 gir. Ganske interessant når den like etter et girskift finner på å ruse seg opp som om den ikke er i noen gir. I tillegg stemmer ikke alltid nøytral-lampen, den kan være i 1.gir mens indikator viser at den er i nøytral.
En haug med elektriske feil: Defekt skiltlys. Defekt blinklys venstre bak. Vann i alle blinklys. Startbryter som ikke funker ved lave temperaturer. Blinklysbryter som blinker av seg selv. Fartsmåler som viser alt fra 0 til 140 uavhengig av reell fart. Bremslysbryter framme er i praksis død. Kanskje den virker om sommeren... Treg funksjon i føler for sidestøtte. Opp til 1 minutt etter at sidestøtten er foldet ut, viser den i displayet at den er satt ut. Ikke noe stort problem i det daglige, men det er en vesentlig grunn til at den føleren er der.
Sikkert et par ting til jeg ikke kommer på i farten.
I tillegg døde xenon-pæren i dag. Uvisst av hvilken årsak. Sukk.
Den som hadde en lett liten sykkel som bare virket som den skulle. Savner den gamle Sting-en. DET var KTM-kvalitet det!
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Du kan jo prøve Hyosung ? Den er ikke værre eller bedre enn KTM Duken din tror jeg ? Jeg droppet KTM 125 i fjor og etter å ha lest bloggen din er jeg ikke lei ofr det.
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Just for the record:
Min Duke er 100% strøken, fungerer perfekt og har ingen problemer. De eneste to problemene jeg har hatt er at ett av blinklysene fikk duggdråper inni seg, og det andre var at jeg synes gassvaieren trakk seg for tregt tilbake. Begge ble fikset på 30 min hos AMD i Oslo.
Enten så takler ikke Duken vinterkulda, eller så takler den ikke Fikse!
Kanskje du fikk en modell som kom for raskt av samlebåndet ved første batch?
Dette ligner jo ikke grisen.
Men, det er hyggelig å lese at Ride ordner opp! Du må jo virke som verdens mest irriterende kunde når du møter opp med så mye problemer.
Min Duke er 100% strøken, fungerer perfekt og har ingen problemer. De eneste to problemene jeg har hatt er at ett av blinklysene fikk duggdråper inni seg, og det andre var at jeg synes gassvaieren trakk seg for tregt tilbake. Begge ble fikset på 30 min hos AMD i Oslo.
Enten så takler ikke Duken vinterkulda, eller så takler den ikke Fikse!

Dette ligner jo ikke grisen.
Men, det er hyggelig å lese at Ride ordner opp! Du må jo virke som verdens mest irriterende kunde når du møter opp med så mye problemer.
--
Livet er for kort til å bare prate om ting.
Livet er for kort til å bare prate om ting.
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Hehe. Nei takk, ellers takkPollti skrev:Du kan jo prøve Hyosung ? Den er ikke værre eller bedre enn KTM Duken din tror jeg ? Jeg droppet KTM 125 i fjor og etter å ha lest bloggen din er jeg ikke lei ofr det.

Om verkstedet får skikkelig stand på Duke-en, så kommer jeg til å vurderer å selge den, og heller gå for en japse-sak.
Time will show

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Godt å høre andersen! Men kjører du den nå i drittværet?andersen skrev:Just for the record:
Min Duke er 100% strøken, fungerer perfekt og har ingen problemer. De eneste to problemene jeg har hatt er at ett av blinklysene fikk duggdråper inni seg, og det andre var at jeg synes gassvaieren trakk seg for tregt tilbake. Begge ble fikset på 30 min hos AMD i Oslo.
Enten så takler ikke Duken vinterkulda, eller så takler den ikke Fikse!Kanskje du fikk en modell som kom for raskt av samlebåndet ved første batch?
Dette ligner jo ikke grisen.
Men, det er hyggelig å lese at Ride ordner opp! Du må jo virke som verdens mest irriterende kunde når du møter opp med så mye problemer.
Meget mulig sykkelen ikke tåler meg

I skrivende stund sitter jeg å tenker på den gamle Sting-en som en i familen kjørte rundt med. Det er også en 125 KTM. Men bygget i Østerrike.............. :[-o<

Jau, har fått noen hint av forhandleren om at jeg har noen relativt "utfyllende" eposter, så jeg er sikkert "kunden fra helv..."

De har jo (selvsagt) ikke opplevd en Duke-eier med så mye trøbbel. Kanskje jeg har for store forventninger? Er det for mye forlangt at greiene funker om vinteren? Er sykler nu til dags bygget for sol og sommer og hasj og lynol?


Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Husqvarna har jo noen flotte 125 kubikkere,(offroad/motard) med topp kjøreegenskaper,men om de tåler saltjurka noe bedre enn Duken din er ikke godt å si 

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Du klarer ikke å overbevise meg Fikse. Jeg syntes denne Duken hørers litt ræva ut jeg da. Ikke for det en god forhandler gjør sikkert livet verdt å leve 

- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Det kan være noe å se på, definitivtArcticTiger skrev:Husqvarna har jo noen flotte 125 kubikkere,(offroad/motard) med topp kjøreegenskaper,men om de tåler saltjurka noe bedre enn Duken din er ikke godt å si


](./images/smilies/grrr.gif)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Litt sånn tve-egget den mini-Duke-en. Herlig å kjøre. Men "en anelse" ustabil.Pollti skrev:Du klarer ikke å overbevise meg Fikse. Jeg syntes denne Duken hørers litt ræva ut jeg da. Ikke for det en god forhandler gjør sikkert livet verdt å leve


Men ting fra Korea? Glem det. Da skal jeg først oppleve 1 som med hånden på hjertet kan si at en Hysesang funker problemfritt gjennom 1 vestlandsk vinter, og som faktisk er morro å kjøre i svingene...

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)