Om 87 oktan bensin inneholder vesentlige mengder etanol er det problematisk.simpson skrev: 17 mai 2019, 05:22Det gjør de på en veldig enkel måte og som alle andre gjøre det. Det sitter er bankesensor som setter ned tenninga når du får tenningsbank.FredrikE24 skrev: 10 mai 2019, 18:25 Både sykkelen min og min fars K1300GT er anbefalt kjørt på 98Oktan, det stend i bokji, men kan kjøres på 95. Jeg får tenningsbank på 95oktan om jeg er litt ivrig på gassen på lavt turtall. "Snatrer" ganske bra. K1300GTen har svært høyt kompresjonsforhold og jeg finner det fascinerende hvor bra BMW har klart å få motorstyringen til å kompensere for 95Oktan for å hindre tenningsbank. Jeg aner ikke hvordan de får det til..
Når det gjelder etanolholdig bensin og BMW, har BMW tidligere gått ut og sagt at det ikke skal være større problemer tilknyttet dette. Dette gjelder både biler og motorsykler fra langt på vei tilbake(minst 25år).
At enkelte BMW-sykler har problemer med etanol og tankarmaturet/tankmåler kan sikkert være riktig, men tror neppe dette er særlig utbredt.
I USA er 87 oktan vanlig handelsbensin, og alle europeiske biler og mc går helt fint på dette også.
Oktantallet forteller bare om bankefastheten på bensinen, altså ett tall på når bensin selvantenner under kompresjon.
Tenningsbank er selvantenning av drivstoff før tennpluggen faktisk tenner, blir nesten som en diesel.
Mange tror motorer blir sprekere med høyere oktan, men det gjør den ikke. Men har du høyere kompresjon, må du ha høyere oktan for å unngå tenningsbank.
Skill mellom en diskusjon om etanol i drivstoff, og en om oktantall.