gsx750_80 skrev: 10 mai 2019, 17:11
Togmannen skrev: 10 mai 2019, 15:21
gsx750_80 skrev: 27 apr 2018, 13:09
kgjersda skrev: 27 apr 2018, 11:55
Du kan se innholdet av etanol i sikkerhetsbladene til Shell:
https://www.shell.no/business-customers ... lader.html
For V-Power Nitro+ 98:
Etanol
CAS-nr.: 64-17-5
EC-nr.: 200-578-6
Flam. Liq. 2; H225;
Eye Irrit. 2; H319;
Innhold: ≥ 0 ≤ 0,5 %
Altså mindre enn 0,5% i blandingen.
Takk for info! Mindre enn 0.5 % får vi håpe har minimale praktiske konsekvenser. Det er jo gjerne 10 til 20 ganger så mye (5%-10%) etanol i diesel og 95 oktan, såvidt jeg har registrert.
https://www.nettavisen.no/na24/blander- ... 36860.html
- Bensin og autodiesel blir tilsatt biodrivstoff. Foreløpige tall basert på oppgaver til Skatteetaten viser at det ble tilsatt 668 millioner liter bioetanol og biodiesel i 2017.
- Dette ga en innblanding på om lag 16 prosent for bilbensin og autodiesel som er langt over kravet om at drivstoff skulle innehalde 8 prosent biodrivstoff i 2017. Det vart tilsatt 74,3 millioner liter bioetanol som gir en bioandel på 6,6 prosent for bilbensin i 2017. For autodiesel vart det blanda inn 593,5 millioner liter som ga en bioandel på 19,4 prosent.
I 2017 var det 6,6 % sprit i bensin, og 20% i diesel. Så lenge det er billigere å erstatte bensin/diesel med metanol så kommer det nok kun til å bli mer. Tallene for bensin er ikke fordelt på oktan, og hvis det samlede tallet for bensin er 6,6%, så er nok 95 oktan litt høyere siden 98 er spritfri.
Hvis dette stemmer er det mye mer etanol i drivstoff her til lands enn det jeg var klar over.
Vi får regninga, i form av skader på kjøretøy, og ulykker. Båt- og bilbranner, og etterhvert dødsfall?
Branner i tunneller har vi og sett en del av..
Nylig oppfordring fra American Motorcyclist Association, under. Dersom det er riktig at mye drivstoff her til lands allerede inneholder 15-20 % etanol, er dette oppsiktsvekkende, dersom AMA har rett. Men dersom det er 6.6 % i
bensin, er det tross alt mye bedre enn 15 %..
Oppose proposed year-round sales of E15
Year-round sales of E15 would increase the risk of misfueling
On March, 12, the U.S. Environmental Protection Agency announced it would makes regulatory changes to allow year-round sales of E15 fuel, a blend of gasoline that is 15 percent ethanol by volume, by waiving Clean Air Act requirements related to Reid Vapor Pressure. This action would put the owners of millions of motorcycles and ATVs at significant risk because the dangers of this fuel are not clearly identified at the pump, E15 can cause engine and fuel system damage to machines not designed for its use and use of E15 may void the manufacturers' warranty.
The American Motorcyclist Association opposes the proposed change and we are urging you to take advantage of the public comment period for this regulatory change and tell the EPA to reconsider this move and protect American motorcyclists from this unsafe fuel.
Take Action
In addition to the public comment period the EPA is hosting a public hearing on March 29th in Ypsilanti, Mi.
None of the estimated 22 million motorcycles and all-terrain vehicles in use in the United States is approved by the EPA to use E15 or higher ethanol blends. Not only does using E15 in motorcycles and ATVs violate federal law, it can cause engine and fuel system damage and may void the manufacturers' warranty.
In addition, the AMA is concerned that expanding the sale of E15 fuel will significantly decrease the availability of E0, fuel with no ethanol that is needed for older and vintage machines.
The rush to force more E15 fuel into the marketplace by the ethanol industry greatly increases the chances of inadvertent misfueling by motorcyclists and ATV owners-as well as owners of boats, small engines and other machines that are not warrantied for E15 use-due to blender pumps, confusing pump labeling and the lack of any significant consumer education by the ethanol industry or the federal government.
Thank you in advance for taking action on this important issue for motorcyclists.