Uheldige følger av etanol i drivstoff

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Snikkeren »

Og det ser til og med ut som NAF er for etanol i bensinen: http://naf.no/no/Nytt-fra-Naf/Nyheter/F ... -i-bensin/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skulle jo tro at NAF var oppdatert på følgene av det. Og hvis det stemmer at det kan ende med flere motorras, så må jo det også tas med i beregningen når man tenker på de reduserte avgassene. Å produsere nye motorer er jo ikke helt miljøvennlig det heller.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Godtvoksen

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Godtvoksen »

gsx750_80 skrev: For min egen del vil jeg foreløpig benytte 98 oktan fra Statoil på MC, gressklipper og båt,
til jeg evt mottar nye opplysninger som tilsier noe annet.
98 oktan blir noe dyrere per liter, men betaler seg forhåpentligvis i form av både
bedre drivstofføkonomi og redusert slitasje og mindre trøbbel.
Denne tråden gav meg nye opplysninger/kunnskap. Jeg har hele tiden brukt 95 oktan på min MC, men det er vel neppe for sent og følge gsx750_80 sin handlemåte. :mk

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Crinos »

Elolz skrev:Lurer på hvordan Shell V-Power er iforhold til dette? Noen som har prøvd den/bruker den? Vurderer å gå over til den når jeg endelig får sykkelen fra vinterlagring :scratch
Med tanke på at de aveterer med "en ekstra liter per tank" så bør den i alle fall være effektiv, og da lurer man jo på hva de har gjort, om de også har etanol inblandet i den...

Edit: Typo
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

Det er den vanlige 95 som skal gi en besparelse på 2% i forbruk..

har ved 2 separate anledninger testet 98V-power på cbr`n og den likte det ikke, trengte to fyllinger etterpå før lugginga ble borte.

Etter hva jeg har funnet ut så lagres 98 bensina i oslo-området på vannbunn så der er både TBE og etanol utelukket.
men det kan jo allerede være ombygget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Snerken
Innlegg: 53
Registrert: 03 okt 2010, 04:06
Motorsykkelen din: Tilsammen 1700ccm

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Snerken »

Myndighetene kan da ikke bevisst la oss kun få tilgang på drivstoff som ødelegger kjøretøy?
Det er jo skurkeri i system, med høyeste beskyttelse.
Det gå'kke an, æ'kke mulig...
-Tenk dere alle de søksmålene som kommer! Det må jo bli mye oppstyr! Bensinstasjonene kommer til å gå konk, alle sammen!
Nei, jeg bekymrer meg ikke for evt. ødeleggelser p.g.a. drivstoffet. For HVIS dere her i forumet har rett, så MÅ det ende med at de trekker drivstoffet tilbake og folk får erstatning.
Hvis ikke så blir det organisert og lovlig herverk, og SÅ gæern er vel ikke Norge blitt enda?

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

Snerken skrev:Myndighetene kan da ikke bevisst la oss kun få tilgang på drivstoff som ødelegger kjøretøy?
Akkurat det som skjedde ved innføringen av blyfritt...selv om du der hadde muligheten for å kjøpe tilsatsmiddel.

Hvis en del biler går fyken/får problemer etter en stund på etanolsuppe så lykke til med å bevise at det er drivstoffet.
mange kjøretøy funker greit med dette drivstoffet også.men forbruket øker uansett.

I saksøkerlandet nr 1-USA har mange ødelagt påhengerene sine med denne suppa men har kommet til kort mot staten da miljøhensyn veier mer enn enkelpersoner-Tror ikke det er spesiellt lettere her hjemme i norge.......her settes økonomi opp mot dødsfall i trafikken... ](*,)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Snerken
Innlegg: 53
Registrert: 03 okt 2010, 04:06
Motorsykkelen din: Tilsammen 1700ccm

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Snerken »

mekkern skrev:
Snerken skrev:Myndighetene kan da ikke bevisst la oss kun få tilgang på drivstoff som ødelegger kjøretøy?
Akkurat det som skjedde ved innføringen av blyfritt...selv om du der hadde muligheten for å kjøpe tilsatsmiddel.

Hvis en del biler går fyken/får problemer etter en stund på etanolsuppe så lykke til med å bevise at det er drivstoffet.
mange kjøretøy funker greit med dette drivstoffet også.men forbruket øker uansett.

I saksøkerlandet nr 1-USA har mange ødelagt påhengerene sine med denne suppa men har kommet til kort mot staten da miljøhensyn veier mer enn enkelpersoner-Tror ikke det er spesiellt lettere her hjemme i norge.......her settes økonomi opp mot dødsfall i trafikken... ](*,)
Jeg håper inderlig at du tar feil.
Håper! :[-o<

Hvis du har rett så dukker det nok opp ei flaske med noe lurium snart.
Lurium for gamle kjøretøy som skulle hatt bensin med bly fungerer jo. Men det blir vel en noe mere komplisert kjemi å få til et lurium mot alle de skadene som er nevnt i denne tråden.
Au au. :-k

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Snerken skrev:...
Nei, jeg bekymrer meg ikke for evt. ødeleggelser p.g.a. drivstoffet. For HVIS dere her i forumet har rett, så MÅ det ende med at de trekker drivstoffet tilbake og folk får erstatning.
Hvis ikke så blir det organisert og lovlig herverk, og SÅ gæern er vel ikke Norge blitt enda?
Forbrukerne får regningen i fanget andre steder, i følge mange kilder på nett. Jeg betviler at den statlige omsorgen i så måte
er så mye bedre her til lands. Et sted sto det også at de i Tyskland på et tidspunkt stoppet overgangen fra 5 % etanol til 10
% etanol fordi mange tyske bileiere ville bli skadelidende ved innføring av drivstoff med hele 10 % etanol. Jeg har ikke registrert
at dette ser ut til å være noe tema i Norge.
Står en del om problemene, i forhold til båtmotorer, mc, biler mm, her:
http://www2.highlandstoday.com/content/ ... m-ethanol/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.energy-consumers-edge.com/pr ... -fuel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... thanol.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nytimes.com/2008/07/26/busin ... nted=print" onclick="window.open(this.href);return false;
http://musicouch.com/instruments/brass/ ... -problems/" onclick="window.open(this.href);return false;
E10 (drivstoff med 10 % etanol) kommer i følge VG:
"Det er ikke planlagt noen start i salget av E10 i Norge ennå, men E10 kommer, det er vi ikke tvil om. Det jobbes nå med å lage en europeisk norm for E10, sier generalsekretær i Norsk Petroleumsinstitutt Inger Lise Melby Nøstvik."
(http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10014197" onclick="window.open(this.href);return false; ) Og: "Forbruket vil øke noe med den nye bensinen. Bioetanol har lit lavere energiinnhold enn vanlig bensin. Men utslippet av CO2 vil bli redusert." Og våre verkstedregninger vil muligens kunne øke..
mvh

-gsx750_80

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Bosted: Rogaland

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Cbr »

Grei måte å få alle øve på el-bil/mc på.....Konspirasjon.....

Hva er fordelene med etanol 10% ?

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Crinos »

Cbr skrev:Grei måte å få alle øve på el-bil/mc på.....Konspirasjon.....

Hva er fordelene med etanol 10% ?
"Fordelen" skal angivelig være redusert CO2 utslipp.

Selv mener jeg heller at det burde stilles strengere krav til motor... Hvorfor har fks BMW motorsterke biler og fremdeles veldig lavt CO2 utslipp mens Toyota har motorsvake biler med høyt CO2 utslipp....

Det finnes også konspirasjons teorier om at de tynner ut drivstoffet, fordi vi har brukt opp jordens olje reserver.

Personlig tror jeg det er oljeselskapene som står bak, og skor seg på miljøkrise. Ved å kjøre dette frem som sundt for miljøet og eneste "riktige" å gjøre, så tjener dem mer... For hver 10 liter de selger med drivstoff, har de fått 1 gratis liter tilbake.. Enkel matte sier at man da selger 1/10 av varen på nytt. (Jeg har i alle fall ikke sett noe til at prisene har blitt rimeligere, snarere tvert imot).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Bosted: Rogaland

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Cbr »

De "vanner ut ølet" alså.

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Bosted: Rogaland

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Cbr »

Tror dette tiltaket med etanol er som light versjonene av tobakk. Bedre å slutte å finne noge annet å hekta på. Som f.eks andre energikilder.

Oljelobbyen fikk jo skrota flere lastebil lass med splitter nye pent designa el-biler for nogen år si, før finanskrisa. + lagt inn forbud mot de.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=nsJAlrYjGz8[/video]

Imens har ikke Asia sove i timen som USA har. Survival off the fittest. Amerikanske bilmerker, who needs them.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av ejs »

:thumleft :thumleft

En god ting for noen,er at bioetanol har høyere oktantall.(E100 er 105 oktan)aberet er at det bare er 70% kalorier i forhold til i bensin.Så injectorer må ha lenger åpningstider.
Kan øke kompresjonen og få flere hester.
Kan øke turbotrykk og få flere hester.

:mc7 :mc7
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av MaxTron »

Snerken skrev:Myndighetene kan da ikke bevisst la oss kun få tilgang på drivstoff som ødelegger kjøretøy?
Det er jo skurkeri i system, med høyeste beskyttelse.
Det gå'kke an, æ'kke mulig...
-Tenk dere alle de søksmålene som kommer! Det må jo bli mye oppstyr! Bensinstasjonene kommer til å gå konk, alle sammen!
Nei, jeg bekymrer meg ikke for evt. ødeleggelser p.g.a. drivstoffet. For HVIS dere her i forumet har rett, så MÅ det ende med at de trekker drivstoffet tilbake og folk får erstatning.
Hvis ikke så blir det organisert og lovlig herverk, og SÅ gæern er vel ikke Norge blitt enda?
Er jo nesten rørende at det går an å være så naiv, og ha så god tro på styresmaktene.
Men vist det finnes mange sånne så forklarer det jo hvorfor de rødgrønne ble gjenvalgt om ikke annet.

Dette er like enkelt som det er gjennomskuelig:
Siden effekten går ned må en bruke mere drivstoff for å tilbakelegge samme distanse.
Dette blir dyrere for oss forbrukere og miljøgevinsten forsvinner med det økte forbruket.
Samtidig får vi økte reparasjoner på kjøretøy og mange eldre kjøretøy kan ikke brukes i det heletatt.
Dette fører til økte inntekter på grunn av reparasjoner, moms på både arbeid og deler, og økt salg av nye kjøretøyer, enda mere i avgiftskassen :=D>
OG det er selvfølgelig oss forbrukerene som må betale hele regninga og miljøgevinsten er IKKE reell annet enn politisk selvfølgelig, og da er jo alt bare fryd.
Hurra for Norge o.s.v.... Og EU og alt det derre der ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:Som nevnt i en annen tråd er det allerede aktuelt med inntil 10 % etanol i bensin her til lands.
Etanol er relativt reaktivt og korrosivt, og kan bidra til en rekke problemer for både eldre og
nyere MC.
For MC uten elektronisk regulert innsprøytning av drivstoff vil man kunne registrere at motoren
går dårligere enn for bensin uten etanol. Har man MC med katalysator risikerer denne skade som
følge av muligheter for høyere eksostemperatur.
Spesielt eldre MC har komponenter i drivstoffsystem, inkludert forgassere, som man risikerer at brytes
ned. Dette gjelder feks gummideler og pakninger. ...
Ikke nødvendigvis så lurt å følge eksempelet til denne karen:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10093124" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Crinos skrev:Det "beste" med dette er jo at det er vi som uskyldige forbrukere som må ta regningen for rast motor, og det er INGEN ting vi kan gjøre for å forhindre det, annet enn å la kjøretøyet stå....
Eller finnes det type oljetilsetning som hjelper og forebykker mot havari?

Bare for å skyte inn, så driver dem å tuller med dieselen også, regner ikke med at det er så alt for mange diesel mc'er her inne, men "ødelagt" drivstof er jo like viktig å være klar over uansett hvor mange hjul kjøretøyet har.
Interessant artikkel om etanol i drivstoff, fra BusinessWeek;
http://www.businessweek.com/lifestyle/c ... 058678.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Noen som vet om Statoil og Shell fortsatt tilbyr etanolfri 98-oktan?
I Tyskland så jeg nylig bensinpumper der evt etanolinnhold var angitt på pumpa. Det samme er visst påbudt i mange amerikanske
stater.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Barbarozza »

Du har jaggu dratt fram en gammel tråd

Og helt ærlig, har du opplevd mye problemer ??????

Tror neppe innblandinga av etanol er den største synderen av de problemene mange har med MCene sine, men heller stusselig ettersyn og evt dårlig service enten av en sjøl eller av et verksted.

De fleste syklene pr idag, med normalt service nivå og med en som ser over sykkelen sin regelmessig har lite problemer. Siden tråden ble starta i 2010..ikke mange som har problemer med dette, største problemet er heller en i overkant mager blanding for å holde utslippene på et minimum med dertil rykkete gange

Artikkelen du linker til er fra 2009 til info
Memento mori

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Bosted: Porsgrunn

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Anaxim »

Såvidt meg bekjent kan du trygt bruke høyere bensinoktan enn anbefalt. Selv kjører jeg akkurat nå på 102 oktan fra Aral i Kiel. Motorgår silkemykt og eier er blid...

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Barbarozza skrev:Du har jaggu dratt fram en gammel tråd

Og helt ærlig, har du opplevd mye problemer ??????

Tror neppe innblandinga av etanol er den største synderen av de problemene mange har med MCene sine, men heller stusselig ettersyn og evt dårlig service enten av en sjøl eller av et verksted.

De fleste syklene pr idag, med normalt service nivå og med en som ser over sykkelen sin regelmessig har lite problemer. Siden tråden ble starta i 2010..ikke mange som har problemer med dette, største problemet er heller en i overkant mager blanding for å holde utslippene på et minimum med dertil rykkete gange

Artikkelen du linker til er fra 2009 til info


Jeg har dratt fram en gammel tråd, og det er helt ok, uansett hva du måtte tenke og mene om det.

Jeg forsøker selv å unngå etanolholdig bensin når jeg kan, og unngår problemer heftet til dette, selv.

Dersom du ikke er interessert i å sette deg inn i saken, er det naturligvis helt opp til deg.

Er eventuelt dårlig ettersyn og dårlig service en grunn til å skaffe seg enda flere problemer, feks ved å bruke drivstoff med etanol?
Sist redigert av gsx750_80 den 30 aug 2014, 16:47, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Anaxim skrev:Såvidt meg bekjent kan du trygt bruke høyere bensinoktan enn anbefalt. Selv kjører jeg akkurat nå på 102 oktan fra Aral i Kiel. Motorgår silkemykt og eier er blid...
Bekymringen gikk ikke på oktantall, men innblanding av etanol i drivstoff. Etter å ha lest en del om problematikken, i feks engelske mc-tidsskrift, forsøker
jeg for egen del å unngå drivstoff med etanol (når jeg kan).
En interessant artikkel om temaet finnes feks i artikkelen "Ethanol free petrol" i Classic Motrorcycle Mechanics, fra Juli i i år.
I mange stater i USA må bensinpumper merkes med aktult etanolinnhold. Jeg har sett det samme i Tyskland, der det sto feks 5 % etanol på enkelte
bensinpumper. Skadene fra bruk av etanol i drivstoff er mange. Regningen for reparasjoner får forbrukerne.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av PCP »

Temaet er i og for seg ikke mindre aktuelt selv om tråden er gammel, jeg synes i alle fall det er litt interessant, selv om det ikke er noe som bekymrer til daglig. Sett fra bruker-perspektiv er det såvidt jeg kan skjønne ikke en eneste fordel, men en god del potensielle ulemper med etanol-innblanding.

Faktum er vel at det er svært vanskelig å vite om man er utsatt for negative konsekvenser, ettersom spørsmålet først og fremst er hva det eventuelt gjør over lang tid. Noen vil kanskje merke effekten av magrere blanding, eller bitte litt høyere forbruk, men de fleste tror jeg ikke merker noe umiddelbart, og det er ikke enkelt å påvise årsakssammenheng feks ved bensinpumpe-havari og denslags.

Selv fyller jeg litt vekselvis 98/95, men prøver å lagre med 98, i håp om at den er uten etanol og potensielt mindre hygroskopisk. Kanskje har innblanding i praksis ingen negativ effekt i det hele tatt, men det er jo isåfall påfallende at bil/MC-produsentene da opererer med lister over hvilke modeller som tåler E5/E10, eller ikke.

Her er forøvrig en liste (MC er nederst) over bil/MC-modeller egnet for hhv 5 og 10% etanol.
http://www.fcai.com.au/environment/can- ... nd-petrol-

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Bosted: Porsgrunn

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Anaxim »

Nei, poenget med 102-oktan bensin var bare at det da er lite sannsynlig at det er alkohol i bensinen...

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mortenolb »

Såååå, ifølge den lista tåler ingen suzuki-sykler verken E5 eller E10.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

PCP skrev:Temaet er i og for seg ikke mindre aktuelt selv om tråden er gammel, jeg synes i alle fall det er litt interessant, selv om det ikke er noe som bekymrer til daglig. Sett fra bruker-perspektiv er det såvidt jeg kan skjønne ikke en eneste fordel, men en god del potensielle ulemper med etanol-innblanding.

Faktum er vel at det er svært vanskelig å vite om man er utsatt for negative konsekvenser, ettersom spørsmålet først og fremst er hva det eventuelt gjør over lang tid. Noen vil kanskje merke effekten av magrere blanding, eller bitte litt høyere forbruk, men de fleste tror jeg ikke merker noe umiddelbart, og det er ikke enkelt å påvise årsakssammenheng feks ved bensinpumpe-havari og denslags.

Selv fyller jeg litt vekselvis 98/95, men prøver å lagre med 98, i håp om at den er uten etanol og potensielt mindre hygroskopisk. Kanskje har innblanding i praksis ingen negativ effekt i det hele tatt, men det er jo isåfall påfallende at bil/MC-produsentene da opererer med lister over hvilke modeller som tåler E5/E10, eller ikke.

Her er forøvrig en liste (MC er nederst) over bil/MC-modeller egnet for hhv 5 og 10% etanol.
http://www.fcai.com.au/environment/can- ... nd-petrol-
Aldeles utmerket! Dette var meget informativt! Det framkommer feks at ingen Honda, Suzuki eller Yamaha motorsykler er egnet for etanolholdig
drivstoff. Noen Kawasaki er egnet for drivstoff med etanol.
Det gjelder for så "lite" som 5 % etanol. Såvidt jeg vet er det allerede 5-7 % etanol i mye av bensin og diesel i Norge.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

PCP skrev:Temaet er i og for seg ikke mindre aktuelt selv om tråden er gammel, jeg synes i alle fall det er litt interessant, selv om det ikke er noe som bekymrer til daglig. Sett fra bruker-perspektiv er det såvidt jeg kan skjønne ikke en eneste fordel, men en god del potensielle ulemper med etanol-innblanding.

Faktum er vel at det er svært vanskelig å vite om man er utsatt for negative konsekvenser, ettersom spørsmålet først og fremst er hva det eventuelt gjør over lang tid. Noen vil kanskje merke effekten av magrere blanding, eller bitte litt høyere forbruk, men de fleste tror jeg ikke merker noe umiddelbart, og det er ikke enkelt å påvise årsakssammenheng feks ved bensinpumpe-havari og denslags.

Selv fyller jeg litt vekselvis 98/95, men prøver å lagre med 98, i håp om at den er uten etanol og potensielt mindre hygroskopisk. Kanskje har innblanding i praksis ingen negativ effekt i det hele tatt, men det er jo isåfall påfallende at bil/MC-produsentene da opererer med lister over hvilke modeller som tåler E5/E10, eller ikke.

Her er forøvrig en liste (MC er nederst) over bil/MC-modeller egnet for hhv 5 og 10% etanol.
http://www.fcai.com.au/environment/can- ... nd-petrol-
I samme lenke står forøvrig følgende, som er spesielt relevant for veteransykler, men som i varierende grad også gjelder for nyere:

"

REASONS WHY ETHANOL BLENDED PETROL IS NOT RECOMMENDED FOR USE IN SOME OLDER VEHICLES

Introduction

The following information outlines the key reasons why vehicle manufacturers do not recommend the use of any ethanol/petrol blended fuels in vehicles made before 1986. This information is also applicable to post-1986 vehicles listed as unsuitable to use ethanol blended petrol.

Ethanol has a number of important chemical and physical properties that need to be considered in a vehicle's design.

Carburettor Equipped Engines

Vehicles made before 1986 vehicles were predominantly equipped with carburettors and steel fuel tanks.

The use of ethanol blended petrol in engines impacts the air/fuel ratio because of the additional oxygen molecules within the ethanol's chemical structure.

Vehicles with carburettor fuel systems may experience hot fuel handling concerns. This is because the vapour pressure of fuel with ethanol will be greater (if the base fuel is not chemically adjusted) and probability of vapour lock or hot restartability problems will be increased.

As a solvent, ethanol attacks both the metallic and rubber based fuels lines, and other fuel system components.

Ethanol also has an affinity to water that can result in corrosion of fuel tanks and fuel lines. Rust resulting from this corrosion can ultimately block the fuel supply rendering the engine inoperable. Water in the fuel system can also result in the engine hesitating and running roughly.

Fuel Injected Engines

In addition to the issues mentioned above for carburettor equipped engines, the use of ethanol blended petrol in fuel injection systems will result in early deterioration of components such as injector seals, delivery pipes, and fuel pump and regulator.

Mechanical fuel injection systems and earlier electronic systems may not be able to fully compensate for the lean-out effect of ethanol blended petrol, resulting in hesitation or flat-spots during acceleration.

Difficulty in starting and engine hesitation after cold start can also result.

Exhaust And Evaporative Emission Levels

Lean-out resulting from the oxygenating effect of ethanol in the fuel may affect exhaust emissions.

Of more concern is that fuel containing ethanol can increase permeation emissions from fuel system components, particularly those that have aged for nearly 20 years. Therefore the increased vapour pressure of fuel with ethanol (if the base fuel is not chemically adjusted at the refining stage) will lead to increased evaporative emissions.
Sist redigert av gsx750_80 den 30 aug 2014, 16:43, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

Svar