Uheldige følger av etanol i drivstoff
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Og det ser til og med ut som NAF er for etanol i bensinen: http://naf.no/no/Nytt-fra-Naf/Nyheter/F ... -i-bensin/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle jo tro at NAF var oppdatert på følgene av det. Og hvis det stemmer at det kan ende med flere motorras, så må jo det også tas med i beregningen når man tenker på de reduserte avgassene. Å produsere nye motorer er jo ikke helt miljøvennlig det heller.
Skulle jo tro at NAF var oppdatert på følgene av det. Og hvis det stemmer at det kan ende med flere motorras, så må jo det også tas med i beregningen når man tenker på de reduserte avgassene. Å produsere nye motorer er jo ikke helt miljøvennlig det heller.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Denne tråden gav meg nye opplysninger/kunnskap. Jeg har hele tiden brukt 95 oktan på min MC, men det er vel neppe for sent og følge gsx750_80 sin handlemåte.gsx750_80 skrev: For min egen del vil jeg foreløpig benytte 98 oktan fra Statoil på MC, gressklipper og båt,
til jeg evt mottar nye opplysninger som tilsier noe annet.
98 oktan blir noe dyrere per liter, men betaler seg forhåpentligvis i form av både
bedre drivstofføkonomi og redusert slitasje og mindre trøbbel.

- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Med tanke på at de aveterer med "en ekstra liter per tank" så bør den i alle fall være effektiv, og da lurer man jo på hva de har gjort, om de også har etanol inblandet i den...Elolz skrev:Lurer på hvordan Shell V-Power er iforhold til dette? Noen som har prøvd den/bruker den? Vurderer å gå over til den når jeg endelig får sykkelen fra vinterlagring
Edit: Typo
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Det er den vanlige 95 som skal gi en besparelse på 2% i forbruk..
har ved 2 separate anledninger testet 98V-power på cbr`n og den likte det ikke, trengte to fyllinger etterpå før lugginga ble borte.
Etter hva jeg har funnet ut så lagres 98 bensina i oslo-området på vannbunn så der er både TBE og etanol utelukket.
men det kan jo allerede være ombygget.
har ved 2 separate anledninger testet 98V-power på cbr`n og den likte det ikke, trengte to fyllinger etterpå før lugginga ble borte.
Etter hva jeg har funnet ut så lagres 98 bensina i oslo-området på vannbunn så der er både TBE og etanol utelukket.
men det kan jo allerede være ombygget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Myndighetene kan da ikke bevisst la oss kun få tilgang på drivstoff som ødelegger kjøretøy?
Det er jo skurkeri i system, med høyeste beskyttelse.
Det gå'kke an, æ'kke mulig...
-Tenk dere alle de søksmålene som kommer! Det må jo bli mye oppstyr! Bensinstasjonene kommer til å gå konk, alle sammen!
Nei, jeg bekymrer meg ikke for evt. ødeleggelser p.g.a. drivstoffet. For HVIS dere her i forumet har rett, så MÅ det ende med at de trekker drivstoffet tilbake og folk får erstatning.
Hvis ikke så blir det organisert og lovlig herverk, og SÅ gæern er vel ikke Norge blitt enda?
Det er jo skurkeri i system, med høyeste beskyttelse.
Det gå'kke an, æ'kke mulig...
-Tenk dere alle de søksmålene som kommer! Det må jo bli mye oppstyr! Bensinstasjonene kommer til å gå konk, alle sammen!
Nei, jeg bekymrer meg ikke for evt. ødeleggelser p.g.a. drivstoffet. For HVIS dere her i forumet har rett, så MÅ det ende med at de trekker drivstoffet tilbake og folk får erstatning.
Hvis ikke så blir det organisert og lovlig herverk, og SÅ gæern er vel ikke Norge blitt enda?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Akkurat det som skjedde ved innføringen av blyfritt...selv om du der hadde muligheten for å kjøpe tilsatsmiddel.Snerken skrev:Myndighetene kan da ikke bevisst la oss kun få tilgang på drivstoff som ødelegger kjøretøy?
Hvis en del biler går fyken/får problemer etter en stund på etanolsuppe så lykke til med å bevise at det er drivstoffet.
mange kjøretøy funker greit med dette drivstoffet også.men forbruket øker uansett.
I saksøkerlandet nr 1-USA har mange ødelagt påhengerene sine med denne suppa men har kommet til kort mot staten da miljøhensyn veier mer enn enkelpersoner-Tror ikke det er spesiellt lettere her hjemme i norge.......her settes økonomi opp mot dødsfall i trafikken...
](./images/smilies/grrr.gif)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Jeg håper inderlig at du tar feil.mekkern skrev:Akkurat det som skjedde ved innføringen av blyfritt...selv om du der hadde muligheten for å kjøpe tilsatsmiddel.Snerken skrev:Myndighetene kan da ikke bevisst la oss kun få tilgang på drivstoff som ødelegger kjøretøy?
Hvis en del biler går fyken/får problemer etter en stund på etanolsuppe så lykke til med å bevise at det er drivstoffet.
mange kjøretøy funker greit med dette drivstoffet også.men forbruket øker uansett.
I saksøkerlandet nr 1-USA har mange ødelagt påhengerene sine med denne suppa men har kommet til kort mot staten da miljøhensyn veier mer enn enkelpersoner-Tror ikke det er spesiellt lettere her hjemme i norge.......her settes økonomi opp mot dødsfall i trafikken...
Håper! :[-o<
Hvis du har rett så dukker det nok opp ei flaske med noe lurium snart.
Lurium for gamle kjøretøy som skulle hatt bensin med bly fungerer jo. Men det blir vel en noe mere komplisert kjemi å få til et lurium mot alle de skadene som er nevnt i denne tråden.
Au au.

- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Forbrukerne får regningen i fanget andre steder, i følge mange kilder på nett. Jeg betviler at den statlige omsorgen i så måteSnerken skrev:...
Nei, jeg bekymrer meg ikke for evt. ødeleggelser p.g.a. drivstoffet. For HVIS dere her i forumet har rett, så MÅ det ende med at de trekker drivstoffet tilbake og folk får erstatning.
Hvis ikke så blir det organisert og lovlig herverk, og SÅ gæern er vel ikke Norge blitt enda?
er så mye bedre her til lands. Et sted sto det også at de i Tyskland på et tidspunkt stoppet overgangen fra 5 % etanol til 10
% etanol fordi mange tyske bileiere ville bli skadelidende ved innføring av drivstoff med hele 10 % etanol. Jeg har ikke registrert
at dette ser ut til å være noe tema i Norge.
Står en del om problemene, i forhold til båtmotorer, mc, biler mm, her:
http://www2.highlandstoday.com/content/ ... m-ethanol/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.energy-consumers-edge.com/pr ... -fuel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... thanol.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nytimes.com/2008/07/26/busin ... nted=print" onclick="window.open(this.href);return false;
http://musicouch.com/instruments/brass/ ... -problems/" onclick="window.open(this.href);return false;
E10 (drivstoff med 10 % etanol) kommer i følge VG:
"Det er ikke planlagt noen start i salget av E10 i Norge ennå, men E10 kommer, det er vi ikke tvil om. Det jobbes nå med å lage en europeisk norm for E10, sier generalsekretær i Norsk Petroleumsinstitutt Inger Lise Melby Nøstvik."
(http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10014197" onclick="window.open(this.href);return false; ) Og: "Forbruket vil øke noe med den nye bensinen. Bioetanol har lit lavere energiinnhold enn vanlig bensin. Men utslippet av CO2 vil bli redusert." Og våre verkstedregninger vil muligens kunne øke..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 568
- Registrert: 18 nov 2009, 13:57
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
- Bosted: Rogaland
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Grei måte å få alle øve på el-bil/mc på.....Konspirasjon.....
Hva er fordelene med etanol 10% ?
Hva er fordelene med etanol 10% ?
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
"Fordelen" skal angivelig være redusert CO2 utslipp.Cbr skrev:Grei måte å få alle øve på el-bil/mc på.....Konspirasjon.....
Hva er fordelene med etanol 10% ?
Selv mener jeg heller at det burde stilles strengere krav til motor... Hvorfor har fks BMW motorsterke biler og fremdeles veldig lavt CO2 utslipp mens Toyota har motorsvake biler med høyt CO2 utslipp....
Det finnes også konspirasjons teorier om at de tynner ut drivstoffet, fordi vi har brukt opp jordens olje reserver.
Personlig tror jeg det er oljeselskapene som står bak, og skor seg på miljøkrise. Ved å kjøre dette frem som sundt for miljøet og eneste "riktige" å gjøre, så tjener dem mer... For hver 10 liter de selger med drivstoff, har de fått 1 gratis liter tilbake.. Enkel matte sier at man da selger 1/10 av varen på nytt. (Jeg har i alle fall ikke sett noe til at prisene har blitt rimeligere, snarere tvert imot).
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
-
- Innlegg: 568
- Registrert: 18 nov 2009, 13:57
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
- Bosted: Rogaland
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
De "vanner ut ølet" alså.
-
- Innlegg: 568
- Registrert: 18 nov 2009, 13:57
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
- Bosted: Rogaland
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Tror dette tiltaket med etanol er som light versjonene av tobakk. Bedre å slutte å finne noge annet å hekta på. Som f.eks andre energikilder.
Oljelobbyen fikk jo skrota flere lastebil lass med splitter nye pent designa el-biler for nogen år si, før finanskrisa. + lagt inn forbud mot de.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=nsJAlrYjGz8[/video]
Imens har ikke Asia sove i timen som USA har. Survival off the fittest. Amerikanske bilmerker, who needs them.
Oljelobbyen fikk jo skrota flere lastebil lass med splitter nye pent designa el-biler for nogen år si, før finanskrisa. + lagt inn forbud mot de.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=nsJAlrYjGz8[/video]
Imens har ikke Asia sove i timen som USA har. Survival off the fittest. Amerikanske bilmerker, who needs them.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff


En god ting for noen,er at bioetanol har høyere oktantall.(E100 er 105 oktan)aberet er at det bare er 70% kalorier i forhold til i bensin.Så injectorer må ha lenger åpningstider.
Kan øke kompresjonen og få flere hester.
Kan øke turbotrykk og få flere hester.


If it ain't broke, I'll break it.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Er jo nesten rørende at det går an å være så naiv, og ha så god tro på styresmaktene.Snerken skrev:Myndighetene kan da ikke bevisst la oss kun få tilgang på drivstoff som ødelegger kjøretøy?
Det er jo skurkeri i system, med høyeste beskyttelse.
Det gå'kke an, æ'kke mulig...
-Tenk dere alle de søksmålene som kommer! Det må jo bli mye oppstyr! Bensinstasjonene kommer til å gå konk, alle sammen!
Nei, jeg bekymrer meg ikke for evt. ødeleggelser p.g.a. drivstoffet. For HVIS dere her i forumet har rett, så MÅ det ende med at de trekker drivstoffet tilbake og folk får erstatning.
Hvis ikke så blir det organisert og lovlig herverk, og SÅ gæern er vel ikke Norge blitt enda?
Men vist det finnes mange sånne så forklarer det jo hvorfor de rødgrønne ble gjenvalgt om ikke annet.
Dette er like enkelt som det er gjennomskuelig:
Siden effekten går ned må en bruke mere drivstoff for å tilbakelegge samme distanse.
Dette blir dyrere for oss forbrukere og miljøgevinsten forsvinner med det økte forbruket.
Samtidig får vi økte reparasjoner på kjøretøy og mange eldre kjøretøy kan ikke brukes i det heletatt.
Dette fører til økte inntekter på grunn av reparasjoner, moms på både arbeid og deler, og økt salg av nye kjøretøyer, enda mere i avgiftskassen :=D>
OG det er selvfølgelig oss forbrukerene som må betale hele regninga og miljøgevinsten er IKKE reell annet enn politisk selvfølgelig, og da er jo alt bare fryd.
Hurra for Norge o.s.v.... Og EU og alt det derre der
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Ikke nødvendigvis så lurt å følge eksempelet til denne karen:gsx750_80 skrev:Som nevnt i en annen tråd er det allerede aktuelt med inntil 10 % etanol i bensin her til lands.
Etanol er relativt reaktivt og korrosivt, og kan bidra til en rekke problemer for både eldre og
nyere MC.
For MC uten elektronisk regulert innsprøytning av drivstoff vil man kunne registrere at motoren
går dårligere enn for bensin uten etanol. Har man MC med katalysator risikerer denne skade som
følge av muligheter for høyere eksostemperatur.
Spesielt eldre MC har komponenter i drivstoffsystem, inkludert forgassere, som man risikerer at brytes
ned. Dette gjelder feks gummideler og pakninger. ...
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10093124" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Interessant artikkel om etanol i drivstoff, fra BusinessWeek;Crinos skrev:Det "beste" med dette er jo at det er vi som uskyldige forbrukere som må ta regningen for rast motor, og det er INGEN ting vi kan gjøre for å forhindre det, annet enn å la kjøretøyet stå....
Eller finnes det type oljetilsetning som hjelper og forebykker mot havari?
Bare for å skyte inn, så driver dem å tuller med dieselen også, regner ikke med at det er så alt for mange diesel mc'er her inne, men "ødelagt" drivstof er jo like viktig å være klar over uansett hvor mange hjul kjøretøyet har.
http://www.businessweek.com/lifestyle/c ... 058678.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen som vet om Statoil og Shell fortsatt tilbyr etanolfri 98-oktan?
I Tyskland så jeg nylig bensinpumper der evt etanolinnhold var angitt på pumpa. Det samme er visst påbudt i mange amerikanske
stater.
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Du har jaggu dratt fram en gammel tråd
Og helt ærlig, har du opplevd mye problemer ??????
Tror neppe innblandinga av etanol er den største synderen av de problemene mange har med MCene sine, men heller stusselig ettersyn og evt dårlig service enten av en sjøl eller av et verksted.
De fleste syklene pr idag, med normalt service nivå og med en som ser over sykkelen sin regelmessig har lite problemer. Siden tråden ble starta i 2010..ikke mange som har problemer med dette, største problemet er heller en i overkant mager blanding for å holde utslippene på et minimum med dertil rykkete gange
Artikkelen du linker til er fra 2009 til info
Og helt ærlig, har du opplevd mye problemer ??????
Tror neppe innblandinga av etanol er den største synderen av de problemene mange har med MCene sine, men heller stusselig ettersyn og evt dårlig service enten av en sjøl eller av et verksted.
De fleste syklene pr idag, med normalt service nivå og med en som ser over sykkelen sin regelmessig har lite problemer. Siden tråden ble starta i 2010..ikke mange som har problemer med dette, største problemet er heller en i overkant mager blanding for å holde utslippene på et minimum med dertil rykkete gange
Artikkelen du linker til er fra 2009 til info
Memento mori
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Såvidt meg bekjent kan du trygt bruke høyere bensinoktan enn anbefalt. Selv kjører jeg akkurat nå på 102 oktan fra Aral i Kiel. Motorgår silkemykt og eier er blid...
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Barbarozza skrev:Du har jaggu dratt fram en gammel tråd
Og helt ærlig, har du opplevd mye problemer ??????
Tror neppe innblandinga av etanol er den største synderen av de problemene mange har med MCene sine, men heller stusselig ettersyn og evt dårlig service enten av en sjøl eller av et verksted.
De fleste syklene pr idag, med normalt service nivå og med en som ser over sykkelen sin regelmessig har lite problemer. Siden tråden ble starta i 2010..ikke mange som har problemer med dette, største problemet er heller en i overkant mager blanding for å holde utslippene på et minimum med dertil rykkete gange
Artikkelen du linker til er fra 2009 til info
Jeg har dratt fram en gammel tråd, og det er helt ok, uansett hva du måtte tenke og mene om det.
Jeg forsøker selv å unngå etanolholdig bensin når jeg kan, og unngår problemer heftet til dette, selv.
Dersom du ikke er interessert i å sette deg inn i saken, er det naturligvis helt opp til deg.
Er eventuelt dårlig ettersyn og dårlig service en grunn til å skaffe seg enda flere problemer, feks ved å bruke drivstoff med etanol?
Sist redigert av gsx750_80 den 30 aug 2014, 16:47, redigert 3 ganger totalt.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Bekymringen gikk ikke på oktantall, men innblanding av etanol i drivstoff. Etter å ha lest en del om problematikken, i feks engelske mc-tidsskrift, forsøkerAnaxim skrev:Såvidt meg bekjent kan du trygt bruke høyere bensinoktan enn anbefalt. Selv kjører jeg akkurat nå på 102 oktan fra Aral i Kiel. Motorgår silkemykt og eier er blid...
jeg for egen del å unngå drivstoff med etanol (når jeg kan).
En interessant artikkel om temaet finnes feks i artikkelen "Ethanol free petrol" i Classic Motrorcycle Mechanics, fra Juli i i år.
I mange stater i USA må bensinpumper merkes med aktult etanolinnhold. Jeg har sett det samme i Tyskland, der det sto feks 5 % etanol på enkelte
bensinpumper. Skadene fra bruk av etanol i drivstoff er mange. Regningen for reparasjoner får forbrukerne.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Temaet er i og for seg ikke mindre aktuelt selv om tråden er gammel, jeg synes i alle fall det er litt interessant, selv om det ikke er noe som bekymrer til daglig. Sett fra bruker-perspektiv er det såvidt jeg kan skjønne ikke en eneste fordel, men en god del potensielle ulemper med etanol-innblanding.
Faktum er vel at det er svært vanskelig å vite om man er utsatt for negative konsekvenser, ettersom spørsmålet først og fremst er hva det eventuelt gjør over lang tid. Noen vil kanskje merke effekten av magrere blanding, eller bitte litt høyere forbruk, men de fleste tror jeg ikke merker noe umiddelbart, og det er ikke enkelt å påvise årsakssammenheng feks ved bensinpumpe-havari og denslags.
Selv fyller jeg litt vekselvis 98/95, men prøver å lagre med 98, i håp om at den er uten etanol og potensielt mindre hygroskopisk. Kanskje har innblanding i praksis ingen negativ effekt i det hele tatt, men det er jo isåfall påfallende at bil/MC-produsentene da opererer med lister over hvilke modeller som tåler E5/E10, eller ikke.
Her er forøvrig en liste (MC er nederst) over bil/MC-modeller egnet for hhv 5 og 10% etanol.
http://www.fcai.com.au/environment/can- ... nd-petrol-
Faktum er vel at det er svært vanskelig å vite om man er utsatt for negative konsekvenser, ettersom spørsmålet først og fremst er hva det eventuelt gjør over lang tid. Noen vil kanskje merke effekten av magrere blanding, eller bitte litt høyere forbruk, men de fleste tror jeg ikke merker noe umiddelbart, og det er ikke enkelt å påvise årsakssammenheng feks ved bensinpumpe-havari og denslags.
Selv fyller jeg litt vekselvis 98/95, men prøver å lagre med 98, i håp om at den er uten etanol og potensielt mindre hygroskopisk. Kanskje har innblanding i praksis ingen negativ effekt i det hele tatt, men det er jo isåfall påfallende at bil/MC-produsentene da opererer med lister over hvilke modeller som tåler E5/E10, eller ikke.
Her er forøvrig en liste (MC er nederst) over bil/MC-modeller egnet for hhv 5 og 10% etanol.
http://www.fcai.com.au/environment/can- ... nd-petrol-
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Nei, poenget med 102-oktan bensin var bare at det da er lite sannsynlig at det er alkohol i bensinen...
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Såååå, ifølge den lista tåler ingen suzuki-sykler verken E5 eller E10.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Aldeles utmerket! Dette var meget informativt! Det framkommer feks at ingen Honda, Suzuki eller Yamaha motorsykler er egnet for etanolholdigPCP skrev:Temaet er i og for seg ikke mindre aktuelt selv om tråden er gammel, jeg synes i alle fall det er litt interessant, selv om det ikke er noe som bekymrer til daglig. Sett fra bruker-perspektiv er det såvidt jeg kan skjønne ikke en eneste fordel, men en god del potensielle ulemper med etanol-innblanding.
Faktum er vel at det er svært vanskelig å vite om man er utsatt for negative konsekvenser, ettersom spørsmålet først og fremst er hva det eventuelt gjør over lang tid. Noen vil kanskje merke effekten av magrere blanding, eller bitte litt høyere forbruk, men de fleste tror jeg ikke merker noe umiddelbart, og det er ikke enkelt å påvise årsakssammenheng feks ved bensinpumpe-havari og denslags.
Selv fyller jeg litt vekselvis 98/95, men prøver å lagre med 98, i håp om at den er uten etanol og potensielt mindre hygroskopisk. Kanskje har innblanding i praksis ingen negativ effekt i det hele tatt, men det er jo isåfall påfallende at bil/MC-produsentene da opererer med lister over hvilke modeller som tåler E5/E10, eller ikke.
Her er forøvrig en liste (MC er nederst) over bil/MC-modeller egnet for hhv 5 og 10% etanol.
http://www.fcai.com.au/environment/can- ... nd-petrol-
drivstoff. Noen Kawasaki er egnet for drivstoff med etanol.
Det gjelder for så "lite" som 5 % etanol. Såvidt jeg vet er det allerede 5-7 % etanol i mye av bensin og diesel i Norge.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
I samme lenke står forøvrig følgende, som er spesielt relevant for veteransykler, men som i varierende grad også gjelder for nyere:PCP skrev:Temaet er i og for seg ikke mindre aktuelt selv om tråden er gammel, jeg synes i alle fall det er litt interessant, selv om det ikke er noe som bekymrer til daglig. Sett fra bruker-perspektiv er det såvidt jeg kan skjønne ikke en eneste fordel, men en god del potensielle ulemper med etanol-innblanding.
Faktum er vel at det er svært vanskelig å vite om man er utsatt for negative konsekvenser, ettersom spørsmålet først og fremst er hva det eventuelt gjør over lang tid. Noen vil kanskje merke effekten av magrere blanding, eller bitte litt høyere forbruk, men de fleste tror jeg ikke merker noe umiddelbart, og det er ikke enkelt å påvise årsakssammenheng feks ved bensinpumpe-havari og denslags.
Selv fyller jeg litt vekselvis 98/95, men prøver å lagre med 98, i håp om at den er uten etanol og potensielt mindre hygroskopisk. Kanskje har innblanding i praksis ingen negativ effekt i det hele tatt, men det er jo isåfall påfallende at bil/MC-produsentene da opererer med lister over hvilke modeller som tåler E5/E10, eller ikke.
Her er forøvrig en liste (MC er nederst) over bil/MC-modeller egnet for hhv 5 og 10% etanol.
http://www.fcai.com.au/environment/can- ... nd-petrol-
"
REASONS WHY ETHANOL BLENDED PETROL IS NOT RECOMMENDED FOR USE IN SOME OLDER VEHICLES
Introduction
The following information outlines the key reasons why vehicle manufacturers do not recommend the use of any ethanol/petrol blended fuels in vehicles made before 1986. This information is also applicable to post-1986 vehicles listed as unsuitable to use ethanol blended petrol.
Ethanol has a number of important chemical and physical properties that need to be considered in a vehicle's design.
Carburettor Equipped Engines
Vehicles made before 1986 vehicles were predominantly equipped with carburettors and steel fuel tanks.
The use of ethanol blended petrol in engines impacts the air/fuel ratio because of the additional oxygen molecules within the ethanol's chemical structure.
Vehicles with carburettor fuel systems may experience hot fuel handling concerns. This is because the vapour pressure of fuel with ethanol will be greater (if the base fuel is not chemically adjusted) and probability of vapour lock or hot restartability problems will be increased.
As a solvent, ethanol attacks both the metallic and rubber based fuels lines, and other fuel system components.
Ethanol also has an affinity to water that can result in corrosion of fuel tanks and fuel lines. Rust resulting from this corrosion can ultimately block the fuel supply rendering the engine inoperable. Water in the fuel system can also result in the engine hesitating and running roughly.
Fuel Injected Engines
In addition to the issues mentioned above for carburettor equipped engines, the use of ethanol blended petrol in fuel injection systems will result in early deterioration of components such as injector seals, delivery pipes, and fuel pump and regulator.
Mechanical fuel injection systems and earlier electronic systems may not be able to fully compensate for the lean-out effect of ethanol blended petrol, resulting in hesitation or flat-spots during acceleration.
Difficulty in starting and engine hesitation after cold start can also result.
Exhaust And Evaporative Emission Levels
Lean-out resulting from the oxygenating effect of ethanol in the fuel may affect exhaust emissions.
Of more concern is that fuel containing ethanol can increase permeation emissions from fuel system components, particularly those that have aged for nearly 20 years. Therefore the increased vapour pressure of fuel with ethanol (if the base fuel is not chemically adjusted at the refining stage) will lead to increased evaporative emissions.
Sist redigert av gsx750_80 den 30 aug 2014, 16:43, redigert 1 gang totalt.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80