Arbeidsbil, trenger tips til valg

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
bm
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Arbeidsbil, trenger tips til valg

Legg inn av bm »

Kangoen har jeg opplevd som en spennede bil det siste året, ikke gått langt, stopper litt oftere enn den starter !!!
Null komfor, svak motor og litt for liten plass + mye mere..
Resultatet etter EU kontrollen i dag kom ikke som noen suprise.
Vil ikke koste allverden å få den godkjent, Men bilen har ikke serlig godt ord på seg så den totale levetiden er usikker.
Derfor har sjefen(e) bestemt at denne fases ut :=D>

Så kommer valget, det er kjøpt ett par Ople'r inn i firmaet, ikke nye, en i samme størrelse og en noe større.
Er også dukket opp en Berlingo som jeg kan overta. Disse vil bli firmabiler med begrenset bruk.
Tror disse bilene er 3 år eller nyere, maks 60 k. på telleren.

Alternativet er å kjøpe egen bil til jobb bruk, ingen restriksjoner på privatbruk men må føre kjørebok i jobben.

Trenger da tips fra noen med erfaring rundt det økonomiske, har siste år kun kjørt beskjedne 20k men vil kansje øke litt neste sesong.

Velge firmabil eller privatbil..

Annbefaling av biltype tar jeg også imot, grønne skilter, kansje litt større enn Kangoen, diesel og gjerne litt mere komfor...
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Re: Arbeidsbil, trenger tips til valg

Legg inn av RuneMC »

Mange spm på en gang.
Har aldri hatt firmabil, men privatbil med månedlig fast beløp fra jobben. Kjørebok føres og kjører man mindre enn månedsbeløpet så blir dette rapportert inn som lønn. (Noe som er OK for meg, men ikke gunstig for arbeidsgiver siden det da følger tilsvarende arbeidsgiver-avgifter med).
Greit og oversiktlig og enkle regler.
For firmabil (dvs der man disponerer bil som arbeidsgiver eier og holder med service og drivstoff) har jeg inntrykk av at det er mange flere regler - dvs brukes den litt privat så er skattemyndighetene kjapt framme og regner det meste som privat og ilegger saftig straffeskatt dersom det minste skulle være rapportert feil.

Begge ordninger er etterhvert regnet som kostbare for arbeidsgiver så trenden er at færre og færre tilbyr den ene eller andre bilordningen.
Vær bevisst på at km-satsene har stått stille lenge og at det faktisk koster ca det dobbelte i drift/verditap per km, så hvis du må bruke privat bil i jobben, så bør du få en form for fast eller variabel lønnskompensasjon.

Brukt vs ny: Ny er gjerne dekket av garanti, evt billig nybilforsikring og har få utgifter utenom serviceintervall første 3-5 årene. Brukt bil - 2-3 år gml av god kvalitet - bør man regne med ca 10K i året i service, men allerede på en 2 år gml bil kan du ha spart 50-100K i forhold til nypris, så det er økonomisk gunstigere enn ny så lenge det er god kvalitet og moderat km-stand. I tillegg kan man få med mye utstyr nesten gratis fordi det ikke teller på listeprisen.

Bilmerke skal jeg ikke begi meg inn på - det er et minefelt av smak og behag.

Grønne vs hvite skiler: der må du bestemme deg selv ift behovet for seter.

Bensin vs Diesel: Har alltid gått for bensin. Nå får man jo også 1,2 liters bensinmotor med turbo og dsg (dobbeltclutch) automat - funker helt fint og avgiftsmessig gunstig. Innbiller meg at bensin er litt sikrere å kjøpe brukt også, siden man unngår Taxi'ene og yrkesbilene som har fått skrudd speedometer tilbake.

EL - egner seg kun som bil nr 2 og har behov for å kjøre i kollektivfeltet året rundt - trengs fortsatt gjennombrudd i batteri-teknologi for å gjøre disse til nr 1 bil.
Opel Ampera: hybrid der en liten bensinmotor lager strøm til lading og elektriske motorer som driver hjulene. Brukbart, men selv med hybrid-klasse avgifter, ikke spesielt billig...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
MT-03
Motorsykkelen din: Yamaha MT-03

Legg inn av MT-03 »

Jeg har hatt en Caddy på grønne skilter i noen år nå, en 2007 mod.
Fantastisk bra bil, har ikke hatt noe problemer med den :)

Brukeravatar
Dexter
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT

Legg inn av Dexter »

MT-03 skrev:Jeg har hatt en Caddy på grønne skilter i noen år nå, en 2007 mod.
Fantastisk bra bil, har ikke hatt noe problemer med den :)
Har en caddy på jobb, har aldri opplevd i hele mitt liv en bil med så mye feil...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
EtronX
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Legg inn av EtronX »

Toyota HiLux. Det er ikke uten grunn dette er det mest foretrukne kjøretøyet i land uten lett tilgang til verksted, og som er avhengige av god driftssikkerhet :knegg

Helt udødelig bil. Det eneste som kan ta knekken på HiLuxen er rust.

Svar