Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

Jompa skrev:
Duville skrev:Det er jo ikke noe problem å legge ned sykkelen og fortsette å kjøre rett frem!!!!! Det er bare å prøve neste gang du er ute og kjører. Hvis du legger deg ned i god tid før svingen (men fortsatt kjører rett frem) må du svinge i "riktig" retning når du svinger.
Det vil æ gjerne se...
Hvis du legger ned sykkelen må du lene deg i motsatt retning for å holde balansen.
Sykkelen må nødvendigvis være i balanse enten du kjører rett frem eller i sving.
Kontrastyring eller styrekommando bruker man for å Vippe sykkeln ut av balanse et øyeblikk i inngangen til en sving, eller for å endre
spor i svingen. Om en nisse på Youtube sier at man ikke kan kjøre en sykkel uten å kontrastyre, får han bare si det...
Hvis en sykkel skal svinge, MÅ nødvendigvis forhjulet svinge i samme retning som resten av sykkelen. Eneste unntak er hvis bakhjulet slurer,som f eks på en speedwaysykkel, og dermed har en større svingradie enn forhjulet.
Styreutslaget gjennom en sving bestemmes av nedleggsvinkelen ( som igjen er avhengig av farta) og etterslepet.
Etterslepet varierer imellom forskjellige sykler og er avstanden fra ei rett linje ned gjennom gaffelen mot bakken og det punktet der dekket
ligger mot bakken. Enkelt ?


Må selvfølgelig balansere med kroppen for å kjøre rett frem med sykkelen "liggende...... du har da tatt kontrastyringen på "forskudd" på ett vis - du gjør jo ikke sånn in real life når du er ute... det er likevel ikke noe problem å balansere sykkelen liggende med kroppen. I forhold til real lift kommer du ikke ut av balanse det lille øyeblikket som du nevner og som også jeg har nevnt i tidligere innlegg.

- du bekrefter for øvrig alt det jeg sier hvis du leser det som er skrevet. " Nissen" på Youtube sier jo langt fra at dette er den eneste måte å kjøre MC på - det han sier er at dette er den eneste rette måte å kjøre sykkel på siden dette gir en umiddelbar respons i sving eller unnamanøver, men han demonstrerer alternativet med å legge seg uten kontrastyring også i filmen som forøvrig ikke er lagt ut av undertegnede.
Sist redigert av Duville den 03 feb 2012, 23:46, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Æ trur æ må se den filmen, selv om det e litt juks :knegg

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

Ved å bare lene seg uten å holde i styret vil sykkelen automatisk skapen en liten kontrastyring. Lener man seg når man holder i styret, men ikke bevisst bruker kontrastyring, så bruker man fremdeles kontrastyring. Når man lener seg, så legger man automatisk litt trykk på holken som er på den siden man lener seg mot, og da får man kontrastyringseffekten.

Jeg må bare gjenta meg selv en gang til: Se Keith Code - Twist of The Wrist vol. 2. Det går også an å kjøpe boken som filmen er basert på.

Alle, og da mene jeg alle, som kjører mc bruker kontrastyring når de svinger. Enten bevisst, eller ubevisst.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Jompa »

Duville skrev:
Jompa skrev:
Duville skrev:Det er jo ikke noe problem å legge ned sykkelen og fortsette å kjøre rett frem!!!!! Det er bare å prøve neste gang du er ute og kjører. Hvis du legger deg ned i god tid før svingen (men fortsatt kjører rett frem) må du svinge i "riktig" retning når du svinger.
Det vil æ gjerne se...
Hvis du legger ned sykkelen må du lene deg i motsatt retning for å holde balansen.
Sykkelen må nødvendigvis være i balanse enten du kjører rett frem eller i sving.
Kontrastyring eller styrekommando bruker man for å Vippe sykkeln ut av balanse et øyeblikk i inngangen til en sving, eller for å endre
spor i svingen. Om en nisse på Youtube sier at man ikke kan kjøre en sykkel uten å kontrastyre, får han bare si det...
Hvis en sykkel skal svinge, MÅ nødvendigvis forhjulet svinge i samme retning som resten av sykkelen. Eneste unntak er hvis bakhjulet slurer,som f eks på en speedwaysykkel, og dermed har en større svingradie enn forhjulet.
Styreutslaget gjennom en sving bestemmes av nedleggsvinkelen ( som igjen er avhengig av farta) og etterslepet.
Etterslepet varierer imellom forskjellige sykler og er avstanden fra ei rett linje ned gjennom gaffelen mot bakken og det punktet der dekket
ligger mot bakken. Enkelt ?


Må selvfølgelig balansere med kroppen for å kjøre rett frem med sykkelen "liggende...... men da har du tatt kontrastyringen på "forskudd" på ett vis - du gjør jo ikke sånn in real lift når du er ute...

- du bekrefter for øvrig alt det jeg sier hvis du leser det som er skrevet. " Nissen" på Youtube sier jo langt fra at dette er den eneste måte å kjøre MC på - det han sier er at dette er den eneste rette måte å kjøre sykkel på siden dette gir en umiddelbar respons i sving eller unnamanøver, men han demonstrerer alternativet med å legge seg uten kontrastyring også i filmen som forøvrig ikke er lagt ut av undertegnede.
Skulle vel kanskje ha nevnt at det ikke var du som la den ut.
Han kan godt si at det er den eneste rette måten, det kommer vel an på situasjonen. Kan ikke se den helt store hensikten i en lang slak sving i 60 km/t.
Og " demonstrasjonen" på filmsnutten av hva som skjer når man kun bruker vektforskyving til å styre, sier alt om hvor seriøs man kan anse fyren for å være.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

Snikkeren skrev:Ved å bare lene seg uten å holde i styret vil sykkelen automatisk skapen en liten kontrastyring. Lener man seg når man holder i styret, men ikke bevisst bruker kontrastyring, så bruker man fremdeles kontrastyring. Når man lener seg, så legger man automatisk litt trykk på holken som er på den siden man lener seg mot, og da får man kontrastyringseffekten.

Jeg må bare gjenta meg selv en gang til: Se Keith Code - Twist of The Wrist vol. 2. Det går også an å kjøpe boken som filmen er basert på.

Alle, og da mene jeg alle, som kjører mc bruker kontrastyring når de svinger. Enten bevisst, eller ubevisst.
Tror de fleste er enige i at det i de fleste tilfeller er fornuftig å bruke kontrastyring - bortsett fra i en lang slak sving i 60 km/h - det vil vel si det samme som en bøyd rett vei :lol

Det som diskusjonen går på er jo egentlig hva kontraen er og hvilken vei vi svinger og enkelte vil svinge utover når vi er inne i svingen hvordan nå skulle foregå det kan jeg ikke helt se for meg men men det er jo fredag og fri.... :sk?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Snikkeren sa
"Alle, og da mene jeg alle, som kjører mc bruker kontrastyring når de svinger. Enten bevisst, eller ubevisst"
Ja, det trur æ de fleste e blitt enige om. :-k No trur æ vi diskutere om det går an å styre samme vei som man svinger, elns. :scratch
Æ trur at hvis man skal styre den vei man svinger, så må man på et vis klare å holde sykkelen loddrett, uavhengig av fart
Men fyren i videoen sier det vel ganske greit helt på slutten.
"To tighten the turn, you press your inside bar.
To widen the turn and bring the bike up, you press your outside bar"

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

Det stemmer. I det du svinger hjulet samme vei som svingen, så vil sykkelen automatisk rette seg opp. Det er bare å prøve. Du skal være temmelig tung, og lene deg temmelig langt ut om du skal prøve å motvirke fysikkens lover.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Snikkeren skrev:Det stemmer. I det du svinger hjulet samme vei som svingen, så vil sykkelen automatisk rette seg opp. Det er bare å prøve. Du skal være temmelig tung, og lene deg temmelig langt ut om du skal prøve å motvirke fysikkens lover.
Det går an å prøve i moderat tempo.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

I gangfart klarer du det nok. Men kjører du i 50 KM/t har du ikke sjangs.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Tjoo, trur du ikke det? I lange banansvinger burde det vel gå?

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Jompa »

Trur Æ går "av nett", god natt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

Men hva er poenget?
Og det skal veldig lite input i styret for å gjøre store utslag. Jeg tror ikke du kommer til å klare det i 50 km/t. I det du bevisst svinger inn i svingen, så har du gjort en så stor korreksjon at sykkelen reagerer momentant.

Og hvorfor ikke jobbe med sykkelen istedenfor mot den?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Poenget? neei, det e vel ikke noe poeng, bare en diskusjon. Det e jo ikke sånn at æ har tenkt å innføre en ny kjøreteknikk

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

Du får gjøre et forsøk eller ti til våren.
Og husk å dokumentere det med film. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Ja, æ får gjøre det. Kanskje en vitenskapelig studie av motorsykkelens underfundigheter, med piler på tanken og greier :knegg

Svar