Dexter's laboratory - klar for 2023

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Dexter
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT

Re: Dexter's laboratory - Tur & Mekk

Legg inn av Dexter »

Intruder skrev:Ta det ikke ille opp,Dexter,men hvis såfremt ifall dersom om du skulle skifte tittel,hva med Billy !! :-k

Ønsker deg en god dag!! :thumleft
Hehe, ja kanskje det :knegg Har abonnert på Billy i mange år, men nå er det stop... gikk litt lei...

Ha en riktig god dag du også!

Her har det forøvrig snødd kopptuer og handuker. Har vært innesnødd 2 ganger på under 1 døgn. Jeg har vært ute å måka 3 ganger nå... vinter er vinter... :thumleft morro for ungene!
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

Da er delene mine ankommet! Dvs, dem kom i går, men var aleine hjemme så det blei ikke tid til noe, hadde nok med å passe på arvingene. Jeg skal ta bilder under monteringsprosessen så får dere se :thumleft

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

Endelig! Da har Jane vært i Sverige og fått stell.

Jeg og 2000Touring dro til Bike Trollhättan på tirsdag for å få service. Vi snakker om besparelser på under halv pris av norsk + valutafordel.

Første utfordring var å finne beste og mest smidige måte å frakte to motorsykler på. Som flere sikkert vet så har jeg en henger som har plass til bare èn sykkel, så den kunne jo naturligvis ikke brukes til denne turen.
[album]1218[/album]
Hengeren, men bare plass for 1 sykkel

Så da var rådyra gode. Litt spørring og leting rundt så hadde vi etterhvert flere alternativer.
1. Vi kunne bruke min henger og kjøre hver vår tur (dårlig)
2. Vi fikk låne en stor flathenger (for stor, ingen beskyttelse av syklene, kun 80km/t)
3. Vi fikk låne en kapell-henger (stor, men beskyttet syklene, kun 80km/t)
4. Vi fikk låne en toyota hi-ace av en kollega av meg (perfekt!)

Så måtte vi bruke en liten time en ettermiddag og bare måle om syklene faktisk ville få plass i bilen... Syklene er faktisk "store" i en slik sammenheng. Vi kom etterhvert frem til at det burde gå i lengeretningen, men at klaringen ikke var spesielt stor. Altså - ingen garanti for at det ville funke, men vi måtte prøve og heller ha plan-B (henger) tilgjengelig. Så var det høyden da. Ca. lastehøyde på bilen var 130cm. Vi måtte skru av speil og vindeskjermer for å klare å få inn syklene, men dette var jo uproblematisk.

Så var det å få stå et bra sted å gjøre lastingen. Vi fikk da lånt vedlikeholdshallen til Heistadmoen leir (HV-03). Her er det god plass, verktøy tilgjengelig og ikke minst; varme!

Vi gikk så i gang. Det var faktisk litt av et puslespill å få til. Men etter ca. en og en halv time var begge syklene i bilen og sikret! Klaringen var bare på et par cm i lengden, men alle klaring er god klaring!

[album]2888[/album][album]2889[/album][album]2890[/album][album]2891[/album]
Ferdig lastet

Kl. 0420 sto jeg opp. Vi måtte kjøre kl. 0500 for å klare å nå timen vår kl. 0900.
[album]2908[/album]
Klokka i bilen da jeg stoppet utenfor hos 2000Touring for å plukke han opp

Jeg innser nå at jeg har egentlig ikke vært spesielt flink til å ta bilder...

Bike Trollhättan var en stor butikk og et stort verksted. Det sto ca. 150 sykler til salgs i butikken. Det var mye klær og utstyr, og det var litt andre deler og ting. Her er noen bilder.
[album]2892[/album][album]2893[/album][album]2894[/album][album]2895[/album]
[album]2896[/album][album]2897[/album][album]2898[/album][album]2899[/album]
[album]2900[/album][album]2901[/album][album]2902[/album][album]2903[/album]
[album]2904[/album][album]2905[/album][album]2906[/album][album]2907[/album]

Det er ca. 30 mil fra Kongsberg til dette verkstedet. Vi kjørte denne ruten: http://g.co/maps/8c6vd" onclick="window.open(this.href);return false;

Levering gikk fort og smertefritt. Vi ankom verkstedet nøyaktig kl. 0900. Verkstedet ringte meg dagen før faktisk for å bekrefte at vi var velkomne og at alt var klart(!) Dem skulle også ha kaffe klar til oss når vi kom og det hadde dem! Vi ble godt mottatt. (her har norge noe å lære). Servicen var upåklagelig! Det er tydelig at de er til for kunden og ikke motsatt.

Mens vi ventet kjørte vi til Touratechs butikk i Lidköping. Egentlig ikke store butikken, men 2000Touring fikk det han skulle ha. Denne "avstikkeren" tok fort 2 timer og vel så det. http://g.co/maps/ngzvg" onclick="window.open(this.href);return false;

Da vi var tilbake i Trollhättan rota vi litt rundt før vi fant en mAx og spiste lunsj. Etter det ventet vi på verkstedet til syklene var færdige. Prisen ble som avtalt og alt gikk egentlig smertefritt. Mulig dem hadde et lite uhell da dem skulle anslå skrutiden på min sykkel, for dem brukte drøyt en time lengre, men det var for så vidt greit. Verkstedet anbefales!

Opplasting gikk fort, siden vi nå visste hva og hvordan ting skulle gjøres :knegg 10-15 minutter så var vi på vei hjem igjen. Vi måtte ha en liten stopp på Nordby for å fylle bacon i frysern.

Deretter rett hjem og av med syklene i tildigere nevnte Vedlikeholdshall. Der står syklene enda. Fredag etter middag (i morgen), skal vi tilbake og montere delene som vi kjøpte fra England for noen uker siden. Da kommer det nye bilder og reportasje fra montering av huggere og skjermforlengere foran :thumleft

Brukeravatar
2000Touring
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Kontakt:

Legg inn av 2000Touring »

Bra samarbeid, og fin tur :thumleft

Om Dexter ikke nevnte det, så heter motorsykkelverkstedet Bike Trollhettan. Om jeg ikke missforstod er det Sveriges største. De er merkeforhandler, og verksted for BMW, Honda, Kawasaki, Suzuki, KTM, Yamaha og Harley Davidson(tror det ble riktig...)

Må si at jeg kan anbefale på det varmeste å heller dra dit enn på verksted i Norge. Stikkord er bra service, hyggelige, billige osv.
Fikk faktisk en kabel til N-com på Nolanhjelmen min gratis, bare for at vi kom fra Norge(195kr spart) :thumleft
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Så bra ut, ja!
Lønnsom og lur kompiskjøring, som flere av oss bør tenke på :thumleft

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

Da er endelig montering av Hugger og Fenda Extenda utført!

Her tar jeg først for meg montering av Huggeren.

Bilde
Her ser vi huggeren som skal monteres.

Bilde

Bilde

Bilde
Slik ser det ut før montering. Her ser vi hvordan alt som vil/kan av dritt vil kastes rett frem i støtdemper m.m.

Bilde
Først av med eksosanlegget

Bilde
Så av med denne delen som jeg ikke kan navnet på. Fothvilerne er festet på denne.

Bilde
Den gamle kjedekassetingen må jo bort naturligvis!

Bilde
Så på med den nye huggeren!

Bilde
Lookin good, isn't it?!

Bilde

Bilde

Bilde

Monteringen gikk raskt og smertefritt. Til å være en Hugger til 600 kroner så den så den slettes ikke ille ut.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Ser veldig, veldig bra ut :thumleft
Men ser også ut som at den originale 'kjedekassa' er lengre i bakkant enn den som er integrert i hugger'n... :-k
Kan fort bety mer "skittkasting" kjedet... :8-[

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

AJ skrev:Ser veldig, veldig bra ut :thumleft
Men ser også ut som at den originale 'kjedekassa' er lengre i bakkant enn den som er integrert i hugger'n... :-k
Kan fort bety mer "skittkasting" kjedet... :8-[
Ja, den er litt kortere både foran og bak, men tror nok det skal gå bra. Blir det et problem får jeg vel lage en liten forlenger på den

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Ingen fargeforskjeller i lakken eller no'...?
Må igjen si at dette ser veldig, veldig bra ut :prf

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

AJ skrev:Ingen fargeforskjeller i lakken eller no'...?
Må igjen si at dette ser veldig, veldig bra ut :prf
Ja, ser bra ut! Fargeforskjell kan det sikkert være, men ikke værre enn at det er til å leve med. Selv sleit jeg litt med å klare å se forskjell...
I morgen kommer det bilder av skjermforlengeren forran :thumleft

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Ser veldig bra ut dette. Og huggeren går jo skikkelig opp på dekket. Ikke sånn som på TDM'en, hvor jeg synes den er for kort. Blir slengt en del dritt fremover selv om jeg har hugger.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

Så var det montering av en Fenda Extenda fra Pyramid.

Bilde
Slik ser det ut før montering

Bilde
Selv om det står i monteringsanvisningen at det er greiest å montere med skjermen på, så ble det vurdert som enklest å montere når vi tok den av... et trent øye vil se konsekvensene av kort skjerm. Radiatoren er tett midt på, full av dritt.

Bilde
Disse to skal bli til èn...

Bilde
Prøving, justering, synsing, luring...

Bilde
Plutselig var den på plass! Ser ikke så gærnt ut. Er litt usikker på om dem har valgt de vakreste skruene, men det får gå. Vi borret hull med 1,5mm bor. Det var hel på grensa, men det funka greit. Skruene må ha litt press i hullene, blir hullet for stort vil ikke skruene ha like mye å holde i.

Bilde
Ta-da!

Gleder meg til å ta fatt på ny sesong med disse tingene på plass. Det blir jo enda et par ting mindre å tenke på.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Det du mangler nå er en radiatorbeskyttelse... :P :p

En av disse, kanskje...?
http://www.ebay.co.uk/sch/items/__honda ... 591_284611" onclick="window.open(this.href);return false;

Selv har jeg denne fra Evotech på Tiger og er veldig godt fornøyd med den:
Bilde

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

naaaah, 500 spenn for et gitter... når jeg allerede har gjort forbedringer... :[-X

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Liker ikke de blanke gitterne selv, mens Evotech'en, derimot syns jeg ser bra ut på Tiger :janikk
Og ja, tror absolutt at den har en god praktisk funksjon også. Men det beste er så klart en skjermforlenger som gir mindre sølesprut mot radiator/oljekjøler. Har som tidligere nevnt en liggende selv som blir montert så snart sesongen er i gang.

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

Hadde sykkelen vært ny, ville jeg kanskje vurdert det annerledes, men så lenge skaden er skjedd, så er det ikke no vits. Når staten har tatt sitt så koster den mye mer enn den smaker og jeg har faktisk ikke bruk for den.

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

Da har det kommet noe nytt i postkassen igjen!

http://www.ebay.com/itm/330614252769?ss ... 383wt_1270" onclick="window.open(this.href);return false;

Nye pærer til Jane :thumleft

Brukeravatar
Northman
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Legg inn av Northman »

Dexter skrev:Da har det kommet noe nytt i postkassen igjen!

http://www.ebay.com/itm/330614252769?ss ... 383wt_1270" onclick="window.open(this.href);return false;

Godt lys er gull verdt! Du har ikke vurdert xenon?
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

Northman skrev:

Jo, det er vurdert, men så vidt jeg har forstått så er det ikke lov å oppgradere på mc. Synes dette er en god nok og rimelig løsning. Får prøve det først. Jeg bytter egentlig ikke fordi det dårlig lys, men disse skal gi bedre lys, som uansett også handler om synlighet.

Brukeravatar
Northman
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Legg inn av Northman »

Dexter skrev:
Northman skrev:

Jo, det er vurdert, men så vidt jeg har forstått så er det ikke lov å oppgradere på mc. Synes dette er en god nok og rimelig løsning. Får prøve det først. Jeg bytter egentlig ikke fordi det dårlig lys, men disse skal gi bedre lys, som uansett også handler om synlighet.
Lovligheten er et poeng, det er ikke helt lov, men heller ikke så ulovlig(synes jeg) at det ikke er verdt det. På mørke og våte vår/høstdager har de vært veldig gode å ha :)
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

Stadig er det noen å se på tv eller som vi kan lese om forskjellige plasser som drar på spesielle turer. Akkurat nå så går det et program på tv med et par kjente fjes som skal kjøre en brannbil rundt halve værden. TopGear har hatt en del fantastiske turer også, spesielt liker jeg den dær dem kjører halve Vietnam på moped...

Kunne godt tenkt meg en å dratt på en slags ekspedisjon av slik karakter, men hvor skulle en dratt da? Med hvem? Med hvilket kjøretøy?

Er det noen her som har gode forslag som kan krydre hværdagsdrømmen?

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Tur retur bergen med den billigste Kinamopeden som du finner på nettet-Det blir en episk tur. :thumleft
mulig litt kort dog.. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Sprint
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95

Legg inn av Sprint »

Det blir vel dagsetappene som blir korte,motvind og bakker blir en utfordring :lol .
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

Naj, ikke mindre enn 125ccm

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

Få deg en gammal Millitær-Ordonance-Tempo Dexter, og så legger du turen nordover, innom alle mulige avkroker hvor det bor et MCsiden-medlem :thumleft Deet kommer til å bli litt av en tur!

Svar