Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av pelsen »

hvis du har clip-on styre kan du skru det sånn passe løst fast og kjøre en tur. Da finner du fort ut åssen det er å kjøre uten styrekommandoene :knegg
NB ikke gjør dette hjemme eller noe annet sted 8)

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Rottenikken »

Lurer igrunn fælt på åssen je klarer å styre sykkeln`men det skjer da!
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Haeggis
Innlegg: 239
Registrert: 26 okt 2009, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
Sted: På veien

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Haeggis »

Ooooofh...

...god natt. :sorry
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Kawasaki »

Haeggis skrev:Ooooofh...

...god natt. :sorry

Ble du overgitt,du òg? Utrolig hvor vanskelig dette kan være å forstå :doh

Vil bare gjenta meg selv til de som tror dem kan komme seg gjennom en sving ved å svinge samme veien som svingen,prøv og se hva som skjer.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Relax »

Jeg har ikke lest alt på denne tråden, men en øvelse for å kjenne, skjønne noe av dette med kontrastyring er å ta et par svinger med kun en hånd på styret.
Da må du mer aktivt og bevisst dytte & dra i styret for å klare svingene.

Det jeg tror skjer med de fleste som ikke bruker kontrastyring bevisst er at de lener seg inn i svingen, og uten helt å tenke over det så dytter vi på styret, mye ned, men også litt fram.....så suser vi gjennom svingen uten å ha tenkt at vi kontrastyrer. Selv tar jeg meg ofte i å dra i motsatt holke i stedet ;)
MEN,, prøv et par svinger med en hånd ;)
Det er en interesant test :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38199
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av AJ »

Relax er, tror jeg, inne på nettopp detaljer som mange ikke er helt bevisste på at de ubevisst gjør, nemlig at de styrekommanderer med måten de bruker kroppen i svinger. Men unnlater man å bruke 'hele' kroppen og i stedet gir styret denne mer eller mindre bestemte styrekommandoen, blir kjøringen kanskje mindre slitsom for endel...?

Kan være på sin plass å nevne at å styre MC med styre på langt nær er det samme som å styre et ratt i en bil...
Men det vet jo alle vi som kjører MC... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Tom »

Dei fleste har sykklet på trøsykkel i og derfra har dei fleste lært seg kontrastyring og det sitter automatisk inni kroppen uten at en tenker overe det. Det er som Relax seier, dei fleste er ikkje klar over det, spør gjerne folk som har kjørt lenge om korleis en tar svinger på MC, det er endel som må begynne å tenke over det siden det skjer automatisk.

Det å "henge" ut av sykkelen er vel meir for å motvirke sentrufugal kreftene enda meir når tempoet øker og en "drar" sykkelen inn mot svingen, det gjer slik og at en ikkje trenger å legge ned sykkelen like mykje som når en sitter meir oppreist.
Er moro når en får dreis på det :thumleft

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Banditmannen »

Er noe rart med denne tråden... :eh
Ca. halve tråden er svar på: "HAR MOTORSYKLER SJEL ?"
Resten er svar på: "Kontrastyring----kom med kommentarer til dette.." :-k

Så da lurer jeg på om en motorsykkels sjel avhenger av om man bevisst bruker styrekommando(kontrastyring)? :P :p

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av joo »

Kontrastyring har jeg visst om, oppdaget tidlig at når man slapp styret og så dytta på den ene holken med en finger så svingte det motsatt veg. Ikkeno fysisk overraskende med det strengt tatt... dekka er runde.
"Problemene" dukket derimot opp da jeg gikk fra å rulle rundt på tohjuling på fritida til å bruke snøscooter for å komme seg ut på tur noen år. DET var anelsen uvant i begynnelsen, svinge samme veg som jeg faktisk hadde planer om å reise :-k Ikkeno problem det heller, bare annerledes.

Så det sammen som Banditten, men regner med det hadde sin naturlige forklaring. Eller... ?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ArcticTiger »

Hmmm, det var en laang, avvansert disskusjon det her :-k .
Når det gjelder styring, har jeg alltid hørt at sykkern går dit du ser. Og det stemmer iaffal :thumleft , jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har holdt på å krasje pga at jeg så på ei heftig puppe-dame :yeyeye på fortauet, eller var meeeget nær ved å ende i grøfta pga at jeg så på utsikten på sida av vegen..... :scratch

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Intruder »

Banditmannen skrev:Er noe rart med denne tråden... :eh
Ca. halve tråden er svar på: "HAR MOTORSYKLER SJEL ?"
Resten er svar på: "Kontrastyring----kom med kommentarer til dette.." :-k

Så da lurer jeg på om en motorsykkels sjel avhenger av om man bevisst bruker styrekommando(kontrastyring)? :P :p

Svaret er at trådstarter merket at kontrastyring var interessant å skrive om i forhold til MC-sjela,og dermed gjorde et c-moment
med skru..... :thumleft
Og slik er det med den saken... :mk

Og sjela den er i behold uansett..
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Haeggis
Innlegg: 239
Registrert: 26 okt 2009, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
Sted: På veien

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Haeggis »

Rigga meg til, og skulle spille inn en kjapp "Onkel Haeggis tegner og forklarer"-film snutt, meeen;
etter testing av og googling OM GoPro-kameraet jeg fikk "billig" for 500,- fordi han ville være grei, etter egentlig skulle ha 900,- er jeg nå meget skuffet.
Det er ikke et HD, det er et Digital Hero 5. En budsjettmodell som kostet snaut 500,- ny i '07, og ble fjernet fra sortimentet i '08.
Maks oppløsing på foto er 5mp og maks på video er 512x384 i .avi-format.
Det mest positive må være at man i bushen kan putte i nye AAA-batterier, ettersom det ikke er innebygget batteri.
Lydopptaket er ubeskrivelig dårlig.
Og lysfølsomheten gjør nok at det vil kreve sterkt lys for å gi gode opptak.
Det finnes heller ingen audio/video-utgang, eller "BusPort" for tilkobling av GoPro ekstrautstyr.

Jeg visste ikke engang at det FANTES GoPro med så dårlig oppløsing, så jeg synes ærlig talt han kunne sagt fra om det...

Jaja, det er i det minste like SOLID som de andre, og det er visst vanntett til 30 meter.

:p

Konklusjonen er at jeg ikke orker å lage animasjonsfilm for å få fram poengene mine, så dere får fortsette å krangle om hva som er rett uten meg...
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

Hvem sikter du til? Meg som har rett, eller alle de andre? ;e :lol
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

mekkern
Innlegg: 7664
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av mekkern »

Noen som har prøvd kontrabass? er dette motsattbass?

eller blir vi rammet av rammet av kontra-IQ om vinteren :P :p ?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Relax »

AJ skrev:Relax er, tror jeg, inne på nettopp detaljer som mange ikke er helt bevisste på at de ubevisst gjør, nemlig at de styrekommanderer med måten de bruker kroppen i svinger. Men unnlater man å bruke 'hele' kroppen og i stedet gir styret denne mer eller mindre bestemte styrekommandoen, blir kjøringen kanskje mindre slitsom for endel...?

Kan være på sin plass å nevne at å styre MC med styre på langt nær er det samme som å styre et ratt i en bil...
Men det vet jo alle vi som kjører MC... ;-)
Mer nøyaktig er min tanke at før kontrastyring ble "oppfunnet" så har man lent seg over og økt trykket på innerste holke. FORDI man sitter bak styret så vil ikke trykket virke loddrett ned, men like mye framover, og...trykket har "aktiver" kontrastyring uten at vi tenker over det.
Så har smartinger i senere år skjønt hva ikke alle vi har skjønt----at utslagate forover på styret er hva som får sykkelen til å "tippe" over og legge seg ned.... Da de forstod dette "så" de at her var en mer nøyaktig teknikk for å kontrollere / styre sykkelen på ;)

Trur eg ........men eg vet'kje.... :-)
"Do the right thing"

Svar