Svolp sine eventyr!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Svolp
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell

Re: Svolp sine eventyr, Ny bil :-)

Legg inn av Svolp »

LordShaft skrev:Ja det er alltid gøy med noe nytt... ett par hissige felger, en liten vinge bak ut fra taket og eksosen gjør sitt til å dra opp looken :-)

hvordan er styring og bremser dimensjonert i forhold til hestene som bor under panseret på denne bilen?
Styring og bremser er meget gode, noe helt annet en hva en standard 1.5 colt har!
Nå har jeg akkurat parkert etter og ha vært i Bergen og henta den, du verden for en artig liten maskin! Jeg gliser like godt hver gang jeg trør på gassen, en skikkelig kruttønne :roll
Slipper og gire noe voldsomt, fra 2000 drar den som fy og låter godt. Syntes ikke støynivået var ille selv om det er mer støy i denne en hva det var i den forrige bilen min.

Skikkelig drittvær i hele dag, begynte med at bussen ikke kom kl 06.00 i dag tidlig, flyet var to timer forsinket men nå er jeg parkert. Skal knipse litt bilder i løpe av helga :-)

Bra biler det også Onsløv, men straks en hel annen klasse... (les: dyrere) :moi:
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Pollti
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Pollti »

Onsløv skrev:Grattis med ny firhjuling.

Tror jeg hadde gått for Alfa 147 Ducati Course jeg.. :D

Tja, men smaken er jo som det påpekes som baken ? Og en Colt med rakettegenskaper kan jo muligens sette spørsmåltegn i andre medtrafikanters ansikt :oh Neste uke leverer jeg Mitoen til oppgradering av elektronikken, da blir det 15 til 20%% effektøkning med lavere forbruk sies firmaet med computeren. Bare fordeler og ingen bakdeler så det er jo helt utrolig at Alfa fabrikken ikke har funnet ut av det selv :scratch Sikkert bakdeler med dette men det finner jeg vel ut av etter hvert.
Hvorfor jeg gjør denne oppgraderingen vet jeg ikke, bilen går bra nok med sine 135 hk til mitt bruk og den beveger seg stort sett alltid i følge fartsgrensene så egentlig burde den vært chippet ned i effekt :notlistening

Brukeravatar
ZZR-Tom
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Legg inn av ZZR-Tom »

Pollti skrev:
Onsløv skrev:Grattis med ny firhjuling.

Tror jeg hadde gått for Alfa 147 Ducati Course jeg.. :D

Tja, men smaken er jo som det påpekes som baken ? Og en Colt med rakettegenskaper kan jo muligens sette spørsmåltegn i andre medtrafikanters ansikt :oh Neste uke leverer jeg Mitoen til oppgradering av elektronikken, da blir det 15 til 20%% effektøkning med lavere forbruk sies firmaet med computeren. Bare fordeler og ingen bakdeler så det er jo helt utrolig at Alfa fabrikken ikke har funnet ut av det selv :scratch Sikkert bakdeler med dette men det finner jeg vel ut av etter hvert.
Hvorfor jeg gjør denne oppgraderingen vet jeg ikke, bilen går bra nok med sine 135 hk til mitt bruk og den beveger seg stort sett alltid i følge fartsgrensene så egentlig burde den vært chippet ned i effekt :notlistening
Alfa veit om det der, garantert, det er nok avgiftene som gjer det.
Eg kjøpte en Volvo S60 2.4L med 140HK, kjøpte en liten boks fra http://www.BRS.se så voilà 188HK.
VW,Audi og Skoda har biler med to varianter fra sammemotor, en med 105HK og en med 130HK, dei to versjonane er klin like på alt, uten om programet som ligger i ECU`n det er den einast forskjelen og med et program/map som du laster inn så har du meir HK.

Brukeravatar
Svolp

Legg inn av Svolp »

Akkurat..

Jeg trur jeg skal snakke litt med mitsubishi en dag til uka.. Dem har nemmelig en orginal chip eller remapping som gjør at jeg får 175hk og 50 ekstra nm trur jeg det var. Det koster 8000kr!

Ikke sikkert det blir med det første det er så masse annet jeg har lyst til og skaffe først til bilen. Tar det litt ettervært gjerne og jeg vet også det når våren kommer nå blir det biken som står i fokus og ikke bilen :terge

Eneste jeg la merke til i morges som jeg ikke kunne huske fra i går var at det knirket en del i forstillingen over humper og ujevnheter.. Det var -5 grader så kanskje fordi det var kaldt? Skal vel egentlig ikke gjøre det, har uansett 24mnd garanti på bilen så jeg skal ta og lese litt i garantivilkårene når jeg kommer hjem på mandag og se om dette er noe som kan dekkes på garantien hvis noe er defekt.

Pollti

Legg inn av Pollti »

Koster kr 6000 å chippe om. Men det kan jo hende at en Midtibushen omchipping gjør at du beholder alt av garantier og at de anser at bilen er "orginal". Ikke dumt det. Men nå må jeg ut å gå med PitPuddelen som virker som om hun har mye dritt innabords som må ut på morrakvisten :redface Snøvær er no dritt, er jo umulig å se henne da. I gårkveld kikket folk rart på meg fordi jeg kjeftetet opp en ulydig snøklump i grøfta som ikke reagerte på innkalling :orefk JT kloningen stod bak meg og kikket forundret på mislykket snøklump dressering :fool:

Brukeravatar
Svolp

Legg inn av Svolp »

Pollti skrev:Koster kr 6000 å chippe om. Men det kan jo hende at en Midtibushen omchipping gjør at du beholder alt av garantier og at de anser at bilen er "orginal". Ikke dumt det. Men nå må jeg ut å gå med PitPuddelen som virker som om hun har mye dritt innabords som må ut på morrakvisten :redface Snøvær er no dritt, er jo umulig å se henne da. I gårkveld kikket folk rart på meg fordi jeg kjeftetet opp en ulydig snøklump i grøfta som ikke reagerte på innkalling :orefk JT kloningen stod bak meg og kikket forundret på mislykket snøklump dressering :fool:
Hehe :lol
Hvor leverte du din bil, eller hvor skal du levere den?

Jeg har sendt en forespørsel til mitsubishi nå så får vi se hvilke svar jeg får tilbake. Jeg har jo ikke garanti på bilen annet en fra forhandler som solgte den til meg. Kanskje dem ikke setter pris på effekt økningen? :-k
150 gamp drar godt nok på smilebåndet det også asså men mye vil alltids ha mer, sånn er det bare :skriver

Pollti

Legg inn av Pollti »

Leveres i Oslo er vi enige om. Tar visstnok ikke lang tid. Av natur så er jeg litt skeptisk siden kareten ikke kjøres på rullende landevei for optimalisering. Det gjorde de i Sverige da jeg gjorde samme greia på en V40 turbo og den blei veldig sinna etterpå. Det gode er at er kunden ikke fornøyd så gjenoppretter disse norske gutta orginal chipen og da koster forsøket ingenting.

Brukeravatar
Svolp

Legg inn av Svolp »

Akkurat..
Høres da bra ut, hva forsikring angår.. Hvordan er det med den hvis et uhell skal skje?
Mener og påstå og ha hørt/lest at en effekt økning på 10-15% er ubetydelig grunnet effektapet som allerede oppstår fra papirer til veg?

Faller også litt tilbake på og bli stoppa i teknisk kontroll, at en ikke klarer og bevise en reel effektøkning uten at sikkerhetsmarginen tar knekken på det med mindre effektøkning..

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Grattis, har nettopp gått motsatt vei mhp hestekrefter selv... fra 05-modell 1,8L Merce med aut, 140 hk og turbo til 12-modell Skoda Yeti med 1,2L bensin med 105HK og dsg aut. Logikken var at det begynner å bli så mye 70-soner, fartsbokser og midtdelere at det er bortkastet med mye hestekrefter i dette landet, pluss bensinen er blitt grisedyr. Når det er sagt, Yeti'n er overraskende sprek pluss veldig tight og fin i karroseriet, så sånn passelig gøy å kjøre :-)

Apropos knirking over fartshumper... hadde det på Merce'n iforfjor - på MB er det er visst noen egne stag og foringer som kalles knirkeforing og knirkestag (yes, det heter det i delelisten tilogmed) - helt vanlig slitasje. På MB tror jeg de er "designet" til å begynne å knirke engang etter 5 år... helt utrolig hvor mye det knirket, var nesten så det ble flaut å kjøre på butikken der den knirket over minste ujenvhet som en gammel jernseng påmontert hjul :lol Fikk skiftet nevnte knirke-deler og bilen var helt tyst igjen.

Chipping - tror ikke noen har blitt tatt i kontroll langs veien. Derimot kan det vel bli et problem om man er utfor en ulykke. Ellers vet jeg en som glemte å bytte om chip'en ved garantireparasjon - og da er verkstedet kjappe til å tilskrive alle mulige og umulige problemer til chip'en. Kostet han jeg kjenner 17K i rep, som han ellers ville fått på garanti.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Svolp

Legg inn av Svolp »

Du har rett i det RuneMC at for mye HK her til lands er bare negativt... Men pyttsann, vil en ha så ja.. Da får man betale for det også :P :p
Skal sjekke ut med forsikringen også, takk for tips!

Jeg hentet bilen på fredag i Bergen og kjørte til Stavanger samme dag. Skulle jobbe lørdag og søndag og siden Stavangers befolkning har vært serdeles rolige tross snøvær ble det maaaaaaaaasse tid for litt bilpleie med ny bil
Etter og ha vasket grundig og lagt på swissvax shield ser jeg at bilen har blitt vasket med svamp fra den var ny. Kommer til og ta en skikkelig runde til våren, evt sette arbeidet bort da jeg ikke er noe ræser på maskin ennå :redface

Trur også som sagt jeg skal montere dual eksos bak, asså ei pipe i hvert hjørne og sette inn en chip/remappe, noe som er orginalt fra Mitsubishi. Da blir det ca 175hk og 50 ekstra nm. Får se litt ettervært hva som skjer.

Så... Litt bilder :\m/:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

:yeyeye

Pollti

Legg inn av Pollti »

Nå er den chippet om. Om den er blitt noe sprekere vet jeg ikke siden den ble kjørt hjem med fart som angitt på fatrsskiltene og tukleknotten stod i All Weather. Prøvde bare noen få kilometer med tukleknotten i Dynamic på svingete isdekt vei. Eneste jeg merket var at træksjen kåntrållen slo inn mye oftere enn før-tror jeg :knegg 54km/t og lett gassfot gir ikke grunnlag for å mene noe. Får vel ægle på meg naboen som har en ganske så sprek bil. Fliset ham med std chip ihvertfall så får vi se om det går lettere utpå vårparten :-k Noe skal jo de av oss med sen pubertet gruble på :jada:

Brukeravatar
Svolp

Legg inn av Svolp »

Pollti skrev:Nå er den chippet om. Om den er blitt noe sprekere vet jeg ikke siden den ble kjørt hjem med fart som angitt på fatrsskiltene og tukleknotten stod i All Weather. Prøvde bare noen få kilometer med tukleknotten i Dynamic på svingete isdekt vei. Eneste jeg merket var at træksjen kåntrållen slo inn mye oftere enn før-tror jeg :knegg 54km/t og lett gassfot gir ikke grunnlag for å mene noe. Får vel ægle på meg naboen som har en ganske så sprek bil. Fliset ham med std chip ihvertfall så får vi se om det går lettere utpå vårparten :-k Noe skal jo de av oss med sen pubertet gruble på :jada:
Så bra :thumleft
Jeg trur jeg venter med min faktisk, 150hk er mer en nok i første omgang.. Det er 2 år garanti på bilen som jeg gjerne spolerer hvis jeg chipper den. Vet også med meg selv at nå som våren stadig kommer nærmere blir det sykkel som gjelder fremover :redface

Pollti

Legg inn av Pollti »

Nå har jeg forsert Hijols endeløse tundra og prøvd bilen littegranne med Blækk Sabbæt på CD spilleren. Min påstand er at 15% påstått effektøkning ikke gir en mere "brutal" bil men jeg er en sedat sjåfør som aldri tar max ut pga manglende kjøreferdigheter og reddhare faktor så min mening er sikkert ikke korrekt men jeg opplever motoren som mere villig til å dra fra lave turtall i høyt gear. Den drar mere hyggelig fra 4000 rpm i 4.gear men føles mere slapp i 5.gear med tukleknotten i Dynamic. I Normal merker jeg ingen forandring. Men jeg savner Alfasnærren over 4000 rpm, den er borte nå både i Dynamic og Normal :sorry Dette tror jeg er penger i dass egentlig så hvis inntrykket ikke forandres til fredag så tror jeg at jeg ber om å få std program installert igjen. (Jeg overser selvfølgelig at jeg har nettopp kjørt en 159SW med 170 hk og det var en flått bil og da falt potetgull trimming litt igjennom. Lissåm ,som Kawa Bæiben uttrykker det. Ihvertfall hvis du går fra chipstrim til 159 170 hk og tilbake til chips trim) Jeg er ikke overbevist om fordelene med Maarud trimming.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Legg inn av ZZR-Tom »

Obs obs, veit ikkje korleis det er på Alfa`n, men med det programet eg brukte fra BSR så gjekk det litt tid før en merket noke siden den lærer seg til div ting blandt anna kjøringen din.

Pollti

Legg inn av Pollti »

Det sa chipskameratene ikke noe om så da må jeg ringe de om det.Uansett så kan jeg ha en lengre tilvennings periode enn bare noen dager, skader sikkert ikke det ?

Svar