Vurderer å kjøpe en Haynes bok tl min mt-03 og ser at denne er kombinert med Yamaha 660. Dette er jo mer eller mindre samme sykkel så der går vel greit, men da jeg må kjøpe den på internett kan jeg ikke bla i den og vet derfor ikke hvor god en slik bok faktisk er.
Har erfaring med Haynesbøker til forskjellige biler. Du finner mye nyttig der, men det står aller mest om montering/demontering av deler.
Bøkene mangler oppdateringer som er gjort på modellene, og er ganske "tynne" når det gjelder feilsøking.
Tekniske data som momenter, slitasjegrenser, koblingskjema er som oftest riktige, men det finnes feil.
Har også ei bok fra Clymer til sykkelen min, bra bok det også med stort sett gode beskrivelser. Bildekvaliteten på enkelte av illustrasjonene kan være så som så. Endel tekniske data er feil. Gode og lettleste koblingsskjemaer.
Uansett, nyttige bøker der man finner det meste. Aller best er vel uansett originale verkstedhandbøker.
Jeg kjøpte ei Haynesbok til -96 Suzuki 1200 Banditen, og den var bra og detaljert. Har funnet ut av allt jeg har lurt på der(ja, om 1200 Banditen, altså ). Gode bilder og greie, systematiske beskrivelser.
Generelt vil jeg si at Clymer er bedre enn Haynes, og spesielt på MC.
Ellers er det helt klart en STOR fordel med en skikkelig verkstedsmanual.
Jeg fant to forskjellige til TDM/XTZ, og de , sammen med et rikholdig utvalg sprengskisser er MYE bedre enn Haynes.
Haynes er mest for kos, delebytting og småfiks. Har du et skikkelig problem hjelper de lite...
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...
[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]