Street trackeren "Tripster"

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av Twister »

MaxTron skrev:Mektig imponert :notworthy: (som vanlig) :redface

Men må si æ er spent på om selvretta ventiler blir holdbart...
Sikker på at der er mange som vil si at sånt gjør man bare ikke, men ivertfall sennende å se om det holder.
:-k ja.... sikkert med god grunn.....
Selv om jeg ikke ser helt forskjellen på en ventil som var rett etter den forlot fabrikken og en som er rett etter opretting.... :scratch
Det har jo kun vært en liten bøy, så stressfaktoren ved det er vel utelukket? Og dette roterer jo ikke akkurat, så det værste som kan skje er at den ikke tetter skikkelig... eller ????

Uansett er jeg ikke 100% lykkelig med den løsningen, så jeg ser om jeg finner meg en ny eksosventil.. Men da må toppen av igjen osv...
Så om ikke det er noen som komemr med en skremmende pekefinger =; , tror jeg at jeg gjør et forsøk men den som står i nå. :-J

Har kjørt trykkluft i sylinderene og alle er tette nå, Iallefall som jeg kan høre.. :-)
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av pelsen »

det her blir jo fint :thumleft

Men finn en ny ventil, konsekvensene av en løs ventiltallerken er for store til å teste om reparasjonen holder.

Jeg har de samme Trailmax dekkene på bobberen, og jeg er fornøyd med dem. Hadde dem på Triton i forfjor, så jeg har testa dem med "litt" mer hardkjøring enn på stivrammesykkel.
Mønsteret ligner gamle dirt- og flattrackdekk så de er helt riktige på en slik sykkel.
Litt sent å tipse nå, men en bred slangeklemme rundt stempelfjærer gjør montering av stempler i sylinder endel enklere, spesielt når to stempler skal inn samtidig :knegg

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av MaxTron »

pelsen skrev:Litt sent å tipse nå, men en bred slangeklemme rundt stempelfjærer gjør montering av stempler i sylinder endel enklere, spesielt når to stempler skal inn samtidig :knegg
Ellers så kan det være vært pengene å kjøpe noen sånne:
Bilde
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... or-191428/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser jo ut som du har tenkt å ha ett sånt prosjekt for vinteren så... :prop:
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av Tysnes »

MaxTron skrev:
pelsen skrev:Litt sent å tipse nå, men en bred slangeklemme rundt stempelfjærer gjør montering av stempler i sylinder endel enklere, spesielt når to stempler skal inn samtidig :knegg
Ellers så kan det være vært pengene å kjøpe noen sånne:
Bilde
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... or-191428/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser jo ut som du har tenkt å ha ett sånt prosjekt for vinteren så... :prop:
Den der blir for høy, tenker eg. slangeklemme er kanskje det beste. eg satt noen treklosser under stemplene slik att di sto vannrett og stødig. hos meg endte det med flere kompiser og mange fingrer, og masse fy ord... Fins vel noen slags ringkompresor tang og.

mekkern
Innlegg: 7666
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av mekkern »

disse typene av stempelring kompressor kan ikke brukes fordi de ikke kan åpnes slik at du får de av stemplet/råden under sylinderen...
for stempler som monteres OVENifra derimot er de gull.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av Twister »

Maxtron; Slike stempelring kompressorer har jeg, men som mekkern sier kan de ikke brukes til dette..
Men en slik som Tysnes nevner hadde nok hjulpet greit :-) Og du har nok rett i at det ikke blir siste gang jeg prøver å lage noe i garasjen, iallefall hvis jeg kan påvirke det!! :[-o<
8278_m.jpg
Slangeklemmer som Pelsen sier hadde sikkert funka fint :thumleft , kanskje med en blikk strimmel rundt først?? :-k
Men heldigvis har denne motoren 120 grader oppdeling av veieva, så det blir bare ett og ett stempel av gangen.. Samtidig som det var en god fas i bunn av sylinderforingene som lettet arbeidet:-)

Er mer irritert over det ventilgreiene :ills Fatter ikke hvordan jeg har klart å skade ventilene ved remontering... De var da døyvende rette etter jeg slipte de... :oh

Men jeg får bite i det sure eple og ta det opp igjen... Trenger da også en ny kjedelås til kamkjedet...
Er også litt i tvil om jeg burde bytte topp pakningnen... Den er jo montert og toppen er dratt til med moment...
Har lest at det ikke skulle være nødvendig hvis det ikke hadde vært oppstart... ??
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

mekkern
Innlegg: 7666
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av mekkern »

Den tanga er vel for montasje av stempelringer? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av Tysnes »

mekkern skrev:Den tanga er vel for montasje av stempelringer? :scratch
Stemmer, men finns noe lignene som strammer til og kan åpnes helt når stempelet er kommet inn(tror det var noe org.Kawa verktøy) men det er vel kanskje ventilen som bekymrer mer :sk?

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av Kawasaki »

Twister skrev:Maxtron; Er mer irritert over det ventilgreiene :ills Fatter ikke hvordan jeg har klart å skade ventilene ved remontering... De var da døyvende rette etter jeg slipte de... :oh

Men jeg får bite i det sure eple og ta det opp igjen... Trenger da også en ny kjedelås til kamkjedet...
Er også litt i tvil om jeg burde bytte topp pakningnen... Den er jo montert og toppen er dratt til med moment...
Har lest at det ikke skulle være nødvendig hvis det ikke hadde vært oppstart... ??
Nei å nei,hvordan klarte du å bøye ventilene? Trodde ikke det var mulig med hånda-makt. men du har kanskje lagd deg et for kraftig sammenklemmingsverktøy?

Klarer du ikke å skifte ventilene uten å splitte kamkjedet?

Toppakningen ville jeg prøvd å benyttet på ny,det er jo en luftkjølt sak,så en del mindre sjans for lekkasjer.









+
ikkebike.norwegianforum.net

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av pelsen »

har aldri vært ute for å bøye ventilene under montering, min samling av bøyde eksosventiler stammer fra bomgiring med påfølgende ventilflyt.
Ved montering plasseres ventilen i setet, og løftes ikke derfra i løpet av operasjonen. Fjærer og retainer stabler jeg så på plass før ventilfjærtanga monteres.
Ventilfjærtanga presser mot tallerken og siden den ligger i setet får ikke ventilstammen noe moment. Det skal ikke være mulig å bøye den. Når tanga spennes trekkes ventilfjærene ned rundt stammen, så denne operasjonen gir ikke noe kraft på stammen.
Er det noe muffens med det hjemmelagde ventilfjærverktøyet? Det ser ok ut på bildet, men undersiden synes jo ikke.

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av Twister »

hmm... Trodde den tanga var til å klemme med jeg... men jeg egentlig aldri sett en sånn tang før, så jeg hva vet vel jeg :dontknow
Uansett: Stempler er på plass og alle ringene kom hele på og like hele inn i høla sine, så det ligger dødt for nå.. :-)

Men som flere er inne på, fatter jeg ikke hvordan jeg har klart dette med ventilene.... Begynner å lure litt....
Klemverktøyet er jo i stand til å kunne lage litt krefter, men det er ikke så mye krefter jeg har brukt...
Tvinge.jpg
Og som Pelsen sier er det jo ikke noe press annet enn ventilsete mot ventilsete og da ned på fjærene.. så stammen skulle jo ikke bli påvirket..
Det eneste jeg kan tenke på er når jeg skulle ha på de 2 klemringene på stammen var det litt dytting og knoting på noen av ventilene..Samt at i manualen sto det at en skulle gi toppen av ventilstammen en "knakk" for å sikre at klemringer var skikkelig inne i spora sine.. Jeg brukte en dor av "plast" for å ikke bruke hammeren rett på.. Så jeg mener jeg hadde kontroll på retningen av de slaga også...
kawasaki: det lar seg gjøre, men det er mye lettere å ta av kamkjedet så jeg får toppen helt fri med tanke på sliping av ny ventil og vasking av pasta osv.. .

Vel... jeg fikk gledet meg over andre ting i dag i stedenfor :D
På posten lå det nye stålomspunnende bremseslanger, på Speed motorsenter lå det noen låseblikk til skivene og på A-Dekk lå det et sett dekk å ventet på meg \:D/
Så jeg fikk på skivene permanent og måtte bare prøve hjula på sykkelen :knegg Dette begynner å likne det jeg ønsker meg av denne :thumleft
med dekker.jpg
Siden sykkelen blir 2 cm høyere foran og 3,5cm høyere bak, måtte jeg forlenge støtta men 9 cm!!
lenger støtte.jpg
Men da er det snart helgetur på meg, så det med ventiler osv får vente til uka :mk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av Twister »

Hei igjen :-) Det nærmer seg for vår og jeg håper jeg kan starte sesongen med "tripsteren" i år... Det er et treff i DK helt i starten av Mai som hadde vært kult å testet den på:-)
Men ting har ikke gått så fort de siste månedene .. (Endring av sivilstatus \:D/ Så da er finnes det også andre meningsfylte sysler ;-) )
Men en ørliten oppdatering:

Jeg har begynt å se litt på det elektriske... Og som jeg kommenterte på en av de første postene, så det litt skummelt ut det som var gjort...
I kassa med deler lå det et komplett stifte-løst tenninganlegg.. Dette er nok det som originalt har blitt levert på den motoren som sto i ramma mi.. Denne motoren er en -79 modell som skal ha stifte-løst anlegg... Men det sto gammelt tenninganlegg i når jeg kjøpte.. Siden forrige eier ikke har fått start på den, regner jeg med at han forsøkte med det gamle anlegget ( også uten hell)
Så når jeg fant dette originale frem å begynte å se litt på det, virket det ikke lovende...
cdi boks.jpg
Som man ser, er det brente kabler.... Den blå kablen som er oppbrent, skulle gått fra frigear bryteren og opp til CDI boksen... Det ser ut som denne har fått + rett inn... ( det samme fant jeg på startreleet, + var koplet rett til gods på releet!! :ills )
Siden alt har vært i biter og jeg har tuklet med både forgassere, register osv osv... ønsker jeg ikke å ha usikkerheten med tenninga samtideg når jeg skal prøve å få liv i hun igjen...
Så jeg tenkte at jeg kunne lage en rigg i dreiebenken for å sette opp rotor og pickup for test... Men så tenkte jeg heldigvis videre og fant ut at jag hadde jo både veiv og deler til å sette sammen den gamle motoren til å bli en rigg:-)
teste tenning.jpg
Og med en drill som drivkilde, bør dette kunne funke til test...
teste tenning.jpg
Da skal jeg bare få koplet opp coiler, plugger osv på en stålplate, så kan jeg se om det er håp for disse delene før jeg putter de i motoren.. :D

Motoren er nå egentlig klar til å komme i ramma... det ble noen timer polering på denne også... ( er ikke sikker på om det er så tøft på en tracker.....?? men pent ble det syntes jeg da :D )
Jeg må sette på den nye dype oljepanna og oljepumpa etter den er i ramma siden den ikke går inn med de på..
Og Generatoren er plukket ut av dekselet så jeg kan sette på nye kabler på den også før montering..
motor høyre.jpg
motor venstre.jpg
Nå venter jeg på en adaptor til oljekjøler jeg endelig fant på ebay og kicken jeg bestille for noen uker siden :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av Baltazar »

nydelig.... :prf

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av joo »

Twister skrev: Motoren er nå egentlig klar til å komme i ramma... det ble noen timer polering på denne også... ( er ikke sikker på om det er så tøft på en tracker.....?? men pent ble det syntes jeg da :D )
Meget smukt, flott jobb, hatten av for deg :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av Jompa »

Æ har sansen for prøvebenken din. Den andre motoren må da være blankere enn da den kom fra Japan ?
Må bare bøye meg i støvet (på garasjegolvet) over arbeidskapasiteten din. Sjøl har Æ litt skruing som sku gjøres i vinter.
Er enda ikke kommet igang, men så e det jo enda litt igjen av vintern...
Mulig Æ må få gjengen ifra "åndenes makt" til å ta en tur innom garasjen min, det e muligens et spøkelse der som skremme meg bort ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar