Lysbruk
- Kølla
- Innlegg: 23
- Registrert: 07 jan 2012, 18:19
- Motorsykkelen din: Harley Davidson Nighttrain 2007
- Bosted: Oppegård
Lysbruk
Jeg har ved mange anledninger irritert meg over mc førere som kjører med fullt lys midt på dagen. Mange har såpass gode lys at man blir blendet. Flott vil sikkert mange si da har du sett meg ! Ja, men jeg synes det er mer profft og plassere seg riktig avpasse fart og slike ting for å bli sett. Ikke basere seg på å bli sett pga lysbruk. De værste fulltlyskjørerene er de som råkjører mellom køen med fulltlys ufint spør du meg. Selv kjører jeg allt fra det tyngste og største som lovlig kan kjøre på norsk vei til mc og jeg bruker ikke fjernlys annet enn da det er meningen at det skal brukes.
Håper på innspill fra dere andre !
Håper på innspill fra dere andre !
2007 Harley Davidson Nighttrain
1998 Yamaha xt 600e
1987 Yamaha FZR 1000
1984 Honda VF 1000F
Husquarna 390
KTM 125
1998 Yamaha xt 600e
1987 Yamaha FZR 1000
1984 Honda VF 1000F
Husquarna 390
KTM 125
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lysbruk
Langt på vei enig
Viktig poeng du peker på, som jeg helt klart er 100 % enig i, er plasseringen i forhold til øvrig trafikk. Å gjøre seg godt synlig ved å plassere seg i spielposisjon til kjøretøyet foran har jeg opplevd som nyttig og viktig. Gjerne 'pendle' litt sidevei i kjørebanen (bruke hele kjørefeltet) slik at man kommer til synes i både sidespeil og sladrespeilet inne i bilen. Tror dette kan være med på å "vekke" bilføreren og gjøre vedkommende bevisst på at vi ligger bak.
Hvordan gjøre seg best mulig synlig for bakenforliggende biler er kanskje litt mer utfordrende...
Kanskje også overfor motgående trafikk? Kan nesten virke som at en del først blir oppmerksomme på oss når vi bruker fullt lys...?

Og hva er viktigst? Å gjøre seg mest mulig synlig for trafikken foran, bak eller trafikken som kommer i mot...?

Viktig poeng du peker på, som jeg helt klart er 100 % enig i, er plasseringen i forhold til øvrig trafikk. Å gjøre seg godt synlig ved å plassere seg i spielposisjon til kjøretøyet foran har jeg opplevd som nyttig og viktig. Gjerne 'pendle' litt sidevei i kjørebanen (bruke hele kjørefeltet) slik at man kommer til synes i både sidespeil og sladrespeilet inne i bilen. Tror dette kan være med på å "vekke" bilføreren og gjøre vedkommende bevisst på at vi ligger bak.
Hvordan gjøre seg best mulig synlig for bakenforliggende biler er kanskje litt mer utfordrende...



Og hva er viktigst? Å gjøre seg mest mulig synlig for trafikken foran, bak eller trafikken som kommer i mot...?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Lysbruk
Jeg tenker for de som kommer inn fra en sidevei...AJ skrev:
Og hva er viktigst? Å gjøre seg mest mulig synlig for trafikken foran, bak eller trafikken som kommer i mot...?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Lysbruk
Enig med begge to. Bruk av permanent langlys henger kanskje igjen fra "gamledager", da syklene hadde betydelig dårligere lys enn dagens sykler?
Tror ikke det alltid e like lurt å irritere sine medtrafikkanter.
Når man nærmer seg kryss og innkjøringer så kan det være lurt å vingle litt, som AJ e inne på, det vil jo oppfattes som blinkende lys, og det fanger oppmerksomheten til bilistene
Tror ikke det alltid e like lurt å irritere sine medtrafikkanter.

Når man nærmer seg kryss og innkjøringer så kan det være lurt å vingle litt, som AJ e inne på, det vil jo oppfattes som blinkende lys, og det fanger oppmerksomheten til bilistene
Re: Lysbruk
Det ene behøver vel ikke utelukke det andre? Kan vel godt ha riktig plassering, og alt annet riktig fordi om man kjører med fullt lys om dagen?
Det er vel slått fast at man ikke blir blendet av fulltlys om dagen, mener å ha lest det på siden til NMCU. Om effekten av å kjøre med fulltlys om dagen faktisk er så bra er vel også et issue der.
Det er mye feil lysbruk, når det er mørkt, og da begynner vel ulovlig montert lysutstyr å gjøre seg gjeldende. Slik som ettermontert HID/xenon-lys. Det er mye verre enn en mc med fulltlys på dagen vel.
Det er lenge siden jeg slutta med å kjøre med fulltlys om dagen, ikke fordi jeg blender, men fordi jeg ikke tror noe særlig på at det virker. Men jeg blir ikke blendet av de som kjører med fulltlys, de irriterer meg heller ikke
Det er vel slått fast at man ikke blir blendet av fulltlys om dagen, mener å ha lest det på siden til NMCU. Om effekten av å kjøre med fulltlys om dagen faktisk er så bra er vel også et issue der.
Det er mye feil lysbruk, når det er mørkt, og da begynner vel ulovlig montert lysutstyr å gjøre seg gjeldende. Slik som ettermontert HID/xenon-lys. Det er mye verre enn en mc med fulltlys på dagen vel.
Det er lenge siden jeg slutta med å kjøre med fulltlys om dagen, ikke fordi jeg blender, men fordi jeg ikke tror noe særlig på at det virker. Men jeg blir ikke blendet av de som kjører med fulltlys, de irriterer meg heller ikke

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lysbruk
Enig. Et viktig poeng siden det gang på gang viser seg at bilførere som kommer fra sideveier og skal ut på hovedveier gjerne legger seg ut rett for motorsyklene.Godtvoksen skrev:Jeg tenker for de som kommer inn fra en sidevei...AJ skrev:
Og hva er viktigst? Å gjøre seg mest mulig synlig for trafikken foran, bak eller trafikken som kommer i mot...?
I tettbygde strøk med lav fart tror jeg det har mer for seg å søke blikkontakt med slike enn å bruke lys. Litt verre der hastigheten er 80...
En annen ting: hvorfor ikke bruke lyshorn når man forbereder forbikjøring, også på dagtid? Et lysglimt i speilene gjør gjerne forankjørende oppmerksom på bakenforliggende trafikk.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Lysbruk
Et godt poeng. Kanskje også et argument for å kjøre med nærlys, da har man jo et "ekstra" verktøy til godeAJ skrev: En annen ting: hvorfor ikke bruke lyshorn når man forbereder forbikjøring, også på dagtid? Et lysglimt i speilene gjør gjerne forankjørende oppmerksom på bakenforliggende trafikk.
Re: Lysbruk
Jeg vil tro at mye har med hvor god man er til å "lese" og forutse trafikken. Det krever erfaring - dessverre ingen snarveier til erfaring.
Konsekvent bruk av fjernlys på dagen virker misforstått for meg. LED striper eller lignende må være bedre. Bruker fjernlyset aktivt i korte intervaller - f.eks. om jeg kjører av på Liertoppen retning fra Oslo og skal gamle Lierbakkene så kjører man under motorveien hvor det kommer en påkjøring fra høyresiden rett etter og akkurat der pleier jeg å sette på fjernlysene i noen sekunder utifra føre var prinsippet - siden jeg er ekstra dårlig synlig når jeg er i det mørke området under motorveien (her vist hvordan bilistene fra høyre ser i den retningen). Men det er omtrent eneste plassen jeg bruker fjernlyset på en 4 mils tur. Ellers er det kun ved behov - og aktivt ved mørkekjøring selvfølgelig.
Ved forbikjøring når jeg er ganske sikker på at bilen foran ikke har oppdaget meg - f.eks. at den stadig befinner seg over midtlinjen uten grunn, er det mer på sin plass med en liten bært av og til, men for all del forsøk gjerne lyshornet først - erfaringen er dog at ganske mange er blinde for ting som skjer i speilet... spesielt de som prater i mobil, har hatt, ser i sminkespeil, prater med passasjerne osv
Apropos forbikjøring: Saktner bilen foran deg gradvis eller plutselig farten er det som regel ikke en gylden mulighet til forbikjøring men et tidspunkt det er lurt å roe det helt ned... for å se hva som skjer. En god mulighet til å bygge erfaring.
Konsekvent bruk av fjernlys på dagen virker misforstått for meg. LED striper eller lignende må være bedre. Bruker fjernlyset aktivt i korte intervaller - f.eks. om jeg kjører av på Liertoppen retning fra Oslo og skal gamle Lierbakkene så kjører man under motorveien hvor det kommer en påkjøring fra høyresiden rett etter og akkurat der pleier jeg å sette på fjernlysene i noen sekunder utifra føre var prinsippet - siden jeg er ekstra dårlig synlig når jeg er i det mørke området under motorveien (her vist hvordan bilistene fra høyre ser i den retningen). Men det er omtrent eneste plassen jeg bruker fjernlyset på en 4 mils tur. Ellers er det kun ved behov - og aktivt ved mørkekjøring selvfølgelig.
Ved forbikjøring når jeg er ganske sikker på at bilen foran ikke har oppdaget meg - f.eks. at den stadig befinner seg over midtlinjen uten grunn, er det mer på sin plass med en liten bært av og til, men for all del forsøk gjerne lyshornet først - erfaringen er dog at ganske mange er blinde for ting som skjer i speilet... spesielt de som prater i mobil, har hatt, ser i sminkespeil, prater med passasjerne osv
Apropos forbikjøring: Saktner bilen foran deg gradvis eller plutselig farten er det som regel ikke en gylden mulighet til forbikjøring men et tidspunkt det er lurt å roe det helt ned... for å se hva som skjer. En god mulighet til å bygge erfaring.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Lysbruk
Bruker lyshornet ved forbikjøring i tillegg til blinklyset både på MC og bil, dag og natt.jhn skrev:Et godt poeng. Kanskje også et argument for å kjøre med nærlys, da har man jo et "ekstra" verktøy til godeAJ skrev: En annen ting: hvorfor ikke bruke lyshorn når man forbereder forbikjøring, også på dagtid? Et lysglimt i speilene gjør gjerne forankjørende oppmerksom på bakenforliggende trafikk.
Nærmer eg meg et kryss der eg er usikker på om bilen med vikeplikt har sett meg bruker og lyshornet, ikkje voldsomt men et par korte blink, men det er sjølvsagt ingen garantier at du blir sett fordet.
En blir ikkje blendet av langlysa på dagtid, kansje vist en stirrer inni dei.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Lysbruk
Blinke med lysa mot et kryss KAN oppfattes som "værsegodogkjør"...... 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Lysbruk
Må selfølgelig vurdere det oppimot situasjonen, en kan no og eventuelt bere holde lyshornet inne et par sek og.mekkern skrev:Blinke med lysa mot et kryss KAN oppfattes som "værsegodogkjør"......
Re: Lysbruk
kjører selv ofte med fjernlys på dagtid for å bli sett. gjør ikke dett når det heller mot kveld for ikke å blende. men nå har vel og alle lært man ikke skal se på møtende kjøretøy? så det kan da ikke blende så mye.. og er vel svært får sykkler som orginalt har så bra lys at man kan kalle det skikkelig blending? aldri brydd meg at en mc eller bil kjører fjernys på dagtid... men lastebiler derimot...
one wheel up??
Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!
http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;
Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!
http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lysbruk
Kommer jo selvfølgelig an på hvor kraftig fjernlyset er. Noen modeller har dårlig lys rett og slett og da kan det være fjernlyset ikke oppfattes særlig forskjellig fra et godt nærlys. Isåfall - greit nok.
De to lyktene på min er gode nok i standardutførelsen til at jeg ikke føler noe generelt behov for å bruke fjernlys på dag.
På natt bruker jeg fjernlys mest mulig (så lenge det ikke er møtende trafikk selvfølgelig) - for refleksene fra dyreøyne er gjerne eneste forvarselet man får om at det kan være dyr i veien.
Håper det blir et gjennombrudd på pris og størrelse på termiske kameraer. Termisk bilde projisert på innsiden av visiret hadde vært gull http://www.flir.com/cvs/americas/en/transportation/" onclick="window.open(this.href);return false;
De to lyktene på min er gode nok i standardutførelsen til at jeg ikke føler noe generelt behov for å bruke fjernlys på dag.
På natt bruker jeg fjernlys mest mulig (så lenge det ikke er møtende trafikk selvfølgelig) - for refleksene fra dyreøyne er gjerne eneste forvarselet man får om at det kan være dyr i veien.
Håper det blir et gjennombrudd på pris og størrelse på termiske kameraer. Termisk bilde projisert på innsiden av visiret hadde vært gull http://www.flir.com/cvs/americas/en/transportation/" onclick="window.open(this.href);return false;
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Lysbruk
termiske kamera er nok fint, men syns det nye på Audi er fint, som blender ut møende kjøretøy så man kan kjøre med fjernlysene på hele tiden.... samt lys som vrir seg inn i kurven tror jeg kan bli bra...
one wheel up??
Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!
http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;
Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!
http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;
- TFJ
- Innlegg: 47
- Registrert: 26 aug 2012, 11:26
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800, 2012
- Bosted: Leines. Steigen
Re: Lysbruk
Jeg hadde en nesten ulykke i 2011 da jeg skulle kjøre forbi en bil med henger, som igjen lå bak en annen bil med campingvogn, da jeg var kommet opp på siden av den første svingte han ut for å kjøre forbi den han hadde foran seg, og jeg havnet nesten i autovernet. Jeg fulgte etter bilen som nesten tok meg til han kom frem dit han skulle, han var selvølgelig veldig lei seg for det som holdt på å skje, men sa at han ikke hadde sett meg da han ville kjøre forbi den bilen han hadde foran seg, han hadde tidligere sett meg men tenkte ikke på det da han skulle kjøre forbi. Jeg hadde ikke fjernlys på i denne situasjonen, noe også bilføreren hadde observert.
Jeg har kjørt bil i godt over 20 år, og mc i tre, i bil har det noen ganger irritert meg at mc kjører med fjernlys på dagen, men det har aldri vært sikkerhetsmessig til sjenans for meg som bilfører, jeg har blitt informert om at man lærer i dag at mc skal kjøre med fjernlys på dagtid siden vi er definert som myke trafikkanter. Er det noen som vet hvor på nettet man kan finne disse reglene?
Etter denne hendelsen har jeg alltid på høylys dag kjørt med fjernlys, skal jeg forbi en bil prøver jeg også å lage litt lyd før jeg er på tur forbi.
Jeg kjører endel i Lofoten, der er det mye trafikk med campingvogn og bobil som kjører langt under fartsgrensen at man fra tid til annen må kjøre forbi, men man vil jo helst at dette skal foregå sikkrest mulig.
Ser noen erfaringer over, er det noen flere
Jeg har kjørt bil i godt over 20 år, og mc i tre, i bil har det noen ganger irritert meg at mc kjører med fjernlys på dagen, men det har aldri vært sikkerhetsmessig til sjenans for meg som bilfører, jeg har blitt informert om at man lærer i dag at mc skal kjøre med fjernlys på dagtid siden vi er definert som myke trafikkanter. Er det noen som vet hvor på nettet man kan finne disse reglene?
Etter denne hendelsen har jeg alltid på høylys dag kjørt med fjernlys, skal jeg forbi en bil prøver jeg også å lage litt lyd før jeg er på tur forbi.
Jeg kjører endel i Lofoten, der er det mye trafikk med campingvogn og bobil som kjører langt under fartsgrensen at man fra tid til annen må kjøre forbi, men man vil jo helst at dette skal foregå sikkrest mulig.
Ser noen erfaringer over, er det noen flere

Håper sommeren blir lang.
Re: Lysbruk
Det finnest ikkje ein einaste regel som seier at en kan kjøre med langlys om dage kun regler i mot.
Forbikjørin i slike tilfeller som du nevnte er litt bobbob.
Er veldig varsom når eg når igjen en kø, enten om det er kun to eller fleire p.g.a det du opplevde.
Legger meg slik at eg ser augene til sjåføren framfor meg for då ser eg om han ser meg.
Forbikjørin i slike tilfeller som du nevnte er litt bobbob.
Er veldig varsom når eg når igjen en kø, enten om det er kun to eller fleire p.g.a det du opplevde.
Legger meg slik at eg ser augene til sjåføren framfor meg for då ser eg om han ser meg.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Lysbruk
Jeg bruker ikke fjernlys i dagslys, eller på opplyst vei, som i byer eller motorvei med gatelys. Jeg burde kanskje, men har ikke sett behovet. Dessuten har jeg lagt merke til andre som bruker fjernlys e.l. som jeg mener er mot sin virkning. Som bil fører kan jeg lett unngå å bli blendet av håpløst sterke lys, på mc derimot er det litt værre. Ja, jeg kan lene meg forover for å unngå det skarpe lyset i speglene (tenker nå på lys som kommer bakfra, det er disse som er plagsomme), men uansett hva som skjer, så mister jeg totalt oversikten bakover. Og i mitt hode er det like viktig å vite hva som er bak meg som foran. Resultatet er at jeg senker farten, for å la "den plagsomme" passere meg, før jeg kan gjenoppta normal kjøring. Dette jeg beskriver nå, er kanskje mest plagsomt når det ikke er fullt dagslys, men begynner å mørkneTFJ skrev:Jeg hadde en nesten ulykke i 2011 da jeg skulle kjøre forbi en bil med henger, som igjen lå bak en annen bil med campingvogn, da jeg var kommet opp på siden av den første svingte han ut for å kjøre forbi den han hadde foran seg, og jeg havnet nesten i autovernet. Jeg fulgte etter bilen som nesten tok meg til han kom frem dit han skulle, han var selvølgelig veldig lei seg for det som holdt på å skje, men sa at han ikke hadde sett meg da han ville kjøre forbi den bilen han hadde foran seg, han hadde tidligere sett meg men tenkte ikke på det da han skulle kjøre forbi. Jeg hadde ikke fjernlys på i denne situasjonen, noe også bilføreren hadde observert.
Jeg har kjørt bil i godt over 20 år, og mc i tre, i bil har det noen ganger irritert meg at mc kjører med fjernlys på dagen, men det har aldri vært sikkerhetsmessig til sjenans for meg som bilfører, jeg har blitt informert om at man lærer i dag at mc skal kjøre med fjernlys på dagtid siden vi er definert som myke trafikkanter. Er det noen som vet hvor på nettet man kan finne disse reglene?
Etter denne hendelsen har jeg alltid på høylys dag kjørt med fjernlys, skal jeg forbi en bil prøver jeg også å lage litt lyd før jeg er på tur forbi.
Jeg kjører endel i Lofoten, der er det mye trafikk med campingvogn og bobil som kjører langt under fartsgrensen at man fra tid til annen må kjøre forbi, men man vil jo helst at dette skal foregå sikkrest mulig.
Ser noen erfaringer over, er det noen flere
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Lysbruk
Kan ikke tenke meg at noen vil hisse seg opp over de to telysene som brenner inni lyktene på TDMen. Ei heller kan jeg huske noen gang å ha irritert meg over langlys midt på dagen i alle årene jeg har kjørt bil.
Biler som kjører søkklastet med kurvelysene på derimot ..
I køen mellom bilene vises høye lys mye bedre enn gul vest er nå min påstand.
Biler som kjører søkklastet med kurvelysene på derimot ..

I køen mellom bilene vises høye lys mye bedre enn gul vest er nå min påstand.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: Lysbruk
Det er selvfølgeig viktigst å plassere seg riktig...dog foretrekker jeg absolutt å sette på fullys når kjøretøyet i mot vil svinge over min kjørebane i et kryss "midt på sletta", da er jeg skeptisk! 

- bjornen
- Innlegg: 245
- Registrert: 01 sep 2012, 19:17
- Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
- Bosted: Drammen
Re: Lysbruk
lite traffikk, fjernlys
kanske tullingen der borte ser at jeg er her jeg også
det skjer at noen bruker lyshornet flittig, det får jeg tåle
stor trafffikk, nærlys,
untatt når jeg skal kjøre forbi ol
kanske tullingen der borte ser at jeg er her jeg også

det skjer at noen bruker lyshornet flittig, det får jeg tåle
stor trafffikk, nærlys,
untatt når jeg skal kjøre forbi ol
Re: Lysbruk
Jo, han ser nok dæ, men i sin irritasjon og det faktum at han er blendet endel, ser han kanskje ikke andre..bjornen skrev:lite traffikk, fjernlys
kanske tullingen der borte ser at jeg er her jeg også![]()
det skjer at noen bruker lyshornet flittig, det får jeg tåle
stor trafffikk, nærlys,
untatt når jeg skal kjøre forbi ol
Re: Lysbruk
Enig med sovende ErlingZZR-Erling skrev:Jo, han ser nok dæ, men i sin irritasjon og det faktum at han er blendet endel, ser han kanskje ikke andre..bjornen skrev:lite traffikk, fjernlys
kanske tullingen der borte ser at jeg er her jeg også![]()
det skjer at noen bruker lyshornet flittig, det får jeg tåle
stor trafffikk, nærlys,
untatt når jeg skal kjøre forbi ol

Som irritert bilist kan jeg forsikre om at jeg ikke legger forholdene til rette for at du skal komme frem i trafikken

Oppfører du deg så viker jeg til side og slipper deg frem

- bjornen
- Innlegg: 245
- Registrert: 01 sep 2012, 19:17
- Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
- Bosted: Drammen
Re: Lysbruk
selsagt kan det skje, ønsker ingen på sykehus eller i grøfta, blender derfor ned når han begynner å blinkeZZR-Erling skrev: Jo, han ser nok dæ, men i sin irritasjon og det faktum at han er blendet endel, ser han kanskje ikke andre..
det kan selfølgelig fortsatt hende at han ikke ser de andre traffikantene, heller de en undertegnede
er stoooor egoist her

Re: Lysbruk
Er vel ikke mange mc'er som kan blende andre i dagslys så de ikke ser andre i trafikken. Sånne lys har jeg aldri sett
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Lysbruk
Mange gode tanker her. Dette viser jo at det er mange MCister som har tanker om å synes best mulig. Bra
Mine tanker om dette:
Det jeg er mest redd for er å bli påkjørt _bakfra_. Det som skjer foran (og dels på siden) har jeg langt større kontroll over. Men de bak, de har jeg lite kontroll over.
Er helt overbevist at plassering og hvordan man kommuniserer med resten av trafikantene er det desidert viktigste.
Dernest kontraster. Lyst mot mørkt og alt det der. Derfor kjører jeg med regndress i gult/svart (men ikke refleksvest).
Angående lys så har jeg prøvd forskjellige løsninger på hovedlys (alt kun på dagtid):
Nærlys: Funker relativt greit, men en er veldig usynlig i enkelte situasjoner, som f.eks når man kjører forbi kø i en-felts veier, altså hvor det kommer biler imot.
Fjernlys: Funker, men begrenset. Det blender, eller iallfall irriterer, endel burister.
Fjernlys med modulator: Effektivt når en f.eks kjører forbi på 1-felts. Fjernlyset blir aldri full styrke når denne brukes, derved får en ikke like mye blending, men blir oppdaget blandt andre hovedlys. Har brukt dette i flere år, med stor suksess, men bare i noen tilfeller.
Xenon: Nei, det blir for mye strølys. Har prøvd flere typer, men de alle er for upresise, og blender/irriterer for mye. Irriterte bilister er ikke bra..
P.t. kjører jeg med ordinært hovedlys. Rett nok har jeg satt det hele opp med relæer og med Nightbraker pære, så det kommer maks lys. For det aller meste bruker jeg bare nærlys, og merker at det ikke alltid er nok. Så av og til setter jeg på fjernlyset i noen få sekunder (men altså en god del lengre enn et blink). De få gangene jeg kjører på 2-felts, og lanesplitter, kjører jeg ofte på fjernlyset, i og med at alle som ser lyset mitt kjører i samme retning som meg.
Hadde jeg hatt plass hadde jeg satt opp modulator på fjernlyset på nyesykkelen, men uansett ville det vært begrenset bruk nå som høstmørket henger over oss... Derimot tygger jeg på å prøve meg med noen små LED-pods, evt med modulator der og.
Bak på min sykkel holder jeg på med et aldri så lite "prosjekt bremselys": Den originale 1157 (21/5W) pæren skal byttes ut med en LED-pære som har litt trøkk, ekstra bremselys i Givi-toppkofferten, ekstra bremselys under skiltet, og alle bremselysene skal styres av en modulator. Blinklysene byttes ut til lyssterke LED-blinkere.
Har kjørt en liten stund med den bremselysmodulatoren, og den ser ut til å gjøre jobben. 2 ganger har jeg fått kommentarer fra de som har kjørt bak meg om at de legger godt merke til at jeg bremser, uten at det irriterer. Ja altså, når jeg treffer de på butikken altså..


Mine tanker om dette:
Det jeg er mest redd for er å bli påkjørt _bakfra_. Det som skjer foran (og dels på siden) har jeg langt større kontroll over. Men de bak, de har jeg lite kontroll over.
Er helt overbevist at plassering og hvordan man kommuniserer med resten av trafikantene er det desidert viktigste.
Dernest kontraster. Lyst mot mørkt og alt det der. Derfor kjører jeg med regndress i gult/svart (men ikke refleksvest).
Angående lys så har jeg prøvd forskjellige løsninger på hovedlys (alt kun på dagtid):
Nærlys: Funker relativt greit, men en er veldig usynlig i enkelte situasjoner, som f.eks når man kjører forbi kø i en-felts veier, altså hvor det kommer biler imot.
Fjernlys: Funker, men begrenset. Det blender, eller iallfall irriterer, endel burister.
Fjernlys med modulator: Effektivt når en f.eks kjører forbi på 1-felts. Fjernlyset blir aldri full styrke når denne brukes, derved får en ikke like mye blending, men blir oppdaget blandt andre hovedlys. Har brukt dette i flere år, med stor suksess, men bare i noen tilfeller.
Xenon: Nei, det blir for mye strølys. Har prøvd flere typer, men de alle er for upresise, og blender/irriterer for mye. Irriterte bilister er ikke bra..


P.t. kjører jeg med ordinært hovedlys. Rett nok har jeg satt det hele opp med relæer og med Nightbraker pære, så det kommer maks lys. For det aller meste bruker jeg bare nærlys, og merker at det ikke alltid er nok. Så av og til setter jeg på fjernlyset i noen få sekunder (men altså en god del lengre enn et blink). De få gangene jeg kjører på 2-felts, og lanesplitter, kjører jeg ofte på fjernlyset, i og med at alle som ser lyset mitt kjører i samme retning som meg.
Hadde jeg hatt plass hadde jeg satt opp modulator på fjernlyset på nyesykkelen, men uansett ville det vært begrenset bruk nå som høstmørket henger over oss... Derimot tygger jeg på å prøve meg med noen små LED-pods, evt med modulator der og.
Bak på min sykkel holder jeg på med et aldri så lite "prosjekt bremselys": Den originale 1157 (21/5W) pæren skal byttes ut med en LED-pære som har litt trøkk, ekstra bremselys i Givi-toppkofferten, ekstra bremselys under skiltet, og alle bremselysene skal styres av en modulator. Blinklysene byttes ut til lyssterke LED-blinkere.
Har kjørt en liten stund med den bremselysmodulatoren, og den ser ut til å gjøre jobben. 2 ganger har jeg fått kommentarer fra de som har kjørt bak meg om at de legger godt merke til at jeg bremser, uten at det irriterer. Ja altså, når jeg treffer de på butikken altså..


Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)