Lakkering, første forsøk, riktig?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Lakkering, første forsøk, riktig?

Legg inn av Gliciouz »

Ja, så da har jeg lakkert sykkeln min metallic svart, el starlight black som det heter.

Klarlakken fikk jeg nice Appelsin effekt på, så nå må jeg slipe hele driten igjen...ÆSJ AS!

Men mitt spørsmål lyder som følger. Da jeg pusser på lakken nå kjennes den veldig myk ut. Har stått i 24 timer før jeg begynte å lakkere igjen.
Er det da vanlig at jeg kan bare ta neglen min og komme ned til original lakken etter 24 timer? Lakken føles myk og sitter ikke, skal det lenger tid enn 24 timer til før den sitter ordentlig?

:(

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Lakkering, første forsøk, riktig?

Legg inn av ArcticTiger »

Er det to-komponent lakk? Vaska du med tynner/siliconefjerner før du lakka? Temperatur når du lakka?
Sist redigert av ArcticTiger den 25 feb 2012, 00:03, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: Lakkering, første forsøk, riktig?

Legg inn av Mysterion »

kommer ann på herder du har brukt og hvor varmt det har stått til tørk.
men nei, skal ikke kunne stikke ned igjennom etter 24t.
ofte på jobben monterer vi deler som kommer rett fra lakkboksen nesten. bare en bråtørking og rett ut...
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Re: Lakkering, første forsøk, riktig?

Legg inn av Gliciouz »

Ja 2 komponent. Centira 600 heter basen. Klarlakken heter monopol. Vaska med tynner ja, refinish. Alt er kjøpt hos billakspesialisten i Oslo. Fulgte alle instrukser jg ble gitt. Temperatur var vel rundt 16 grader under arbeid. Da tipper jg. Det har tørka ganske kjølig, tipper 12-16 grader. Håper å gjøre dette ordentlig imorgen så setter pris på alle tips. Har slipt vekk all appelsin. Nødvendig å gå helt ned til base?

Brukte herdern som kom med klarlakken, som nevnt, monopol. Og vet at jg ikke brukte for mye tynner hvertfall.

Mulig at det ikke har tørka ordentlig når det har stått så kaldt?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Lakkering, første forsøk, riktig?

Legg inn av ArcticTiger »

Det er vel litt kaldt med 12-16 grader kanskje. Og husk lakken skal ikke "tørke", den skal herde. Herdingen, som er en kjemisk reaksjon, går fortere når det er varmt. Jeg vil tippe at minst 25 grader bør du vel ha :-k .
Det er nok å slipe bort appelsin-skallet, og så legge på flere lag med klarlakk. Så kan du slipe, rubbe og polere til høyglans tislutt.

Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Re: Lakkering, første forsøk, riktig?

Legg inn av Gliciouz »

Ok. Takk for svar. Pusset med 240 på verste appelsinen. Pusse med 600 over det igjen før ny klarlakk?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Lakkering, første forsøk, riktig?

Legg inn av ArcticTiger »

Det er vel sånn at jo finere korning du bruker, og jo nøyere du er, jo bedre blir slutt resultatet. Men arbeidet tar tid.
Det er kommet nye slipeprodukter på markedet siden brodern og jeg lakka litt for 20 år sida, da var det sandpapir på gummikloss og våtsliping.
Så spør deg fram der du kjøpte lakken om slipemiddlene og slipeteknikkene.

Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Re: Lakkering, første forsøk, riktig?

Legg inn av Gliciouz »

Slik jg har forstått så er det ikke mye som har forandra seg siden den tid. ;)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Lakkering, første forsøk, riktig?

Legg inn av ArcticTiger »

Nja, de har noe slags "fiberduk" som de bruker nå har jeg sett... det så mer fleksibelt og effektivt ut enn sandpapir, tetter seg ikke sånn som sandpapir gjør. Jeg har ikke brukt det selv.

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: Lakkering, første forsøk, riktig?

Legg inn av Mysterion »

legg flere lag med klarlakk, men la tørke. legg to lag, tørk, våtslip med så fint papir som mulig. gjør dette flere ganger og får ett bra resultat. på cosworthen min mellomslipa vi 4 ganger hele bilen. dæven og den var glossy.... + tykkt lag med klarlakk du ikke sliter med det første.
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Re: Lakkering, første forsøk, riktig?

Legg inn av Gliciouz »

La ny base nå. Ble litt appelsin. Er det ok å mellomslipe vått før klarlakk imorgen? Ble kun appelsin på tanken, mn ikke på kåpa.... Why?

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Lakkering, første forsøk, riktig?

Legg inn av cheron »

Var det gullende rent på tanken? Jeg fikk appelsin på bobla jeg lakkerte.. Første gangen mest sannsynlig fordi jeg ikke ikke opp tempen til ca 15 grader. Mattet ned hele driten, vasket sikkert 5 ganger med silikonfjerner, satte inn en extra ovn, fikk 30 varmegrader, og det ble god som gull! Lakken flyter bedre når den er varm.

Stikk ord; varme og renhet...

( dette var garasjelakkering )

Bilde

Bilde

Lykke til! Er artig med flere som fikser ting selv :)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Lakkering, første forsøk, riktig?

Legg inn av cheron »

Vent nå.. Har du vasket med tynner før du lakkerte? Den fjerner grunning osv altså...
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Lakkering, første forsøk, riktig?

Legg inn av Tysnes »

ArcticTiger skrev:Det er vel litt kaldt med 12-16 grader kanskje. Og husk lakken skal ikke "tørke", den skal herde. Herdingen, som er en kjemisk reaksjon, går fortere når det er varmt. Jeg vil tippe at minst 25 grader bør du vel ha :-k .
Det er nok å slipe bort appelsin-skallet, og så legge på flere lag med klarlakk. Så kan du slipe, rubbe og polere til høyglans tislutt.
Enig, temp e viktig. da siger ikkje lakken så lett. legg på tynne lag. Som med alt annet, øvelse gjør mester :-)

Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Re: Lakkering, første forsøk, riktig?

Legg inn av Gliciouz »

Gjort noen tabber mn lærer jo av de... ;) Joa, vaska med carrefinish. Brukte syre grunning. Ja hadde vel rundt 18 grader når jg jobba idag. Mn du mener jg bør opp i 30 grader? Rart det ble slik kun på tanken men ikke på kåpa.... Plastic vs metall?? Det jg lurer på nå er om jeg kan våtslipe basecoaten før klarlakk eller må det mattes og lakkes igjen?
Sist redigert av Gliciouz den 26 feb 2012, 10:00, redigert 1 gang totalt.

Svar