Briller og MC
- Gielas
- Innlegg: 772
- Registrert: 31 aug 2011, 19:34
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
- Bosted: Sandefjord
Briller og MC
Jeg bruker briller (både lesebriller og kjørebriller).
Hvordan er deres erfaringer? (de av oss som bruker briller)
Hvordan er deres erfaringer? (de av oss som bruker briller)
Gielas
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Briller og MC
Jeg bruker briller, og det har egentlig aldri vært noe problem. Da jeg byttet hjelm sist valgte jeg en åpningshjelm og da ble det enda mindre problematisk å bruke bruller. Nå kan jeg ta av og på hjelmen uten å ta av brillene en gang! Det er helt genialt!Gielas skrev:Jeg bruker briller (både lesebriller og kjørebriller).
Hvordan er deres erfaringer? (de av oss som bruker briller)
Konklusjon: briller er helt uproblematisk, men det kan være en faktor for valg av hjelm.
Det er det samme for skylda hvem som har den...
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Briller og MC
Ikke noe problem det
Før når jeg brukte halv-hjelm var det bare å passe på at kjørebrillene var store nok til at det var plass til brillene inni.
Nå bruker jeg åpningsbar helhjelm, ingen problem
.
Faste helhjelmer er litt leie å få på med brillene på, må ta av brillene og lirke de inn etterpå. Det er litt tungvindt syns jeg.

Før når jeg brukte halv-hjelm var det bare å passe på at kjørebrillene var store nok til at det var plass til brillene inni.
Nå bruker jeg åpningsbar helhjelm, ingen problem

Faste helhjelmer er litt leie å få på med brillene på, må ta av brillene og lirke de inn etterpå. Det er litt tungvindt syns jeg.
- Gielas
- Innlegg: 772
- Registrert: 31 aug 2011, 19:34
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
- Bosted: Sandefjord
Re: Briller og MC
Åpningshjelm har jeg bestemt meg for nettopp av den grunn du nevner!Dexter skrev:Da jeg byttet hjelm sist valgte jeg en åpningshjelm og da ble det enda mindre problematisk å bruke bruller. Nå kan jeg ta av og på hjelmen uten å ta av brillene en gang! Det er helt genialt!Gielas skrev:Jeg bruker briller (både lesebriller og kjørebriller).
Hvordan er deres erfaringer? (de av oss som bruker briller)
Konklusjon: briller er helt uproblematisk, men det kan være en faktor for valg av hjelm.
Er det noe problem om man har såkalte 'progressive' briller?
Gielas
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
Re: Briller og MC
Problemer og problemer.
Må huske å ta med to par, med og uten solbrille i.
Og; når jeg kjører med de mørke brillene blir det litt trøbbel fra sol til tunnel. Tenker å foliere et lett sota visir med et ekstra lag solfilm øverst så man takler både heftig motsol og tunneller med klare briller...
Har prøvd å bruke kontaktlinser på MC, men det ble bare problemer. Man er jo utsatt for stadig tilførsel av støv, og det fungerer dårlig sammen med linser!
Ellers er det litt sært i regn når vindskjermen, visiret og brillene er full av vann. (Jeg kjører mye med visiret helt oppe, så plutselig er alt vått før jeg får visiret lukket)
Dessuten dugger brillene lettere enn pinlock-visiret, duggproblemene kommer fort på kjølige kvelder med visiret lukket.
Og brillene må ha bøyler som ikke gnager seg inn i hodet når hjelmen presser på i tillegg.
Men strengt tatt går det ganske greit med briller.
Må huske å ta med to par, med og uten solbrille i.
Og; når jeg kjører med de mørke brillene blir det litt trøbbel fra sol til tunnel. Tenker å foliere et lett sota visir med et ekstra lag solfilm øverst så man takler både heftig motsol og tunneller med klare briller...
Har prøvd å bruke kontaktlinser på MC, men det ble bare problemer. Man er jo utsatt for stadig tilførsel av støv, og det fungerer dårlig sammen med linser!
Ellers er det litt sært i regn når vindskjermen, visiret og brillene er full av vann. (Jeg kjører mye med visiret helt oppe, så plutselig er alt vått før jeg får visiret lukket)
Dessuten dugger brillene lettere enn pinlock-visiret, duggproblemene kommer fort på kjølige kvelder med visiret lukket.
Og brillene må ha bøyler som ikke gnager seg inn i hodet når hjelmen presser på i tillegg.
Men strengt tatt går det ganske greit med briller.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: Briller og MC
Jeg bruker briller med glass som blir mørke i sollys. Det var et stort problem når en kom inn i en tunnel, ved bruk av Biltemas halvhjelm. Det ble VELDIG mørkt i tunnelene. Etter jeg kjøpte meg Schuberth C3 åpningshjelm så er det ikke noe problem. Det kommer ikke inn lys direkte på brilleglassene, og følgelig skifter de ikke til mørk farge.
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Briller og MC
Schubert C3 som er nevnt har innebygd solskjerm som kommer ned innenfor visiret. Dette betjenes fra utsiden og har gjort at jeg ikke har behov for solbriller. Den kommer også så langt ut at den ikke kommer i konflikt med brillene. Jeg er superfornøyd med den hjelmen. Kanskje ikke den billigste, men helt klart en verdig kandidat som er verd hver krone den kostet.
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Bjønnavind
- Innlegg: 870
- Registrert: 12 mar 2011, 09:36
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
- Bosted: Andebu
Re: Briller og MC
Har Schubert C3. Åpningshjelm med antiduggvisir, og innebygget solskjerm som enkelt betjenes selv med tykk hanske på. Litt dyr i innkjøp men verdt hver eneste krone! Jeg har funnet min favoritt. Det er også god ventilering, og veldig lite støy inni hjelmen. Jeg har slutta med ørepropper! Trenger ikke!
Fantastisk kjøp!

- Gielas
- Innlegg: 772
- Registrert: 31 aug 2011, 19:34
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
- Bosted: Sandefjord
Re: Briller og MC
Har tenkt å anskaffe en 'C3' selv, (håper kanskje 'noen' har et tilbud på MC-messa til helgenGodtvoksen skrev: Etter jeg kjøpte meg Schuberth C3 åpningshjelm så er det ikke noe problem. Det kommer ikke inn lys direkte på brilleglassene, og følgelig skifter de ikke til mørk farge.

Denne hjelmen har vel innebygget solvisir, så det er ikke noe problem med vanlige briller kontra briller som automatisk blir mørkere?
Gielas
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39736
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Briller og MC
Bruker lesebriller, men har enda ikke behov for briller under kjøring.
Men det kan bare være et tidsspørsmål, er jeg redd...
Har kjørt med solbriller av og til og opplevd at spesielt én hjelm jeg hadde var så trang mellom øra at stengene knapt kunne presses på plass. Den hjelmen har jeg ikke lenger...
Men det kan bare være et tidsspørsmål, er jeg redd...
Har kjørt med solbriller av og til og opplevd at spesielt én hjelm jeg hadde var så trang mellom øra at stengene knapt kunne presses på plass. Den hjelmen har jeg ikke lenger...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gielas
- Innlegg: 772
- Registrert: 31 aug 2011, 19:34
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
- Bosted: Sandefjord
Re: Briller og MC
NETTOPP det svaret jeg ville ønsket meg om jeg hadde spurt (i et forum) om det var lurt å kjøpe en C3 eller ei.Bjoennavind skrev:Har Schubert C3. Åpningshjelm med antiduggvisir, og innebygget solskjerm som enkelt betjenes selv med tykk hanske på. Litt dyr i innkjøp men verdt hver eneste krone! Jeg har funnet min favoritt. Det er også god ventilering, og veldig lite støy inni hjelmen. Jeg har slutta med ørepropper! Trenger ikke!Fantastisk kjøp!


(Kjempebra svar!)
Sist redigert av Gielas den 06 mar 2012, 21:22, redigert 2 ganger totalt.
Gielas
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
- Gielas
- Innlegg: 772
- Registrert: 31 aug 2011, 19:34
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
- Bosted: Sandefjord
Re: Briller og MC
Dèt har jeg tenkt på, må velge briller (ved neste oppgradering) som ikke 'bygger' no' særlig på tykkelsen av hue (man er vel tjukk nok i hue fra før avAJ skrev: Har kjørt med solbriller av og til og opplevd at spesielt én hjelm jeg hadde var så trang mellom øra at stengene knapt kunne presses på plass.

Sist redigert av Gielas den 06 mar 2012, 21:38, redigert 1 gang totalt.
Gielas
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
Re: Briller og MC
Og jeg skriver også under på svaret du fikk...Gielas skrev:NETTOPP det svaret jeg ville ønsket meg om jeg hadde spurt (i et forum) om det var lurt å kjøpe en C3 eller ei.Bjoennavind skrev:Har Schubert C3. Åpningshjelm med antiduggvisir, og innebygget solskjerm som enkelt betjenes selv med tykk hanske på. Litt dyr i innkjøp men verdt hver eneste krone! Jeg har funnet min favoritt. Det er også god ventilering, og veldig lite støy inni hjelmen. Jeg har slutta med ørepropper! Trenger ikke!Fantastisk kjøp!
![]()
(Kjempebra svar!)

Hof MC gav meg bra tilbud på denne hjelmen i fjor på MC-messa i Lillestrøm.
http://www.hof-mc.no/storefront.php?pid=257&c1=39" onclick="window.open(this.href);return false;
- Gielas
- Innlegg: 772
- Registrert: 31 aug 2011, 19:34
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
- Bosted: Sandefjord
Re: Briller og MC
Dèt har jeg tenkt på, må velge briller (ved neste oppgradering) som ikke 'bygger' no' særlig på tykkelsen av hue (man er vel tjukk nok i hue fra før avAJ skrev: Har kjørt med solbriller av og til og opplevd at spesielt én hjelm jeg hadde var så trang mellom øra at stengene knapt kunne presses på plass.

Gielas
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Briller og MC
Jeg pleide å kjøre med RayBans "pilotbrille", for disse hadde veldig tynne stenger, men klarte selvsagt å ødelegge de i vinter. Så på årets første turble det brukt et par billige plastbriller med litt tykkere stenger. Etter ca en times kjøring fikk jeg noe som lignet på migrene-hodepine. Kunne ikke skjønne hva det var, men fikk etterhvert et desperat behov for bare å rive av meg hjelmen, noe som er vanskelig når det gikk i ca 100 på E18 i Vestfold. Jeg klarte derimot å ta av meg solbrillene. I samme øyeblikk forsvant hodepinen, og hodet ble fylt av en varm deilig følelse (ikke misforstå nå..
) Konklusjonen blir ihverfall at det var for trangt der inne mellom hjelmen og hodet. Jeg har visst noen vitale blodårer som passerer omtrent der, litt foran/over øret. Og jeg kommer til å kjøpe nye, skikkelige solbriller.


[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km