Importere elektrisk motorsykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Importere elektrisk motorsykkel

Legg inn av Crinos »

Har sett litt på elektriske motorsykler, og nå som jeg bytter jobb, og skal jobbe langt nærmere hjemmet, er jeg plutselig innenfor rekkevidde til å kunne kjøre el-sykkel til og fra jobb, og kun være avhengig av å lade hjemme.

Lurer litt på hva Biltilsynet sier på ting som dem aldri har sett før.. Altså nyregistrering av et merke som ikke eksisterer i deres lister..
Tenker på en av disse tre alternativene: http://brammo.com/store/empulse6/" onclick="window.open(this.href);return false;
Empulse 6.0 er den letteste, men også kortest distanse. Syklene er ellers like med unntakt av batteripakken, som da påvirker tyngde og rekkevidde.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Importere elektrisk motorsykkel

Legg inn av AJ »

Den der så jo faktisk ikke så halvgæern ut :eh
Hm... Spennende ;-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Bosted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Importere elektrisk motorsykkel

Legg inn av tomsnes »

What happened to "Loud pipes save lifes"? :lol
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Importere elektrisk motorsykkel

Legg inn av Crinos »

tomsnes skrev:What happened to "Loud pipes save lifes"? :lol
Å.. jeg har da bråkebøtta også... gir ikke slipp på den :)

Selv om "not-so-load pipes allso save lifes" :redface

Men joda.. "liten" forskjell fra å gå fra 95dB til praktisk talt 20dB eller no der omkring. Kanskje mindre?
(tenker på støy fra el motoren, rullestøy fra dekkene og vindstøy fra sjåfør).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Importere elektrisk motorsykkel

Legg inn av SuperMorten »

Ta opp litt gromlyd, monter høytalere og en liten MP3 spiller :bananas
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Godtvoksen

Re: Importere elektrisk motorsykkel

Legg inn av Godtvoksen »

Crinos skrev:Har sett litt på elektriske motorsykler, og nå som jeg bytter jobb, og skal jobbe langt nærmere hjemmet, er jeg plutselig innenfor rekkevidde til å kunne kjøre el-sykkel til og fra jobb, og kun være avhengig av å lade hjemme.

Lurer litt på hva Biltilsynet sier på ting som dem aldri har sett før.. Altså nyregistrering av et merke som ikke eksisterer i deres lister..
Tenker på en av disse tre alternativene: http://brammo.com/store/empulse6/" onclick="window.open(this.href);return false;
Empulse 6.0 er den letteste, men også kortest distanse. Syklene er ellers like med unntakt av batteripakken, som da påvirker tyngde og rekkevidde.
Den likner jo faktisk litt på forumets velkjente oransje Tiger.... :knegg :lol

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Bosted: Porsgrunn

Re: Importere elektrisk motorsykkel

Legg inn av Hjernen »

Skjønner tanken din, prøve noe nytt. Knall og ha full NM fra stille til max fart...
Racingmodellen :=D> de bla bruker på Isle Of Man :oh går jo bra også;

[video]http://www.youtube.com/watch?v=gjhxzP53 ... re=related[/video]
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Importere elektrisk motorsykkel

Legg inn av Crinos »

Ja det er litt det... Prøve noe HELT nytt. (strengt talt helt nytt er det jo ikke, men for meg blir det jo det).
Liker tanken å ha max NM fra første millimeter man vrir på gassen og det at de på papiret burde være rimelige å ta inn til norge. :mk
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Voksen
Innlegg: 348
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Importere elektrisk motorsykkel

Legg inn av Voksen »

SuperMorten skrev:Ta opp litt gromlyd, monter høytalere og en liten MP3 spiller :bananas
Alle eletriske kjøretøyer som kjører på veien burde hatt en høytaler som simulerer motorlyden.
Blir jo mye farligere for myke trafikanter med de som ikke gir "lyd" fra seg. Og hvem får skylden når det smeller?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Importere elektrisk motorsykkel

Legg inn av AJ »

Voksen skrev:
SuperMorten skrev:Ta opp litt gromlyd, monter høytalere og en liten MP3 spiller :bananas
Alle eletriske kjøretøyer som kjører på veien burde hatt en høytaler som simulerer motorlyden.
Blir jo mye farligere for myke trafikanter med de som ikke gir "lyd" fra seg. Og hvem får skylden når det smeller?
Med eller uten lyd får gjerne kjøretøyet skylda uansett. Også i tilfeller hvor det ikke er grunn til å laste hverken kjøretøy eller føreren. Dvs. det såkalte objektive ansvaret iht. Bilansvarslova...

Skal ikke begi meg inn på å nevne eksempler, men en forsikringsjurist kan sikkert nevne mange...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Importere elektrisk motorsykkel

Legg inn av Crinos »

Hva ulykker gjelder der folk blir påkjørt fordi dem ikke hører noe komme, er jo bare ren skjødesløshet.. Det tar 2 sekkunder å kaste et blikk i begge retninger... :punch

Men ja.. Jeg har en formening om at kjøretøy/sjåfør får skyldansvar i 95% av alle tilfeller.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Importere elektrisk motorsykkel

Legg inn av mekkern »

Crinos skrev:Hva ulykker gjelder der folk blir påkjørt fordi dem ikke hører noe komme, er jo bare ren skjødesløshet.. Det tar 2 sekkunder å kaste et blikk i begge retninger... :punch

Men ja.. Jeg har en formening om at kjøretøy/sjåfør får skyldansvar i 95% av alle tilfeller.
Idioti er ikke straffbart..
som førerkortinnehaver har du bevist at du kan tilegne deg et minimum av kunnskap-ergo er du ikke idiot og kan straffes.. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Micke
Innlegg: 74
Registrert: 11 feb 2011, 15:07
Motorsykkelen din: Suzuki SV650S -00

Re: Importere elektrisk motorsykkel

Legg inn av Micke »

Jag har också haft funderingar att importera en elektrisk motorcykel. Det är ju varken årsavgift, Import-toll, Import-avgifter eller mva...

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Importere elektrisk motorsykkel

Legg inn av rerell »

Crinos skrev: Lurer litt på hva Biltilsynet sier på ting som dem aldri har sett før.. Altså nyregistrering av et merke som ikke eksisterer i deres lister..
Cool hoj!
Jag vet inte om det är andra regler för elmotorcyklar, men normalt sett när det saknas norsk typgodkänning så krävs att du har med ett "Certificate of Conformity" (CoC). Då kan det göras en s.k. "enkeltgodkjenning".

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Importere elektrisk motorsykkel

Legg inn av RuneMC »

Mulig disse blir produsert på fabrikken i Ungarn etterhvert
Ref: http://brammofan.wordpress.com/2010/11/ ... ors-begin/" onclick="window.open(this.href);return false;
Isåfall er de garantert EU godkjent og de som er EU godkjent er vel automatisk godkjent i Norge.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: Importere elektrisk motorsykkel

Legg inn av Mysterion »

RuneMC skrev:Mulig disse blir produsert på fabrikken i Ungarn etterhvert
Ref: http://brammofan.wordpress.com/2010/11/ ... ors-begin/" onclick="window.open(this.href);return false;
Isåfall er de garantert EU godkjent og de som er EU godkjent er vel automatisk godkjent i Norge.
ikke helt riktig.... se på f.eks en Skyline (bil) disse får man på skilter i nesten alle land utenom avgifts norge....
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Importere elektrisk motorsykkel

Legg inn av Crinos »

Mysterion skrev:
RuneMC skrev:Mulig disse blir produsert på fabrikken i Ungarn etterhvert
Ref: http://brammofan.wordpress.com/2010/11/ ... ors-begin/" onclick="window.open(this.href);return false;
Isåfall er de garantert EU godkjent og de som er EU godkjent er vel automatisk godkjent i Norge.
ikke helt riktig.... se på f.eks en Skyline (bil) disse får man på skilter i nesten alle land utenom avgifts norge....
Mener å si at jeg har sett en del Skylines på norske skilter. Kjenner til en her i Kristiansand...

Men jo.. Jeg mener å si at man må fremlegge dokumentasjon på sikkerhet og slikt. Tror ikke det er like strengt for motorsykkel som på bil.

Blir det produksjon i Ungarn føler jeg meg forpliktet til å kjøpe den for å støtte opp om industrien i mitt andre hjemland :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Importere elektrisk motorsykkel

Legg inn av Intruder »

Er du landsmann av Ferenc Puskas ,en legende på fotballbanen... :D
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Importere elektrisk motorsykkel

Legg inn av Crinos »

Intruder skrev:Er du landsmann av Ferenc Puskas ,en legende på fotballbanen... :D
Bare halvt! :vs
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Importere elektrisk motorsykkel

Legg inn av Snikkeren »

Szia. :vs
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Bosted: Porsgrunn

Re: Importere elektrisk motorsykkel

Legg inn av Hjernen »

Biler som ikke har godkjent EU/EØS krav, ved import, får ikke skilt på annet enn motorhistorisk grunnlag og
da er det bare noen få som får det;

Fra JSI sin side;
JSI kan endelig tillby Nissan SKYLINE i Norge.

Kjære Nissan entusiaster, vi har fått til det "umulige". Norges offisielt første* Nissan Skyline er nå registrert uten motorhistorisk grunnlag. Etter intensiv jobbing for godkjenning av Nissan Skyline, har JSI endelig lykkes med å få til det som tilsynelatende var "umulig", registrering av Nissan Skyline i Norge. Som mange Motorsportentusiaster vet, var det med stolthet JSI i Juli 2003 viste frem Norges FØRSTE registrerte Skyline. Dette var vel og merke på motorhistorisk grunnlag, som har særdeles strenge begrensninger i antall eksemplarer og begrensning i mulighet til å endre bilens utseende etc. Pr dagens dato vet vi at det finnes 3 stk Nissan Skyline registrert i Norge på samme grunnlag. Den store forskjellen nå er imidlertid at det kan tilbys registrerte Skyline i antall og innenfor "normalt" regelverk.

Den største utfordringen var å kunne dokumentere samtlige tekniske data som gjør at biltypen tilfredstiller det Norske regelverk. Et "dykk" innenfor offentlig tilgjengelig dokumentasjon hos Nissan i Japan var det som ga det endelige resultat. Det er med stor spenning vi ser frem til hva det norske markedet forventer av oss i 2005 forteller Kjetil Kallekodt i Japan Sportsbil Import. Vi kan garantere at vi legger listen høyere enn noen gang for at vi skal kunne tilby SKYLINE av meget høy standard til det Norske markedet. Trolig vil vi ikke ha mulighet til å møte etterspørselen i første omgang, men lover at vi skal gjøre det vi kan for at tilgjengeligheten på biltypen skal bedre seg utover i 2005.

I første omgang er det Nissan Skyline R33 GTS25t som blir tilgjengelig for det Norske markedet. SKYLINE GTS25t er "lillebror" til den mer beryktede R33 GTR, men har mye av det samme potensialet. Ikke minst prismessig ligger GTS25t mer aktuelt til for Norske kjøpere.. En prisklasse på mellom 250 og 300.000,- er hva du må ut med for et prakteksemplar av arten som har et turbomatet kraftverkt hvor det bare er tatt ut 250 hk fra fabrikk.. Som viden kjent er motortypen i Nissan Skyline kapabel med vesentlig høyere effekt enn hva som er satt fra Nissan i Japan. At biltypen kun er produsert med høyrestyring tror ikke Daglig leder i JSI, Kjetil Kallekodt er noe hinder for de som virkelig ønsker å anskaffe seg "guttedrømmen".

Ikke sikker på om det gjelder MC også.... Håper dette hjalp litt.... :[-o<
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Svar