Hei. Siste turen før vintern starta sykkelen å fjuske. Hoppe å "smelle pålitelig turtall. Tatt den frem igjen nå. Batteriet er flatt å ødelagt.
Honda cbr 600f 1997mod
Kobler til starthjelp. Starter fint. Gasser fint. Kobler av hjelp. Går fint. Lader 13,5 V
Gasser på et par ganger. Så starter den å hoppe å klage. Dauer ut helt. Får starthjelp å starter den opp igjen. Lader litt. Så kobler ifra. Ladestrøm 13,5 tomgang. Prøver å gasse litt mens det er igjen litt strøm på batteriet. Opp til 3-4 tusen. Ladestrømmen går mer mer ned.. Ned til 4-5 V på4000 omdr. Så begynne å hoppe dunke å detter ned på tomgang der den stabilerer seg til nesten normalt. Kobler til starthjelp igjen. Så funker den fint at
Skal på vårservice om 3 uker. Men lyst til at den skal gå til da...
Noen som har forslag om hva som kan være galt?
Ladeproblemer cbr600f3?
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Ladeproblemer cbr600f3?
Satt du i et nytt batteri, eller kjørte du på det ødelagte?
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Ladeproblemer cbr600f3?
Hei, og velkommen til MCsiden.
Jeg er ikke noen ekspert, men har du prøvd med et annet batteri?
Men det kan høres ut som det er noe galt med ladingen på den. Den bør vel egentlig lade over 14 V på tomgang, og ikke dette når du gir gass.

Jeg er ikke noen ekspert, men har du prøvd med et annet batteri?
Men det kan høres ut som det er noe galt med ladingen på den. Den bør vel egentlig lade over 14 V på tomgang, og ikke dette når du gir gass.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Ladeproblemer cbr600f3?
Hei. Nei skal kjøpe nytt batteri imorgen. Men syns det er sms rart at den opprettholder ladestrøm på 13,5 på tomgang. Men stuper med en gang jeg gasser. Søkt litt å ser noen nevner slitte børster i "dynamoen" ell ka det heter på mc;)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Ladeproblemer cbr600f3?
Prøv med et nytt, fulladet batteri først du. Det blir bare tull med et ødelagt batteri.
Og velkommen hit ja 


Re: Ladeproblemer cbr600f3?
Takk takk:)
Leste at man kunne ødelegge mer med å drive på med et gammelt ødelagt batteri. Så får putte et nytt imorgen. Å satse på ikke alt er ødelagt:p
Leste at man kunne ødelegge mer med å drive på med et gammelt ødelagt batteri. Så får putte et nytt imorgen. Å satse på ikke alt er ødelagt:p
- Sprint
- Innlegg: 566
- Registrert: 10 sep 2010, 16:23
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
- Bosted: Karmøy
Re: Ladeproblemer cbr600f3?
Enig med AC,opplevde det samme bytta batteri og no problemo 

For livets glade gutter går solen aldri ned.
Re: Ladeproblemer cbr600f3?
Da kan jeg oppdatere med at nytt batteri er kjøpt å montert. Og alt fungerer normalt.... Hittil..;p
Det er jo kjempebra. Men skjønner ikke det helt men. Så lenge det funke. Smile jeg
Takker for tips iallefall. Satse på det holder. Så fant jeg jo et flott forum:)
Det er jo kjempebra. Men skjønner ikke det helt men. Så lenge det funke. Smile jeg
Takker for tips iallefall. Satse på det holder. Så fant jeg jo et flott forum:)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Ladeproblemer cbr600f3?
Det var bra d årna seg
Mc-batterier har ofte ikke så lang levetid, antakelig var det brudd i ei celle i det gamle batteriet. Men fortsatt såpass mye kontakt at en liten strømmengde kunne ledes igjennom på tomgang. Når strømmengden og belastniningen økte (økt turtall) ble kontakten for liten til å ha nok kapasitet til å lede den. Tenninga bruker ganske mye strøm, og er batterispenningen lav, så blir det dårlig gnist på pluggen, og gnisten blir dårligere jo høyere turtall. Motorn går dårlig/stopper.

Mc-batterier har ofte ikke så lang levetid, antakelig var det brudd i ei celle i det gamle batteriet. Men fortsatt såpass mye kontakt at en liten strømmengde kunne ledes igjennom på tomgang. Når strømmengden og belastniningen økte (økt turtall) ble kontakten for liten til å ha nok kapasitet til å lede den. Tenninga bruker ganske mye strøm, og er batterispenningen lav, så blir det dårlig gnist på pluggen, og gnisten blir dårligere jo høyere turtall. Motorn går dårlig/stopper.