Den store Ut på tur i dag - tråden! Lyst til å bli med?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Kontakt:

Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

Legg inn av gsx750_80 »

Været var flott i formiddag, og jeg kjørte Stjørdal - Trondheim, på "gamle E6". I Trondheim sjekket jeg yr.no, og så at snø var på veg, og kom meg hjem til kl. 17:00. Et kvarter senere lavet snøen ned.
Jeg tror jeg møtte 5 sykler på turen. Alle hilste. I tillegg hørte jeg noen motorbrøl på avstand. Vårkåte motorsyklister. Nå er det dessverre 4-5 cm snø utenfor.
Dessverre ble jeg utsatt for passiv jogging. Utrivelig å se folk som halser avgårde langs veikantene.
mvh

-gsx750_80

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

gsx750_80 skrev:Dessverre ble jeg utsatt for passiv jogging. Utrivelig å se folk som halser avgårde langs veikantene.
:lol :lol :lol :lol :lol

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Dagens trim er unnagjort. Dessverre. Et nydelig vær, og en flott tur, kunne kjørt inn i solnedgangen. Start og slutt Sinsenkrysset. 139 km :thumleft

[album]3074[/album] [album]3075[/album]
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Sesongen er i gang for flere av oss.
Og da kan det være greit å minne om bl.a. denne tråden.
Vil du ha turfølge gir du beskjed samme dag eller kanskje helst dagen før... :-k i denne tråden, sånn at folk som er interessert får hoppet i kjøreklærne og hivd seg på sykker'n ;-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

På plass med en liten ADVARSEL!!! til de som kanskje har tenkt seg en tur langs Randsfjorden i dag:
har nå på morran fått melding om et par utforkjøringer i svingene bort i Vestre Gran. kan fortsatt vær isete og glatt etter smeltevann i svingene langs fjorden!

Så skal man rundt Randsfjorden i dag er det lurt å vente til lit utpå dagen og kjøre varsomt når man først tar turen.

guzziman
Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.

Legg inn av guzziman »

Nå er det dags for en østfold rundt tur. Fortsatt hel sol, og 15 grader i skyggen. Er akkurat ferdig med å spyle hagemøbler.. så nå er fruen blid også. Da kjører jeg meg en tur med veeeldig god samvittighet.

Sees kanskje på veien
Triumph Daytona 955i 2003

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

I dag går turen hjem igjen til Kvinesdal (Bøn - Kvinesdal), jeg er å langtur denne helgen: http://g.co/maps/2fcqa" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg passerte Jevnaker på fredag, og der traff jeg på en Tiger. Kunne det være AJ mon tro... :scratch

Rottenikken
Motorsykkelen din: Yamaha

Legg inn av Rottenikken »

AJ skrev:På plass med en liten ADVARSEL!!! til de som kanskje har tenkt seg en tur langs Randsfjorden i dag:
har nå på morran fått melding om et par utforkjøringer i svingene bort i Vestre Gran. kan fortsatt vær isete og glatt etter smeltevann i svingene langs fjorden!

Så skal man rundt Randsfjorden i dag er det lurt å vente til lit utpå dagen og kjøre varsomt når man først tar turen.
Jeg lurte litt på den turen, men valgte en tur nedover i Vestfold netopp fordi jeg var litt redd for det du nevner.
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

10C og solskinn kl 10 - det må bli tur :D
Dagens lille plan http://g.co/maps/b9hgn" onclick="window.open(this.href);return false;
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

TRONDHEIM:

Oppmøte NAF-senteret på sluppen kl 12...Byneset rundt, så kaffe i sentrum :-)

Oppmøtekrav: motorsykkel :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Turen fra mitt forrige innlegg ble gjennomført - litt over 20 mil i flott kjørevær.

Startet ca 10:45 hjemmefra med kurs for gamle Lierbakkene og Sylling i første omgang.
Nesten opp Lierbakkene var det nok et vårtegn - en bøling på ca 50 syklister i full fart nedover - mye gule treningsklær og bilene bak måtte værsågod vente...

Tenkte jeg fikk ta ekstra med bilder idag, ettersom jeg ikke tok noen igår - grunnet foto-batteri som lå igjen i laderen hjemme... :redface
Første stopp i Lier - der man skuer utover eple-plantasjene og dalen mot Sylling
BildeBilde

Fine tørre veier for det meste bortsett fra noen skyggefulle, fuktige svinger som jeg tok tilsvarende pent. Skal bli flott når man kan være helt sikker på at frosten er ute av bakken :thumleft
Sylling er flott som alltid. Hadde det vært tunnel gjennom fjellet til Asker så hadde dette garantert blitt en meget attraktiv forstad til Oslo. Men kanskje like greit at det ikke er det. Det er endel nybygging allerede og stedet vil raskt miste sin sjarm om det blir blokker og handlesenter i kjent stil når kommunene kun ser på inntektsmuligheter og glemmer det estetiske.
Bilde

Ut fra Sylling og mot Vikersund var jeg litt spent på forholdene, og bortsett fra noen litt kalde og fuktige svinger, så var mesteparten helt fin og tørr. Anbefaler å ta det rolig første gang du kjører her i sesongen, ettersom noen svinger har litt grus igjen etter vinteren. Stedvis også noe humpete, men langt fra som mye som ifjor.
Bilde

Videre mot Vikersund er det mange flotte strender og utsiktspunkt underveis, pluss at man kjører jo omtrent hele tiden ved fjorden. Samtidig er det her vesentlig færre syklister og biler enn i mer sentrale strøk. Endel familier på sykkel i motsatt retning var det - tydeligvis de også lokket ut av det gode været. :thumleft Her er en fin plass å bade om sommeren
Bilde
Hytteplass med strand...
Bilde
Veien med glimt av fjord
Bilde
Fjorden med snødekte fjell (Norefjell?) i det fjerne
Bilde

Veien går gjennom et gårdstun på gården her, kombinert med sving og smalt, så her lønner det seg å ta det veldig rolig noen meter her. Møtte en bil akkurat idet jeg passerte idag
Bilde

I Vikersund tok jeg en tanking på UnoX'en, før jeg kjørte videre småveiene mot Åmot og Skotselv.
Et par smale broer krydret det visuelle
BildeBilde

Skotselv har jeg igrunnen fått et ganske hyggelig inntrykk av - virker som et koselig sted å bo.
Heller ikke dumt at det går noen aldeles fine V-Strom veier her ! OK, så er det sikkert veier for GS og Explorer også! :knegg
R-sykler vil jeg kanskje ikke anbefale pga litt for mye telehiv, pluss at de morsomste veiene er de som går over til å bli grusvei.
Fine tørre veier i hele området (de med asfalt) men en god slump grus og sand som ligger igjen i mange svinger etter vinteren.

Det er et par veier som går mot Bingen og man kan for variasjonens skyld velge forskjellig og gjøre en liten rundtur av det. Videre vestover går det to stk veier. Nyseterveien som er en ren grusvei og Bingsveien som er en litt bedre grusvei - begge ender opp i Lampeland/Lyngdal. Jeg valgte å følge Bingsveien
Bilde
Bilde

Det var stedvis vått og merket at bakenden vandret litt fra side til side. Sikkert pga litt gjørme og/eller kanskje litt is som fortsatt var rett under sanden noen steder :-k Siden jeg som vanlig kjører uten supporter-bil tok jeg det pent :-)
På et strekk var det veiarbeide (stenges uke 11-13 stod det på skilt - sikkert bare hverdagene når gravemaskinene er i aksjon) - her var det tildels mye grov grus som ikke var komprimert, så igjen tok jeg det pent og valgte kurs med omhu så jeg ikke skulle ende på trynet. Jeg er for all del en amatør på grus...
Bilde

Fant etterhvert ut at jeg hadde kjørt langt nok med tanke på at jeg skulle rekke rundt Eikeren, Hanekleiva og Svelvik også.... før middag... Tok en rast og slappet litt av med en iskaffe midt i skogen.
Her ser dere forresten den nye XR1100 hjelmen. Er blitt dyktig lei signalgul, samtidig som at jeg tror synlighet har en misjon, så ble hvit med litt svart denne gang. Veldig godt fornøyd med lufting og aller mest med duggfritt visir - mega bra! :thumleft
Bilde

En liten titt på bakhjulet og kjedet viser prisen for å kjøre på grus... alt blir drit møkkete etter noen meter :D
Bilde
Stedvis lå snøen tett på veien og veien selv i skygge, så her kan det nok ha vært is rett under overflaten
Bilde

Vel tilbake på asfalt igjen så tok jeg vestlige veier nedover mot Hokksund.
Usikker på om dette er Bingen Kapell ? (Håreveien rett etter å ha tatt av Sønjuveien)
Bilde

Vel i Hokksund ble det nordover et lite stykke på motorveien før jeg tok av mot Vestfossen.
Et par mopedister med far som "beskytter" til sist på cruiser kjørte litt foran meg. Jeg holdt meg bak de for det er jo uansett mest 50 og 40 igjennom Vestfossen. Det gjorde ikke varebilen foran meg. Først forbi pappaen og litt etter de to ungdommene. Relativt uforsvarlig med små marginer grunnet møtende trafikk. Ungdommer og far svingte til venstre i Vestfossen sentrum noen hundre meter senere...

Nedover Eikeren var været like fint og den lå der nærmest blikkstille. Fine tørre veier, uten noe grus heller, så her er det mulig å kjøre litt mer dynamisk. Dog endel syklister ute på tur, så kjør fornuftig.

Foran meg var det etterhvert et følge med cruisere - tipper 5-6 stk - men jaggu var det igjen nesten en repetisjon av før Vestfossen. En bil som på død og liv skulle forbi... kjørte forbi et par i slengen mellom møtende biler og kom kanskje tilslutt forbi. Jeg tok heller en liten foto-stopp.
Bilde
Bilde

Eidfoss har et gammeldags utseende sentrum - slike skulle vi hatt flere av. Uendelig mye penere en grå betong.
Bilde
Egentlig burdte jeg tatt en stopp her og noe is, vaffel eller lignende, men fant ut at tiden var for begrenset - vi familiefedre må jo hjem før middag :roll

Bak meg ut fra Eidsfoss var det en hvit bil som kjørte rimelig tett. Syns det stod NRK på panseret hans... Uansett, den forsvant fort i speilet etterhvert :-J
Igår var det forresten en østeuropeer som kjørte altfor tett på meg forbi Mjøndalen. Jeg ble etterhvert noe irritert, så gjorde bevegelse med venstre håndflate som om jeg dyttet støtfangeren hans bakover. Det funket! Plutselig sakket han av 100m (!) Se det, ikke verst! Muligens noe "biker respekt" ??

Videre Hanekleiva, morsom som alltid og ned mot Sande. Tok deretter mot Svelvik og hjem den veien. Nok foto for idag fant jeg ut, så ble bare kjøring hjemover.

På siste etappen forbi Gullaug i 50-sonen stod det 3 svarte Porscher i en busslomme rett før rundkjøringen hvor man kan ta mot Hyggen. Alle med røde prøveskilt. Førstemann smatt rett ut foran bilen som kjørte foran meg og andremann var på tur til å smette ut før meg - men jeg ga han et par tut istedet. Disse gutta hadde tydeligvis ikke hørt om vikeplikt. De tok samme veien som meg mot Hyggen, så jeg så mitt snitt til å passere Porsche nr 1 som lå mellom to biler foran meg på en liten rett strekning. Det tok selvfølgelig ikke lenge før de 3 Porschene hadde gjort ditto forbikjøringer, og tok opp jakten på meg. (Kan det være fordi jeg ga idiot-tegnet til han ene...) Men jeg klarte nå å holde dem i speilet - egentlig var de ute av speilet et langt stykke, men jeg måtte saktne for ei gammel dame som kjørte 60 i 80 sonen... ikke mulig å kjøre forbi pga sving og null oversikt. Jeg svingte av i Hyggen opp mot Røyken, mens gutta med mer penger enn vett fortsatte sydover...

Det er jo ganske morsomt da - at på litt svingete vei så kan en 67-hesters sykkel matche en Porsche med endel hundre gamp! På rett strekning kunne de sikkert tatt meg lett som bare det, men det krever nå heller ikke mer kunnskap enn å tråkke en pedal i bånn.
Nei, MC er og blir både mer utfordrende og mer morsomt enn "bur" - nesten uansett. :thumleft

Alle var enige om at det hadde vært en fin tur!
Bilde
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Mektig imponert over bildene dine nok en gang, RuneMC!
I tillegg er det jo nesten ikke til å tro at de fleste av disse er tatt mange dager før mars måned er over! Det er egentlig ganske utrolig hvor fort våren er kommet i siget dette året.
Kanskje 2012 blir tidenes MC-sesong her i landet?

Brukeravatar
Northman
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Legg inn av Northman »

Så ut som en finfin tur, får håpe vårens gode dager er tegn på at sommeren blir god også :)

Jeg tror du tar feil mtp porchene, 4 hjul i bakken er raskere i sving enn 2, er ikke så skummelt når man begynner å skli litt på 4 :D
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Jeg tror det kommer helt an på type svinger.

Forrige sesong var det en kar i en CLK (greit nok ingen Porsche, men) som prøvde å henge på meg over Stigedalen (mellom Nordfjordeid og Volda). Han hadde ikke sjangs å holde følge i svingene. På rettstrekkene roet jeg ned (det er jo ofte der onkel står), og han ga skikkelig på for å ta meg igjen. Men så kom det nye svinger, og vekk var han.

Husker jeg så 5th gear hvor de testet Lamborghini Gallardo mot Ducati 1098. Duc'en kjørte raskest rundt banen.

Edit: Her er Gallardo mot Ducati 999. Her kjører de hver for seg. Da de kjørte 1098'en kjørte de samtidig:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=aXPqnMX4 ... ata_player[/video]
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

EasyRider
Motorsykkelen din: Kawa

Legg inn av EasyRider »

Snikkeren skrev:Jeg tror det kommer helt an på type svinger.

Forrige sesong var det en kar i en CLK (greit nok ingen Porsche, men) som prøvde å henge på meg over Stigedalen (mellom Nordfjordeid og Volda). Han hadde ikke sjangs å holde følge i svingene. På rettstrekkene roet jeg ned (det er jo ofte der onkel står), og han ga skikkelig på for å ta meg igjen. Men så kom det nye svinger, og vekk var han.

Husker jeg så 5th gear hvor de testet Lamborghini Gallardo mot Ducati 1098. Duc'en kjørte raskest rundt banen.

Edit: Her er Gallardo mot Ducati 999. Her kjører de hver for seg. Da de kjørte 1098'en kjørte de samtidig:
Jeg holder litt med det Northman sier.

At 4 hjul får bedre feste en 2 hjul.
Er ihverfall det jeg har hørt, at du i teori ha høyere fart med en bil i sving en motorsykkel.
Men en motorsykkel har jo vekten VS HK på sin side når det er snakk om hastighet ut av svingen.

Men denne testen blir vel ikke helt riktig, da det neppe er samme fører i bil og mc (for å få bort en faktor som spiller inn.)
For det andre så får du vel raskere biler. (i sving en den Gallardo)

Ultima testet måte blitt en moto GP superbike mot en F1 bil med samme fører, bane og målt rundetid.
Men nå finnes det vel ikke noen fører som behersker begge displinene godt? :scratch
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Svar