Historier om ditt første kjøretøy

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
GSXR

Historier om ditt første kjøretøy

Legg inn av GSXR »

Hvem husker vel ikke sitt aller første kjøretøy med sine skavanker og "småååfiks".
For ikke å snakke om all møkka som dukket opp mens man arbeidet som en gal for å få den i sånn någen lunde kjørbar stand.

Nå har ikke jeg noen spesielt artig historie å komme med, men her har vi ihvertfall en kar som aldri glemmer sitt første kjøretøy.
OBS! Ett godt råd før man begynner å lese; ta frem badehåndduk, lommetørklær og tørkeruller så det holder, du kommer til å flire så du griner :-)

Sitter du inne med en god historie som kan få frem smilet....?

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Legg inn av Intruder »

Kjøpte en ny Honda 50 i 1970.Den var plombert og gikk ikke over :thumleft
35.Den lokale mopedhandler nappa ut plomba,og ga gikk det ca.80.

Dette var jo første tida med japanske tohjulinger,og mye lekkert. :mc5
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Intruder skrev:Kjøpte en ny Honda 50 i 1970.Den var plombert og gikk ikke over :thumleft
35.Den lokale mopedhandler nappa ut plomba,og ga gikk det ca.80.

Dette var jo første tida med japanske tohjulinger,og mye lekkert. :mc5
Samme her :knegg
Men jeg kjøpte en Suzuki AC 50 i stedet i '75 (tror jeg det var... :-k); den tøffeste 'peden i bygda på den tiden, tør jeg påstå! :janikk
Gikk fælt etter at plomba ble fjernet... 8)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Legg inn av hansraymond »

hehe Jeg hadde en Blå -80 Suzuki Er50, omdrevet & med 80ccm kit kjøpt i Sverige, mener det var italiensk-produsert (Malossi)eller noe sånt,, toppa 100 i nedoverbakker, medvind, og mors kjøttkaker i sikte :knegg :mc1
Denne kjøpte jeg for penga jeg fikk for 2 vraka Tempo Corvette jeg bygget opp en god sykkel av, Tempo var "gubbe" moped på den tida så den ble aldri registrert på meg før jeg solgte den videre :lol hmmm se om jeg finner polaroid bilder av disse?? :scratch
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Har dessverre ingen bilder av AC-50'en, gitt...
Heller ikke Puch'en, som var min aller første moped. Ikke spesielt pålitelig eller spesielt sprek, for å si det sånn...
Var ikke helt lik den på bildet nedenfor, men ikke så veldig annerledes heller. Modellen var noe nyere, men jeg husker godt dette dekslet over sylinderen. Tror jammen kjedet var fullstendig innkapslet også, jeg!

Uansett så var det ikke rare kjøregreia; det må jeg bare innrømme...
Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Legg inn av Intruder »

Har et bilde av Honda 50-en inni meg,og det er dejligt. :m
Og et bilde fra Cocktail og et fra porno-Hagens :roll
Aktuell Rapport,som ikke virker lenger .Tyværr.... :mc3
Sist redigert av Intruder den 06 jan 2009, 21:16, redigert 1 gang totalt.
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Første sykkelen jeg hadde var en -74 Honda CB 100. Den var ihjelskrudd og nesten ikke kjørbar, men det gikk da framover. 80 – 90 på flat mark klarte’n, men da syntes han det var bra.
Bilde
Når jeg kjøpte ham i 2001 var han jo litt shabby og ikke helt kjørbar. Det var satt i en N-motor av ukjent årstall, og ladinga på den gikk ikke overens med strømnettet på sykkelen, sånn at han var nesten alltid fri for strøm og batterilader ble standard tilbehør. En anna ting var at det var satt på et KN-filter. Han kunne kjøre pent noen minutter, men så var flottørhuset på forgasseren tomt, og der sto han. Hvor mange ganger den forgasseren ble tatt ned og reingjort, husker jeg ikke, men det var iallfall et tosifra antall ganger før jeg fant feilen. Pakninga mellom flottørhuset og forgassern ble lenge regna som synder'n, og ny pakning var ikke å få tak i. Men to lagg papp fra en melkekartong funka utmerket.
Feilen viste seg å være KN-filteret og dyse som ikke sto i forhold. Tok av det og satte på standard luftfilterboks, og om ikke Voila! ny sykkel, så iallfall ble han driftssikker. Han fikk for mye luft og dro dermed flottørhuset tomt fortere enn det ble fylt opp. Satte i større dyse, men det hjalp lite. Med lufttilgang som motoren var beregna for, gikk han som han skulle.
En tidligere eier hadde fjerna innmaten i potta (selvfølgelig, venta no annet på en sånn sykkel?) så det var mer enn et ansikt som snudde seg etter den lettknallerten som feis forbi i god mopedfart.
Greit med koffert på en motorsykkel, så jeg ordna sammen ei ramme hvor jeg kunne hekte på en av Clas Ohlsons alukofferter. Ramma vises på bildet over.
Bilde
Siste sommeren jeg hadde ham i drift, var han blitt såpass driftssikker at han kjørte ca 3000 km, for det meste til/fra jobb.
Men på tross av alle tekniske utfordringer og oppslag i den NordNorske ordboka var jeg bitt av MC-viruset. Hardt.
Fant ut at jeg mangla litt kjøreferdigheter så jeg begynte å ta timer på tung sykkel. Har gamle klasse 1, så jeg kunne jo i teorien kjøre lettsykkel opp til 125 ccm.
Og mens jeg holdt på å kjøre opp fant jeg en -78 Kawasaki Z650 hos Krangnes’n på Nyhavna.
Bilde
Nå hadde jeg jo litt erfaring med å skru sykkel fra lettknallerten, så jeg så meg ikke helt forbalt på dèt prosjektet. Han gikk jo pent, og jeg lura ham hjem uten å si no om at tunglappen fremdeles var under planlegging. Det her var på høsten, og en dag i oktober tok jeg ham på jobb, kjørelysta reiv og sleit jo i kroppen. På heimveien ryker toppakningen. Krangnes’n var grei han, fikk ny toppakning uten diskusjon. Pink Panther som han var døpt før jeg kjøpte’n, ble frakta ned på jobb, fikk låne et vifterom av vaktmesteren. Og der sto han det meste av vinteren, mens jeg tok av toppen, fikk slipa den og ordna og stelt. Men så var det registeret og tenning og alt det der. Hadde ei Haynesbok og de dataene stemte ikke med toppen min. Ned til Krangnes’n igjen. Etter my leiting i mikrofilmer og styr fant han dataene. Viste seg at toppen var fra en -83modell. Sykkelen hadde Krangnes’n importert fra Nederland, så den har nederlandsk vognkort, men ingen data eller historie utover det. Så jeg er ikke engang sikker på om det er en z650 motor som står i Panther’n. Men han er nå registrert som det. Tror ikke noen blir å bry seg med å kontrollere det. Er bare litt plagsomt når man skal gjøre noe på motoren og trenger nøyaktige data for å få riktige deler.
Iallafullafall kom toppen på, resgisteret ble stilt etter beste evne og under over alle undre, motoren gikk. Neste utfordring var forgasserne. De var tatt av og reingjort i samme slengen, så det var bort på Krangnes’n og få dem justert riktig. Men han sleit med å starte når han var kald. Og ladinga var heller ikke patent. Brant opp tre coiler på de par sesongene jeg kjørte ham, og plagdes generelt mye med lading og strøm. Batterilader var også standard tilbehør til Panther’n + at jeg bytta batteri tre eller fire ganger. Startvanskene vedvarte helt til Jalmar nedverdiget seg til å dele av sin kunnskap. Neida, var ikke så ille, men det var han som hadde løsninga. Sykkelen dro falsk luft mellom forgasserrekka og innsugningsmanifolden, og da ble det for mager blanding selv med choke. Dvs er ikke vanlig choke på Z650’n, det er en ventil som gir ekstra bensin. Forgasserne ble jo shina med nye pakninger og alt sånt, men det hjalp ikke på startvanskene før jeg smurte flytende pakning på alle flensene mot manifolden. Og før den tid hadde jeg prøvd de fleste triksa i boka. Startgass, bensin rett i luftfilteret, rennestart, utvida bruk av ordboka, you name it. Til slutt ble det et hull i luftfilterboksen som passa med slangen på startgassboksen. Da ble det som oftest ornings.
Kicken sa takk for seg, men det kan ha vært så enkelt som at den hang seg opp og dermed slet ut ett tannhjul eller no sånt. Må ha ned hele girkassen for å finne ut av dèt. Så det blir kanskje?
Var jo alltid no å skru på Panther’n og jeg ble etter hvert godt kjent med skruer og mutre rundt om kring. Ordna meg ei gammel sykeseng med elektrisk hev og senk. Tok av alt unødvendig, laga ei ramme av vinkeljern med ei X-finer plate oppi og no juks for å rulle sykkelen opp på, og da ble Ergoterapeuten fornøyd. Arbeidsemnet kom opp i arbeidshøyde, og ryggen fikk avlastning.
Sånne senger er beregna for pasienter opp til 150 kg, men når jeg tok av alt og laga til en lettere plattform klarte den Panther’ns 220 kg. Har ikke prøvd ørkendyrets 265 kg enda, men det må vel testes etter hvert om løftebordet klarer den òg.
Kjørte Panther’n det meste av tre sesonger, ble 40.000 km sånn ca akkurat. Han var helt til Flensburg i Nord-Tyskland sommeren 2005, ellers har det vært norske veier han har frekventert så langt nord som til heimplassen min i Steigen. Og sør til Hornnes.

Dette er fra en av de siste turene på vårparten 2007, før han brant opp coil nr tre, og ble parkert i påvente av nyere og mer pålitelig doning.
Bilde

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Legg inn av Baron von Waffel »

Må jo mimre litt jeg også I likhet md AJ begynte jeg med AC 50. Fant et bilde på nett.
Bilde

Min var også rød. Jeg hadde montert tempobrett på den. Og den ble nok preget av at jeg gikk med avisen. Ellers følte jeg at dette var en veldig liten sykkel. Satt liksom på ingenting med mine 1,90+
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Baron von Waffel skrev:Må jo mimre litt jeg også I likhet md AJ begynte jeg med AC 50. Fant et bilde på nett.
Bilde

Min var også rød. Jeg hadde montert tempobrett på den. Og den ble nok preget av at jeg gikk med avisen. Ellers følte jeg at dette var en veldig liten sykkel. Satt liksom på ingenting med mine 1,90+
Ja, se der, ja!!
Det må jeg si! :bananas
Flott gjensyn, BvW, med en moped jeg likte veldig god - særlig etter at plomba 'forsvant'... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar