KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

JK95 skrev:Siden det er flere Dukeeiere på denne loggen tar jeg sprøsmålet her, og håper dere kan svare :[-o<

Jeg vurderer å bytte ut Comet'n med en Duke, men blir litt usikker når jeg leser om feil og problemer på Fikses sykkel, er det flere som har problemer, eller har Fikse bare fått en mandagssykkel? :-k
Jeg har stor sans for Duken, men frykter kansje at den blir litt liten, hvordan er den størrelsemessig? Jeg er 184 og synes Comet'n er tilnærmet perfekt :prf
Ang størrelse så tror jeg du må prøve en Duke for å finne svar. Men om jeg ikke bommer fælt er det minst like god/dårlig plass ombord på Duke-en som det er på en CBR600... Jeg er 1.73 og har meget god plass, men aner meg at folk i 190-høyde med lange ben kan få en litt krøkkete benstilling. Så kommer det jo an på hva man skal bruke den til.... Skal man kjøre korte eller lange turer, og hvilke krav har man til plass.. :-k :thumleft

Det meste av de feilene som er/var på min, er gjengangerfeil. Altså at andre også har/kommer til å oppleve feilene.

Dugg i blinklys: Manglende tetting/svak konstruksjon. Lett å se svakheten om en skrur de løs.
Lakk på felger som rakner/flasser av når en skal bytte dekk: svak heft på lakken (på meg virker det som at det er lakket uten å prime/grunne?). Ikke noe man blir plaget med før man bytter dekk, og det er det kanskje ikke så mange Duke-eiere som har gjort ennå...
Lekkasje fremgaffel: Visstnok ganske mange som har hatt denne feilen. Høyre side på min begynte å lekke før jeg kom meg hjem fra verkstedet, etter å ha fått byttet ringer på begge sider... Så nå er det høyre side som "pisser" olje.
Fusking i enkelte turtallsområder: 2 ting som kan forårsake feilen: Feil i programvaren (den er fikset i ny versjon, så den er grei), eller brudd i stator (må i så fall byttes).
Oljeforbruk: Ifølge et franskt KTM-forum så kan det virke som at enkelte motorer har problemer med sylinderforingen, at den "løsner". Ikke så veldig mange med denne feilen, men jeg er ikke alene...
Wobbling i frembremse: Kast i skiven. Jeg har 1 mm kast i min. Vet ennå ikke om de tar det på garanti, men det er uansett noe dritt å kjøre med en bremse som skjelver (selv om det bare er "litt"). I mitt hode skal ikke bremser skjelve. Punktum.
Bremselysbryter framme: Slutter å virke ved lave temperaturer. Plastikkhetten som beskytter mikrobryteren stivner i lave temperpaturer. I mer behagelige temperaturer funker denne OK. Har vært byttet på min, men nøyaktig samme feil. Her tar min forhandler saken i egne hender og skal sette på egen trykkbryter, samme system som til bakbremsen. Bra! Men dette er i mine øyne en veldig alvorlig feil som KTM må ta på alvor. Det er skummelt å ikke ha et fungerende bremselys!
Blinklysbryter som lever sitt eget liv: Svak mekanikk. Problemet unngås med å bruke en god smørende olje.
Diverse eir/korrosjon på elektriske kontakter: Trenger ikke kjøre i saltlake for å se det... Flere på et franskt forum som har opplevd kontaktproblem på start-relæet pga eir. Problemet holdes i sjakk med f.eks ACF-50. Virker litt tilfeldig hvilken kvalitet det er på de forskjellige stedene: Noen steder er det fritt for eir, mens andre (og også mindre utsatte) steder eirer det ganske mye, og må behandles.

Alle disse feilene (pluss endel til) har jeg sett at andre også har opplevd, på diverse forum. Det er diverse andre feil som andre har hatt, som ikke jeg har opplevd. Bla.a motorstans (alt elektrisk "dør"), men som starter fint igjen etter en stund. Det har jeg ikke opplevd.

Det eneste jeg så langt ikke kan se at noen andre har klaget på, er at det på min var 1 av 4 stempler på kaliperen fremme som er treg. Ikke treg pga skitt, men rett og slett bare mye tregere enn noen av de andre stemplene. Dette har medført at klossen har ligget inntill skiven, og slitt ytre klossen fortere enn normalt (jeg måtte bytte klosser framme ved 6.000KM).

Uten at jeg skal si noe sikkert, virker det på meg som at flere detaljer på denne sykkelen er bygget for å tåle en norsk vår-sommer-høst, men vinter er den ikke noe glad i, spesielt ikke rundt null og mye fukt. Mye vakkelfeil på det elektriske straks det er noen minusgrader. Ved 10 plussgrader og mer funker alt det elekstriske som det skal...

Så skal en kjøre på sommerhalvåret og litt til, tror jeg ikke Duke-en er det værste en kan handle. Tvert imot. Den er virkelig fin å kjøre! Jeg stortrives på sadelen, og "alle andre" skryter jo også av egenskapene til sykkelen.

Jeg er selvsagt frustrert over at det er så mye feil på min, men mest frustrert over at det er en sykkel som passer mitt bruk henimot perfekt, hadde bare "det meste" virket, hver dag ](*,) :yeyeye
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av JK95 »

Takk for svar :prf
Du er altså ikke alene med mandagssykkel? :-k Jeg får ta en tur til forhandler å prøve ja, sikkert det beste alternativet ;-) Synd at du har/har hatt så mye problemer med Duken, vi får håpe fremtiden er lysere :scratch

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

JK95 skrev:Takk for svar :prf
Du er altså ikke alene med mandagssykkel? :-k Jeg får ta en tur til forhandler å prøve ja, sikkert det beste alternativet ;-) Synd at du har/har hatt så mye problemer med Duken, vi får håpe fremtiden er lysere :scratch
Nei, er dessverre ikke alene. Selv ikke når en skiller vekk de som ikke steller sykkelen (du finner jo alltid endel som bare kjører til ting står i sju steiner..).

Håper virkelig at de får permanent stell på feilene. Det fortjener denne sykkelen! :D
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av JK95 »

Helt enig! :knegg Den er jo kansje den ultimate lettmc, så dette er for dårlig av KTM :ills ](*,)

Brukeravatar
Peet96
Innlegg: 40
Registrert: 07 aug 2011, 01:14
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Peet96 »

Hei! Har nettopp kjøpt meg en duke og er stor fornøyd så langt!! Men en ny skykkel skal jo ikke kjøres for "hardt" de første 1000 km om jeg har forstått rett? men hva er egentlig "hardt"? Jeg passer på å ikke overstige 7500rpm som det KTM anbefaler på sykkelen, og ikke ta gassen helt rundt, men er det noe annet jeg må passe på? er ny, så ikke diss :prf :P :p :redface
KTM DUKE 125

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av JK95 »

Heldiggris :vs Grattis med heftig Lettmc :yeyeye

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Peet96 skrev:Hei! Har nettopp kjøpt meg en duke og er stor fornøyd så langt!! Men en ny skykkel skal jo ikke kjøres for "hardt" de første 1000 km om jeg har forstått rett? men hva er egentlig "hardt"? Jeg passer på å ikke overstige 7500rpm som det KTM anbefaler på sykkelen, og ikke ta gassen helt rundt, men er det noe annet jeg må passe på? er ny, så ikke diss :prf :P :p :redface
Jeg har prøvd å beskrive hvordan jeg foretok innkjøring, i en av de første postene i denne tråden.
Men som en grov regel: Ta det spesielt rolig inntil motor er gjennomvarm (20-30 minutter), deretter kan du i korte intervaller gi full gass på forskjellige turtall, dog ikke i veldig høye turtall. La også motor få bremse ned på gir i forskjellige turtall. Så hold deg litt unna maks turtall første tiden, men ikke vær redd for å gasse, når den er god og varm. Husk å få tatt første service (oljeskift), de første oljeskiftene er kanskje de viktigste oljeskiftene på hele levetiden (det kommer mye grums ut de første 1000KM). Så går det nok bra skal du se :D

Grattis med ny sykkel!!!
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

isakberntsen
Innlegg: 49
Registrert: 03 jan 2012, 21:01
Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av isakberntsen »

hei fikse :) så du skrev litt om problemene folk har hatt med sinn duke. jeg har hatt en feil : når jeg trykker på el starten får skjermen blackout og skrur seg av ( akkurat som at batteriet er tomt, kommer en dirre lyd) dette har skjedd to ganger rett etter batteriet er helt full ladet + sykkeln har bare gått 30 km.... har sjekket om det er en strømtyv på sykkeln, om det er noe feil med batteriet og om batteriet lades når sykkeln står på, men finner ingen feil . vet du hva det kan være ? at sykkeln ikke tåler og være ute i 1-? :scratch

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Northman »

isakberntsen skrev:hei fikse :) så du skrev litt om problemene folk har hatt med sinn duke. jeg har hatt en feil : når jeg trykker på el starten får skjermen blackout og skrur seg av ( akkurat som at batteriet er tomt, kommer en dirre lyd) dette har skjedd to ganger rett etter batteriet er helt full ladet + sykkeln har bare gått 30 km.... har sjekket om det er en strømtyv på sykkeln, om det er noe feil med batteriet og om batteriet lades når sykkeln står på, men finner ingen feil . vet du hva det kan være ? at sykkeln ikke tåler og være ute i 1-? :scratch
Dårlig kontakt ville jeg tippet på.
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

isakberntsen skrev:hei fikse :) så du skrev litt om problemene folk har hatt med sinn duke. jeg har hatt en feil : når jeg trykker på el starten får skjermen blackout og skrur seg av ( akkurat som at batteriet er tomt, kommer en dirre lyd) dette har skjedd to ganger rett etter batteriet er helt full ladet + sykkeln har bare gått 30 km.... har sjekket om det er en strømtyv på sykkeln, om det er noe feil med batteriet og om batteriet lades når sykkeln står på, men finner ingen feil . vet du hva det kan være ? at sykkeln ikke tåler og være ute i 1-? :scratch
Den var ny for meg. Dirringen du hører, kan den komme fra startrelæet, som er plassert på venstre side for batteriet, rett utenfor rammen/innefor plastikken?
Uansett; få den inn på verksted ASAP, la de fikse det. :thumleft
Sykkelen min har stått ute (dvs hovedsakelig under tak) i hele vinter. Har hatt nærmere 10 minus her, uten problemer (dvs selve startbryteren på min har "frosset", men det er en annen sak).
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

isakberntsen
Innlegg: 49
Registrert: 03 jan 2012, 21:01
Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av isakberntsen »

dårlig kontakt hvor ? på spolene? de har jeg nesten skrudd jengene av :P. snakket med forhandleren min, han sa hvis det skjer på nytt skulle jeg måle hvor mye strøm det var på batteriet. for mest sannsynlig er batteriet ødelagt. min duke har bare stått 1 månde ute ( under tak ) skal sette den inn på lørdagen, kanskje den funker som den skal på sommeren ? :scratch

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Northman »

isakberntsen skrev:dårlig kontakt hvor ? på spolene? de har jeg nesten skrudd jengene av :P. snakket med forhandleren min, han sa hvis det skjer på nytt skulle jeg måle hvor mye strøm det var på batteriet. for mest sannsynlig er batteriet ødelagt. min duke har bare stått 1 månde ute ( under tak ) skal sette den inn på lørdagen, kanskje den funker som den skal på sommeren ? :scratch
Har vært borti det det samme, høres iallfall sånn ut på tre forskjellige sykler.

2 av de var dårlig kontakt på en batteripol, nr 3 hadde en litt løs ledning ved starterreleet(hvis jeg ikke husker feil)

Kan være irr og drit på kontaktene som skaper problem også, ganske enkelt å sjekke, og fort gjort å rette.

På den andre siden kan det være noe helt annet som er feil, er bare klåfingra hobbymekaniker og knapt nok det :)
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Når jeg tenker meg om, så har jeg lest om noen få tilfeller av defekte batterier på Duke-en. På iallfall 1 av disse har det også blitt byttet stator, men om det er en direkte sammenheng skal jeg ikke uttale meg om...
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

isakberntsen
Innlegg: 49
Registrert: 03 jan 2012, 21:01
Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av isakberntsen »

forhandleren sa at jeg kanskje måtte bytte startmotor også.. kunne være noe feil med den

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

isakberntsen skrev:forhandleren sa at jeg kanskje måtte bytte startmotor også.. kunne være noe feil med den
Ikke så mye å bry seg om egentlig. Få den inn til de, og la de fikse det :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Svar