FORBUD MOT VISIR
FORBUD MOT VISIR
Hei
Hadde en diskusjon med en som påsto at det er forbud mot visir med speil eks iridium osv.
Det var lov med med sotet visir men det skulle være mulig å se ansiktet til han som bruker hjelmen.
Han bruker selv en Arai RX7 og ville ha iridium men ifølge forhandler var det ikke lov å selge
Jeg synes dette høres litt rart ut siden jeg hadde kjøretimer og oppkjøring med nettop iridium blue visir som det er komplett umulig å se hvem som er inni, uten å få komentar hverken fra kjørelærer eller biltilsyn.
Noen som vet noe om dette og eventuelt hvor det står. Har letet på vegvesen.no uten hell.
Hadde en diskusjon med en som påsto at det er forbud mot visir med speil eks iridium osv.
Det var lov med med sotet visir men det skulle være mulig å se ansiktet til han som bruker hjelmen.
Han bruker selv en Arai RX7 og ville ha iridium men ifølge forhandler var det ikke lov å selge
Jeg synes dette høres litt rart ut siden jeg hadde kjøretimer og oppkjøring med nettop iridium blue visir som det er komplett umulig å se hvem som er inni, uten å få komentar hverken fra kjørelærer eller biltilsyn.
Noen som vet noe om dette og eventuelt hvor det står. Har letet på vegvesen.no uten hell.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: FORBUD MOT VISIR
Nå ere ikke 1. april før i morra, men det skulle ikke furundre meg.... , nei, aldri hørt om noe sånnt
Re: FORBUD MOT VISIR
Sist jeg så kjørerlæreren hadde han hjelm med blått iridium visir, så tru'kke det...
I UK er det ganske strengt - http://www.thehelmetplace.co.uk/acatalo ... t_Law.html" onclick="window.open(this.href);return false; - speil er ikke lov f.eks. - tror jeg har sett argument om at det er for at trafikkovervåkningskamera eller lign skal kunne se ansiktet... men usikker...
Resten av verden bruker for det meste sunn fornuft - greit med toning/speil så lenge det er dagtid, og evt skifte til klart visir på kveld/natt. Alt avhenger av graden selvfølgelig - men det er lurt for egen del at det også er grei sikt i tunneler f.eks.
Speilvisir som jeg hadde tidligere kunne vel sammenlignes med noen veldig svakt tonede solbriller innenfra slik at hverken tunneler eller kveld var noe problem.
I UK er det ganske strengt - http://www.thehelmetplace.co.uk/acatalo ... t_Law.html" onclick="window.open(this.href);return false; - speil er ikke lov f.eks. - tror jeg har sett argument om at det er for at trafikkovervåkningskamera eller lign skal kunne se ansiktet... men usikker...
Resten av verden bruker for det meste sunn fornuft - greit med toning/speil så lenge det er dagtid, og evt skifte til klart visir på kveld/natt. Alt avhenger av graden selvfølgelig - men det er lurt for egen del at det også er grei sikt i tunneler f.eks.
Speilvisir som jeg hadde tidligere kunne vel sammenlignes med noen veldig svakt tonede solbriller innenfra slik at hverken tunneler eller kveld var noe problem.
Sist redigert av RuneMC den 31 mar 2012, 10:36, redigert 2 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: FORBUD MOT VISIR
Jeg ser ikke helt hvorfor det skal være slik.. Innsynet er jo i såfall for å kunne identifisere en sjåfør, men så vidt jeg vet, har ikke MC skilt fremme, og da går hele identifiserings greia i dass..
Før jeg fikk mitt sorte visir kjørte jeg med blankt. Der er det ingen skjerming mot sola, så jeg kjørte med mørke solbriller inne i hjelmen. Det som da var synlig, var kinnbein og nesa... Om noen skulle klare å identifisere meg ut i fra det.. Da hadde dem vert eksepsjonelt dyktige + gullhår i ræva...
Neidu... Det hørtes ut som at forhandleren ikke hadde mulighet eller lyst til å bestille Irdium visir til han kameraten din, og dro en meget spansken for å slippe...
PS: Det kan være at de tenker på at sotet visir er ulovlig etter mørkeds frembrudd.. DET kan jeg tenke mer er forbudt.
Før jeg fikk mitt sorte visir kjørte jeg med blankt. Der er det ingen skjerming mot sola, så jeg kjørte med mørke solbriller inne i hjelmen. Det som da var synlig, var kinnbein og nesa... Om noen skulle klare å identifisere meg ut i fra det.. Da hadde dem vert eksepsjonelt dyktige + gullhår i ræva...
Neidu... Det hørtes ut som at forhandleren ikke hadde mulighet eller lyst til å bestille Irdium visir til han kameraten din, og dro en meget spansken for å slippe...
PS: Det kan være at de tenker på at sotet visir er ulovlig etter mørkeds frembrudd.. DET kan jeg tenke mer er forbudt.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: FORBUD MOT VISIR
Og den som skal til USA får merke seg følgende snodige regel i Colorado
I denne staten skal man alltid ha "eye protection" - dvs ikke lov å ha visiret opp hvis man ikke har briller bak
http://www.youtube.com/watch?v=_OdaLgCHp04" onclick="window.open(this.href);return false;
I denne staten skal man alltid ha "eye protection" - dvs ikke lov å ha visiret opp hvis man ikke har briller bak
http://www.youtube.com/watch?v=_OdaLgCHp04" onclick="window.open(this.href);return false;
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: FORBUD MOT VISIR
-førr nokka toill.... måtte være forbud mot helhjelm og beskyttelse fra panna og ned så kjerringan i styringa kunne kjenne oss igjen...
Nei før de har ordna kontinuerlig 24+og garantert innsektsfri luft så kan du gjøre akkurat som du vil mht å skjule / beskytte så mye du vil. Du kan til og med bruke sjerf
Nei før de har ordna kontinuerlig 24+og garantert innsektsfri luft så kan du gjøre akkurat som du vil mht å skjule / beskytte så mye du vil. Du kan til og med bruke sjerf
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: FORBUD MOT VISIR
Tror nok Duville kan ha rett,det er da lov med sota ruter på biler...?
Ser da ikke trynet på alle buristene heller.. :-)
Ser da ikke trynet på alle buristene heller.. :-)
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: FORBUD MOT VISIR
Jeg tror nok at det var en forhandler som tok en "spansk en" ja.
Men har sjekket diverse nettbutikker og jeg har kun funnet klart, smoke og dark til Arai.
Tror kanskje at det er produsenten som ikke lager det, men på Ebay er det flust av speilvisir av diverse ymse farger og produsenter.
Men har sjekket diverse nettbutikker og jeg har kun funnet klart, smoke og dark til Arai.
Tror kanskje at det er produsenten som ikke lager det, men på Ebay er det flust av speilvisir av diverse ymse farger og produsenter.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: FORBUD MOT VISIR
Det e vel ikke lov med sota frontrute og ruter i fremdørene?Intruder skrev:Tror nok Duville kan ha rett,det er da lov med sota ruter på biler...?
Ser da ikke trynet på alle buristene heller.. :-)
Ang. "allways eye protection", så e det jo en viss fornuft bak den loven.
Det e jo veldig greit for den almenne sikkerheten at man som mc-fører kan ha åpne øyne når man kjører etter motorveien
Re: FORBUD MOT VISIR
på bil kan man kun sote fra B stolpe og bakover lovlig.
på den forrige hjelmen min stod det på visiret: daytime use only....
ser logikken i det da jeg hadde noen kvelder jeg ikke så så veeeeeldig mye...
på den forrige hjelmen min stod det på visiret: daytime use only....
ser logikken i det da jeg hadde noen kvelder jeg ikke så så veeeeeldig mye...
one wheel up??
Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!
http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;
Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!
http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: FORBUD MOT VISIR
Er en del rånere her i Ørsta som har sotet sidevinduene på bilene. Det synes ikke jeg noe særlig om da jeg synes det er greit å se føreren. Er litt greit å se om han ser meg, selv om ikke det er noen garanti for at han ikke kjører ut rett foran meg. Been there, done that.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Stranger
- Innlegg: 109
- Registrert: 28 feb 2012, 18:38
- Motorsykkelen din: 2004 ktm lc4
- Sted: Byen under skyen (Bergen)
Re: FORBUD MOT VISIR
Såvidt jeg vet, så er mer enn 50% farget ikke lovlig, og det er jo merket på de fleste visir med ( If tinted for daytime use only) eller ( Not for street use) Ivertfall er det eu reglene.
Men i Nåreg A/S har jeg aldri hørt eller sett noen bli stoppet pga det. Men i England, frankrike og Australia håndheves det. Dessuten så er det fullstendig lov og selge dem på tvers av kontinenter og land, det er bare ikke "lov" og bruke det.
Men i Nåreg A/S har jeg aldri hørt eller sett noen bli stoppet pga det. Men i England, frankrike og Australia håndheves det. Dessuten så er det fullstendig lov og selge dem på tvers av kontinenter og land, det er bare ikke "lov" og bruke det.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: FORBUD MOT VISIR
Da jeg kjørte opp, var solbriller et absolutt must. Lav sol og stedvis fuktig vei. Husker ikke hva sensor brukte, men jeg vet at jeg og kjørelærer (vi kjørte bil til trafikkstasjonen) stoppet underveis og kjøpte solbriller på den lokale Esso-stasjonen, siden jeg ikke hadde med mine egne.. Ser ikke forskjellen på dette og et sota visir..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: FORBUD MOT VISIR
Åssen har det gått Morten? Har du fått kikka på Exploreren enda da?
Med eller uten solbriller?
Med eller uten solbriller?
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: FORBUD MOT VISIR
Har sett ja.. Men det ble ikke noe prøvetur enda. De skulle prøve den selv først..ojda skrev:Åssen har det gått Morten? Har du fått kikka på Exploreren enda da?
Med eller uten solbriller?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km