Triumph Tiger Explorer 1200 er naturlig nok i vinden så det holder om dagen. Av tester og videoer seg det ut til at Triumph virkelig har lagt seg i selen og tatt målet av seg å gi Bimmer GS'en en real fight Ikke vil det forundre meg om Trumpen går av med seieren heller.
Men det finnes flere i samme segmentet og én av de mer eller mindre glemte er Stelvio'en til Guzzi. Nå tredjegangs oppgradert versjon som til og med fikk ikke ukjente Kevin Ash til å ta fram superlativene. Kanskje ikke hele repertoaret, men nok til at det ble lagt merke til. Mer å lese her: http://www.ashonbikes.com/content/moto- ... 011-review"
Og her et par videoer:
Helt klart en interessant sykkel! Synes i hvert fall jeg
Håper, håper, håper!! :[-o< at Loxkel tar hjem en demo-modell klar til prøvekjøring i løpet av våren/sommer'n!!!
Vet at Fidel har en sånn sykkel. Men er det også andre her som har Stelvio og som kan si litt mer om sykker'n? Byggkvalitet, kjøreegenskaper, vekt, forbruk, servicevennlighet- og kostnad, deletilgang, pålitelighet osv. osv.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
(Tror det spørsmålet er smartere å stille bort på http://www.motoguzziforum.no" onclick="window.open(this.href);return false; - MCsiden.no er vel ikke akkurat overfylt av Guzzister...
Fidel skrev:(Tror det spørsmålet er smartere å stille bort på http://www.motoguzziforum.no" onclick="window.open(this.href);return false; - MCsiden.no er vel ikke akkurat overfylt av Guzzister...
Det har du nok rett i, men jeg er fortsatt interessert i å høre noens meninger her inne også.
Hvis noen har noen meninger, da...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Fidel skrev:Vel, jeg har jo noen meninger, da. Men de kjenner du fra før.
Joa... Gjør jo det forsåvidt. I hvert fall hva gjelder Guzzi generelt.
Men kunne vært interessant å høre litt mer om hva du mener om nye Stelvio i forhold til Bimmer GS'en og andre.
Og om sitte- og kjørestilling, sal , motorkarakter, vekt, lastekapasitet, passasjerkomfort, evt. oljeforbruk pga. luft/oljekjølt motor, pålitelighet, bensinforbruk osv. osv.
Var for øvrig hos en forhandler i dag og spurte om å få tilgang til en demosykkel for testkjøring. Kunne svært gjerne tenke med å prøve denne oppgraderte Stelvi-Guzzi'en. Spent på hvordan hvordan den er i forhold til Kawa Versys 1000 og Triumph Tiger Explorer 1200, som jeg også har tenkt å få testkjørt i løpet av sesongen.
Forhandleren skulle sjekke muligheten, men jeg er vel ikke overoptimistisk når det å få en demo-Stelvio til rådighet med det første...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Lillebror MC på Ås har en Stelvio 1200 som jeg er ganske sikker på at du kan få prøve. Det er ikke NTX-modellen, men den er lik på alle viktige punkter.
Jeg kan jo forsøke å gi en liten wrap-up av mine 15000 km fra midt i juni til oktober sist sesong:
Sitte- og kjørestilling, sal: Jeg har NTX-modellen, med en noe høyere vindskjerm enn "gateutgaven". Skjermen er justerbar ved å løsne noen skruer (uten verktøy), og du kan justere både høyde og tilting. Den er ganske god, men jeg vet at folk som er litt høyere enn meg klager over noe turbulens i hastigheter over 120 km/t. Dette kan imidlertid enkelt løses med en skjermleppe på toppen av originalskjermen. Setet er godt polstret, og litt fast i stoppingen. Bredden gjør at den er svært komfortabel, og jeg kan uten problemer tilbringe mange timer i salen uten å få tresmak. Salen kan justeres i to høyder, uten at jeg husker dem i farta. Jeg er ganske kort i lortfallet, men kjører med høyeste seteinnstilling fordi det gir meg minst knekk i knea (gammel krigsskade (...) i det ene kneet gjør det mest behagelig). Styret er fint plassert for en med min arm- og overkroppslengde, og er i alle tilfeller lett justerbart. Stelvioen ser stor ut på bilder, men er langt mer kompakt enn f.eks. GS'en. Den passer langt bedre til meg med mine 178 cm enn f.eks GS'en, som jeg opplever som mer massiv. Dersom du er storfotet, dvs over skostr 45, og passasjeren din er tilsvarende, kan det bli litt krangling om fotpinneplassen fordi det er ørlitt liten avstand mellom fører- og passasjerfotpinner. For meg er det imidlertid ikke noe problem.
Motorkarakter: Vel, det er en Guzzi. Godt moment over hele linja, spesielt med den oppdaterte Quattrovalvole-motoren som ble satt inn f.o.m. 2011. Litt rykkete gange i gangfart (type køkjøring), men ikke plagsomt. Jeg holder imidlertid på å justere inn det hele hos verkstedet for optimal fylling og jevnere gange. Dette er ikke et møst, men jeg vil ha denne Stelvio'n 4ever, så da investerer jeg litt mer enn det som egentlig trengs. Motoren er kanskje en av de beste Guzzi noensinne har laget. Jeg synes den er "råere" og mer sportslig i karakteren enn BMWs GS-motorer. Jeg liker twinner slik, men det er smak og behag.
Vekt: Ca 245 kg fulltanket (NTX-modellen), hvis jeg ikke husker helt feil. Men tyngdepunktet føles som om det er under bakkeplanet, slik at sykkelen faktisk føles lett. Jeg har i most rundt på litt grusveier med den, og den er meeeeget velbalansert. Stelvio'n konkurrerer mot f.eks. GS Adv, i og med at begge har tanker på 30+ liter, og da er Stelvio'n lettere.
Lastekapasitet: Mye mer enn nok. Jeg kjører mye med passasjer og myyyye campingutstyr, og det merkes knapt på sykkelen. Et par knepp opp på bakdemperjusteringsrattet, og alt er good to go.
Dempere: Marzocchi kvalitetsvare foran, fullt justerbare. Litt støtete i forhold til GS'en, men fastere og mer sportslig. Sachs fullt justerbare bak. De duger i massevis, om enn også litt faste. Man kan alltids softe opp demperinnstillingene, men jeg liker det litt hardt.
Passasjerkomfort: Den beste, ifølge dattera mi på 16 som har sittet på nær sagt alle syklene jeg har hatt. Jeg tror imidlertid passasjeren har det best om hun/han ikke er over 180+ cm. Hun er i alle fall så fornøyd at hun uten tvil og lett insisterende inviterer seg selv til å bli med som passasjer til Skottland neste år.
Oljeforbruk: Ikke målbart. I alle fall ikke mellom servicene. Men obs: Man MÅ bruke XX-60-olje! Hvis serviceverkstedet sier at "det holder med XX-50 i vårt kalde klima": Bruk aldri mer det verkstedet, kjøp Agip 10-60 Sint, bytt oljen fortere enn svint, og finn deg et ordentlig verksted neste gang (Askim MC på Mysen er veldig flinke, men det finnes flere dugende verksteder, og Guzziene er lette å skru på).
Pålitelighet: Ny-guzzienes soleklare styrke fremfor GS'ene er faktisk påliteligheten. De har ikke hatt noen typiske eller alvorlige feil, i motsetning til GS'ene. Nå kan mengden rapporterte feil på GS'ene også skyldes at det faktisk er solgt langt, langt flere av dem enn Guzziene, men jeg synes likevel det er godt å vite at f.eks. brennende kardanger ikke er rapportert på Stelvio'n, i motsetning til (i alle fall tidlige) 1200 GS'er der det nærmest var vanlig.
Bensinforbruk: Under 0,5 på mila uansett være og føre. Ca 0,45 på langkjøring. Med 32 liters tank kan du kjøre herfra til månen og nesten tilbake uten å tenke på tankstopp. Jeg liker det!
Stelvio kommer altså i to utgave, en NTX-utgave ("Round the World touring") med eikefelger, fine alukofferter, bånnpannebeskytter, høyere kåpeglass, veltebøyle og ekstralys - og en "gateutgave" uten alt dette ekstrautstyret. Begge har 32 l tank og den sweete, nye Quattrovalvole-motoren.
Jeg er i alle fall fryktelig glad i Stelvio'n, og har funnet min macchina der jeg kan krysse av i nær sagt alle bokser på ønskelista. Sykkelen har ABS og EPS, men begge deler kan enkelt skrus av. I tillegg har den 12v-uttak både under setet og i cockpit. Hvis jeg skulle ønske meg noe annerledes, måtte det være at varmehåndtak var standard (man kan kjøpe det som ekstrautstyr, så klart). Men ellers har jeg det jeg trenger, pluss litt til. En sykkel for fremtiden and beyond for min del.
Prøv en Stelvio. Men ha finansieringen klar, for du kommer til å ønske deg en etterpå.
Fidel skrev:Lillebror MC på Ås har en Stelvio 1200 som jeg er ganske sikker på at du kan få prøve. Det er ikke NTX-modellen, men den er lik på alle viktige punkter.
En sykkel for fremtiden and beyond for min del.
Prøv en Stelvio. Men ha finansieringen klar, for du kommer til å ønske deg en etterpå.
Wow...
Veldig bra, Fidel
Akkurat hva jeg var ute etter! Finansieringen tror jeg ikke skal bli den største utfordringen. Kommer nok mer an på om alle boksene kan krysses av... Og om kona liker sykkelen...
Men kommer ikke til å bytte sykkel i år. Ser derimot ikke bort fra at det skjer neste år. Og da er Moto Guzzi Stelvio et av alternativene. Fikk ikke akkurat mindre lyst til å testkjøre en nå etter å ha lest hva du har skrevet
Er en MC-butikk her jeg bor som er blitt Guzzi-forhandler og han lovte å prøve å skaffe til veie en Stelvio slik at jeg kan testkjøre denne for avisa jeg jobber i.
Skrev nettopp en sak om en sterkt modifisert Guzzi T3 850 1979 mod, som den danske mekanikeren i denne MC-butikken eier. Hadde vært kult å følge opp med en sak om Stelvio'en i løpet av sommer'n
Ikke minst for egen del siden dette er en sykkel jeg er veldig interessert i å 'føle & ta" på...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Fantastisk lyd i denne sykkelen, må jeg si... :-)
Kjørerstillingen ser også helt topp ut
Ikke fullt så fantastisk akselerasjon og toppfart, men likevel akseptabelt, antar jeg... - se specs de siste sekundene av videoen...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Jeg tror testerne jamnt over har konkludert med 0-100 på 4,1 og toppfart ca 210. Men det er klart, hvis dette er parametrene man velger sykkel ut fra, er nok ikke en reiseenduro førstevalget.
Fikk bekreftet av den lokale Moto Guzzi forhandleren at Stelvio 8v - den med aluminiumsfelger - er klar for testkjøring når det måtte passe. Det passer egentlig når som helst, men først skal Honda CBF 1000, lik den Svein2 har kjøpt, testes først. :-)
Men innrømmer glatt at jeg gleder meg mer til å slenge ræven nedpå salen til Stelvio'en
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Man kan mene hva man vil om denne slags aktiviteter, men at fyren har det morsomt med Guzzi'en sin er det vel liten tvil om
At den går på 'hjulet' får han vel også bevist...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Hvis du ikke har kjørt Guzzi før, vil jeg gi ett tips:
Du vil trives bedre på Guzzien andre gang du prøver, enn første.
Fikk denne tilbakemeldingen av kunder som prøvde ny California EV hos meg (for endel år siden).
Så jeg blei bevisst på at interesserte kunder skulle prøve minst 2 ggr. Det er en sykkel som ihvertfall vokste på meg, jo mer jeg kjørte.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Kjellrf skrev:Hvis du ikke har kjørt Guzzi før, vil jeg gi ett tips:
Du vil trives bedre på Guzzien andre gang du prøver, enn første.
Fikk denne tilbakemeldingen av kunder som prøvde ny California EV hos meg (for endel år siden).
Så jeg blei bevisst på at interesserte kunder skulle prøve minst 2 ggr. Det er en sykkel som ihvertfall vokste på meg, jo mer jeg kjørte.
Har allerede testet Sport 1200 og i år står Stelvio'en for tur...
Går alt etter planen blir det en kort prøvetur neste helg (omreisende road-show...) og senere i sommer forhåpentligvis en lengre testrunde for avisa jeg jobber i...
Gleder meg allerede Så da bør jeg ha godt grunnlag for egne meninger om Stelvio'en, vil jeg tro...
Det er noe med denne som jeg liker - allerede før jeg har prøvekjørt den.
Så får vi se hvordan den opplevelsen blir... En ting er å forestille seg hvordan den er. En annen ting er hvordan den faktisk oppleves.
Kan legge til her at Sport 1200 var en positiv kjøreopplevelse og at det var nære unna å bli en slik da TDM'en ble byttet ut høsten 2010...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Fidel skrev:Jeg tror testerne jamnt over har konkludert med 0-100 på 4,1 og toppfart ca 210. Men det er klart, hvis dette er parametrene man velger sykkel ut fra, er nok ikke en reiseenduro førstevalget.
Ser i denne testen er Stelvio`n oppgitt med 0-60mph 3,5 sek.
ZZR-Erling skrev:Nårtid kom modellen med dobbel lambdasonde? Den skal vist gå med mindre rykk og napp.
Er ikke helt sikker, men mener at to lambdasonder kom på 2012 modellen, som også fikk større oljekjøler (uten at det hjelper mot rykk og napp... )
Rett mann til å gi rett svar på dette er nok Fidel...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
ZZR-Erling skrev:Nårtid kom modellen med dobbel lambdasonde? Den skal vist gå med mindre rykk og napp.
Moto Guzzi Stelvio kom med to lambasonder i 2011 (MY 2011)
2011 Moto Guzzi Stelvio
A REVAMPED DESIGN AND ENDLESS IMPROVEMENTS LAUNCH MOTO GUZZI STELVIO INTO THE SCRUM ALONG WITH THE OTHER MAXI ENDURO. HIGHLY SUPERIOR AERODYNAMIC PROTECTION PROVIDED BY A BRAND NEW WINDSHIELD, A TRULY HIGH PERFORMING ENGINE AND A RECORD RANGE THANKS TO THE NEW 32 LITRE FUEL TANK.
Named after the famous Alpine pass that connects Valtelline Valley to Vinschgau Valley with 84 amazing s-bends between them, Stelvio has launched Moto Guzzi back among the stars of the maxi enduro world. A highly appreciated bike that has now reached a coming of age at a technical-functional level, thanks to the updates and final tweaking undergone by the MY2011.
It all starts with its style, now even more attractive and trendy rounding off the fuel tank by integrating it within the lightweight fairing, which now highlights a clearly smooth streamlined effect which flows into the double front headlight assembly. The latter feature is a distinctive element of the Stelvio design, and the only detail inherited from the previous version. The top fairing, windshield and the half-fairing with integrated turn indicators are all brand new elements that combine to give the front-end of the Stelvio MY2011 a cutting-edge, more aggressive and dynamic look. It has an original design, but it is above all more functional and versatile, features that are of uppermost importance on models of this type. From an objective standpoint, the style of the new surfaces emphasises two fundamental project milestones compared to the previous version: more efficient aerodynamic protection, thanks to the new top fairing and practically twice fold range capacity thanks to the outstanding new fuel tank with a 32 litre record capacity.
This new Stelvio bike has an air of complete renovation about it, fine examples being the cockpit with brand new graphs on the on-board control panel, a new increased scale fuel indicator.
The heart that beats inside this touring bike is the renowned V-shaped 90° transverse twin-cylinder "Four valve" engine, the highest performer among all the families of engines manufactured at Mandello del Lario, which has now reached exclusive levels as far as its technical/performance development is concerned.
This latest version can boast the careful attention paid to achieve a more silent and smooth running of the engine, whilst tweaking the electronic control, timing system and cooling system. The brand new integrated ignition and injection ECU now exploits the signals sent by the two lambda probes to guarantee adequate feeding throughout the entire combustion cycle, improving response to the throttle control, mid range power delivery further to consumptions and emissions.
The engine now boasts a maximum torque of over 113 Nm delivered at a mere 5,800 rpm and easily reaches a peak in output of over 105 Hp; it practically reaches an automobile-level speed of 7,250 rpm.
2015 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
2015 Moto Guzzi Norge GT 8V 1200
1977 Moto Guzzi 850 T3 California
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Har igjennom min søken etter kunnskap om Stelvio`n lest mange tester og informasjon om denne sykkelen. Det som jeg etterhvert har både imponert, og forundret meg over, er hvordan Moto Guzzi har oppgradert og forbedret denne maskinen etter hvert som kritikken er komet. Både med nye tekniske løsninger og design. Motoren kom i 2006, den første Stelvio`n i 2008 , oppgradering av Motor 2010, osv. Men det jeg ikke helt har funnet ut av er hva som er forskjell på de forskjellige modellene, og forskjellige års tall. NTX, TT, 2009mod 2010, ???
Det er litt forskjellig å lese fra det ene magasinet til det neste.
Når ble egentlig Motoren oppgradert, og hva var egentlig gjort for å øke dreiemomentet fra 108Nm v/6400rpm til113Nm v/5800rpm??
To lambdasonder, og ny eksos (2012 mod ?) Var dette for å redusere forbruk og utslipp, eller gir det også økt effekt?
Noen som vet hvor disse opplysningene kan finnes, eller har noe data på dette??
Har tenkt på det samme nå jeg har lest tester av ulike årsmodeller.
Skulle vært interessant å sett en kronologisk oversikt over hva som er gjort, når endringene skjedde og hvorfor. Dvs. på bakgrunn av hvilke tilbakemeldinger fra kunder, motorjournalister elelr oppdagelser som fabrikken selv har gjort.
De vesentligste endringene fra første modell til den som er i dag, må vel sies å være at tankkapasiteten økte fra stusselige 18 liter til hele 32 uten at det ble gjort desinmessige endringer.
Det neste som skjedde var at vindskjermen fikk en annen og bredere form. Tror også det skjedde en liten designendring rundt lyktene.
To lambdasonder kom vel enten på 2011 eller 2012 modellene. Det samme med større oljekjøler.
To lambdasonder tror jeg helt klart er en bra ting.
Da jeg testkjørte Tiger Explorer, som jeg mener å vite har én slik sonde, opplevde jeg et par gange rat motoren stoppet ved igangsettelse. Førerfeil, selvfølgelig. Men har gjort samme feil på Stelvio uten at motoeren her har stoppet. Tror det kan tilskrives to lambdasonder hvor disse "hjelper hverandre" i enkelte situasjoner hvor føreren nettopp er litt uheldig med clutch og gass samhandlingen.
Det neste som jeg kan tenke meg skjer med Stelvio motoren er at den får to tennplugger pr. sylinder og at effekten dermed øker til 110 - 115 Hk.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Etter at jeg skrev på sida her i går, så fant jeg noen gamle og nye presse meldinger fra Moto Guzzi, og her står det jo litt mer.
Her står oppgitt forskjellige tall i same melding både med tanke på dreie moment og Hk. Men også oppgraderingene som er gjort på 2011 modellen står der, og i tillegg til lambdasondenne som er blitt til to, så er også eksosanlegget nytt dette året.
Kansje ikke dei store greiene, men interessant. Ser ut fra dette at b.l.a stadig blir høyere dreiemoment, på lavere turtall :)
Dette er jo noe jeg liker særdeles godt
little bit confused, but on a higher level l
Er ute på reis, men tenkte jeg skulle studere dette litt mer når jeg kommer hjem....
...Og så har den jo en forgjenger, husker ikke hva den heter no, men en som har en sånn, har sett den noen ganger i Kristiansund, og snakka så vidt med kan utenfor AMS i Ålesund, men husker ikke hva han heter eller hvor han bor...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L