Men vil anbefale å lese "Full kontroll", som NMCU har gitt ut. Der tar de for seg veldig mye lurt for oss mindre erfarene. Kan lastes ned fra hjemmesiden deres.

OT: men snasen den gps greia altsåCrinos skrev:La uten liten video om hvordan jeg tar en rundkjøring...
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=109494#p109494" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er for å beskytte gaffelen når sykkelen går i bakken :)Crinos skrev:Fotpegs på forhjulet på den der wheelie mopeden der...
Nordmenn er gale de..Andreas skrev:Turisten: Which side of the road do you drive on in Norway?
Nordmannen: We drive on what's left..
AJ skrev:Jeg bruker i all hovedsak også å ligge til venstre i kjørefeltet, dvs. mot markert eller tenkt midtstripe i veien.
Har vel egentlig aldri opplevd striper av diesel/olje i veibanen på venstresiden...
For å "vekke" bilførerne foran meg på veien pleier jeg også å pendle litt sideveis i veibanen. Dette for å bli "oppdukkende mål" i speilene til bilen foran. Dermed blir vedkommende stadig vekk påminnet om at det ligger en MC rett bak ham...
Om dette virker etter hensikten vet jeg ikke, men jeg innbiller meg i hvert fall at det gjør det...
Nei det er ikke sånn lenger.Jompa skrev: Lærte forresten på trafikkskolen, for ca 30 år siden, at man kjører inn mot midten i høyresvinger og ut mot høyre i venstresvinger. Men dette stemmer visst ikke lenger ?
Testet faktisk dette i dag tidlig når jeg var ute og kjørte ut søndagsavisa. Det funker fint, selv ved kontroll.MrPitlane skrev:Satt en gang og kjedet meg litt og leste gjennom Vegvesenets opplæringsplan for klasse A og A1. http://www.vegvesen.no/_attachment/61093/binary/13692
Og de oppsummerer ganske enkelt på sidene 16 og 17 at man som motorsyklist må skaffe seg handlingsrom på vegen og anpasse plassering ut fra omgivelsene.![]()
Da vil den enkeltes erfaring legge grunnlag for hvor han plasserer seg i vegbanen.![]()
En lærer jeg hadde en gang var over middels opptatt av statistikk, og hevdet at risiko for uhell stiger proporsjonalt med tiden du befinner deg ute i det livsfarlige miljøet.
Hans raske analyse ble at det var bedre å halvere risiko for uhell ved å kjøre i 160 km/t
enn å kjøre i 80 km/t. Har ikke testet hypotesen ved trafikk kontroll, men hadde vært interessant å høre om noen synes analysen holder.