Dilemma. TDM eller CBF: Resultat: YAFTR (Yet Another ..)
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Dilemma. TDM eller CBF: Resultat: YAFTR (Yet Another ..)
Har sett på en CBF 1000 og en TDM 900.
Hondaen er pen og godt holdt, men kanskje litt lav til meg (er 193cm høy). Satt forsåvidt godt på den likevel.
TDMen så vel grei ut, men skittem, litt rust på eksosrør og selger ville ikke vise servicehefte.
Jeg vet at de finnes karer her på forumet med begge typer sykler så tips er velkommen.
Bør vel si at jeg driver og tar a-lappen nå (oppkjøring mai) så jeg skal bruke sykkelen jeg velger til øvelseskjøring fram til da. Deretter er det jobbpendling og en tur i ny og ne.
Tvilen gnager..
Hondaen er pen og godt holdt, men kanskje litt lav til meg (er 193cm høy). Satt forsåvidt godt på den likevel.
TDMen så vel grei ut, men skittem, litt rust på eksosrør og selger ville ikke vise servicehefte.
Jeg vet at de finnes karer her på forumet med begge typer sykler så tips er velkommen.
Bør vel si at jeg driver og tar a-lappen nå (oppkjøring mai) så jeg skal bruke sykkelen jeg velger til øvelseskjøring fram til da. Deretter er det jobbpendling og en tur i ny og ne.
Tvilen gnager..
Sist redigert av poulet_cavalier den 06 apr 2012, 19:19, redigert 1 gang totalt.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Jeg vet hvilken jeg ville valgt.
Har du en link til syklene, så er det litt lettere å sammenligne?
At han med TDM'en ikke vil vise deg servicehefte er jo litt suspekt. Men at servicer ikke er fulgt trenger ikke nødvendigvis å bety at den ikke er tatt godt vare på. Jeg tok alle servicer utenom hovedservice selv på forrige sykkelen min, og det er det sikkert flere som gjør.

Har du en link til syklene, så er det litt lettere å sammenligne?
At han med TDM'en ikke vil vise deg servicehefte er jo litt suspekt. Men at servicer ikke er fulgt trenger ikke nødvendigvis å bety at den ikke er tatt godt vare på. Jeg tok alle servicer utenom hovedservice selv på forrige sykkelen min, og det er det sikkert flere som gjør.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Dilemma. TDM eller CBF
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33997354" onclick="window.open(this.href);return false;Snikkeren skrev:Jeg vet hvilken jeg ville valgt.![]()
Har du en link til syklene, så er det litt lettere å sammenligne?
At han med TDM'en ikke vil vise deg servicehefte er jo litt suspekt. Men at servicer ikke er fulgt trenger ikke nødvendigvis å bety at den ikke er tatt godt vare på. Jeg tok alle servicer utenom hovedservice selv på forrige sykkelen min, og det er det sikkert flere som gjør.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=34069941" onclick="window.open(this.href);return false;
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Litt vanskelig å se at det er rust på grenrørene på bildene av TDM'en. Det er ikke bare at den er skitten da?
Men ser at det var litt prisforskjell på de. Du har ikke vurdert andre TDM'er da? Må jo kunne finne en grei TDM til den prisen der.
Og hvis noen nekter å vise servicehefte, så hadde jeg styrt unna. Det kan jo være at de ikke vil vise servicehefte hvis de har jukset på km-telleren.
Hvis alle servicene ikke er utført hos verksted, så må du nesten vurdere om du stoler på at selger har gjort det selv. Svigerfar tipset meg om at hvis jeg tok servicer selv, så burde jeg likevel føre det inn i servicehefte, og legge ved kvittering på det jeg hadde kjøpt inn til servicen. Hvis det ligger ved, så er jo sannsynligheten for at den har fått service selv om det ikke er forhandler som har utført den.
Men ser at det var litt prisforskjell på de. Du har ikke vurdert andre TDM'er da? Må jo kunne finne en grei TDM til den prisen der.
Og hvis noen nekter å vise servicehefte, så hadde jeg styrt unna. Det kan jo være at de ikke vil vise servicehefte hvis de har jukset på km-telleren.
Hvis alle servicene ikke er utført hos verksted, så må du nesten vurdere om du stoler på at selger har gjort det selv. Svigerfar tipset meg om at hvis jeg tok servicer selv, så burde jeg likevel føre det inn i servicehefte, og legge ved kvittering på det jeg hadde kjøpt inn til servicen. Hvis det ligger ved, så er jo sannsynligheten for at den har fått service selv om det ikke er forhandler som har utført den.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Jeg sto med et slikt valg når jeg skulle kjøpe mc for første gang ifjor sommer jeg å.. Vurderte veldig sterkt TDMèn, og det ble også den sykkelen.. Jeg angrer ikke i det hele tatt.. Og har hatt mange fine turer med den ifjor, blir enda flere iår
Jeg synes TDMèn er en allround sykkel, går bra, drar bra.. Ja den oppfyller faktisk alle mine krav. Og å kjøre med pasasjer er også en drøm, begge sitter godt, og legger nesten ikke merke til hverandre..
Men uansett, begge er jo fine sykler.. Så lykke til med valget. Er nok andre her inne som har bedre begrunnelse bakgrunn enn meg.
Jeg angrer ihvertfall ikke for at jeg hørte på folket her inne, og valgte tdm

Jeg synes TDMèn er en allround sykkel, går bra, drar bra.. Ja den oppfyller faktisk alle mine krav. Og å kjøre med pasasjer er også en drøm, begge sitter godt, og legger nesten ikke merke til hverandre..

Men uansett, begge er jo fine sykler.. Så lykke til med valget. Er nok andre her inne som har bedre begrunnelse bakgrunn enn meg.

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Interessant dilemma...
Når det gjelder rust på eksosrør så skal ikke det forekomme på 900 modellen. Disse rørene skal være rustfrie i motsetning til 850 modellen, hvor nettopp rusten eksosrør var et tilbakevendende problem på mange årsmodeller. Ble noe bedre på de siste årsmodellene av denne modellen før 900'en kom på markedet.
Jeg har ingen erfaring med Honda CBF og kan vanskelig gi noen råd om den modellen. TDM'en derimot, kjenner jeg ganske godt etter 4 års eierskap og 60K kjørte km.
Ypperlig tursykkel med god lastekapasitet og rimelig i drift. Du kan kjøre veldig rimelig med TDM'en. Samtidig kan du velge å være mer leken og sportslig i kjøringen uten tanke på økonomi og da har du faktisk en sykkel med R-egenskaper - inntil visse grenser :-) Kjapp aks, god balanse, gode svingegenskaper og brukbar nedleggvinkel uten at du skal utfordre den for mye...
Jeg er av de som også liker utseendet på TDM 900. Det er det ikke kalle som gjør... Rent utseendemessige synes jeg CBF'en blir litt kjedelig. Det samme med motorkarakteren i forhold til TDM'en, som jeg synes har en fantastisk motor, som oppleves som sprekere enn det HK-antallet tilsier.
Skal bli spennende å følge med på hvilken hest du satser på...

Når det gjelder rust på eksosrør så skal ikke det forekomme på 900 modellen. Disse rørene skal være rustfrie i motsetning til 850 modellen, hvor nettopp rusten eksosrør var et tilbakevendende problem på mange årsmodeller. Ble noe bedre på de siste årsmodellene av denne modellen før 900'en kom på markedet.
Jeg har ingen erfaring med Honda CBF og kan vanskelig gi noen råd om den modellen. TDM'en derimot, kjenner jeg ganske godt etter 4 års eierskap og 60K kjørte km.
Ypperlig tursykkel med god lastekapasitet og rimelig i drift. Du kan kjøre veldig rimelig med TDM'en. Samtidig kan du velge å være mer leken og sportslig i kjøringen uten tanke på økonomi og da har du faktisk en sykkel med R-egenskaper - inntil visse grenser :-) Kjapp aks, god balanse, gode svingegenskaper og brukbar nedleggvinkel uten at du skal utfordre den for mye...
Jeg er av de som også liker utseendet på TDM 900. Det er det ikke kalle som gjør... Rent utseendemessige synes jeg CBF'en blir litt kjedelig. Det samme med motorkarakteren i forhold til TDM'en, som jeg synes har en fantastisk motor, som oppleves som sprekere enn det HK-antallet tilsier.
Skal bli spennende å følge med på hvilken hest du satser på...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Dilemma. TDM eller CBF
At karen ikke ville vise service hefte er for sterkt sagt - han hadde det ikke for hånden. Virket som en ålreit fyr så jeg mistenker ikke noe som helst.
Men det var rust på eksosrør så sykkelen har nok ikke blitt puslet og stelt med så mye.
Syntes setet på TDMen var ganske hardt å sitte på. Hvordan funker det på litt lengre turer mon tro?
Men det var rust på eksosrør så sykkelen har nok ikke blitt puslet og stelt med så mye.
Syntes setet på TDMen var ganske hardt å sitte på. Hvordan funker det på litt lengre turer mon tro?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Bedre med et sete som kjennes litt hardt ut enn et som er mykt. Myke seter synes jeg er de verste...poulet_cavalier skrev:At karen ikke ville vise service hefte er for sterkt sagt - han hadde det ikke for hånden. Virket som en ålreit fyr så jeg mistenker ikke noe som helst.
Men det var rust på eksosrør så sykkelen har nok ikke blitt puslet og stelt med så mye.
Syntes setet på TDMen var ganske hardt å sitte på. Hvordan funker det på litt lengre turer mon tro?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Jeg har ingen problemer med å kjøre langt på TDM'en. No har jeg ikke hatt noen monsteretapper på den, men da jeg hentet den kjørte jeg fra Trondheim til Bergen, og hadde det ikke vært for at det var der jeg skulle stoppe, kunne jeg fortsatt mange mil til. 

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Selv kjører jeg CBF og er strålende fornøyd med den. Når det gjelder høyden så kan setet justeres mellom 3 høyder, men det betyr ikke at det er nok for deg. CBFen er kjempesterk, og fungerer over HELE turtallsspekteret. Solid dreiemoment gjør kjøringen kjempebehagelig. Det blir lite giring og sykkelen bare drar å drar. Den har bra kapasitet. Bra sete om man vil ha noen på. Grei bagasjeløsning. Greit forbruk. Grei forsikring. Lett å skru på. Lett å få rimelig deler.
TDM er også et bra valg. Største forskjellen prinsippielt er vel motor R2 vs. R4, uten at det nødvendigvis betyr noe.
Jeg har uansett ingen problemer med å anbefale CBFen, ei heller TDMen. Jeg hadde disse to som kandidater da jeg skulle bytte sist, pluss Yamaha FZ1 (Fazer 1000). Den er jeg faktisk glad for at det ikke ble. At det ble CBF derimot er nok mer tilfeldigheter enn mitt valg. Jeg fant en bra CBF innenfor henteradius før jeg fant en TDM. Kjøp den du føler er mest riktig, du får uansett en bra sykkel.
TDM er også et bra valg. Største forskjellen prinsippielt er vel motor R2 vs. R4, uten at det nødvendigvis betyr noe.
Jeg har uansett ingen problemer med å anbefale CBFen, ei heller TDMen. Jeg hadde disse to som kandidater da jeg skulle bytte sist, pluss Yamaha FZ1 (Fazer 1000). Den er jeg faktisk glad for at det ikke ble. At det ble CBF derimot er nok mer tilfeldigheter enn mitt valg. Jeg fant en bra CBF innenfor henteradius før jeg fant en TDM. Kjøp den du føler er mest riktig, du får uansett en bra sykkel.
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- RoJo
- Innlegg: 217
- Registrert: 18 okt 2009, 22:46
- Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
- Bosted: Stord
Re: Dilemma. TDM eller CBF
TDM skal ha første hovedservice på 40000, før det er det bare tennplugger, oljeskift og sef. sjekk av bremseklosser etc så det er ikke sikkert at dette betyr noe i det hele tatt, men å vise en skitten sykkel ved salg er jo litt betenkelig, eller har TDM ikke V2 men R2 Kjører selv en 850 og er stort sett fornøyd etter å ha kjørt 44000 på 3 + sesonger, den har 83000 på klokka nå og ser for å kunne gå videre uten problem, skal inn til service etter påske og da skal den få nye progressive fjærer foran og ny bakfjæring samt ventilsjekk/justering, tennplugger og olje. Har foresten bygd om setet på min til Bagster m/gel fordi jeg syntes det blei litt hardt på langtur, spes. for kjærringa
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Oi det var mange med TDM erfaringer her.
Tror det må bli CBF bare for å holde Dexter litt med selskap
Tror det må bli CBF bare for å holde Dexter litt med selskap

FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Dilemma. TDM eller CBF
He he. Nei, no har jo Svein2 akkurat kjøpt seg en splitter ny CBF, så Dexter har selskap han. 

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Hehe, det er bra med litt selskap. Svein2 har "faceliften", så det er ikke 100% samme sykkel som den jeg har og poulet_cavalier kommer til å bli den lykkelige eier av 

Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Men det er jo hvorfor det er så mange med TDM her han bør spørre seg selv om.
Rett og slett fordi det er en knakandes god sykkel.

Rett og slett fordi det er en knakandes god sykkel.

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985