En kjørelærer som så bastant sier dette, kan man fort mistenke å ikke være en motorsyklist på fritiden, men kun har dette som levebrød. Etter å ha kjørt ei stund ser man at en sånn regel ikke funker særlig godt i det virkelige livguzziman skrev:... Det er i midten man skal ligge, sier kjørelæreren, som også har vært sensor på statens vegvesen. ...
Hvordan plasserer du deg i veibanen?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Jeg tror jeg plasserer meg slik at jeg har samme trafikkbilde som jeg er vant til i fra bil. Siden man har snart 25 år og borti en mill km bak rattet på bil, så er ikke plassering det jeg tenker mest på. Mener det er viktigere å fokusere på omgivelsene, f.eks andres uoppmerksomhet, enn å legge noe særlig energi i å tenke på hvor i veien jeg ligger
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- RoJo
- Innlegg: 217
- Registrert: 18 okt 2009, 22:46
- Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
- Bosted: Stord
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Slik kjørebanen ser ut på svært mye av det norske veinettet med dype hjulspor etter vinterens piggdekk og tungtransportens kjettinger er det ikke like enkelt å gi en enkel oppskrift på plassering i veibanen, men en ting er sikkert, i midten av veien er det mest gammel diesel, oljesøl og annet dritt som gir en glatt overflate ved våt vei så påstanden om å kjøre midt i veien er ytterst tvilsom, en annen ting er at da kjører man oppå en rygg som kan være ganske mange centimeter høy og om en da må ut i en sving vil veigeometrien bli het feil, en kan plutselig ende opp med helt feil "dosering" midt svingen og det kan bli ubehagelig.
-
- Innlegg: 278
- Registrert: 26 feb 2012, 04:59
- Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
- Bosted: sarpsborg
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Har funnet ut at det ikke er helt ideelt, og alltid ligge midt i. kommer helt an på kjørebanen, pluss en hel del faktorer der og da. Man må stadig vurdere selv det beste sporet har jeg funnet ut.jhn skrev:En kjørelærer som så bastant sier dette, kan man fort mistenke å ikke være en motorsyklist på fritiden, men kun har dette som levebrød. Etter å ha kjørt ei stund ser man at en sånn regel ikke funker særlig godt i det virkelige livguzziman skrev:... Det er i midten man skal ligge, sier kjørelæreren, som også har vært sensor på statens vegvesen. ...
Triumph Daytona 955i 2003
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Det jeg lærte i forfjor var å ideelt sett plassere seg så man får best sikt. Ved venstresving er det jo grei skuring å ligge til høyre. I høyresving legger man seg til venstre med mindre det er møtende trafikk som man da styrer unna. I tillegg var det et mål å dele opp svingen i mer eller mindre rette streker for å lette eventuell bremsing og å holde avstand. Mao. ved høyresving legger man seg til venstre, derfra tangerer man høyre kantstrek. Hvis svingen er lang så gjentar man dette mønsteret flere ganger. Samtidig vurderer man selvsagt alltid underlag etc. så den til enhver tid optimale plasseringen avhenger jo av ganske mye.
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Når jeg tok lappen var regelen at en skulle ligge der føreren av en bil satt.
Følger denne regelen med mange avvik.
Hvor jeg ligger i veibanen bestemmes av undelaget og trafikkbildet generelt.
Kommer det mye tungtransport/store doninger imot legger jeg meg ofte ut til høyre.
Eller vingler jer frem å tilbake som en annen tulling fra tid til annen, spesielt når jeg føler at sjåføren forran meg ikke har registrert at jeg er bak ham.
Følger denne regelen med mange avvik.
Hvor jeg ligger i veibanen bestemmes av undelaget og trafikkbildet generelt.
Kommer det mye tungtransport/store doninger imot legger jeg meg ofte ut til høyre.
Eller vingler jer frem å tilbake som en annen tulling fra tid til annen, spesielt når jeg føler at sjåføren forran meg ikke har registrert at jeg er bak ham.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
- Sprint
- Innlegg: 566
- Registrert: 10 sep 2010, 16:23
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
- Bosted: Karmøy
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Velger kjørestil etter veistandaren slik som RoJo beskriver.Noen plasser kan disse "julsporene" beskrives som asfaltgrøfter
der en kan lese asfaltleggingen som årringer i et tre
der en kan lese asfaltleggingen som årringer i et tre

For livets glade gutter går solen aldri ned.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
min kjørebane er mellom den gule og hvite stripa....og jeg bruker hele alt ettersom det er hensiktsmessig. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Da jeg tok lappen, lærte jeg å ligge til høyre i det venstre hjulsporet, som en hovedregel.
Dessuten passer jeg på å kjøre litt "urolig" i tett trafikk/tettbygd strøk, så bilene lettere blir obs på meg.
Sånn har jeg kjørt i over 30 år, det har funka bra :)
Dessuten passer jeg på å kjøre litt "urolig" i tett trafikk/tettbygd strøk, så bilene lettere blir obs på meg.
Sånn har jeg kjørt i over 30 år, det har funka bra :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?
Tror det e det absolutt beste trikset for å bli settKjellrf skrev: Dessuten passer jeg på å kjøre litt "urolig" i tett trafikk/tettbygd strøk, så bilene lettere blir obs på meg.
Sånn har jeg kjørt i over 30 år, det har funka bra :)