Ikke alle kan vel vite sitt eget beste. Så hadde vel yamaha bedre selgere ei stund kanskje? Alt har jo en forklaring!Snikkeren skrev:Men det er jo hvorfor det er så mange med TDM her han bør spørre seg selv om.
Rett og slett fordi det er en knakandes god sykkel.
Dilemma. TDM eller CBF: Resultat: YAFTR (Yet Another ..)
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Sted: Kongsberg
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Så fint, da er dere trepoulet_cavalier skrev:Oi det var mange med TDM erfaringer her.
Tror det må bli CBF bare for å holde Dexter litt med selskap
@Snikkeren: Rett og slett pga propagandaen til han som hadde den først her
(eller iallefall mest) Bare vent til jeg har fått mast fra meg, så skal du se hvor mange Explorere det blir på forumet
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: Dilemma. TDM eller CBF
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Sted: Kongsberg
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Ble mye her nå... vi overlater ordet tilbake til poulet_cavalier tenker jeg
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Off topic? Er da motorsykler vi diskuterer er ikke det det?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Teller fortsatt på knappene. Hondaen frister egentlig mest, men jeg er litt bekymret for at den kan bli litt liten etterhvert. Jeg er som sagt 193 cm over bakken på en god dag.
Dexter: hva tror du om det?
Dexter: hva tror du om det?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Legger inn sittestilling med din høyde på de respektive syklene.
Jeg har jo prøvesittet både CBF og TDM, og med mine 185
får de klart godkjent begge to. Men TDM'n er jo litt romligere
i knevinkelen. Mange synes det er helt flott med betraktlig
skarpere knevinkel en dette.
Hvis disse to syklene er alternativene ville jeg kjørt opp å
prøvd CBF'n, er du lykkelig med den er jo saken grei.
Om ikke ville jeg prøvd TDM'n, men er ikke så
sikker på at jeg ville gått for akurat denne.
Den hadde vel heller ikke hovedstøtte? Dumt.
Jeg har jo prøvesittet både CBF og TDM, og med mine 185
får de klart godkjent begge to. Men TDM'n er jo litt romligere
i knevinkelen. Mange synes det er helt flott med betraktlig
skarpere knevinkel en dette.
Hvis disse to syklene er alternativene ville jeg kjørt opp å
prøvd CBF'n, er du lykkelig med den er jo saken grei.
Om ikke ville jeg prøvd TDM'n, men er ikke så
sikker på at jeg ville gått for akurat denne.
Den hadde vel heller ikke hovedstøtte? Dumt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Høyden var egentlig det jeg var mest skeptisk til, på CBF`n. Dette viste seg å være helt
ubegrunnet. Satte setet ned igjen på midtstilling, syns dette var best. Nå er jeg "bare" 182.
Har ikke kjørt den så mye enda, men er så langt kjempefornøyd.
Jeg har aldri kjørt TDM, men tror som de andre her at begge er gode sykler som går problemfritt i mange år.
Lykke til.
ubegrunnet. Satte setet ned igjen på midtstilling, syns dette var best. Nå er jeg "bare" 182.
Har ikke kjørt den så mye enda, men er så langt kjempefornøyd.
Jeg har aldri kjørt TDM, men tror som de andre her at begge er gode sykler som går problemfritt i mange år.
Lykke til.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: Dilemma. TDM eller CBF
hvordan blir dette?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Jeg setter ihvertfall pris på å ikke ha for skarp knevinkel. Med min høyde er jeg ikke langt unna å ha 90 graders vinkel. Dette gjør at jeg ikke stivner i knærne sånn som jeg gjorde på GSX 650F'en jeg hadde.
Og så er jo lyden i TDM'en helt rå da. Hvis man har slip-on vel og merke.
Og så er jo lyden i TDM'en helt rå da. Hvis man har slip-on vel og merke.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38204
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Er no' spesielt med tosylinda motorer, ja Spesielt drag, moment og ikke minst lyd :-)Snikkeren skrev:Jeg setter ihvertfall pris på å ikke ha for skarp knevinkel. Med min høyde er jeg ikke langt unna å ha 90 graders vinkel. Dette gjør at jeg ikke stivner i knærne sånn som jeg gjorde på GSX 650F'en jeg hadde.
Og så er jo lyden i TDM'en helt rå da. Hvis man har slip-on vel og merke.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Sted: Kongsberg
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Jeg tror kanskje du burde prøve hvis mulig. Knevinkelen er det ikke veldig stor forskjell på, men den er nå der uansett. Vanskelig å si at du skal velge den ene eller den andre. Han "noen" og han "andre" har fortalt meg at motoren til TDM kunne bli litt arbeidsom dersom man gikk til litt mer aktiv kjøring pga at man må gire en del for å få utnyttet motoren. Det slipper man på CBF bl.a. pga dreiemomentet som treffer så utrolig bra på utvekslingen som er valgt... Motor betydde en del for meg da jeg skulle bytte sykkel nå sist. Tall alene er skjelden nok til å fortelle hvordan en sykkel oppleves. Kombinasjonen av dreiemoment, hestekrefter og utveksling/gear har veldig mye å si for totalopplevelsen.
Som jeg har skrevet om tidligere så hadde jeg en Kawasaki ninja 600ccm før CBFen, og følte da jeg hadde denne at jeg hadde krefter i massevis. Likevel ble det ikke før etter jeg fikk CBFen at jeg virkelig fikk oppleve hva som ligger i dette med kubikk og dreiemoment. Dette gjør at CBFen er utrolig lettkjørt, det er nesten som å kjøre automat. Setter den i 6. gir og bare kjører. Sist i dag lot jeg være med vilje å gire ned, selv om det føles naturlig å skulle gjøre det. Og da ligger jeg fra 40km/t (tilsv. tomgang i turtall) i 6. gir og bare gir gass når jeg skal øke, helt uten problemer og med betydelig drag. Noe slik har jeg aldri opplevd på noe kjøretøy før.
@Svein2: jeg regner med du har kjent noe av det samme på din nye og eventuelt kan bekrefte dette?
Som jeg har skrevet om tidligere så hadde jeg en Kawasaki ninja 600ccm før CBFen, og følte da jeg hadde denne at jeg hadde krefter i massevis. Likevel ble det ikke før etter jeg fikk CBFen at jeg virkelig fikk oppleve hva som ligger i dette med kubikk og dreiemoment. Dette gjør at CBFen er utrolig lettkjørt, det er nesten som å kjøre automat. Setter den i 6. gir og bare kjører. Sist i dag lot jeg være med vilje å gire ned, selv om det føles naturlig å skulle gjøre det. Og da ligger jeg fra 40km/t (tilsv. tomgang i turtall) i 6. gir og bare gir gass når jeg skal øke, helt uten problemer og med betydelig drag. Noe slik har jeg aldri opplevd på noe kjøretøy før.
@Svein2: jeg regner med du har kjent noe av det samme på din nye og eventuelt kan bekrefte dette?
Det er det samme for skylda hvem som har den...
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Det er helt riktig Dexter, helt utrolig drag på lave turtall og oppover.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Ja, det er stor forskjell på motorene i de syklene. Med TDM'en kan man ikke dra fra 40 km/t i 6. gir. Men det vil ikke si at man må gire så veldig mye med den heller. Ligger man i 80 går det fint å kjøre forbi uten å gire ned.
Men det er klart at ved lit "inspirert" kjøring, så girer man nok litt mer enn ved "normal" kjøring.
Det som også er verdt å nevne er vandringen på fjæringen. TDM'en har lengre vandring enn CBF'en, noe som gjør at den spiser norske telehivsveier til frokost, lunch, middag og kvelds.
Men det er klart at ved lit "inspirert" kjøring, så girer man nok litt mer enn ved "normal" kjøring.
Det som også er verdt å nevne er vandringen på fjæringen. TDM'en har lengre vandring enn CBF'en, noe som gjør at den spiser norske telehivsveier til frokost, lunch, middag og kvelds.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Dilemma. TDM eller CBF
Tjaa, du har sikkert rett Snikkeren, men Transalp`n har vel enda lenger fjæringsvei, men denne haddeSnikkeren skrev: Det som også er verdt å nevne er vandringen på fjæringen. TDM'en har lengre vandring enn CBF'en, noe som gjør at den spiser norske telehivsveier til frokost, lunch, middag og kvelds.
jeg inntrykk av at i enkelte tilfeller kunne bli for myk. Det var nesten så den "bånnet" i enkelte litt bratte dumper.
Hang også etter noen BMW`r i klubben, men måtte gi meg da bakhjulet fikk litt småhopping sideveis ved nedlegg i noen svinger.
Men, nå er jo ikke Transalp med i vurderinga men det jeg prøver å komme fram til er at fjæring er vel ikke bare fjæringsvei.