
Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Da blir det å trykke litt på den ute på verandaen etterpå, får ikke montert den før i morra, når sykkelen er hentet. Fikk ikke henta den idag 

- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Har idag endelig fått hentet hjem TDMèn ifra vinterlagring.. Utrolig deilig å kjøre med 2hjul igjen
Ikke at det ble så stor kjøretur idag, ble kun turen ifra der den var på vinterlagring og hjem, ca 30min. Så ble en liten kose tur
Grunnen til at jeg ikke kjørte mere, var for at jeg bestemte meg for å se litt på den Oxford bryteren, for varmehåndtakene.. Fant ut at denne er helt ødelagt, så får skaffe meg en ny..
Noen som vet om man må kjøpe helt nytt sett, eller får kan kjøpt kun bryteren?
Evt, bør jeg kjøpe Oxford igjen? Har vært veldig fornøyd med disse varmehåndtakene så ser selv egentlig ingen grunn for å kjøpe noen andre.. Men skader jo ikke å høre.. Og det er vel enklere å kjøpe samme type, og bare fjerne det gamle, og på med nye?

Ikke at det ble så stor kjøretur idag, ble kun turen ifra der den var på vinterlagring og hjem, ca 30min. Så ble en liten kose tur

Grunnen til at jeg ikke kjørte mere, var for at jeg bestemte meg for å se litt på den Oxford bryteren, for varmehåndtakene.. Fant ut at denne er helt ødelagt, så får skaffe meg en ny..
Noen som vet om man må kjøpe helt nytt sett, eller får kan kjøpt kun bryteren?
Evt, bør jeg kjøpe Oxford igjen? Har vært veldig fornøyd med disse varmehåndtakene så ser selv egentlig ingen grunn for å kjøpe noen andre.. Men skader jo ikke å høre.. Og det er vel enklere å kjøpe samme type, og bare fjerne det gamle, og på med nye?
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Hei igjen folkens! Nå er det kun 1.stk arbeidsdag igjen for meg, føre påske.. Og da blir det nok mange mc-turer kjenner jeg på kroppen! hehe.
Det ser jeg frem til! Hva skal de andre folka her inne gjøre i påska da? Kun sitte inne å vente på påskeharen? Isåfall kom dere heller ut på veien og let etter den!
Benytter også annledningen til å spørre Tdm eiere, og tidligere tdm eiere om en ting, har kjørt endel med sykkelen nu. Stor trives på seteryggen
Men det er en ting jeg lurer på, når jeg skal kjøre forbi, eller dra på litt, så synes jeg sykkelen drar best når jeg kommer opp i mellom 5000omd, og oppover, da drar den noe sinnsykt... Drar jo bra ellers også, men det er lissom når jeg kommer over 5-tallet det river av gårde..
Føles nesten som når man kjører bil, og når turboen slår inn
Er det slik det skal være? Eller er det bare jeg som kanskje er for slapp på gassen føre 5000omd? hehe
Det ser jeg frem til! Hva skal de andre folka her inne gjøre i påska da? Kun sitte inne å vente på påskeharen? Isåfall kom dere heller ut på veien og let etter den!

Benytter også annledningen til å spørre Tdm eiere, og tidligere tdm eiere om en ting, har kjørt endel med sykkelen nu. Stor trives på seteryggen




Er det slik det skal være? Eller er det bare jeg som kanskje er for slapp på gassen føre 5000omd? hehe
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Lasse`s logg
Nei, det er nok sykkern din som er slapp under 5000 omdreininger. Mange jappser er det. 

- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg



- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lasse`s logg
Ikke uvanlig, nei.
Men! du kan gjøre et par-tre ting for å gjøre TDM'en sprekere under 4-5000 rpm. Eller i hvert fall at den oppleves som sprekere (jevnere drag fra lavt turtall):
1. Du kan blokkere spjeld-slangen til luftfiltermembranen. Hvorfor er godt forklart her: http://jbx9.free.fr/tdm/index.php?page=AIR" onclick="window.open(this.href);return false; - bla deg fram til dette bildet på sidene linken viser til og les mer der:
2. Du kan bytte ut originalluftfilteret med f.eks. Pipercross, K&N eller BMC "effektluftfilter". Gjør at TDM'en 'puster' bedre...
3. En mer påkostet løsning som gir en jevnere effektkurve og som i beste fall også gir noe økt effekt og moment - også under 5000 rpm, er å montere Powercommander (PC). Bør monteres av noen som har kjennskap til PC og aller helst i forbindelse med en dynobenkkjøring av sykkelen PC monteres i.
Men! du kan gjøre et par-tre ting for å gjøre TDM'en sprekere under 4-5000 rpm. Eller i hvert fall at den oppleves som sprekere (jevnere drag fra lavt turtall):
1. Du kan blokkere spjeld-slangen til luftfiltermembranen. Hvorfor er godt forklart her: http://jbx9.free.fr/tdm/index.php?page=AIR" onclick="window.open(this.href);return false; - bla deg fram til dette bildet på sidene linken viser til og les mer der:
2. Du kan bytte ut originalluftfilteret med f.eks. Pipercross, K&N eller BMC "effektluftfilter". Gjør at TDM'en 'puster' bedre...
3. En mer påkostet løsning som gir en jevnere effektkurve og som i beste fall også gir noe økt effekt og moment - også under 5000 rpm, er å montere Powercommander (PC). Bør monteres av noen som har kjennskap til PC og aller helst i forbindelse med en dynobenkkjøring av sykkelen PC monteres i.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Lasse`s logg

- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Lasse`s logg
Jeg merker at den drar litt bedre fra ca 4500 omdreininger, så ved "inspirert" kjøring bruker jeg girene litt mer. Men det er ingen problem å kjøre forbi uten å gire ned ved "normal" kjøring.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Lasse`s logg

Den er ganske urolig på lavt turtall.
Legg merke til utviklinga fra 4000rpm...
dette dynochart er fra Acrapovic sin hjemmeside
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Her kom det mange gode tips, spm jeg skal titte litt nærmere på etterhvert. Sykkelen går for all del mer enn bra nok for meg. Ikke noe å klage på. Ville bare høre om det var normalt at det var sånn, at den dro bedre etter 5000omd... Og det virket det som det var?
Men kan det forbedres så skader det jo ikke å prøve. Så skal ta å lese litt igjennom det dere forklarte her av diverse ting
Men kan det forbedres så skader det jo ikke å prøve. Så skal ta å lese litt igjennom det dere forklarte her av diverse ting

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lasse`s logg
'Uroligheten' skyldes delvis (og egentlig ganske mye når alt kommer tils tykket) denne luftinntaksløsning i luftfilterboksen: liten åpning åpen hele tiden mens åpningen som er dobbelt så stor åpnes først ved et bestemt turtall (4000 rpm. ...) styrt av denne membranen jeg la inn bilde av.
Se for øvrig denne illustrasjonen:
Ved å blokkere slangen jeg viste til fører dette til at begge spjeld foran på luftfilterboksen er åpne hele tiden. Dermed "forsvinner" (utjevnes) overgangen i effekt/momentkurven i turtallsområdet rundt 4000 rpm.
Dette er for øvrig en helt vanlig modding på TDM 900 og de fleste opplever tildels stor bedring i måten motoren oppfører seg i de nedre turtallsområdene etter at moddingen er gjort...
Se for øvrig denne illustrasjonen:
Ved å blokkere slangen jeg viste til fører dette til at begge spjeld foran på luftfilterboksen er åpne hele tiden. Dermed "forsvinner" (utjevnes) overgangen i effekt/momentkurven i turtallsområdet rundt 4000 rpm.
Dette er for øvrig en helt vanlig modding på TDM 900 og de fleste opplever tildels stor bedring i måten motoren oppfører seg i de nedre turtallsområdene etter at moddingen er gjort...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Hmm, da er kanskje dette noe jeg bør ta en titt på. Dette skader/eller er verken farlig for motor eller lignende, eller? Jeg må spørre, for jeg vet ikke.
Tenkte å lese litt om dette nu.
Ingen fare for motor eller sykker'n for øvrig.
Den har derimot bare godt av det

Tenkte å lese litt om dette nu.
Ingen fare for motor eller sykker'n for øvrig.
Den har derimot bare godt av det


- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Lasse`s logg
Det skal ikke være skadelig for motorsykkelen nei. Jeg har forresten utført den mod'en selv, selv om jeg kanskje ikke merket så stor forskjell som mange andre mener det er. Den ble kanskje litt jevnere på lavere turtall, men jeg tror man skal vite hva man skal kjenne etter for å merke forskjellen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Lasse`s logg
Ok, man skal vite hva man skal kjenne etter ja
da er det med andre ord ikke noe vits for meg 


- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Lasse`s logg
He he. Joda. Det kan nok ha en effekt for deg også. Det jeg mente var at hvis man hadde kjørt en tur med en TDM uten mod'en, og så en tur med en med mod'en, men ikke kjører TDM til daglig, så er det ikke sikkert man hadde merket noe. Når man kjører den daglig, så vet du jo akkurat hvordan den oppfører seg på lavt turtall, og da merker du sikkert litt forkjell.
Håper du forsto hva jeg mente, selv om det var litt tungvindt forklart.
Håper du forsto hva jeg mente, selv om det var litt tungvindt forklart.

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985