Bikerdude73 Sesongstart :-)
- RoJo
- Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Re: Bikerdude73. Våryr og prøver meg som snekker. :-)
Bruk av Loctite er ikke for evig fast, en liten oppvarming til ca 200C så slipper Loctiten lett, eller er det viktig å bruke rett type, det finnes mange typer med forskjellig anvendelsesområde. Husk den skal oppbevares i kjøleskap for lengst mulig varighet.
- bikerdude73
- Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Da er altan prosjektet i gang selv i dette regnværet.
Fikk god hjelp av ene stebroren min. Grei kar!
Gikk på en liten "Darwin" smell når vi målte vater, men lo godt når vi fant ut av det.
Nå blir det å skrive en liten handleliste og se om jeg ikke får gjort mer på lørdag som kommer.
Tok et lite bilde av det som ble gjort i dag. Brukte ferdigstøpte søylesko. Tror ikke jeg vil anbefale det til andre.
Ingenting er skrudd fast. Må finne rette skruer og vil kjøpe noen vinkler for å hjelpe på 2/4 bjelkene.
Må og finne på en løsning for mer støtte på midten av disse bjelkene. Er for lang avstand nå syns jeg.

Fikk god hjelp av ene stebroren min. Grei kar!

Gikk på en liten "Darwin" smell når vi målte vater, men lo godt når vi fant ut av det.

Nå blir det å skrive en liten handleliste og se om jeg ikke får gjort mer på lørdag som kommer.
Tok et lite bilde av det som ble gjort i dag. Brukte ferdigstøpte søylesko. Tror ikke jeg vil anbefale det til andre.
Ingenting er skrudd fast. Må finne rette skruer og vil kjøpe noen vinkler for å hjelpe på 2/4 bjelkene.
Må og finne på en løsning for mer støtte på midten av disse bjelkene. Er for lang avstand nå syns jeg.

SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850
- Snikkeren
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Ja, her må du støtte oppunder for å opprettholde stivheten. Hvor langt er det fra veggen til støttebjelken de hviler på no?
No har jeg ikke regnet på det, men jeg tror ikke jeg ville hatt mer enn 2 meters lysåpning, så hvis det er mer enn 4 meter fra veggen til støttebjelken ville jeg støttet oppunder 2 plasser.
No har jeg ikke regnet på det, men jeg tror ikke jeg ville hatt mer enn 2 meters lysåpning, så hvis det er mer enn 4 meter fra veggen til støttebjelken ville jeg støttet oppunder 2 plasser.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- bikerdude73
Bjelkene som går ut fra veggen mot plenen er 3.5 meter lange. Så det er vel ca 3.30meter i avstand.
Stebroren min nevnte noe som heter "Jordspyd". Mulig jeg tester dette ut.
Må uansett støtte mer opp her ja. Men glad jeg er i gang.
Må og kjøpe flere terrassebord da den blir større enn planlagt.
Så blir nok en del ærender på lørdagen ja. :-)
Stebroren min nevnte noe som heter "Jordspyd". Mulig jeg tester dette ut.
Må uansett støtte mer opp her ja. Men glad jeg er i gang.

Må og kjøpe flere terrassebord da den blir større enn planlagt.
Så blir nok en del ærender på lørdagen ja. :-)
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Ellers er Betongheller greie å bruke som underlag hvis det ikke er mye fuktig jord(telehiv) der du har plattingen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Lagde noe lignende i 2009, husker jeg...
Ene halvdelen var veldig lettvinn siden jeg la terrassebordene oppå betongplata som husets grunnmur står på. Ikke direkte oppå, men skrudd fast til 2"3 som jeg la direkte på betomngplata.
Men utafor denne, dvs. i terrenget utenfor måtte jeg selvfølgelig vatre opp og legge årntli fundament. Måten jeg gjorde det på var å bruke søylesko murt ned i slike betongsøyler. Deres 2"3 På kryss og tvers og antakelig overdrevent mye, men resultatet ble bra. Gravde tydeligvis dypt nok også siden ingenting har vridd seg i ettertid pga. av kulda.
Tok ingen bilder underveis, men slik ble i hvert fall sluttresultatet...:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 243#p20243" onclick="window.open(this.href);return false;
Ene halvdelen var veldig lettvinn siden jeg la terrassebordene oppå betongplata som husets grunnmur står på. Ikke direkte oppå, men skrudd fast til 2"3 som jeg la direkte på betomngplata.
Men utafor denne, dvs. i terrenget utenfor måtte jeg selvfølgelig vatre opp og legge årntli fundament. Måten jeg gjorde det på var å bruke søylesko murt ned i slike betongsøyler. Deres 2"3 På kryss og tvers og antakelig overdrevent mye, men resultatet ble bra. Gravde tydeligvis dypt nok også siden ingenting har vridd seg i ettertid pga. av kulda.
Tok ingen bilder underveis, men slik ble i hvert fall sluttresultatet...:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 243#p20243" onclick="window.open(this.href);return false;

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- bikerdude73
Er lite telehiv her ute på kysten. men skal nok få det til på en eller annen måte.
Når jeg har fått støttet opp 2/4 bjelkene mer og skrudd fast hele rammen så blir det mer fortgang i det.
Det som ble gjort i dag var og grave store hull til disse ferdigstøpte søyleskoene. :-)å
Ingenting som er skrudd fast enda. Vil få tak i korrekte skruer og slikt før jeg går i gang med det.
Håper å få den ferdig enten i løpet av påsken eller første uken etter påsken. :-)
Når jeg har fått støttet opp 2/4 bjelkene mer og skrudd fast hele rammen så blir det mer fortgang i det.
Det som ble gjort i dag var og grave store hull til disse ferdigstøpte søyleskoene. :-)å
Ingenting som er skrudd fast enda. Vil få tak i korrekte skruer og slikt før jeg går i gang med det.
Håper å få den ferdig enten i løpet av påsken eller første uken etter påsken. :-)
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Tru'kke du behøver å grave veldig dypt når det ikke er fare for tele i bakken.bikerdude73 skrev: Det som ble gjort i dag var og grave store hull til disse ferdigstøpte søyleskoene. :-)å
Jeg tok ingen sjanser og gravde ca. 80-100 cm. dype hull og la en del isopor i bunnen...
Om dette er helt etter "boka" vet jeg ikke, men det har i hvert fall funket helt problemfritt fram til nå

Og vinteren 2009/2010 var ikke spesielt mild her vi bor, for å si det ... mildt

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Snikkeren
Jeg vet ikke om jeg ville satset på jordspyd da det vil komme litt vekt oppå terrassen. Da er det stor sannsynlighet for at jordspydene vil bli presset lenger ned.
Jeg tror jeg ville satset på å støpe fundament isteden.
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- lasse_hansen
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Ser man det, det er ikke kun ivrige mc folk på denne siden altså.. Har kan man snekkre, støpe, osv her jo
Imponert

Imponert

- bikerdude73
Kan du si litt mer om hvordan du evnt ville ha støypt fundament for å støtte opp disse bjelkene på midten?Snikkeren skrev:Jeg vet ikke om jeg ville satset på jordspyd da det vil komme litt vekt oppå terrassen. Da er det stor sannsynlighet for at jordspydene vil bli presset lenger ned.
Grave litt ned og feste søylesko og støype rundt med tørrmørtel og noe grus/stein jeg finner?
Er det mulig å gjøre det på den måten?

- Snikkeren
Tror jeg ville gravd meg en meter ned, og støpt et fundament på ca 30x30cm. Eventuelt kan du bruke et plastrør med en diameter på ca 30 cm som du fyller med betong.
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
For å støtte opp under brukte jeg Heller og lecasteiner på hytta. Jeg brukte 2"x6" som dragere
ut og 2 stk. 2"x6" som jeg banket sammen i framkant, men tror ikke dette blir noe problem
heller, hvis du støtter opp godt under, min terrasse var litt større.
Men som terrassebord øverst bør du bruke de som er 28mm tykke, ikke de tynne på 21mm.
Lykke til.
ut og 2 stk. 2"x6" som jeg banket sammen i framkant, men tror ikke dette blir noe problem
heller, hvis du støtter opp godt under, min terrasse var litt større.
Men som terrassebord øverst bør du bruke de som er 28mm tykke, ikke de tynne på 21mm.
Lykke til.

Du skulle spurt før du begynte. Materialdimensjonsvalget ditt er ihvertfall jeg uenig i,du skulle brukt 2x8 som bjelkelag. Det holder spennet på 3,5meter. Og så skulle du brukt 2x8 som anlegg også.
Dessuten ser det ut for meg utifra bildet at avstanden mellom bjelkene er mere enn 60 cm,som er standard.
Hvis du likevel vil bruke 2x4,så ville jeg iallefall erstattet anleggsbjelken med 2x6 + at jeg ville understøttet på 2 plasser med 2x6.
Hvor tykke terrassebord tenker du å bruke?
Dessuten ser det ut for meg utifra bildet at avstanden mellom bjelkene er mere enn 60 cm,som er standard.
Hvis du likevel vil bruke 2x4,så ville jeg iallefall erstattet anleggsbjelken med 2x6 + at jeg ville understøttet på 2 plasser med 2x6.
Hvor tykke terrassebord tenker du å bruke?
ikkebike.norwegianforum.net
- bikerdude73
Går ikke å grave 1 meter ned her. Treffer fjell lenge før det. Var derfor vi sleit slikt med gravingen i dag.
Jeg får tenke litt på hvordan jeg skal løse dette. Lener meg mer mot det å legge leca eller lignende under.
Går i 28mm terrassebord så de er nå kraftige nok. Men må kjøpe flere bare.
Og kjøper nok mer 2/4 for å få bedre avstand mellom bjelkene.
Hvor får en evnt tak i billig stein til å legge under her?
Har brukt Byggmax i det siste. Billige og veldig hjelpsomme. Hvertfall her lokalt.
Jeg får tenke litt på hvordan jeg skal løse dette. Lener meg mer mot det å legge leca eller lignende under.
Går i 28mm terrassebord så de er nå kraftige nok. Men må kjøpe flere bare.
Og kjøper nok mer 2/4 for å få bedre avstand mellom bjelkene.
Hvor får en evnt tak i billig stein til å legge under her?
Har brukt Byggmax i det siste. Billige og veldig hjelpsomme. Hvertfall her lokalt.