Bikerdude73 Sesongstart :-)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Bikerdude73. Våryr og prøver meg som snekker. :-)

Legg inn av bikerdude73 »

Kawasaki skrev:Du skulle spurt før du begynte. Materialdimensjonsvalget ditt er ihvertfall jeg uenig i,du skulle brukt 2x8 som bjelkelag. Det holder spennet på 3,5meter. Og så skulle du brukt 2x8 som anlegg også.
Dessuten ser det ut for meg utifra bildet at avstanden mellom bjelkene er mere enn 60 cm,som er standard.

Hvis du likevel vil bruke 2x4,så ville jeg iallefall erstattet anleggsbjelken med 2x6 + at jeg ville understøttet på 2 plasser med 2x6.

Hvor tykke terrassebord tenker du å bruke?
Greit nok at en vil hjelpe til men må roe deg litt. Jeg kjøpte inn materialer etter helt andre mål enn dette.
Nå er den mer 3.5m x 3.5m, men den skulle ikke være i disse målene. Men etterhvert som vi gravde så
ble alt dette forandret. Vi kom ikke dypt nok pga fjell. Og måtte hele tiden forandre på målene.
Jeg kan ikke levere noen av plankene tilbake da de ikke tar retur på materialer.
En annen ting er at jeg bor i en kommunal leilighet og må derfor tenke på ikke å dekke til ventilene som gir lufting
til krypkjelleren.
Er i det hele tatt mye du ikke vet om dette bygget.
Jeg er ingen ekspert og tar gjerne imot råd, men ikke råd som sier at jeg skal gjøre om på alt jeg har gjort.
Det har jeg ikke tid eller råd til.

Jeg prøver bare å lage en grei altan med de midlene jeg har. Skal ikke bruke denne altanen til å arrangere dans på.
Maks er vel 3 personer med en kulegrill og noen blomster.
Så lenge den klarer det i ca 20 år så er jeg godt fornøyd.
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Bikerdude73. Våryr og prøver meg som snekker. :-)

Legg inn av Kawasaki »

Unnskyld meg for måten du tydeligvis oppfattet innlegget mitt,det var ikke meningen.

Jeg ville bare hjelpe deg å unngå ett resultat du ikke vil bli fornøyd med. Lykke til.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Bikerdude73. Våryr og prøver meg som snekker. :-)

Legg inn av bikerdude73 »

Jeg bør nok unnskylde meg litt selv. Ble litt ilter her.
Har vært ute og slåss med denne altanen i flere timer i dag. :-)å

Har faktisk snakket med en snekker som jeg kjenner. Og han gav meg en grei fremgangsmåte.
Fikk oppgitt hva slags materialer og slikt jeg skulle kjøpe og hvordan jeg skulle gå frem.
Så jeg prøver så godt jeg kan å følge en fremgangsmåte som han satte opp til meg over telefonen.

Men når mål forandrer seg så mye som i dag så forstår jeg jo at folk med peiling lurer på hva jeg gjør på.
Håper bare at jeg nå får dette sånn noenlunde til.
Skal hvertfall støtte opp så mye jeg kan på disse bjelkene og få det så solid som mulig, men tar
utgangspunkt i det jeg har gjort så langt.

Takker så mye for råd og input! ;-)
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Bikerdude73. Våryr og prøver meg som snekker. :-)

Legg inn av Snikkeren »

Hvis det er fjell rett under, så er det jo ikke behov får å grave så langt ned. Da vil jo også problematikken med telehiv bli vesentlig mindre også, da fjell ikke beveger seg pga det.

Du kan jo støpe en såle som du fester søyleskoene i. Kanskje du ikke trenger å grave i det heletatt, men det kommer jo an på hvor mye jord som ligger oppå fjellet.

Du nevnte at det ikke skal mer enn 3 personer og en kulegrill oppå der, men du må også tenke på snølast om vinteren. Den skal jo også tåle dette.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Bikerdude73. Våryr og prøver meg som snekker. :-)

Legg inn av bikerdude73 »

Er lite snø her om vinteren, men mindre disse klimaendringene slår skikkeligt til. :-)

Men skal prøve å gjøre litt "overkill" på det å støtte opp under disse bjelkene.
Satser og på 1 eller 2 ekstra bjelker for å komme inn under den 60cm senteravstanden.
Også støtte opp under dem på 2 plasser på de ca 3.5 meterene.

Har i kveld og hele morgen til å tenke og sette opp en handleliste.
Håper å få handlet en del på lørdag. Muligens fått gjort noe også.
Vet ikke ang støping, men får se på været. Det varslet endrer seg hele tiden syns jeg.

Blir evnt tørrmørtel jeg bruker. Lettest for meg som ikke har slik blandemaskin eller mulighet til å låne en.
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Bikerdude73. Våryr og prøver meg som snekker. :-)

Legg inn av ArcticTiger »

Det blir nok bra detta Bikerdude73 :thumleft
Legg en 2x4 til på tvers under spikerslaga, og gå ned til 50 cm mellom spikerslaga. Lag en understøttelse med en stein, lecablokk el.lign midt på spennet under den ekstra tverrliggern.
Skru spikerslaga og tverliggerne godt sammen, og legg på 28 mm bord som du skrur med 2 skruer på hver spikerslag.
Det kan bli litt svai, men jeg garranterer at du ikke detter igjennom :D Og i tilfelle detter du jo ikke så langt :knegg

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Bikerdude73. Våryr og prøver meg som snekker. :-)

Legg inn av bikerdude73 »

Jeg detter nok ikke langt uansett. :lol

Men takk for rådet. Masse ideer i hodet nå. Handlelisten forandres hele tiden. :thumleft
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Bikerdude73. Våryr og prøver meg som snekker. :-)

Legg inn av bikerdude73 »

Da er alt skrudd godt sammen og støttet godt opp.
Brukte ekspansjonsbolter på bjelkene mot veggene og trappa.
La en 2/4 under alt sammen som igjen ble støttet opp av 4 store steinblokker.
Skrudd alt sammen og gått over det meste. Ingen svai i noen av plankene og ingenting som gir etter.
Senteravstanden en nå ca 52cm.
Er nok ikke optimalt dette. Men har gjort så godt jeg kan. Er jo langt ifra en snekker. ;-)

Har prøved å bruke terrassebord ut mot plenen slik at det ser litt finere ut.
Nå gjenstår kun å skrue alle sage til og skru fast alle terrassebordene.
Men tror nok det blir en stund til jeg evnt trør igjennom her eller at noe ramler sammen.

Og ja jeg har brukt feil bjelker. Traff snekkeren på Biltema og han sa han hadde sagt 2/6 bjelker.
Men med tanke på at han snakte "snekker" og jeg prøvde å "oversette", pluss vi diskutere masse MC...
..vel bruker det som en liten unnskyldning på at jeg dreit meg ut litt. :D

Skal fremdeles legge ut en svart duk mot ugress. Det må jeg ikke glemme!! :[-o<

Et lite bilde for oppdatering. Er nok mange som ikke er eninge i framgangsmåten, men jeg prøver så godt jeg kan. ;-)

Bilde
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Bikerdude73. Våryr og prøver meg som snekker. :-)

Legg inn av ArcticTiger »

:thumleft Blir godt og sollid detta :D
Husk på når du skal legge dekke at du sprer skjøtene på borda rundt omkring på forskjellige spikerslaga, altså slik at du ikke får flere bord-skjøter ved siden av hverandre bortover spikerslaget. Vektbelastningen fordeles bedre på den måten, da en skjøt er et svakt punkt.

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Bikerdude73. Våryr og prøver meg som snekker. :-)

Legg inn av bikerdude73 »

Ja den har jeg faktisk tenkt meg ut selv. Men fikk en påminnelse om det fra stebroren min som hjalp meg i dag.
Er vel sunn fornuft. Kan ikke si det om resten av dette prosjektet men men. :lol

Får ta det hele med godt humør noe jeg har plenty av for tiden.. underlige greier den våren.
Kom nettopp ut av dusjen og hørte fuglene synge utenfor.
Er en kjekk tid vi går i møte nå syns jeg! :D :thumleft
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

werner
Innlegg: 133
Registrert: 27 apr 2011, 19:54
Motorsykkelen din: KTM 950 Adv

Re: Bikerdude73. Våryr og prøver meg som snekker. :-)

Legg inn av werner »

Synes det der så riktig bra ut jeg :thumleft

Om du ikke har brukt "riktige" bjelker, har jeg ingen tro på at det der ikke holder!

Nå er ikke jeg snekker, men hadde ikke hatt betenkligheter med å gjøre det slik selv.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Bikerdude73. Våryr og prøver meg som snekker. :-)

Legg inn av Svein2 »

Du har sikkert noe kapp du kan spikre sammen å støtte opp under også.
Alt hjelper på og får du det på fjell er det stødig. :knegg
Ellers blir nok dette bra, før i væla for over 20 år sia ble det brukt mye 2"X4" som bæring.
Dette blir nok ett fint kaffehjørne. :thumleft

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bikerdude73. Våryr og prøver meg som snekker. :-)

Legg inn av Pollti »

Syntes det ser bra ut jeg bikerdude :thumleft Må se å få ut fingeren å lage platting på baksiden av huset slik som AJ har gjort. Men før det så trenger jeg rullestein som kommunen sier jeg ikke kan plukke på stranda selv. Det er visst forbudt det :-k Dessuten så trenger jeg noen kubikk for å " kante " innkjørselen så da er det nok greiest å kjøpe det. Det har jeg har funnet av dekorstein er svimlende høyt i pris så lurer på hvor jeg få kjøpt rullestein uten å få følelsen av å blir ranet ? :scratch

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38176
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bikerdude73. Våryr og prøver meg som snekker. :-)

Legg inn av AJ »

Pollti skrev:Syntes det ser bra ut jeg bikerdude :thumleft Må se å få ut fingeren å lage platting på baksiden av huset slik som AJ har gjort. Men før det så trenger jeg rullestein som kommunen sier jeg ikke kan plukke på stranda selv. Det er visst forbudt det :-k Dessuten så trenger jeg noen kubikk for å " kante " innkjørselen så da er det nok greiest å kjøpe det. Det har jeg har funnet av dekorstein er svimlende høyt i pris så lurer på hvor jeg få kjøpt rullestein uten å få følelsen av å blir ranet ? :scratch
Har ikke plukket med meg rullestein, men all mulig annen slags stein fra nærområdene, bla. de som garasjefronten er forblendet med...
Og det gjør meg antakelig til en 'farlig' miljøkriminell...? :-k
Har også noen som er mer runde enn flate i formen liggende som en ramme rundt deler av plattingen. Og kommer til å hente flere.
Mange fine steinrøyser i området, så her er det bare å plukke med seg :P :p
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Bikerdude73. Våryr og prøver meg som snekker. :-)

Legg inn av ArcticTiger »

@Pollti: Det er vel noen natur-grus/sandtak omkring i bygdene? Før i væla så sålla de natturgrusen over noen digre rister, så de store steina kom for seg sjæl. Du har jo noen kjenninger oppi Hijol, det ække no muliheta oppi bygdene der da :-k

Svar