Ragnhilds julehilsen

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Ragnhild

Ragnhilds julehilsen

Legg inn av Ragnhild »

Trondheim a’venta 2008

I år har jeg ikke helt fått med meg at det har vært advent og nå snart jul. Høsten har vært innholdsrik og arbeidskrevende, selv til meg å være.
Begynte i ny jobb i august, på Øya Helsehus, Trondheim kommunes nye flaggskip på helsesektoren. Og vi har hatt storfint besøk opptil flere ganger. Nå i november var helseministeren og åpna herligheta sammen med all slags dignitærer fra trøndersk helsevesen. De som ser på TV fikk se en blid Bjarne Håkon som klipte av ei snor. Og skal jeg være ærlig, er jeg glad for at Stolt Jensenberg bytta rundt på innholdet i hoffet sitt tidligere i år. Den helseministeren vi har nå går det da an å forholde seg til, noe som iallfall ikke jeg var i stand til med hu som var før ham. Blir mye skrik og lite ull når man skal klippe grisen, noe som kan være veldig nærliggende å si om politiske broilere som den tidligere helseministerfruen.
Øya helsehus skal være et forsterka sykehjem med fortrinnsvis bare korttids- og rehabpasienter, men noen langtidspasienter som venter på plass på ordinært sykehjem eller HDO-bolig (Heldøgns omsorg) har vi også. Med forsterka mener jeg at i forhold til et vanlig sykehjem har helsehuset flere Ergo- og Fysioterapeuter og også flere leger. Men kommuneøkonomien vises jo hos oss også, så det er et stykke fra de fine ordene på TV’n til virkeligheten. For eksempel har vi 30 pasienter pr Ergo- og Fysioterapeut, noe som gir litt vel mye springing i hverdagen, skal alle få det tilbudet som de fine orda til Ordfører’n og anna fint folk sier at de vil få. Vi som arbeider her merker at vi blir sett på og må finne oss i å bli regna for å være i tetskiktet rent faglig sett. Men det er også en faglig sterk stab. Av ti terapeuter (Ergo- og Fysio-), er vi to med Master, ei som er i gang med Masterstudier, ei som underviser på Ergoterapiutdanningen og det er noen ti-talls år med erfaring som er samlet i Ergo- og fysiogruppa. Det er godt og det er ei utfordring å arbeide sammen med så faglig sterke og dyktige kolleger.
I tillegg til full jobb har jeg endelig fått ferdig Masteroppgaven, så hva jeg nå skal bruke fritida til har jeg ikke helt skjønt. Men det var litt merkelig å stå på trykkeriet nå først i uka med et håndfast bevis for tre års studier i hånda. Det var jo ei lita bok faktisk. Får sensuren i slutten av januar, men det er likevel stort å være ferdig og se mine egne tanker mellom to permer. Er faktisk ikke så lite imponert over at jeg har klart å formulere såpass mye glupt (iallfall i egne øyne) og få det på trykk slik. Får håpe at sensorene er enige…
Hva det blir av meg nå framover vet jeg ikke, jeg har jo lyst til å bruke min nyvunne kompetanse også, men med fast jobb er det jo lett å bli sittende i det man allerede har. Og jeg bruker jo deler av kompetansen allerede som ansvarlig for opplæring av pleiepersonalet i forflytnings- og arbeidsteknikk. Og siden vi har sykepleierutdanningen i samme huset vil det nok dukke opp andre muligheter. + at pasientarbeidet er jo en utfordring uansett hvor mye kompetanse man har. Er jo mye geriatri, en del slagpasienter, men også noen yngre pasienter med rehabiliteringspotensiale etter skade eller sykdom. Og kursene i veiledning og coaching som jeg tok på masterstudiet har jeg daglig bruk for i arbeidet.

I høst har det blitt lite motorsykkelkjøring. Men på sommeren ble det noen turer. I St. Hans tida var jeg på utflukt i EU. Kjørte ned Jylland og videre ned til Hamburg, før jeg snudde nordover og kjørte over Sjælland og opp Sverige. Ble en rask stopp hos slekt på Sjælland. Litt kort dessverre, men like hyggelig som alltid.
Først på september’n ble det tur hjem til Vinkenes. Den turen gikk opp Sverige over Kiruna og ned til Narvik. På hjemturen ble det en sving oppom Grytøya før retur over Bjørnefjell og ned Sverige igjen. Koser meg med sånne langturer på sykkel’n, og har etter hvert også fått venner som har samme interessen for lange turer på motorsykkel.

Ungene vokser jo til. I fjor sa sønn 2 at jeg hadde krympa, kanskje ikke så rart, han ser meg jo i øya når vi begge står rett opp og ned. Sønn 1 er jo ikke stort likere enn at han ser meg i øya han òg. Har han jo gjort det noen år nå, men likevel. Har jo bilder i hodet av et par smågutter, ikke voksne menn.
Sønn 3 trives og vokser, er jo noen år siden jeg sa at jeg grudde meg til han blir like stor som meg, med tanke på utfordringene med å forflytte en så stor kropp. Men enn så lenge går det greit uten at ryggen protesterer, men det krever litt omtanke når han skal fra stol til seng for eksempel.

Vil gjerne dele noen ord av Nelson Mandela med flere


Vår dypeste frykt er ikke at vi er utilstrekkelige.
Vår dypeste frykt er at vi er sterkere enn vi våger å tro.
Det er lyset vårt, og ikke mørket som skremmer oss mest.
Vi spør oss selv:
«Hvordan kan jeg være strålende, vakker,
talentfull og fantastisk?»
Hvordan kan du ikke være det?
Du er et Guds barn.
Det tjener ikke verden at du gjør deg liten.
Det er ikke noe positivt i å gjøre deg så ubetydelig at
folk føler seg usikker rundt deg.
Vi er født for å vise Guds ære som vi har i oss.
Den er ikke bare i noen av oss, den er i alle.
Og når vi lar vårt eget lys skinne, gir vi ubevisst
andre lov til å gjøre det samme.
Når vi blir befridd fra vår egen frykt,
vil vårt nærvær automatisk befri andre.


God Jul og Godt nyttår
:) Ragnhild

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Flott julebrev, Ragnhild!
Ingen særlig tvil om at du har mange gode jern i ilden :) Bra! Stå på!!

God jul til deg og dine også! :m
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Pollti

Legg inn av Pollti »

:mk Et pent julebrev det der. Jeg ønsker deg en hyggelig jul og ønsker deg en fin MC sesong til neste år. Hils Njål, har bildene av ham her på PCen ser du. De ser jeg på hver dag. Og stå på videre i livet ditt. :m :m :m

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Hyggelig julebrev. Gratis med fullført master, så håper vi januarmåneden gir full uttelling. Jeg tviler ikke...
Helsesektoren kan en skrive mye om, og det kan en vel om det kommunale også. Uten de gode kolegaene i kommunesektoren, hadde det stått dårlig til med det meste.
Fine ord er en vant med. Godt dem har noe å skryte av sier jeg. Uten dem ville det vært dårlig stelt.

Ønsker en knakende fin jul til alle her inne, og at det nye året bringer mange fine stunder, ville tro våre veier krysses, opp til flere ganger...vi sees...
God jul og godt nyttår...
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Takk :)
Har ikke så mange tradisjoner i jula, men det å skrive julebrev til venner og bekjente har blitt et must for å bli ferdig til jul.
En annen tradisjon som har kommet til de siste årene er at familen er til middag 1. juledag. Og da har vi en trivelig ettermiddag/kveld etterpå.
Bilde

Brukeravatar
Kjitta8648
Innlegg: 161
Registrert: 03 nov 2008, 18:35
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Bergen

Legg inn av Kjitta8648 »

God Jul, Ragnhild.

Flott julebrev. :)

Brukeravatar
Femice
Innlegg: 5
Registrert: 05 nov 2008, 22:15
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av Femice »

God jul og godt nyttår Ragnhild.
Koslig med julebrev, men rakk ikke skrive et selv i år.

Vi snakkes!
Blogg har jeg her: http://femice-mc-bloggen.blogspot.com/
Medlem av: Senior MC, avd. Øst, Linedancer MC og NMCU.

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Takk likeins Femice :)
Hyggelig at du tar deg tid til å stikke innom :)

Svar